Ziek paard verhuisd naar onze stal > besmet > wie betaalt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:07

Beetje het risico van een pensionstalling denk ik.
Paarden die buiten de deur komen en weer terug kunnen ook ziektes oid meenemen.

Dus heel vervelend dat dit paard toch ziek bleek te zijn maar ik vind niet dat je al die kosten dan op diegene kan verhalen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:13

sharon488 schreef:

Dus heel vervelend dat dit paard toch ziek bleek te zijn maar ik vind niet dat je al die kosten dan op diegene kan verhalen.

Dat eerste ben ik met je eens
Maar in geval van TS heeft di persoon gelogen.
Hij/zij wist meer.

Als die persoon eerlijk was geweest had je hem niet toegelaten.

sanso

Re: Ziek paard verhuisd naar onze stal > besmet > wie betaalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:22

Goh. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ik snap wat je bedoelt TS maar ik denk toch echt dat je zelf voor jouw eigen paard zijn kosten moet opdraaien.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:26

daantjuhhh schreef:
sharon488 schreef:

Dat eerste ben ik met je eens
Maar in geval van TS heeft di persoon gelogen.
Hij/zij wist meer.

Als die persoon eerlijk was geweest had je hem niet toegelaten.

Het probleem is het bewijzen van opzet en de overtreding.
Ik weet niet om welke paardenziekte het precies gaat, mischien kan de NVWA er iets mee.
Dat is de instantie die hier toezicht op moet houden.

TS, je hebt de quote verkeerd bewerkt. Ik begrijp je opmerking nu beter.
en ja het is heel banketstaaf, ik hoop dat alle paarden snel beteren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:42

Lijkt me heel ingewikkeldd allemaal. Er moeten feiten zijn, dus een hoop uitzoekwerk van wat, waar, hoe.

En dan krijg je alleen juridisch iets voor elkaar dat betekent een zaak maken.

Kost een hoop geld, misschien meer dan de kosten die je wil verhalen. Met een rechtsbijstand verzekering zal het wellicht makkelijker worden.

Of bluffen, zeggen wat je van (juridisch) plan bent als de nieuwkomer niet bijdraagt in de kosten. Vind ik ver gaan.....

Bovendien, de nieuwkomer was er vast niet bewust op uit om jullie paarden ziek te maken. Het is natuurlijk niet slim geweest en/of ze hebben zich niet goed laten informeren. Kan je van alles van vinden. Maar ik denk dat je verlies pakken en hopen dat de ziekte meevalt het meest logische is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:56

ik heb het in 2004 gehad ik stond op een stal waar iemand met een paardje van markt kwam die bleek droes te hebben
gelukkig mijn paard en de meeste andere paarden hadden het al gehad en zijn niet ziek geworden
maar 2 paarden wel en de ene was al in de 20 die is echt doodziek geweest en de andere een arabier heeft blijvende schade gehouden ,hij bleef kwijlen wat dat precies was weet ik niet meer
maar de kosten waren toen voor de paarden eigenaren....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:05

mirgino schreef:
ik heb het in 2004 gehad ik stond op een stal waar iemand met een paardje van markt kwam die bleek droes te hebben
gelukkig mijn paard en de meeste andere paarden hadden het al gehad en zijn niet ziek geworden
maar 2 paarden wel en de ene was al in de 20 die is echt doodziek geweest en de andere een arabier heeft blijvende schade gehouden ,hij bleef kwijlen wat dat precies was weet ik niet meer

Dat is toch wat anders. Hier is iemand die bewust een risico met andermans paarden heeft genomen. De stal was nog niet vrijgegeven door de DA. Dan vraag ik mij af of het zieke paard dezelfde DA had als de andere paarden op de eerdere stal. Wellicht had een andere DA een andere mening en heb je zo een nuanceverschil. Ik zou zeggen ga het uitzoeken, want deze ziekte uitbraak had mogelijk voorkomen kunnen worden als zo'n paardeneigenaar even wat beter nadenkt..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:07

mirgino schreef:

Heel anders, dit was niet "met voorbedachte raden "

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:18

Is dit niet gewoon een kwestie tussen staleigenaar en eigenaar van het verhuisde paard?
Staleigenaar is tenslotte in zee gegaan met de eigenaar van het verhuisde paard.
Denk dat jullie vervolgens bij de staleigenaar aan kunnen kloppen.

Maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd te denken, het is even een gedachten gang van mij..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:28

Kan je niet aan de dierenarts vragen wat het virus is en dat vergelijken met het virus wat op die stal? Pas dan zal je denk ik iets aan kunnen tonen.
Het is niet netjes van de eigenaar van het bewust paard, een nieuw soort virus, veel paarden ziek en dan je paard gaan verhuizen naar een stal waar nog niets aan de hand is. Dat is vragen om problemen. Een stal zit niet voor niets op slot.
Ben benieuwd wat voor juridisch advies je gaat krijgen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:37

_San87_ schreef:
Psydoxy schreef:
Mijn eerste gedachten..... heel vervelend, maar dit kun je niet verhalen op wie dan ook. Je kan nooit een paard aanwijzen die mogelijk de 'besmetter' was. Zou zo maar kunnen dat er iemand een smetje van een wedstrijd heeft meegenomen. Dat zou betekenen dat, als mijn paard ziek wordt na een wedstrijd, de organisatie mijn veearts kosten moet betalen, want daar is het paard geweest.

Dit is wel een andere situatie. Dit paard komt van een stal waarvan t bekend is dat er een ziekte heerst. Niet van een of ander wedstrijdterrein.

Mijn punt is dat er altijd wel een virusje rond kan vliegen. Anders zouden paarden die 'alleen' staan nooit ziek zijn. Je kunt daar niet direct een dader op aanwijzen. Ook niet als er een ziek paard bij een niet ziek paard gezet wordt. De kans bestaat dat ie ziek wordt, maar het kan ook andere redenen hebben.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:51

Als mijn collega ziek is, maar toch naar werk komt, mij daardoor aansteekt en ik daardoor een week ziek thuis zit, stel ik die collega toch ook niet aansprakelijk voor de geleden schade (bijvoorbeeld een gemist uitje, kosten voor medicijnen die ik heb gehaald bij de drogist etc.)?

Ik snap het punt hoor, maar ik denk dat je juridisch gezien weinig kans maakt.. Ik vind dat je als je op een pensionstal staat altijd een zeker risico moet incalculeren (want wie weet waar degene is geweest die jouw paard net een aai over zijn neus gaf in het voorbij lopen).

Maar, met name de eigenaar van de stalling waar je staat heeft niet bepaald goed onderzoek gedaan, alleen of hij/zij dat überhaupt verplicht is vraag ik me af. En dat iemand verzwijgt dat een paard ziek is, tsja... Er is geen wettelijk verbod op het verplaatsen van snotterige paarden. Hoe rot ook -O-

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:41

Er is geen meldplicht op besmettelijke paardenziektes!
Dus in geval van dit verhaal, kun je niks. Protocol voor veeartsen zijn er, maar wordt niet aangehouden. Hier laatst ook een 'droes' stal met twee weken alweer vrij gegeven.

Zolang er geen meldplicht op besmettelijke paardenziektes zit, blijft dit doorgaan.

http://www.petitie24.nl/petitie/2222/me ... denziektes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:00

Ik zou de stalbaas aansprakelijk proberen te stellen. Die is verantwoordelijk, op zijn minst moreel, om de gezondheid van de dieren waar hij de zorg voor heeft te waarborgen. Ik zou als klant heel boos worden, hij heeft niet aan zijn zorgplicht voldaan!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:13

Balen, maar juridisch denk ik niet makkelijk om je gelijk te halen. (en als het je lukt kost het een vermogen..)

Ten eerste moet je een causaal verband aantonen...................stap 1

stap 2, er moet sprake zijn van bewust opzet in het spel... (zolang het niet op schrift staat....is het haar woord tegen die van jullie).

stap 3, dan nog eens je gelijk halen bij het gerecht (als je het zover laat komen)

stap 4 dan maar hopen dat je gelijk krijgt en er een vordering word toegewezen (en NL rechters zijn niet royaal daarmee...)

charysaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:21

Heb je nog wat vernomen van je staleigenaar TS?
Over een verdere oplossing?

Ben stiekem wel nieuwsgierig hoe dit afloopt :o

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:26

Wat vervelend! Hier een paar jaar terug ook zoiets gehad. Nieuw paard op stal: bleek droes te hebben, gevolg: hele stal droes (paddock paradise, dus hele kudde ziek). De kosten waren helaas gewoon voor alle eigenaren zelf.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:13

_Bianca schreef:
Als mijn collega ziek is, maar toch naar werk komt, mij daardoor aansteekt en ik daardoor een week ziek thuis zit, stel ik die collega toch ook niet aansprakelijk voor de geleden schade (bijvoorbeeld een gemist uitje, kosten voor medicijnen die ik heb gehaald bij de drogist etc.)?

Ik snap het punt hoor, maar ik denk dat je juridisch gezien weinig kans maakt.. Ik vind dat je als je op een pensionstal staat altijd een zeker risico moet incalculeren (want wie weet waar degene is geweest die jouw paard net een aai over zijn neus gaf in het voorbij lopen).

Maar, met name de eigenaar van de stalling waar je staat heeft niet bepaald goed onderzoek gedaan, alleen of hij/zij dat überhaupt verplicht is vraag ik me af. En dat iemand verzwijgt dat een paard ziek is, tsja... Er is geen wettelijk verbod op het verplaatsen van snotterige paarden. Hoe rot ook -O-

Maar als die collega in quarantaine zat en daaruit vertrokken is zonder toestemming word het volgens mij echt wel een ander verhaal

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:45

troi schreef:
Ik zou de stalbaas aansprakelijk proberen te stellen. Die is verantwoordelijk, op zijn minst moreel, om de gezondheid van de dieren waar hij de zorg voor heeft te waarborgen. Ik zou als klant heel boos worden, hij heeft niet aan zijn zorgplicht voldaan!

Dan weet ik zeker dat je kunt vertrekken van die stal.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:54

Geen idee hoe de wet zich hier op houdt maar het lijkt me lastig aan te tonen, bovendien, ik zou zeggen, iedereen gedupeerd, want de nieuwe stalgenoot, hoeft nu niet meer terug te komen natuurlijk.

Wel benieuwd naar de wet op dit punt.
Naar de praktijk, in dit geval.

En mijn mening, behalve alle gedupeerden, wat een tuthola om je paard onder die omstandigheden te verhuizen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:55

Ik zou sowieso beginnen met bewijzen verzamelen en wachten wat de uitslag is van alles.
(DA verslag laten maken van het zieke paard en dat de DA van de vorige stal gezegd heeft dat die stal niet vrijgegeven was,verslagen van de DA's die de zieke paarden behandelen,....)
Want als je er een zaak van wil maken,ga je dat allemaal nodig hebben.

Sowieso zou ik afwachten.
Stel dat alle paarden er met een weekje AB poeder en rust,erdoor komen,zal het het sop in de bonen niet waard zijn om er verder voor te kijken,als het complexer is en het herstel heel wat meer voeten in de aarde vraagt is het zeker het overwegen waard.

Ik denk dat jullie dan zelf moeten uitmaken wie je verantwoordelijk stelt,want volgens mij gaat de eigenaar van het zieke paard jullie pensioneigenaar erbij betrekken omdat hij toestemming gaf en als je de pensioneigenaar aansprakelijk stelt,gaat die de eigenaar van het zieke paard erbij halen(zullen de verzekeringen onderling dan moeten uitvechten)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:17

anjali schreef:
troi schreef:

Dan weet ik zeker dat je kunt vertrekken van die stal.

Als dat de enige reactie is van de stalbaas hierop dan zou ik sowieso vertrekken...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:07

zorgplicht is iets anders. wettelijk gezien dan.

TS, ik zou je dierenarts inschakelen, en kijken wat er bewezen kan worden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:10

Aangezien dit topic geopend is door een Schaduwaccount plaats ik hier een slotje op.