Advies droes en abcessen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 10:12

pompadour schreef:
paarden/pony's die al droes hebben gehad krijgen het niet meer, ondanks dat er eventueel meerdere met droes staan.
Droes is een soort kinderziekte.

Nou we hebben het dus nagevraagd, want dat dachten wij dus ook. We hebben een pony die toen hij een jaar op 7 was droes heeft gehad, hij is nu 28. Ze blijven dus een jaar of 10 immuum voor de ziekte, ze kunnen het dan nog wel krijgen maar dan minder erg, meer als een verkoudheidje. Nu heeft hij dus droes gekregen, omdat hij nog een litteken van het abces is er niet de ruimte om voor zijn nieuwe abces naar buiten te groeien en drukt het nu zijn luchtpijp dicht. Het arme dier staat te smakken naar lucht en we hopen dat hij het haalt.
De dierenarts zegt dat waarschijnlijk hij nu opnieuw droes heeft omdat het voor hem 21 gaat geleden is dst hij het heeft gehad en zijn lichaam het nu niet meer bestrijdt... plus dat hij een kwersbare doelgroep is met zijn leeftijd

orion456 schreef:
Misschien overbodig nu nog, maar kan ook nog helpen of voor anderen op je stal.

Bij ons op stal is vorig jaar droes geweest, ook veel paarden die dat hadden (met name paar ijslanders die er echt veel last van hadden en 2 aan overleden zijn). Mijn paard heeft het ook gehad, maar heel mild. Hij heeft alleen 2 wkn last gehad van snot uit zijn neus en koorts, gelukkig geen abcessen. Hij heeft daarna wel nog lang gelopen met sloomheid en duurde lang voordat hij echt weer zn eigen zelf was. Homeopatisch Da zei ook dat er nog lang vocht in de hoofdholtes kunnen blijven zitten van de droes en dat dat zwaar aanvoelt., mn bij draven. Als de paarden eenmaal droes door hebben gemaakt en goed zijn hersteld en ook weer goede weerstand hebben, kunnen ze het niet snel weer krijgen.
Andere paarden hadden wel abcessen, sommige zijn gewoon goed doorgebroken en daarna beter. Andere kreeg geen lucht meer door de abcessen en is de DA te laat gekomen, dus is soort van gestikt. Echt heel sneu. Ander paard was al wat zwakker en ouder en heeft de droes niet overleeft.

Maar beetje voorzichtigheid geboden met abcessen dus, want als ze niet meer gaan eten of geen lucht lijken te krijgen, moet er wel echt wat gedaan worden om ze open te snijden. (sorry als ik mensen nu heel bang maak, maar dit kan er helaas ook gebeuren).

Ook nog een puntje, op zon kleine stal waar je de paarden niet goed kan isoleren (hadden wij ook last van) kan het zijn dat je paard er bijna doorheen is en beter is, maar doordat de paarden dicht bij elkaar staan, kan je paard weer ziek worden door ander paard. Weerstand blijft nog wel tijdje laag, dus niet te snel denken dat ze er vanaf zijn. En echt nog lang goed, proberen paarden gescheiden te houden en stal gesloten.

Ik hoop dat je paard snel opknapt TS en dat die er weer helemaal bovenop komt en dat het niet te lang duurt op stal. Want het is echt niet leuk en een oliebol tijd.

Dank je wel voor al je informatie!!

Wat erg dat een paar paarden het op jouw stal niet hebben gered! We hebben hier ook een pony van 28, die heeft een abces wat zn luchtwegen dichtdrukt en nu nauwelijks adem kan krijgen. Verschrikkelijk om hem zo te zien |(
Het was vroeger mn vaste pony en heb zoveel met hem meegemaakt. :(

Die van mij voelt zich nu al weer kerngezond. Hij staat te springen om aan het werk te gaan. Zijn abces is bijna leeg en nog aan het genezen. Dus hij zal nog even moeten wachten }>

Een van de eerste parden heeft nu al 5 weken af en aan koorts en eet slecht. Maar geen abcessen, dus waarschijnkijk wordt hij dan steeds aangestoken door de anderen.

Echt zo’n poedersuiker ziekte die droes _-:([/quote]

Die al zo lang koorts heeft zonder abcessen heeft waarschijnlijk verslagen droes.. zsm de dierenarts er bij halen en laten nakijken.[/quote]

Ja we hebben geprobeerd om haar de dierenarts erbij te laten halen, maar helaas zijn er ook paardenmensen die niet zo veel om hun beestje geven. Ze is er van overtuigd dat hij gewoon een “verkoudheidje” heeft en dat weer overgaat. :(

LovingTweety schreef:
Even 2 keer per dag trekzalf erop en afspoelen met warm water. Daardoor rijpt het abces sneller. Hoe eerder alles gesprongen is hoe sneller ze zich beter voelen. Wanneer het abces open is even regelmatig schoonmaken, ook van binnen. Ik deed dat met een spuit.

Helaas vorig jaar rond deze tijd heel heftig meegemaakt.

Waar in Zuid Holland zit je?

Dank je voor de tips!!

Ik zit in Leidschendam/Stompwijk, in onze omgeving is er ook droes in Delft en als het goed is nog 2 stallen in de omgeving
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-02-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

LovingTweety

Re: Advies droes en abcessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:20

Oh lekker dan! Dat is flink dicht hier in de buurt dan. Helaas nog niets over bekend. Ik zit zelf in Leidschendam. Delft etc was wel bekend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:26

Prutziekte.

Die ieder jaar toch best weer op een hoop stallen terecht komt.

Voor dat oude ponytje, is er een mogelijkheid om het abces van buiten open te maken?

Bewust insnijden dus, zodat het naar buiten kan en niet op de luchtpijp drukt?
Dit is 1 van de zeldzame gevallen waarin het wellicht zinvol is om 'bewust' een wond te máken bij een dier?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:31

Open halen werkt inderdaad heel goed. We hebben het hier uiteindelijk ook gedaan. Een dikke naald erin gestopt en binnen een paar uur knapte ponylief enorm snel op.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:39

Nindjiou schreef:
dank je wel over dat dichtgroeien! Het groeit nu namelijk dicht maar heb het idee dat er nog wat inzit. Dus ik denk dat ik het korstje(gaat er makkelijk af) en dan weer af moet halen?

Als het korstje er makkelijk af gaat, dan zou ik hem zeker verwijderen. Je kan dan met een spuitje wat (verdunde) betadineoplossing naar binnen spuiten. Dat herhalen tot het vocht wat eruit komt niet meer viezig is. Let er wel op dat je hygiënisch werkt, dus schone spuiten, handschoenen en water wat je gebruikt eerst koken en laten afkoelen. Bij twijfel zou ik zeker even je d.a. raad plegen.

Misschien is mijn topic van een paar jaar terug wel interessant om te zien. [MD] Verloop van droes op de foto

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:42

Nindjiou schreef:
pompadour schreef:
paarden/pony's die al droes hebben gehad krijgen het niet meer, ondanks dat er eventueel meerdere met droes staan.
Droes is een soort kinderziekte.

Nou we hebben het dus nagevraagd, want dat dachten wij dus ook. We hebben een pony die toen hij een jaar op 7 was droes heeft gehad, hij is nu 28. Ze blijven dus een jaar of 10 immuum voor de ziekte, ze kunnen het dan nog wel krijgen maar dan minder erg, meer als een verkoudheidje. Nu heeft hij dus droes gekregen, omdat hij nog een litteken van het abces is er niet de ruimte om voor zijn nieuwe abces naar buiten te groeien en drukt het nu zijn luchtpijp dicht. Het arme dier staat te smakken naar lucht en we hopen dat hij het haalt.
De dierenarts zegt dat waarschijnlijk hij nu opnieuw droes heeft omdat het voor hem 21 gaat geleden is dst hij het heeft gehad en zijn lichaam het nu niet meer bestrijdt... plus dat hij een kwersbare doelgroep is met zijn leeftijd

Maar als die staat te snakken naar lucht, plaats de arts dan geen trachea??

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:46

Aangezien ik op internet niet echt eenduidige antwoorden aantref en ik met mijn dierenarts aankomende maandag pas een telefonische afspraak ingepland heb: kan iemand mij vertellen of je qua besmettelijke periode 6 weken vanaf het begin van de klinische verschijnselen van droes aan moet houden of 6 weken nadat alle klinische verschijnselen weg zijn?

Mocht er geen eenduidig antwoord op deze vraag zijn vraag ik het uiteraard maandag na aan mijn dierenarts. Ze komen op dit moment (en voorlopig) uiteraard niet in contact met andere paarden, maar ik vind het wel prettig om te weten welke periode ik aan moet houden om verdere verspreiding tegen te gaan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:55

6 Weken nadat alle verschijnselen (dus ook de wond dicht is) weg zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:55

LovingTweety schreef:
Open halen werkt inderdaad heel goed. We hebben het hier uiteindelijk ook gedaan. Een dikke naald erin gestopt en binnen een paar uur knapte ponylief enorm snel op.

Maar pas wel op waar je dat doet ivm met het grote besmettings gevaar. Het spul wat uit de abseccen komt is zo besmettelijk als de pest!

In Utrecht moet je paard niet voor niks de quarantaine afdeling in als er droes vermoed word en het paard behandeld moet worden.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:00

Popstra schreef:
LovingTweety schreef:

Maar pas wel op waar je dat doet ivm met het grote besmettings gevaar. Het spul wat uit de abseccen komt is zo besmettelijk als de pest!

In Utrecht moet je paard niet voor niks de quarantaine afdeling in als er droes vermoed word en het paard behandeld moet worden.

Klopt, maar ik heb mijn eigen stekkie en dus geen stalgenoten die er last van hadden..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:30

LovingTweety schreef:
6 Weken nadat alle verschijnselen (dus ook de wond dicht is) weg zijn.

Bedankt voor je reactie. Dan weet ik in ieder geval waar we aan toe zijn. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:12

BlijNijn schreef:
Aangezien ik op internet niet echt eenduidige antwoorden aantref en ik met mijn dierenarts aankomende maandag pas een telefonische afspraak ingepland heb: kan iemand mij vertellen of je qua besmettelijke periode 6 weken vanaf het begin van de klinische verschijnselen van droes aan moet houden of 6 weken nadat alle klinische verschijnselen weg zijn?

Zoals al aangegeven, 6 weken nadat alle klinische verschijnselen weg zijn. De verschijnselen kunnen in sommige gevallen langer aanhouden dan 6 weken. Zorg ook dat alle hygiëne voorschriften goed in acht worden genomen. (ontsmetten stal & spullen).
Als je zeker wilt weten dat de ex-droespaarden geen besmettingsgevaar meer vormen voor de toekomst, zou je ze moeten laten testen op dragerschap.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:45

beste bokkers
denk niet zo lichtzinnig over droes het is geen kinder ziekte het is een serieuse ziekte die ook overdraagbaar is op mensen
Ik ben wat dat betreft een ervaring deskundige en heb het op gelopen door een van mijn paarden
Het is bij mij in mijn lichaam gekomen via mijn longblaasjes en heb zeven weken 24 uur per dag aan de antibiotiecum gelegen in het AMC
DE universiteit Utrecht afdeling diergeneeskunde en universiteit Wageningen en universiteit Amsterdam hebben er onderzoek naar gedaan onder leiding van Janneke Sleutens en dit onderzoek en uitslag staat in een medichs vakblad
Een goede raad doe een mondkap op als je met je paard bezig gaat en daarna al je kleding in de was
het is levens gevaarlijk
Voor de gene die het wil lezen ,geef je mailadres even via een pb en ik wil het je doorsturen
Deze bacterie veroorzaakt ook hersenvlies ontsteking en word daarom zelden als droes herkent

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:09

BlijNijn schreef:

Mocht er geen eenduidig antwoord op deze vraag zijn vraag ik het uiteraard maandag na aan mijn dierenarts. Ze komen op dit moment (en voorlopig) uiteraard niet in contact met andere paarden, maar ik vind het wel prettig om te weten welke periode ik aan moet houden om verdere verspreiding tegen te gaan.

6 weken na koorts was bij ons.. ze leken goed maar aantal hadden nog wel hogere temp. We zijn er bijna 3,5 maand mee bezig geweest..

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 21:06

Lieke schreef:
Nindjiou schreef:
dank je wel over dat dichtgroeien! Het groeit nu namelijk dicht maar heb het idee dat er nog wat inzit. Dus ik denk dat ik het korstje(gaat er makkelijk af) en dan weer af moet halen?

Als het korstje er makkelijk af gaat, dan zou ik hem zeker verwijderen. Je kan dan met een spuitje wat (verdunde) betadineoplossing naar binnen spuiten. Dat herhalen tot het vocht wat eruit komt niet meer viezig is. Let er wel op dat je hygiënisch werkt, dus schone spuiten, handschoenen en water wat je gebruikt eerst koken en laten afkoelen. Bij twijfel zou ik zeker even je d.a. raad plegen.

Misschien is mijn topic van een paar jaar terug wel interessant om te zien. [MD] Verloop van droes op de foto

Ik heb je artikel indd al meerdere keren aandachtig gelezen! Herkende indd al snel dat het genezingsproces enorm lang duurt! Het korstje wat nu op zijn abces zit raakt eigenlijk iedere dag los. Er zit nog wel wat pus in, maar het komt er niet echt uit.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:28

stalgerrits schreef:
beste bokkers
denk niet zo lichtzinnig over droes het is geen kinder ziekte het is een serieuse ziekte die ook overdraagbaar is op mensen
Ik ben wat dat betreft een ervaring deskundige en heb het op gelopen door een van mijn paarden
Het is bij mij in mijn lichaam gekomen via mijn longblaasjes en heb zeven weken 24 uur per dag aan de antibiotiecum gelegen in het AMC
DE universiteit Utrecht afdeling diergeneeskunde en universiteit Wageningen en universiteit Amsterdam hebben er onderzoek naar gedaan onder leiding van Janneke Sleutens en dit onderzoek en uitslag staat in een medichs vakblad
Een goede raad doe een mondkap op als je met je paard bezig gaat en daarna al je kleding in de was
het is levens gevaarlijk
Voor de gene die het wil lezen ,geef je mailadres even via een pb en ik wil het je doorsturen
Deze bacterie veroorzaakt ook hersenvlies ontsteking en word daarom zelden als droes herkent

Houd er even rekening mee dat je het hier over kwade droes hebt die niet veroorzaakt wordt door Streptococcus Equi (dat waar de paarden in dit topic mee besmet zijn) maar door Burkholderia Mallei. Kwade droes komt eigenlijk niet meer voor behalve in zeldzame gevallen in Oost-Europa, Midden-Oosten en Azië.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:25

beste romy_janse
waar ik het over had is wel degelijk stretocococcus equi en pas als je het hele onderzoek heb gelezen kun je zelf lezen welke bacterie mij ziek heeft gemaakt of de onderzoekers moeten niet capabel zijn geweest
En dan niet zomaar iets roeptoeteren of een aanname als waarheid neer zetten dat is niet zo als het hoort
Ik vertel geen leugens daarom wil ik het onderzoek ook met een ieder delen om andere ook te waarschuwen dat het een gevaarlijke ziekte kan zijn
Hersenvlies ontsteking wordt ook door deze bacterie veroorzaakt alleen word de link naar paarden en droes nooit gemaakt omdat bij ontdekking van de bacterie alleen het behandelen van de ziekte voorop staat

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:54

Beste stalgerrits,

Waarschuwen is altijd goed, maar de toon maakt de muziek. Een beetje vriendelijker mag ook wel.

Het is heel goed dat je waarschuwt en droes moet inderdaad niet onderschat worden bij mens en dier.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:33

beste zorro
romy-janse en ik hebben zonet mail contact gehad en wij hebben er geen woord over vuil gemaakt ik ben het al vergeten
maar ik heb altijd geleerd om niet iets te zeggen als je niet alle details kent en in dit onderzoek zijn 12 a 15 hoog geschoolde mensen bij betrokken geweest dus ik mag aannemen dat die weten wat ze zeggen
Janneke sleutjens is verboden aan de universiteit diergeneeskunde van Utrecht die heeft mij de uitslag van het onderzoek gemailt dan mag ik toch voor waar aannemen dat ze de juiste benaming van de ziekte op papier zet en als dat niet zo zijn ik dan in komissie lieg
en de ervaring op bokt is dat er nogal gouw iets gezegd wordt en als je dat dat zegt je dat niet in dank word afgenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:21

Goed dat je waarschuwt! Ik wist ook niet dat de equi variant voor mensen besmettelijk was. Hoe verloopt de besmetting, is dat via het vocht uit de abcessen?
En wat zijn de symptomen van een droesbesmetting bij een mens?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:48

Goed dat je het vermeld dit topic. Voor zover ik lees is de transmissie nog niet geheel duidelijk daar er cases zijn met direct en indirect contact met zieke paarden, maar ook cases zonder enig contact. Handenwassen, goed en veel, blijkt echt belangrijk nummero 1. Verder onderzoek is nodig naar besmetting. Symptomen zijn vooral een hersenvliesontsteking?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:49

Noot: “streptococcus equi human” geeft tientallen hits op Google.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:40

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd waarin werd gespeculeerd over de eventuele aanwezigheid van droes op stallen. Deze berichten zijn NIET toegestaan en worden dan ook verwijderd.

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 21:45

stalgerrits schreef:
beste bokkers
het is levens gevaarlijk

Ik heb hier wel eens over gehoord, maar is deze kans van besmetting niet nihil? Het komt voornamelijk alleen nog voor in Oost-Europa toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:52

...half off topic.
Aan "kinderziekten" als difterie of roodvonk zijn halve steden gestorven.
De griepepidemie van 1919 heeft "God betere het" evenveel mensenlevens geëist als de hele Great War (1914 - 1918) met zijn massaslachtingen.

Dus ja: droes is volgens mij een soort kinderziekte, maar dat wil niet zeggen dat het compleet onschuldig zou zijn.