Paard pompt maar niets lost het op...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:16

Pandora2 schreef:
En bij longworm gaan ze ook wel hoesten na verloop van tijd. Weer een dood spoor :+

Wel opletten met die bloedwormen. Ik zou geen mestonderzoek laten doen, maar er een Pramox insmurfen. Waarschijnlijk is heel het land daar besmet als er veel paarden op een te kleine oppervlakte staan :7

Dat is zeker, de andere paarden vind ik er persoonlijk ook niet blakend van gezondheid uitzien, maar ik ben de eigenaar daar niet van, dus ik kan het niet zeggen :') Ik weet wel dat het gedrag van de merrie naast haar wel wat lijkt op dat van die van mij. Die merrie heeft geen moeite met ademhalen, maar staat vrij suf in de weide. Dof in haar vacht ook. Vrij oké qua gewicht, maar veel te kalm. Die van mij laat af en toe nog eens zien dat ze "aanwezig" is in haar hoofd als ze haar eten ziet aankomen, maar dat is alles. Een schaduw van wat ze was, eigenlijk. Ik ben een merrie gewoon die door omheiningen knalt, aankomt van twee zaadjes graan en iedereen opjut in de weide. -O-

Ik ga wel sowieso een test voor leverbot laten doen, dus ook een gewone test, maar een pramox zal ik er zeker nog indoen als de test terugkomt en ze heeft toch nog een eitelling ervan. :j

Swanzie schreef:
Wat vervelend zeg
Wellicht kun je haar oo de anti histaminica zetten om te kijken of dat helpt? In utrecht moet je dan even navragen welk anti histaminica dan geschikt zou zijn. Als het een allergie is, dan zou het daarmee weg moeten gaan.
Verder denk ik dat ze een msm tekort heeft aangezien dit alleen in vers gras (of verse groente) zit. Ze kunnen bij een tekort hieraan ooo erg stijf worden en bovendien werkt het ook iets tegen allergieen

Dat is wel goed om te weten! Daar zat ik ook naar te kijken, misschien eens bij horseflex msm bestellen. Het is vreemd, maar het lijkt me geen honderd procent allergie, want ze staat sinds zaterdag op jopack voordroog en eigenlijk is het nog niet weg, net zoals toen ze op cortisone stond. Ik kan zelfs weer een ganse hand achter haar ribbenkast steken bij wijze van spreken... en ze is daarvoor niet mager, buik heeft ze genoeg :')

Kirania

Re: Paard pompt maar niets lost het op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 21:12

https://vimeo.com/315501000

Voor een edit was ik te laat, maar hier een video van haar flank, de enige hoek waar je het goed op ziet op video. In het echt is het natuurlijk nog tien keer zo pijnlijk om naar te kijken. Toegegeven, ik voel me echt moedeloos erover vandaag... Morgen zou de mestkit toekomen, en zondag ga ik naar een lezing van Poseidon equine. Misschien dat ik daar de vraag kan stellen... :=

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:34

Jeetje, geen wonder dat je je zorgen maakt en blijft zoeken. Ik hoop echt dat je snel iets vindt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:05

Kun je haar ook een tijdje op puf zetten met Flixotide

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:35

Verhoogde eosienofielen kunnen volgens mij ook duiden op astma,
althans bij mensen is dat zo. Geen idee in hoeverre astma voorkomt bij paarden...
Ik hoop dat je er gauw achter komt wat er mis is! Erg naar je paard zo te zien lijkt me. Valt ze
ook af?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 23:49

Sybelle schreef:
Jeetje, geen wonder dat je je zorgen maakt en blijft zoeken. Ik hoop echt dat je snel iets vindt.

Ik ook, pffft... Wormkit + leverbottest is aangekomen nu dus dat is voor maandag.

OleJon schreef:

Dat kan ik altijd eens navragen bij de DA!

_emmma_ schreef:
althans bij mensen is dat zo. Geen idee in hoeverre astma voorkomt bij paarden...
Ik hoop dat je er gauw achter komt wat er mis is! Erg naar je paard zo te zien lijkt me. Valt ze
ook af?

Blijkbaar is dat een soort van hetzelfde maar noemen ze dat bij paarden gewoon RAO of COPD? Maar normaal zijn er dan al wat bronchiën kapot, en dat is dus niet het geval bij haar... En dus geen slijm. Da's een opluchting, maar tegelijkertijd zit je er dan wel naar te kijken van, maar enfin, waar moet ik anders gaan zoeken? :(

Ze valt niet per se af, maar heeft nul komma nul spieren meer op haar schouders/billen. Die komen er ook met niks meer bij. Haar ruggenwervels kan je zo tellen, ondanks haar buik groot genoeg is. Normaal gezien zou ze op dit voedingsregime (voordroog + giga veel grasbrok van Hartog + muesli) een tientonner moeten zijn met vetkwabben die je zo zou kunnen vastnemen, maar ze blijft gewoon hetzelfde. Als ik haar enkel een handje eten geef valt ze gewoon af... En dit is mijn 'ik staar naar gras en word vet' haflinger... :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:05

Kan je haar niet per direct weghalen van die stal en in een schone en rustige omgeving zetten?
Uiteraard lost dat niet alles op, maar deze omgeving lijkt bepaald niet bij te dragen aan enig herstel.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 00:27

Rustig is het genoeg, hij heeft gewoon totaal geen idee van weidemanagement. Daarom hebben we alles dus zelf ingedeeld en afgespannen. We zijn nog bezig met onze huurweide (moet nog afgespannen plus hok) dus daar kan ik ze niet even snel op parkeren. Aangezien ik twee koetsen heb is dat een te grote verhuis als niet alles klaar is. :') Maar het valt allemaal wel mee aangezien ik toch alles zelf doe. Heel veel hulp van een medestalgenoot ook. Ze staat ook enkel met mijn shet waar ze gek op is, van elk ander paard is ze gescheiden omdat ze anders zich kapot stresst momenteel. Ze staat ook gewoon 24/7 buiten en enkel sommige nachten binnen bij erg slecht weer. Dat vind ze voor nu duidelijk geen probleem zolang ze haar krokjes krijgt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:28

Nikass schreef:
Kan je haar niet per direct weghalen van die stal en in een schone en rustige omgeving zetten?
Uiteraard lost dat niet alles op, maar deze omgeving lijkt bepaald niet bij te dragen aan enig herstel.

Dat is misschien wel heel goed voor haar. Als er meer paarden zijn die er suf bij staan zou ik me ernstig afvragen wat daar mis gaat. Wie regelde voorheen het ruwvoer? Wat voor water drinken ze?
Ik zou een haf liever op hooi zetten, maar daar is momenteel wat lastig aan te komen.
Sterkte in elk geval met de puzzel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:42

Kirania schreef:
Sybelle schreef:

Ik ook, pffft... Wormkit + leverbottest is aangekomen nu dus dat is voor maandag.

OleJon schreef:

Dat kan ik altijd eens navragen bij de DA!

_emmma_ schreef:
ook af?

Blijkbaar is dat een soort van hetzelfde maar noemen ze dat bij paarden gewoon RAO of COPD? Maar normaal zijn er dan al wat bronchiën kapot, en dat is dus niet het geval bij haar... En dus geen slijm. Da's een opluchting, maar tegelijkertijd zit je er dan wel naar te kijken van, maar enfin, waar moet ik anders gaan zoeken? :(

Ze valt niet per se af, maar heeft nul komma nul spieren meer op haar schouders/billen. Die komen er ook met niks meer bij. Haar ruggenwervels kan je zo tellen, ondanks haar buik groot genoeg is. Normaal gezien zou ze op dit voedingsregime (voordroog + giga veel grasbrok van Hartog + muesli) een tientonner moeten zijn met vetkwabben die je zo zou kunnen vastnemen, maar ze blijft gewoon hetzelfde. Als ik haar enkel een handje eten geef valt ze gewoon af... En dit is mijn 'ik staar naar gras en word vet' haflinger... :(:)

Ik heb namelijk een tinkereactie die allergisch is voor gras pollen.en zij was heel benauwd. En piepte er over met adem halen. Ook corticosteroïden gehad maareacties als ze in de zomer een spuitje kreeg hielp het niet omdat die allergenen er nog waren als ze eind september de spuiten kreeg knapte ze op. Ik heb haar nu preventief van half april tot begin oktober op de puf en dan gaat het prima niet benauwd geen gehoest omdat je zegt dat corticosteroïden nu niks doen wijst er op datgene waar ze allergische voor is nog aanwezig is

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 01:02

Lindsey_99 schreef:
Nikass schreef:

Dat is misschien wel heel goed voor haar. Als er meer paarden zijn die er suf bij staan zou ik me ernstig afvragen wat daar mis gaat. Wie regelde voorheen het ruwvoer? Wat voor water drinken ze?
Ik zou een haf liever op hooi zetten, maar daar is momenteel wat lastig aan te komen.
Sterkte in elk geval met de puzzel.

Ik denk persoonlijk dat het bij hen om iets anders gaat - er is een merrie die er ook niet geweldig bij staat en te suf is, vind ik, maar de eigenaresse geeft ook amper voer en ze is ook echt aan de dunne kant. Is ook een warmbloed. De oudjes staan er geweldig bij, vooral de oudste. Maar dat is omdat zijn eigenaar ook gewoon enorm goed voor hem zorgt. :j Het is een beetje van 'fight your own battle' in de stal. Het is bij de meeste paarden daar eerder een soort van opgehokt zitten soort van duf, lijkt het. Sinds ik niet meer buiten kom met die van mij (ik ben trouwens normaal de lokale gids) komt zowat niemand meer buiten, en ze voelen dat volgens mij. Maar dat is enkel een gevoel, da's alles.

Ik weet alleen dat geen enkel paard zo doet als mijn merrie daar. Ik ben jaloers op het oudste paard - die ziet er fantastisch uit, prachtige glanzende vacht ondanks doorgezakte rug, oogt supergezond en durft er al eens een bokje uit te gooien. Moest je de twee naast elkaar zetten zouden mensen moeite hebben met te geloven dat mijn paard jonger was op dit moment. Hij heeft letterlijk meer spieren dan mijn merrie :')

OleJon schreef:
Ik heb namelijk een tinkereactie die allergisch is voor gras pollen.en zij was heel benauwd. En piepte er over met adem halen. Ook corticosteroïden gehad maareacties als ze in de zomer een spuitje kreeg hielp het niet omdat die allergenen er nog waren als ze eind september de spuiten kreeg knapte ze op. Ik heb haar nu preventief van half april tot begin oktober op de puf en dan gaat het prima niet benauwd geen gehoest omdat je zegt dat corticosteroïden nu niks doen wijst er op datgene waar ze allergische voor is nog aanwezig is

Dat dus, maar volgens mij zit het op een of andere manier in elk hooi dat ik geef. Op gras heeft ze geen problemen met ademen (side note: dankzij de stal staat ze al twee jaar op hooi) enkel de doffere ogen. Het is dus erg vreemd... Ze staat momenteel op voordroog omdat ze een nog ergere reactie heeft op hooi. Dan durft ze ook weleens te hoesten.

In de zomer is er ook gewoon absoluut geen probleem. Ook niet in de lente, wanneer er pollen in overvloed zouden moeten zijn?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 02:23

Kan ze een maagzweer hebben, daardoor krampen en dus opgetrokken flanken en korte adem en betere reactie op de cortisonen en blijft ze mager? En ze in de zomer gras heeft waardoor ze de hele dag gras eet wat ten goede komt van de maagsappen? En daarbij ook nog een lichte pollen allergie?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 02:48

Nicje87 schreef:
Kan ze een maagzweer hebben, daardoor krampen en dus opgetrokken flanken en korte adem en betere reactie op de cortisonen en blijft ze mager? En ze in de zomer gras heeft waardoor ze de hele dag gras eet wat ten goede komt van de maagsappen? En daarbij ook nog een lichte pollen allergie?

Ze had in de kliniek inderdaad glandulaire zweren, maar ze heeft daar een dubbele kuur voor gehad :( Pure sucrabest, weken en weken. Zowat alle maagmiddeltjes op de markt. Zelfs omeprazole eerst + Sucralfaat, maar dat deed niets. De sucrabest eigenlijk ook niet, lijkt mij. Ze is wel niet meer agressief als je haar buik aanraakt, maar dat is het dan wel. Het lijkt mij dat ze bij sucrabest dan een reactie zou moeten gegeven hebben, althans toch na een paar maanden... Want op 24/7 hooi had ze het even hard.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 02:54

Ik zou dan opnieuw laten kijken hoe het er nu voor staat. Misschien zijn er nieuwe bijgekomen of de oude niet goed geheeld.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:00

Kirania schreef:
Nicje87 schreef:

Ze had in de kliniek inderdaad glandulaire zweren, maar ze heeft daar een dubbele kuur voor gehad :( Pure sucrabest, weken en weken. Zowat alle maagmiddeltjes op de markt. Zelfs omeprazole eerst + Sucralfaat, maar dat deed niets. De sucrabest eigenlijk ook niet, lijkt mij. Ze is wel niet meer agressief als je haar buik aanraakt, maar dat is het dan wel. Het lijkt mij dat ze bij sucrabest dan een reactie zou moeten gegeven hebben, althans toch na een paar maanden... Want op 24/7 hooi had ze het even hard.

Zijn de problemen van je paard erger geworden de laatste tijd of hetzelfde gebleven? Maagzweren worden juist erger van cortico's, dat is een van de redenen dat langdurig gebruik van het middel liever niet wordt gedaan als dat niet moet.

Misschien dat het een enteritis kan zijn (ontsteking van het darmslijmvlies) dat kan ook zorgen voor een opgetrokken buik en afvallen en sloomheid, enteritis wordt namelijk wel beter van cortico's.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 10:52

SEtequila schreef:
Zijn de problemen van je paard erger geworden de laatste tijd of hetzelfde gebleven? Maagzweren worden juist erger van cortico's, dat is een van de redenen dat langdurig gebruik van het middel liever niet wordt gedaan als dat niet moet.

Misschien dat het een enteritis kan zijn (ontsteking van het darmslijmvlies) dat kan ook zorgen voor een opgetrokken buik en afvallen en sloomheid, enteritis wordt namelijk wel beter van cortico's.

Zouden ze dat niet gezien moeten hebben bij de gastroscopie, de echo of de bloedresultaten?

Ze heeft random antibiotica gehad van de dierenarts, maar dat deed absoluut niks :')

De problemen zijn eigenlijk hetzelfde gebleven. Ingevallen flanken, traag pompen, optrekken. Dat is eigenlijk de standaard sinds... Minstens een jaar.

Nicje87 schreef:
Ik zou dan opnieuw laten kijken hoe het er nu voor staat. Misschien zijn er nieuwe bijgekomen of de oude niet goed geheeld.

Dat kan idd altijd, maar dan zou ik me enorm afvragen wat er dan wél helpt, want ze heeft letterlijk maanden en maanden op medicatie gestaan ervoor, rustig afgebouwd. Moest ze ze nog hebben is dat dan weer handig om te weten, maar dan sta je daar van ja... Wat dan? Alle producten zijn er immers al doorgegaan. Magie? Want dan geven ze gewoon terug dezelfde diagnose, is dat weer geld kwijt dat ik in andere onderzoeken kan steken, en moet ik gewoon terug aan de slag met hetzelfde middel (want behalve sucrabest is er niets voor glandulaire zweren). Het middel gaf nul komma nul verschil in haar gedrag, ademhaling of flanken. :n

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:01

Kirania schreef:
SEtequila schreef:

Zouden ze dat niet gezien moeten hebben bij de gastroscopie, de echo of de bloedresultaten?

Ze heeft random antibiotica gehad van de dierenarts, maar dat deed absoluut niks :')

De problemen zijn eigenlijk hetzelfde gebleven. Ingevallen flanken, traag pompen, optrekken. Dat is eigenlijk de standaard sinds... Minstens een jaar

Nou ze zouden het bij de gastroscopie alleen zien als ze ook naar de darmen hebben gekeken (gastro = maag, scopie = kijken) en dan ligt het er ook nog aan welk deel van de darmen ontstoken is. Bij echo weet ik niet zeker of het te zien is... in de bloedwaarden zouden meer ontstekingscellen te zien kunnen zijn.
Maar kuurtje antibiotica hoeft niks op te lossen ;) ontsteking heeft meer oorzaken dan alleen bacterieën

Het beeld paste gewoon wel bij een ander paard dat ik heb gezien met enteritis en maagzweren

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:13

SEtequila schreef:
Nou ze zouden het bij de gastroscopie alleen zien als ze ook naar de darmen hebben gekeken (gastro = maag, scopie = kijken) en dan ligt het er ook nog aan welk deel van de darmen ontstoken is. Bij echo weet ik niet zeker of het te zien is... in de bloedwaarden zouden meer ontstekingscellen te zien kunnen zijn.
Maar kuurtje antibiotica hoeft niks op te lossen ;) ontsteking heeft meer oorzaken dan alleen bacterieën

Het beeld paste gewoon wel bij een ander paard dat ik heb gezien met enteritis en maagzweren

Da's wel goed om te weten! Het kan goed zijn dat ze de darmen niet hebben bekeken, ik was er namelijk niet bij (was in de kliniek in Gent) en ze wilden het onderzoek al helemaal niet doen tot ik aandrong. Het enige dat op het rapport staat is RAO en bloedende zweren aan de maaguitgang.

Ze waren echter overtuigd van een tumor want ze vonden niks in haar longen en haar hoofd konden ze niet bekijken dus... De tumor zat daar. Wát een excuus... :n

Edit: blijkt dat ze de darmen niet kunnen bekijken, enkel een klein deel van de dunne darm. Zo ver geraken ze niet met de camera. :j

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:31

Citaat:
Ze waren echter overtuigd van een tumor want ze vonden niks in haar longen en haar hoofd konden ze niet bekijken dus... De tumor zat daar. Wát een excuus... :n

Nou zeg... klinkt niet echt of ze hun uiterste best voor jou of je paardje hebben gedaan :=

Ik snap dat het lastig is om tot een goede diagnose te komen, maar lijkt alsof ze je gewoon afgewimpeld hebben omdat ze geen zin hadden in gedoe

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:39

Misschien een idee om ergens anders onderzoek naar maagzweren te laten doen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 09:54

SEtequila schreef:
Nou zeg... klinkt niet echt of ze hun uiterste best voor jou of je paardje hebben gedaan :=

Ik snap dat het lastig is om tot een goede diagnose te komen, maar lijkt alsof ze je gewoon afgewimpeld hebben omdat ze geen zin hadden in gedoe

Nee inderdaad, het was een raar geval dus ze moesten ze buiten hebben lijkt het :(

Nicje87 schreef:
Misschien een idee om ergens anders onderzoek naar maagzweren te laten doen?

Als ik het nog eens wil checken zeker wel, dan ga ik elders, maar nu heeft dat geen zin. Ze heeft duidelijk pijn aan haar buik en geeft niets van maagzweren aan, maar ze is dan weer wel behandeld met eerst omeprazole, dan omeprazole met Sucralfaat, dan Sucralfaat enkel. En dat van twee verschillende merken. Als ze er nu nog zouden zitten zou er geen enkele manier zijn om ze weg te krijgen op de reguliere manier dan :n Dus dat ga ik wel niet meer doen. Ze krijgt al volledig aangepast voer en geeft niet aan bij de Triggerpoints dat ze ze nog heeft.

Nu, mestonderzoek kwam terug - ze is volledig clean. Geen wormen... Nu vind ik hun eitelling wel wat vaag, maar het is sowieso onder de 50. Geen leverbot, geen bloedwormen meer... De Digestive EQ en VM zijn besteld en komen in maart toe, hopen dat dat mijn paard nog kan helpen. Het heeft al gekke dingen gedaan en dit is voor het moment toch het laatste dat ik kan proberen, dus het is vier weken afwachten tot die toekomen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:33

Dat is ergens wel logisch. De meeste wormen zijn in rust met deze temperatuur. Dan scheiden ze geen eitjes uit. Wormtesten zijn sowieso niet altijd betrouwbaar. Je hebt wormen die ‘s nacht het meest actief zijn bv. Als jij dan net een paar uur later bent heb je net een hoop zonder eitjes. Maar je moet iets natuurlijk. Je blijft niet niks doen als je paard zo ziek staat.

Een maand wachten is wel erg lang. -O-

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 15:34

Ja inderdaad... Het is echt niet fijn zo. En je ziet echt aan haar dat ze gewoon boos is op de wereld met haar zielige uitdrukking die eigenlijk alleen verandert naar erg boze uitdrukkingen bij tijden. Dat mestonderzoek zo lastig is vind ik ook wel jammer... Maar ze is wel na haar laatste keer ontwormen in het bloed niet meer gecheckt erop in haar bloed. Maar dat is dus een kwestie van puur voor de theorie opnieuw te checken weer, want eigenlijk kan je niks met die info :n

Ik ben die vier weken nu al aan het aftellen :=

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:55

Al is de mest negatief getest op bloedworm, dan zou ik er nu toch eerst een Equest Pramox instoppen.
Ingekapselde bloedworm scheidt namelijk geen eitjes af, dus is niet in de mest aan te tonen. Bloedworm kapselt zich in via de darmwand, tot in de darmscheil (het vlies waaraan de darm hangt in de buik, en waardoor de bloedvaten e.d. lopen). Als er veel ingekapselde wormen inclusief littekenweefsel in de darmscheil zit, kan dat de pijn en ontstekingswaarden verklaren.
Dosering in overleg met DA, bij een grote besmetting kan het 'opruimen' van alle dode wormen in het lijf ook weer complicaties geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:55

Mestonderzoek is niet betrouwbaar,een te hoog eosinofielen is heel vaak een wormbesmetting.Ze reageerde wel goed op corticosteroiden? Dan zou je toch denken aan een allergie