paard problemen met tanden (geen paardentandarts...)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:41

tengeltje11 schreef:
maar is je paard niet gewoon stokoud?
dat gebit lijkt echt op een enorm oud paard.

Dat hoeft niet, als ze een onder of overbite heeft dan slijten de tanden niet "normaal" af en kun je ook zulke lange tanden krijgen.
Mijn overleden paard met EOTRH kreeg ook zulke enorm lange tanden, maar bij hem kwam dat omdat de tandhalzen ook bloot kwamen te liggen. Dat kan ik op de foto van de TS niet duidelijk zien, maar het tandvlees lijkt in ieder geval normaal en rustig.

De leeftijd van een paard kun je zien aan de tanden en of ze gevuld zijn TS.
https://www.dierenklinieklemmer.nl/medi ... index.html

Meleyla

Re: paard problemen met tanden (geen paardentandarts...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 12:43

Elisa2 Bedankt voor de link heel duidelijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:51

Zo te zien heeft het paard inderdaad een overbeet. Dat vergt toch regelmatig onderhoud, eigenlijk ieder halfjaar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:54

Meleyla schreef:
tengeltje11 schreef:
maar is je paard niet gewoon stokoud?
dat gebit lijkt echt op een enorm oud paard.

Ik weet het niet, zou best kunnen. Waaraan kan je dat zien als ik vragen mag? Ben best nieuwschierig. Vergeleken onze 20 jarige merrie op stal ziet ze er nog best jong uit en kwa gedrag ook.

Dat zegt niet zo heel veel. Onze ruin van bijna 28 jaar lijkt jonger dan onze merrie van 18 jaar. Qua uiterlijk en qua gedrag.

Ik zou inderdaad een oproep op Facebook plaatsen. Denk dat je daar de meeste kans mee maakt.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:57

Voor mij ziet het er zo ook uit als een oud paard, door de lange tanden maar ook door de ruimte tussen de tanden. Misschien even proberen een duidelijke foto te maken van tanden en tandvlees? Met een over of onderbeet ben je al vrij zeker van een haak op de voorste en achterste kiezen als er nog nooit een tandarts bij geweest is. Ik dacht door problemen met het bit ook even aan eotrh maar bij onze manegepony was dat vooral met het bit in doen. Een oproep op facebook lijkt me anders toch ook het beste idee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:33

Ik weet niet wat voor problemen er met het bit zijn, maar een paard met zulke lange boventanden over de ondertanden heen kan onmogelijk nageven.
Grazen is ook best moeilijk zo.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:49

idd,ik vraag me bv af hoe dit paard staat qua gewicht,want hooi en gras lijken me voor dit dier niet evident om te eten?

eerlijk ook een beetje vreemd dat er nu pas gezocht wordt naar een oplossing,die tanden zijn niet van vandaag of vorige week zo toch?is een verhaal van jaren al...(en ook al toonde het dier geen problemen,met een beetje paardenkennis zie je toch ook dat dit dier geen normale tanden heeft?)

Meleyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:33

Als je goed de berichten terug leest ben ik wel degelijk van bewust dat het met deze tanden niet goed is. Wat je ook niet hebt gelezen is dat ik geen tandarts heb kunnen vinden en omdat ik mijn paard wil redden als nood het zelf wil oplossen en wat je ook had kunnen lezen is dat ik dus niet in nl woon dan had zeker mijn paard nooit zulke tanden gehad. Ik vraag niet om verwijten maar om tips.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:37

Soms doen hoefsmeden ook raspen, als je geen tandarts kunt vinden weet je hoefsmid misschien wel een alternatief.
Hoe doen andere mensen met paarden in jouw omgeving dan gebit bijhouden?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:40

Raspen met een scherpe fijne rasp. Hoeft niet ineens, maar elke dag een stukje kan ook prima. Wel zorgen dat het links en rechts gelijk blijft.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:36

Lindsey_99 schreef:
Raspen met een scherpe fijne rasp. Hoeft niet ineens, maar elke dag een stukje kan ook prima. Wel zorgen dat het links en rechts gelijk blijft.

Begin hier aub niet zelf aan. Problemen met de snijtanden komen (muv EOTRH) bijna altijd vanuit de kiezen. En daar kom je zelf niet bij. Daarnaast is de balans tussen links en rechts en hellingshoek erg belangrijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:14

Mloui schreef:
Begin hier aub niet zelf aan. Problemen met de snijtanden komen (muv EOTRH) bijna altijd vanuit de kiezen. En daar kom je zelf niet bij. Daarnaast is de balans tussen links en rechts en hellingshoek erg belangrijk.

Ja, duh... _/-\o_
Heb je een betere tip of adres of veearts die daar ter plekke is?

Altijd door een tandarts laten behandelen, heel helder, maar dat weet ts zelf ook wel... iets met nood breekt wet? En een overbeet slijt niet vanzelf, nooit.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:20

Heb je al geprobeerd om grote paardenfaciliteiten te schrijven? Rijscholen (zag dat er bijv. in Istanbul een paar zitten -- weet niet of dat bij jou in de buurt is), fokkerijen, etc. Misschien weten zij wel iemand?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:24

Is ze nou ook nog drachtig? Zag ik op je Instagram.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:55

Lindsey_99 schreef:
Mloui schreef:

Ja, duh... _/-\o_
Heb je een betere tip of adres of veearts die daar ter plekke is?

Altijd door een tandarts laten behandelen, heel helder, maar dat weet ts zelf ook wel... iets met nood breekt wet? En een overbeet slijt niet vanzelf, nooit.

Ik heb inderdaad een tip gegeven. En nood breekt wet ja, maar ook iets met van de regen in de drup?

Meleyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 13:09

Goed nieuws! Ik heb een manege gevonden waar iemand is die het voor me wilt doen. Wel in een ander gedeelte van Turkije en hoe goed het gedaan wordt weet ik niet, maar beter iets dan niets. Helaas kan hij pas over een maand komen maar ben allang blij dat er iemand is. *\o/*
Alsnog bedankt voor alle reacties!

Meleyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 13:10

Set_Elkol schreef:
Is ze nou ook nog drachtig? Zag ik op je Instagram.

Ja ze is drachtig. Gaat verder hartstikke goed.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:15

Lastig zeg!! Ik zou alle rijscholen contacteren die ik kon vinden en dan moet er toch iemand zijn die je kan helpen.
Maarre gat in de markt misschien? :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:04

Meleyla schreef:
Goed nieuws! Ik heb een manege gevonden waar iemand is die het voor me wilt doen. Wel in een ander gedeelte van Turkije en hoe goed het gedaan wordt weet ik niet, maar beter iets dan niets. Helaas kan hij pas over een maand komen maar ben allang blij dat er iemand is. *\o/*
Alsnog bedankt voor alle reacties!

Wat fijn! Hoop dat je er iets mee op gaat schieten !!
Hou je ons op de hoogte?

Meleyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:27

Ja natuurlijk!