pompadour schreef:paarden/pony's die al droes hebben gehad krijgen het niet meer, ondanks dat er eventueel meerdere met droes staan.
Droes is een soort kinderziekte.
Nou we hebben het dus nagevraagd, want dat dachten wij dus ook. We hebben een pony die toen hij een jaar op 7 was droes heeft gehad, hij is nu 28. Ze blijven dus een jaar of 10 immuum voor de ziekte, ze kunnen het dan nog wel krijgen maar dan minder erg, meer als een verkoudheidje. Nu heeft hij dus droes gekregen, omdat hij nog een litteken van het abces is er niet de ruimte om voor zijn nieuwe abces naar buiten te groeien en drukt het nu zijn luchtpijp dicht. Het arme dier staat te smakken naar lucht en we hopen dat hij het haalt.
De dierenarts zegt dat waarschijnlijk hij nu opnieuw droes heeft omdat het voor hem 21 gaat geleden is dst hij het heeft gehad en zijn lichaam het nu niet meer bestrijdt... plus dat hij een kwersbare doelgroep is met zijn leeftijd
orion456 schreef:Misschien overbodig nu nog, maar kan ook nog helpen of voor anderen op je stal.
Bij ons op stal is vorig jaar droes geweest, ook veel paarden die dat hadden (met name paar ijslanders die er echt veel last van hadden en 2 aan overleden zijn). Mijn paard heeft het ook gehad, maar heel mild. Hij heeft alleen 2 wkn last gehad van snot uit zijn neus en koorts, gelukkig geen abcessen. Hij heeft daarna wel nog lang gelopen met sloomheid en duurde lang voordat hij echt weer zn eigen zelf was. Homeopatisch Da zei ook dat er nog lang vocht in de hoofdholtes kunnen blijven zitten van de droes en dat dat zwaar aanvoelt., mn bij draven. Als de paarden eenmaal droes door hebben gemaakt en goed zijn hersteld en ook weer goede weerstand hebben, kunnen ze het niet snel weer krijgen.
Andere paarden hadden wel abcessen, sommige zijn gewoon goed doorgebroken en daarna beter. Andere kreeg geen lucht meer door de abcessen en is de DA te laat gekomen, dus is soort van gestikt. Echt heel sneu. Ander paard was al wat zwakker en ouder en heeft de droes niet overleeft.
Maar beetje voorzichtigheid geboden met abcessen dus, want als ze niet meer gaan eten of geen lucht lijken te krijgen, moet er wel echt wat gedaan worden om ze open te snijden. (sorry als ik mensen nu heel bang maak, maar dit kan er helaas ook gebeuren).
Ook nog een puntje, op zon kleine stal waar je de paarden niet goed kan isoleren (hadden wij ook last van) kan het zijn dat je paard er bijna doorheen is en beter is, maar doordat de paarden dicht bij elkaar staan, kan je paard weer ziek worden door ander paard. Weerstand blijft nog wel tijdje laag, dus niet te snel denken dat ze er vanaf zijn. En echt nog lang goed, proberen paarden gescheiden te houden en stal gesloten.
Ik hoop dat je paard snel opknapt TS en dat die er weer helemaal bovenop komt en dat het niet te lang duurt op stal. Want het is echt niet leuk en een oliebol tijd.
Dank je wel voor al je informatie!!
Wat erg dat een paar paarden het op jouw stal niet hebben gered! We hebben hier ook een pony van 28, die heeft een abces wat zn luchtwegen dichtdrukt en nu nauwelijks adem kan krijgen. Verschrikkelijk om hem zo te zien

Het was vroeger mn vaste pony en heb zoveel met hem meegemaakt.

Die van mij voelt zich nu al weer kerngezond. Hij staat te springen om aan het werk te gaan. Zijn abces is bijna leeg en nog aan het genezen. Dus hij zal nog even moeten wachten

Een van de eerste parden heeft nu al 5 weken af en aan koorts en eet slecht. Maar geen abcessen, dus waarschijnkijk wordt hij dan steeds aangestoken door de anderen.
Echt zo’n poedersuiker ziekte die droes

Die al zo lang koorts heeft zonder abcessen heeft waarschijnlijk verslagen droes.. zsm de dierenarts er bij halen en laten nakijken.[/quote]
Ja we hebben geprobeerd om haar de dierenarts erbij te laten halen, maar helaas zijn er ook paardenmensen die niet zo veel om hun beestje geven. Ze is er van overtuigd dat hij gewoon een “verkoudheidje” heeft en dat weer overgaat.

LovingTweety schreef:Even 2 keer per dag trekzalf erop en afspoelen met warm water. Daardoor rijpt het abces sneller. Hoe eerder alles gesprongen is hoe sneller ze zich beter voelen. Wanneer het abces open is even regelmatig schoonmaken, ook van binnen. Ik deed dat met een spuit.
Helaas vorig jaar rond deze tijd heel heftig meegemaakt.
Waar in Zuid Holland zit je?
Dank je voor de tips!!
Ik zit in Leidschendam/Stompwijk, in onze omgeving is er ook droes in Delft en als het goed is nog 2 stallen in de omgeving