hoe vaak enten per jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:25

om de 8 maanden ,dus zeg maar 3×per 2 jaar!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:06

Om de negen maanden Haha!
Het is toch alleen zinvol om tegen Rhino te enten als alle paarden op stal worden gedaan?
Ik wil mijn paard nl. wel laten enten, maar de andere twee op stal worden niet geënt tegen Rhino Boos!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:20

Ik laat ook enten tegen rhino in de hoop dat anderen het misschien ook gaan doen.
Als niemand het doet komen ze met het argument dat jij het toch ook niet doet.

von12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:38

Anya"]
[quote="von12 schreef:
1 keer in de 5 jaar tegen tetanus

Ik zal je maar niet vertellen wat ik hiervan vind ....
[/quote]

Je mag zeker zeggen wat je hiervan vind.
Het is een zeer doordachte en weloverwogen beslissing van mij om alleen tegen tetanus te enten.
Bij een volledige basisenting van tetanus hoef je niet elk jaar te enten. Hoelang is hij bij mensen ook alweer geldig ???
Mijn paarden staan het gehele jaar buiten en komen weinig in contact met andere paarden, ze hebben een goede weerstand. Is er een uitbraak van het een of ander dan ben ik alerter in contacten, maar enten.....nee.
Enten is voor iedereen en iedere situatie verschillend maar als ik bovenstaande van iedereen lees denk ik dat veel dierenartsen ervoor zorgen dat hun eigen beurzen goed gevuld blijven, wij geloven toch alles wat de arts zegt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:44

Ik kan me er wel in vinden, wat jij zegt. Zoals ik boven ook al vermeld had, Duvel en Jip worden alleen geënt omdat het verplicht is (Duvel ivm wedstrijden en Jip ivm vakanties), anders werden ze zeer waarschijnlijk niet geënt.
Ik heb ook nog al eens een dierenarts horen beweren dat hij geen voorstander was van de jaarlijkse influenze-enting bij paarden, omdat dat volgens hem niet effectief was. Als de enting al zou werken, was hij zo rond de 9maanden werkzaam (dat is waarom er veel mensen nu 2x per jaar enten, of varianten daarop) maar hij zei dat het probleem er vooral ook inzit, dat het influenza virus zo makkelijk kan veranderen en een nieuwe stam kan dan juist je paard ziek maken, omdat hij daar geen antistoffen tegen heeft. En dan denk je veilig te zijn, maar dan wordt je paard alsnog hardstikke ziek.
Verder was hij van mening, dat je je paarden er zwakker mee zou maken, omdat ze niet meer leren kleine veldvirussen zelf te overwinnen, waardoor de afweer van dat paard dan minder zou worden.
Nogmaals, het zijn niet mijn woorden, ik heb ze van horen zeggen, maar ik kan me er wel in vinden.
Vooral als ik kijk naar hoe virussen bij ons zich door de stal verspreiden, de niet geënte dieren zijn naar verhouding veel minder vaak ziek, dan de wel geënte.

von12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:05

Ik denk dat die dierenarts dat heel goed gezegd heeft.IK kan me daar ook prima in vinden