bijkomen in gewicht en spieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:30

Hier dezelfde situatie. Ik geef nu merriebrok (1/2 schep) ivm eiwitten en vit E bij, zodat nog mooier in bespiering komt :) daarnaast nog
1/2 schep bietenpulp, 1 schep luzerne, handje vitaminebrok en 300 gram granenmix

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:24

hwn schreef:
Als ik het goed begreep, kreeg je paard zonder diagnose/ziektebeeld antibiotica voorgeschreven van de DA, en nu opnieuw AB wegens bloedwormen? Vind ik heel vreemd advies, nog nooit gehoord van AB bij wormbesmetting, ik zie er ook totaal het nut niet van in, een worm is toch geen bacterie?

Hier hebben we voor bloedworm altijd Equest gebruikt, deze werkt ook tegen ingekapselde bloedwormen, Panacur niet dacht ik. Tenzij de DA resistentie vermoedt tegen Equest, al komt dit nog niet vaak voor dacht ik.

D8 ik ook de equest pramox..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:39

Panacur is speciaal voor bloedwormen (en spoelwormen en aarsmaden). Niks mis mee, het juiste middel.
Hooi ophogen zou je zelfs nog kunnen doen. Beter iets teveel aanbieden dan net aan of net te weinig.
Qua krachtvoer kun je inderdaad denken aan Bodybuilder, maar ook aan een grasbrok zoals Agrobs Fetura, Speedibeet, Senioren priores of een merriebrok. Eiwitten zijn essentieel voor spieropbouw, maar dan wel naast voldoende ruwvoer. Voer je dat te weinig en de eiwitten teveel, kunnen ze snel gevoelig reageren en aan de diarree gaan. Maar ik vermoed dat je met het bestrijden van de bloedwormen al een groot deel van het probleem oplost.
Succes!

Lala_Land

Re: bijkomen in gewicht en spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 15:13

Eventjes een update.
Na de ontwormingskuur en een sandclear kuur is zijn diarree ondertussen al goed gebeterd.
Nog niet wat het moet zijn maar het wordt met de dag vaster.
Hij begint stilletjes bij te komen en zijn vacht begint te glanzen.

En er zit veel meer (mss zelfs wat teveel) leven in.
Dus we zijn op de goede weg. *\o/*

Momenteel krijgt hij 300 gr bodybuilder per dag bij.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:13

Fijn dat het beter gaat met je paard. Ben je er ondertussen al achter hoeveel kilo hooi hij krijgt op een dag? En hoeveel (vrije) beweging heeft je paard op een dag? Spieren nemen namelijk niet toe als je ze niet gebruikt.

Ik vind het wel bizar hoe snel jouw DA antibiotica geeft zonder duidelijke bacteriële infectie. Zeker met het oog op resistentie.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 19:50

Astorga schreef:
Fijn dat het beter gaat met je paard. Ben je er ondertussen al achter hoeveel kilo hooi hij krijgt op een dag? En hoeveel (vrije) beweging heeft je paard op een dag? Spieren nemen namelijk niet toe als je ze niet gebruikt.

Ik vind het wel bizar hoe snel jouw DA antibiotica geeft zonder duidelijke bacteriële infectie. Zeker met het oog op resistentie.

Momenteel krijgt hij 8 kg hooi en 3kg brok.
Dit is omdat zijn dikke darm beschadigt is door de bloedworm, en hooi verteert net ik de dikke darm.
Dus om zijn dikke darm een beetje rust te geven krijgt hij minder hooi en meer brok.
Over een kleine maand kunnen we meer hooi gaan voeren en willen we richting de 10-12 kg gaan en 1kg brok.
Momenteel staat hij buiten van ‘s morgens 8u tot ‘s avonds 20u, de rest op stal.

We zijn bezig met hem te longeren met zadel om hem o.a. soepeler te maken en verder op te leren.
Want nu dat hij zich beter voelt blijkt hij nog een beetje groen te zijn. (niet ingereden)
Dus we zijn momenteel vanaf 0 met hem bezig.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:02

Stoppen met dat brok. Dat is echt niet gezond.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 00:07

Saaams schreef:
Stoppen met dat brok. Dat is echt niet gezond.

Dit is ons aangeraden door onze eigen dierenarts... :?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 07:00

je kan hem opleren, maar besef wel met 3 kilo krachtvoer, paard veel drukker is dan normaal.

Dus pittiger, niet door zichzelf, maar door de hoeveelheid krachtvoer.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 07:19

Mijn knollies staan op Hartog. De ene is 5 en loopt springwedstrijden. Wat goed helpt is de lucerne mix, hierdoor kauwen ze veel beter hun krachtvoer en wordt het veel beter opgenomen. Ook hebben ze een kruidenbrok. Deze ruikt echt heerlijk. Ik was sceptisch om over te stappen, maar zelfs m'n paard die lichte tour niveau loopt wordt er dikker van zonder erg veel te krijgen. In de winter valt dit paard normaal gigantisch in maar nu wordt ie zelfs te dik :x. Nu loopt ie ook wel minder, maar dat maakte voorheen weinig verschil. Als ie dan binnenkort weer aan het werk gaat heb ik het voordeel dat ie wat reserve heeft opgebouwd. En verwacht dat ie dan met een halve kg erbij gewoon op gewicht blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 07:29

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 07:59

Bij bloedwormbesmetting en antbioticakuur zou ik een goede vitaminebrok geven, daarnaast lucerne en omega369 mix om aan te zetten en spieren te ontwikkelen.
Een paard heeft juist wel eiwitten nodig om spieren op te kunnen bouwen.
Je kunt ook nog aanvullen met speedibeet/bietenpulp. Dat is heel goed voor de darmen en er zitten weinig suikers in, toch zetten ze er van aan.
Verder kun je rustig nog meer hooi geven dan 9 kg, evt op zoek naar wat rijker hooi als dat mogelijk is.
Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:18

Bloedworm ben je niet zomaar vanaf. Mijn ervaring is dat Equest het beste werkt. En dan herhalen na een maand en eventueel daarna nog een keer herhalen na een maand. Is heel hardnekkig.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:37

Ik zou ook de brok flink verminderen of over gaan op vitaminebrok. En voor dikker te worden kun je heel goed pulp voeren. Als het kan ivm de eiwitten aanvullen met luzerne. Misschien gaat dat wel als je alle suikers en zetmeel uit die drie kilo brok weg laat en hij heeft probiotica gehad. Pulp is door de pectine ook goed voor zijn darmen. Van pulp worden ze ook niet heet maar van 3 kilo brok waarschijnlijk wel.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:07

Coolstance copra kan ook een waardevolle toevoeging zijn als je spieropbouw wilt bevorderen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 02:28

Ik wilde ook coolstance copra noemen. Eiwitten en vezels voor spierpijn. En de suiker die erin zit heeft een lage glycemiche index, waardoor ze geen glucose pieken en dalen krijgen