Ik zal het eens even Googlen. De eigenaresse probeert nog een afspraak te krijgen bij de hoefsmid.
khirshanta
Geplaatst: 28-02-19 23:28
White line disease, daarbij vormen de laminae maar een zwakke of zelfs geen verbinding tussen hoefwand en lederwand.
Er zijn verschillende oorzaken voor, schimmel, micro-organismen, verzorging, hoefbevangenheid...
Het kan inderdaad wld zijn. Heeft het paard het altijd al? Hoe wordt hij gehouden? Heeft hij een trap/wond aan de kroonrand gehad?
Wat het beste helpt om misschien meer te zeggen, is een foto van een schone hoef (echt even met water schoongemaakt zodat je de lijnen op de hoef goed ziet), recht van voren, en recht van de zijkant, wanneer het paard vierkant staat.
Zal ik morgen even maken! We zijn er nu pas achter dat hij het heeft. Hij had in het afgelopen jaar wel vage kreupelheidsklachten, maar die verwijtten we aan zijn artrose. Hij staat 24/7 buiten op weide en paddock, en krijgt wat meer basisbrok om hem op gewicht te houden maar meer niet. Hij heeft dus artrose, voor de rest heeft hij, zoals al gezegd, die scheur in z'n hoef. Hoe dat komt weet ik niet.
Ziet er inderdaad uit als een ontschoening door WLD. Persoonlijk, als ik die foto zie, zou ik eens een andere smid vragen. Je kunt WLD goed behandelen met honingzalf. Ons ezeltje had het regelmatig.
Ik zal vanmiddag eens even een foto maken. De andere smid komt op stal voor mijn andere twee verzorgpaarden, ik zal voorzichtig vragen of hij er eens even naar kan kijken.
Als het inderdaad een diepe WLD is, dan moet echt geweekt worden in een anti-schimmelbad. Turbohoofsolutions heeft alles hiervoor, en als de schimmel onder controle is, dan kan de rest met honingzalf. Blijft het paard op ijzers dan zit het risico erin dat via de nagelgaten en ijzer het probleem opnieuw optreedt.
Bedankt voor de informatie! Ik zal het zeker doorspelen. Voor zover ik weet staat hij op ijzers ivm die scheur die ze proberen dicht of stabiel te houden, en vanwege zijn artrose.
Ja ze hebben er inderdaad een goed gat in gemaakt. Je voelt ook dat de hoef voor de rest niet egaal is.
khirshanta
Geplaatst: 01-03-19 19:05
Pfoeh, dat is toch een flink stuk... het vervelende is dat de voorkant nu iets aan stabiliteit mist (opgelost met ijzer)
Ik ben echt geen expert he, maar ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat daaraan ten grondslag ligt dat de kroonrand beschadigd is. Daar wordt (kun je zien aan de horizontale lijnen) sneller hoefwand aangemaakt, wat eigenlijk de rest ook meeneemt naar een foute opbouw.
Paard staat denk ik altijd op ijzers, en wordt zo om de 6 weken bekapt? (schatting)
Dan is het misschien een idee om hoefschoenen te overwegen als de hoef weer wat meer hersteld is.
Mijn amateur-denkwijze is dat dat middelste stuk snel groeit, en de rest niet zo. Zeker met ijzers slijt er niets af. Wat gebeurt er dan?
Teveel hoornwand op de toon, die kan nergens naartoe en kan niet slijten. Die druk wordt naar boven en naar de zijkant verdeeld (de rest van de hoornwand wordt weggeduwd zeg maar). De enige kant dat de hoornwand naartoe kan, is naar voren,los van de hoefcapsule.
Als het dat is, zou het hopelijk met regelmatig zelf bijwerken niet meer hiertoe komen (mits er geen schimmel in zit).
maar nogmaals, ik ben geen expert
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 19:08
Dat klinkt inderdaad plausibel. Het allerliefst zou ik er een bekapper bijhalen die die scheur op een andere manier kan stabiliseren zodat die eruit kan groeien zonder ijzers. Ik ben geen fan van ijzers, vooral niet voor een paard met pensioen dat nauwelijks de paddock uit komt.
Maar helaas, het is niet mijn paard en dus niet mijn keuze.
Is white line disease.Uitvlakken is al gebeurt zo te zien.Paard staat dag en nacht buiten? Het beste zou zijn het een aantal uren te laten drogen,schimmels houden van vocht.Dagelijks ontsmetten met waterstofperoxide,droog maken en honing er op doen.Maar dat heeft geen zin als hij in de blub staat
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 23:36
Hij staat eigenlijk 90% van de tijd op het verharde deel van de paddock, en heel soms in de blub die nog niet heel erg blub was. Misschien na deze regen wel weer.
Kan iemand mij tips geven om dit in het vervolg sneller en eerder te herkennen?
Lastig hoor, het is niet jouw paard, dus je kan niks beslissen. Ik zou ‘m veel uit de paddock willen hebben en op stal zetten. Goede dagelijkse hoef hygiëne en een schone box. Dan zie je goed wat er gebeurt en krijgen bacteriën veel minder kans dan nu. Ik zou cavalor hoofaid voeren en smeren met duo hoef. En iedere week een foto voor het verloop.
Maartje1990
Geplaatst: 02-03-19 09:07
In Eem box zetten is onder geen beding bevordelijk voor de hoef.