Een paard met licht eczeem kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Een paard met licht eczeem kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:23

Ik ken de andersom kant. Paard dat bij ons flink schuurde. Notabene geen boom in de buurt, open weilanden.
Staat nu op 5 meter van het bos. Geen/amper last.

Het verschil? Voer en betere zorg.
Afhankelijk van het type jeuk: zou ik het best aandurven.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:23

imaudy schreef:
Dat ze dat pas op het eind zeggen en niet voordat je komt.. :? Dan zou ik er al geen vertrouwen meer in hebben.

Dit!!
Eerst laten zien hoe leuk en aardig het paardje met alles is en dan ( wanneer ze merken dat je al behoorlijk onder de positieve indruk bent ) dit nog eens vertellen.
Beetje gemeen zelfs.
Zelf ook eczeem ervaring en nee........ik zou het niet doen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:28

Hier ook een eczemer, gekocht na mijn eerste pony de ook een lichte eczemer was. Gelukkig merken we wel nu ze ouder wordt, het wat minder wordt, al viel het best mee. In de zomer heeft ze gewoon een deken met vliegenkap om, en staat ze verder 24/7 buiten, ook op de wei en met een bos in de buurt. Gaat eigenlijk prima, het werd alleen heel vervelend toen ze er schimmel bijkreeg. Onze merrie is daar namelijk ook gevoelig voor. Verder is het eigenlijk goed te doen. Ik denk dat het veel verschilt per paard, lichte zomereczeem met (dus alleen deken nodig en verder prima) zou ik zelf wel aandurven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:33

Ik heb bijna vijf jaar geleden wel een eczemer gekocht. En het valt mij reuze mee. Heb een goede deken en smeer met anti itch crème als ze plekken heeft.
Het eerste jaar toen ik haar had was het ergst, vorige eigenaar was een oude man met nogal ouderwetse ideen, smeerde met motorolie en dan soort dingen dus had wat achterstallig onderhoud. Maar het gaat nu elk jaar beter.
Ze staat gewoon op gras.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:39

Maar lichte eczeem bij de ene eigenaar geeft totaal geen garantie voor de nieuwe eigenaar. Verandering van omgeving of voer is al genoeg om het eczeem te verergeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:43

Ik zou het alleen doen als het paard verder perfect voor me was en de prijs heel laag. Maar als er steeds dekens gewisseld zouden moeten worden niet,want ik sta op een volpensionstalling waar ze waarschijnlijk wegens de drukte daar geen tijd voor hebben,en zelf woon ik er te ver vandaan.dus ik zou ook wel even naar de praktische kant kijken,kan de verzorging gegarandeerd worden? als je paard aan huis komt te staan kan het gemakkelijker denk ik.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:46

Ja het punt is eigenlijk dat die al bovenaan mijn budget van 5000 euro zit. Hij is wel helemaal gekeurd dat dan weer wel dus dat scheelt..

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:48

Om wat voor paard gaat het dan als ik vragen mag, niveau en dergelijke., of heb ik er al overheen gelezen :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:48

HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Ik twijfelde best, ook al ging mijn gevoel naar nee. Het is mijn eerste eigen paard. En wil die graag helemaal gezond. Mijn instructrice zij dat het allemaal prima te handelen was, maar ik heb er gewoon geen ervaringen mee.

Bij twijfel niet doen. Als je gevoel nee zegt, ook niet doen.

Goed dat je de (on)mogelijkheden nog onderzoekt. Ik denk dat niemand op voorhand kan zeggen of de eczeem vermindert, verergert of gelijk blijft als je het paard koopt.

Wel jammer dat je er al een goede klik mee had, hopelijk vind je gauw een ander paard!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:49

Lastig.. Ik heb zelf ook een eczemer.. Ik zou er zelf niet weer bewust voor kiezen. Het is toch een hoop extra werk. Die van mij loopt vanaf april tot en met november 24/7 met een deken op. Ze staat overigens wel in/naast het bos. Met deken is het prima onder controle te houden en schuurt ze helemaal niet.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:53

alice0cullen schreef:
Om wat voor paard gaat het dan als ik vragen mag, niveau en dergelijke., of heb ik er al overheen gelezen :o

Nee sorry vergeten bij te zetten! Het gaat over een kwpn ruin van 169 met de leeftijd van 7 jaar. L1 dressuur b springen en b cross :) Heeft een stamboom weet niet meer uit mijn hoofd welke ouders. Wel springgefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:56

Best gek dat veel mensen aangeven geen paard met eczeem te kopen omdat het zo zielig is voor het paard. Als het paard ergens anders staat is het even zielig hoor! Het is voor je eigen gemak dat je hem dan niet koopt.
Hier een paard met eczeem. En er staan ook bomen langs de wei. Suiker arm voeren, dekentje op en een reinigingskuur in het voorjaar en dat is best te doen.
eczeem komt van binnen uit. Suikers in gras en voer en chemische stoffen uit medicijnen worden uitgescheiden door de nieren en wanneer die het te druk krijgen wordt de huid als uitscheidingsorgaan gebruikt waardoor het paard jeuk krijgt. Bij mijn fjord is het begonnen nadat hij een antibiotica kuur heeft gehad, daarvoor ook wel een beetje jeuk, maar nu veel erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:00

Weet je wat het is met die dingen? Als ze bij de verkoop zeggen "lichte zomereczeem" dan is het in de praktijk vaak zware zomereczeem. Ze timmeren het mooi dicht zo, want zo kan je nooit zeggen dat ze jou niet geïnformeerd hebben. En 'Tsja, dat het daar op jouw stal in het bos veel erger is geworden , konden wij ook niet voorzien.'.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:26

Elvirawortel schreef:
Best gek dat veel mensen aangeven geen paard met eczeem te kopen omdat het zo zielig is voor het paard. Als het paard ergens anders staat is het even zielig hoor! Het is voor je eigen gemak dat je hem dan niet koopt.
Hier een paard met eczeem. En er staan ook bomen langs de wei. Suiker arm voeren, dekentje op en een reinigingskuur in het voorjaar en dat is best te doen.
eczeem komt van binnen uit. Suikers in gras en voer en chemische stoffen uit medicijnen worden uitgescheiden door de nieren en wanneer die het te druk krijgen wordt de huid als uitscheidingsorgaan gebruikt waardoor het paard jeuk krijgt. Bij mijn fjord is het begonnen nadat hij een antibiotica kuur heeft gehad, daarvoor ook wel een beetje jeuk, maar nu veel erger

De allergie voor de knuten komt van binnenuit ja. Maar de de hoeveelheid knutten in de omgeving bepalen wel in hoeverre het dier last van de allergie heeft. Beetje hetzelfde als dat jij allergisch bent voor katten. Heb je geen kat in huis heb je geen last van die allergie. Neem je een kat, dan wel. Dus ga je een excemer in een omgeving plaatsen met veel knuten (bv bosrand), dan wordt ie gek van de jeuk. Zet je hem in een gebied aan de kust, of in de open polder waar de knuten gewoon wegwaaien en veel minder voorkomen, zal ie er weinig van merken.

Wij hadden een excemer op stal in de polder. Weinig knuten bij ons. Dat was met 1 keer per week zijn staart en manen wassen en insprayen met anti-itsch wel klaar. Hoefde geen dekens etc op. Maar had dat dier op de Veluwe gestaan was zijn leven een tranendal geworden.

Als je het al weet TS, en je bent van plan aan een bosrand te gaan staan en niet aan de kust oid, dan zou ik het dier laten staan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:42

Ik heb bewust mijn paardjes in de zomer in de buurt van mijn woonplaats gekocht. Echt om te voorkomen dat ik achteraf verrast zou worden en een boel extra werk. Tuurlijk, als je paard het bij jou krijgt dan is het pech en zou ik alles doen om het paard goed te verzorgen, maar om nou problemen vooraf te kopen, nee.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:44

HorseTimeXL schreef:
Ja het punt is eigenlijk dat die al bovenaan mijn budget van 5000 euro zit. Hij is wel helemaal gekeurd dat dan weer wel dus dat scheelt..

Eigenlijk vind ik dat niet goedkoop omdat een dergelijk paard moeilijk weer te verkopen is.Ik vind het een erger gebrek dan luchtzuigen of zo.Het is een gok of het paard bij jou erge last krijgt of niet.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:52

safina schreef:
Weet je wat het is met die dingen? Als ze bij de verkoop zeggen "lichte zomereczeem" dan is het in de praktijk vaak zware zomereczeem. Ze timmeren het mooi dicht zo, want zo kan je nooit zeggen dat ze jou niet geïnformeerd hebben. En 'Tsja, dat het daar op jouw stal in het bos veel erger is geworden , konden wij ook niet voorzien.'.

Amen!

Ik zou het ook niet doen. Wij hebben een Shetlander met eczeem. Hij heeft manen tot ver voorbij zijn borst en een dikke staart. Niemand zou het ooit vermoeden. Tot het voorjaar want hij staat van rond april-oktober met een eczeemdeken. We smeren, letten op zijn voeding en dan is het te doen (ook onze paarden wonen naast het bos).
We hebben hem al 11-12 jaar dus we zijn eraan gewend maar ik zou heel eerlijk nooit bewust een paard met eczeem kopen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:58

Een eczemer kost extra geld. Je moet een goede deken aanschaffen, ander voer aanschaffen (zo min mogelijk suiker/zetmeel) en ook smeersels aanschaffen voor de wonden. Ik zou het zelf niet doen, omdat het ook extra tijd kost en veel verzorging. Daarnaast is in het bos staan funest... Paarden krijgen dan meer last van de mugjes.. Daarnaast blijft eczeem niet altijd stabiel. Vaak wordt het met de jaren erger..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:03

Ik heb opzich weinig ervaring met paarden met zomer eczeem.
Echter zelf wel zo nu en dan last van eczeem en echt, gek wordt je ervan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:55

Dat ze dat durven vragen voor een eczeempaard. Ik heb ooit een shetje gehad met eczeem, wat een ramp was dat zeg. Dier werd helemaal gek en ik probeerde alles, heeft me een vermogen gekost aan veerust, die vliegenspray.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:00

Ik heb ook een exzemer maar geen moment spijt staat 24/7 buiten schuurt bijna niet meer, veranderd van voer en hooi.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:14

Je hoeft ook geen spijt te hebben om te weten dat je volgende paard geen eczemer moet zijn.

Ik heb ook geen spijt van mijn paard maar ik weet wel heel zeker dat mijn volgende paard er 1 word zonder eczeem en ik zou er dan ook nooit 1 bewust kopen. Zeker niet als eerste paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:27

Een eerste eigen paard is toch al een hele stap en heel veel dingen waar je aan moet wennen en je weg in vinden. Om er dan gelijk al eczeem bij te krijgen is dubbelop.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:03

HorseTimeXL schreef:

Altijd zelf keuren. Een keurig meenemen omdat ie al bestaat zegt nog niet echt wat. Tenminste...

Keur zelf, calculeer dat bedrag gewoon in.
Verlaag desnoods je zoek budget.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:09

hmm….ik zou het eigenlijk niet doen. zelf een eczemer gehad en dat was inderdaad flink smeren met derfen en leuren met goede eczeem dekens want die bleef nog al eens achter een boom hangen of schuurde alsnog waardoor de deken ook weer kapot ging.

En ik zou hem sowieso niet kopen als je hem bij het bos op een stalling/wei plaatst. slechtste plek voor een eczemer waar het denk ik wel erger wordt voor hem.