paard "zakt" door zijn voorbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjo1996

Re: paard "zakt" door zijn voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 03:14

Ik ga het doorgeven aan de eigenaresse, dankjullie!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 07:34

Klinkt precies als mijn paard jaren geleden, ging tijdens een buitenrit opeens door de voorbenen (in stap) dacht ook ach zal zich wel verstapt hebben aangezien hij ook lomp en dik is, daarna nog een keer in stilstand tijdens het grazen aan de hand?!

Het is bij hem nooit meer voorgekomen daarna dus heb ook nooit geweten wat het is geweest. Inmiddels is hij 20 en heeft hij het nooit meer gehad ..

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 08:18

De eigenaresse heeft gister geen vreemde dingen of onregelmatigheid gezien. In overleg met de dierenarts besloten het voor nu aan te kijken. Mocht het nog een keer gebeuren dan komen ze langs

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:44

marjo1996 schreef:
Elisa2 schreef:
Artrose en hoefkatrolontsteking kunnen idd voor dit beeld zorgen, maar dan gebeurd het wel als ze bewegen over het algemeen. Maar jij zegt dat hij het uit stilstand deed?

Hoe loopt hij verder? is hij stijf of stram? opstart problemen?

De 2e keer was inderdaad vanuit stilstand. Hij was aan het grazen, zakte al "piepend" door zijn benen en stond op en er was niks meer aan de hand. De andere dagen deed hij ook niks geks, juist voorwaarts, zelfs een beetje druk. Wil graag lopen/rondjes rennen door de bak. Hij is altijd al wat stijf geweest, zeker de laatste paar jaar. Wordt ook een dagje ouder helaas...

bonny123 schreef:
Hier ook! Struikelen en door de voorbenen gaan. Heel lang werd gedacht aan hoefbevangenheid omdat hij ook te dik was. Uiteindelijk bleek het hoefkatrol ontsteking te zijn. Sinds zooltjes met siliconenvulling en aangepaste training eindelijk een slank paard dat niet meer struikeld en omvalt.

Maar het kan natuurlijk ook allerlei andere dingen zijn. Maar foto van hoeven kan een optie zijn.

Bedankt voor de tip! Ga ik onthouden. 3 jaar geleden heb ik hem heel veel getraind en was hij bijna op goed gewicht. Helaas kreeg hij toen het ongeluk met rust als gevolg. Dat in combinatie met gras maakte hem weer net zo dik als voorheen... Nu gaat hij zomers niet meer 24/7 op het land (koeiengras...), maar wordt nog steeds aardig rond zomers. Valt in de winter wel vaak redelijk wat af

In combinatie met de stijfheid en zijn leeftijd zou ik een kreupelheidsonderzoek laten doen als het nog een keer gebeurd. Artrose en HKO zou heel goed de oorzaak kunnen zijn en op deze manier is het eigenlijk niet verantwoord om er meer op te gaan zitten.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 12:13

Als het nogmaals gebeurt komt inderdaad de dierenarts die zijn voorbenen en hart zal checken en indien nodig en haalbaar vervolgonderzoeken zal doen