Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sharon488 schreef:Beetje het risico van een pensionstalling denk ik.
Paarden die buiten de deur komen en weer terug kunnen ook ziektes oid meenemen.
Dus heel vervelend dat dit paard toch ziek bleek te zijn maar ik vind niet dat je al die kosten dan op diegene kan verhalen.
daantjuhhh schreef:sharon488 schreef:Beetje het risico van een pensionstalling denk ik.
Paarden die buiten de deur komen en weer terug kunnen ook ziektes oid meenemen.
Dus heel vervelend dat dit paard toch ziek bleek te zijn maar ik vind niet dat je al die kosten dan op diegene kan verhalen.
Dat eerste ben ik met je eens
Maar in geval van TS heeft di persoon gelogen.
Hij/zij wist meer.
Als die persoon eerlijk was geweest had je hem niet toegelaten.
mirgino schreef:ik heb het in 2004 gehad ik stond op een stal waar iemand met een paardje van markt kwam die bleek droes te hebben
gelukkig mijn paard en de meeste andere paarden hadden het al gehad en zijn niet ziek geworden
maar 2 paarden wel en de ene was al in de 20 die is echt doodziek geweest en de andere een arabier heeft blijvende schade gehouden ,hij bleef kwijlen wat dat precies was weet ik niet meer
maar de kosten waren toen voor de paarden eigenaren....
mirgino schreef:ik heb het in 2004 gehad ik stond op een stal waar iemand met een paardje van markt kwam die bleek droes te hebben
gelukkig mijn paard en de meeste andere paarden hadden het al gehad en zijn niet ziek geworden
maar 2 paarden wel en de ene was al in de 20 die is echt doodziek geweest en de andere een arabier heeft blijvende schade gehouden ,hij bleef kwijlen wat dat precies was weet ik niet meer
maar de kosten waren toen voor de paarden eigenaren....
_San87_ schreef:Psydoxy schreef:Mijn eerste gedachten..... heel vervelend, maar dit kun je niet verhalen op wie dan ook. Je kan nooit een paard aanwijzen die mogelijk de 'besmetter' was. Zou zo maar kunnen dat er iemand een smetje van een wedstrijd heeft meegenomen. Dat zou betekenen dat, als mijn paard ziek wordt na een wedstrijd, de organisatie mijn veearts kosten moet betalen, want daar is het paard geweest.
Dit is wel een andere situatie. Dit paard komt van een stal waarvan t bekend is dat er een ziekte heerst. Niet van een of ander wedstrijdterrein.
_Bianca schreef:Als mijn collega ziek is, maar toch naar werk komt, mij daardoor aansteekt en ik daardoor een week ziek thuis zit, stel ik die collega toch ook niet aansprakelijk voor de geleden schade (bijvoorbeeld een gemist uitje, kosten voor medicijnen die ik heb gehaald bij de drogist etc.)?
Ik snap het punt hoor, maar ik denk dat je juridisch gezien weinig kans maakt.. Ik vind dat je als je op een pensionstal staat altijd een zeker risico moet incalculeren (want wie weet waar degene is geweest die jouw paard net een aai over zijn neus gaf in het voorbij lopen).
Maar, met name de eigenaar van de stalling waar je staat heeft niet bepaald goed onderzoek gedaan, alleen of hij/zij dat überhaupt verplicht is vraag ik me af. En dat iemand verzwijgt dat een paard ziek is, tsja... Er is geen wettelijk verbod op het verplaatsen van snotterige paarden. Hoe rot ook
troi schreef:Ik zou de stalbaas aansprakelijk proberen te stellen. Die is verantwoordelijk, op zijn minst moreel, om de gezondheid van de dieren waar hij de zorg voor heeft te waarborgen. Ik zou als klant heel boos worden, hij heeft niet aan zijn zorgplicht voldaan!
anjali schreef:troi schreef:Ik zou de stalbaas aansprakelijk proberen te stellen. Die is verantwoordelijk, op zijn minst moreel, om de gezondheid van de dieren waar hij de zorg voor heeft te waarborgen. Ik zou als klant heel boos worden, hij heeft niet aan zijn zorgplicht voldaan!
Dan weet ik zeker dat je kunt vertrekken van die stal.