Calcium Fosfor verhouding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:14

Oeps, naar aanleiding van dit topic heb ik het idee dat mijn laatste bestelling toch niet zo’n goede keuze was... Op de website vond ik dit terug, volgens jullie is dit toch niet correct?
Citaat:
Is de Calcium/Fosfor verhouding in Metazoa SFB wel goed?
Deze verhouding is bewust gekozen omdat het een supplement is. Je geeft er dus relatief heel weinig van ten opzichte van het totale rantsoen. De verhouding Calcium/Fosfor 2:1 gaat over het totale rantsoen, dus ruwvoer samen met het bijvoer (bijv. een supplement). Er zijn in Nederland/europa eigenlijk geen paarden met fosfor gebrek, omdat de grond rijk is aan fosfor, maar er zijn wel paarden met een calcium gebrek wat o.a maagzweren kan veroorzaken. Fosfor remt de opname van calcium. vandaar dat Metazoa er bewust voor gekozen heeft een supplement te maken met een andere verhouding dan gewone brok. Juist om ervoor te zorgen dat er meer en beter calcium opgenomen kan worden. Er zijn geen onderzoeken bekend van paarden met teveel calcium, omdat calcium wordt opgenomen in de dikke darm en daar zit een soort natuurlijke stop op als een paard teveel calcium zou binnen krijgen. Te weinig calcium is een veel groter probleem.
Ruwvoer bevat doorgaans iets te weinig calcium (luzerne is één van de uitzonderingen) in verhouding met fosfor. Metazoa SFB zorgt dat deze verhouding gecorrigeerd wordt richting de 2:1.
Aangezien er maar heel weinig Metazoa SFB gevoerd hoeft te worden (gemiddeld 250 gram) moet er extra calcium in zitten om de 2:1 verhouding in het totale rantsoen te halen.

Pally

Re: Calcium Fosfor verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:22

Dat is weer een heel ander verhaal :?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:31

Calcium, fosfor en magnesium moeten inderdaad in de juiste verhoudingen gegeven worden.
De juiste weet ik zo uit het hoofd niet meer maar ooit heb ik dat geleerd

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:30

Topic ligt alweer even stil, maar sinds gister heb ik de Metazoa vervangen door Vitalbix. Viel me op dat hij m.n. sochtends steeds vaker wat in zijn bak liet liggen. Ben benieuwd hoe hij hier op gaat reageren.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:28

MphM schreef:
Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik de grote fout gemaakt om mijn paard op Metazoa te zetten.
Door het veel te hoge calcium gehalte is de opname van magnesium gestopt.
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ieder geluidje of aanraking deed hem verstijven van spanning. Zijn spieren stonden continu op spanning.
Na een week of 2 gestopt te zijn met Metazoa en een magnesiumkuur te geven, was hij weer de oude.

De verhouding calcium fosfor in Pavo Vital is wel wat scheef (1,44% calcium en 0,26% fosfor)
De dagdosering voor mijn paard is 75 gram, wat betekent dat hij maar 1,08 gram calcium binnenkrijgt.
Dit kan dan toch nooit voor een calcium overschot zorgen? Of zie ik iets over het hoofd daarin?

Ik heb ook gelezen dat als de verhoudingen wel kloppen, er toch een max is aan calcium.
Dus zelfs als de verhoudingen kloppen, maar de hoeveelheid calcium te hoog is, kan er een magnesium tekort ontstaan door een overschot aan calcium.

De Metazoa bevat 40 gram calcium per kg.
Daarvan moest ik 300 gram pd geven.
Dan zit je al bijna aan de totale calcium voorziening per dag.
Enkele kilo’s hooi erbij waarvan 4,2 gr calcium per kg en je gaat over de max.
Logisch dat het hier fout kan gaan.

Heel benieuwd naar jullie mening.

Deze fout heb ik ook gemaakt. Ik volgde het resort protocol Metazoa. Wat een gedoe.
De Musclefit zorgde ervoor dat ze kilo’s extra hooi wegwerkte waardoor de mestmachine op volle toeren werkte. Toen ik stopte met Musclefit en FitRight was de honger ineens klaar.
Ben nu de FitRight luzerne weer aan het geven maar ben ik ook bang dat dit slecht valt. Ik zie weer een absurde mestproductie ontstaan. Hooi ‘spoelt’ gewoon door het lichaam en dat lichaam eerde voedingstoffen amper op

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:33

Vandaag de uitslag van de hooi quickscan teruggekregen. Het blijkt dat het fosfor gehalte hoger is dan calcium. Totaal scheef dus. De overige waardes kan ik makkelijk aanvullen met een balancer maar maak me wel zorgen over de scheve Ca/F verhouding.
Ik kan luzerne brok bij gaan voeren maar lees ook over voederkalk.
Hoe kan ik dit het beste corrigeren?
Iemand daar ervaring mee?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:56

Zoek een paardendierenarts/voedingsconsulent bij jou in de buurt en laat het door rekenen :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:04

Refagreni schreef:
Vandaag de uitslag van de hooi quickscan teruggekregen. Het blijkt dat het fosfor gehalte hoger is dan calcium. Totaal scheef dus. De overige waardes kan ik makkelijk aanvullen met een balancer maar maak me wel zorgen over de scheve Ca/F verhouding.
Ik kan luzerne brok bij gaan voeren maar lees ook over voederkalk.
Hoe kan ik dit het beste corrigeren?
Iemand daar ervaring mee?
Ik gebruikte in het verleden deze https://www.naf-equine.eu/uk/vitality/limestone-flour

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:07

Hoeveel gram calcium en fosfor zit er in per kg, en hoeveel vrep bevat ht hooit? Want dat kan verschil maken in wat de meest verstandige optie is.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:25

Mizora schreef:
Hoeveel gram calcium en fosfor zit er in per kg, en hoeveel vrep bevat ht hooit? Want dat kan verschil maken in wat de meest verstandige optie is.

2,3 gr calcium per kg DS
2,4 gr fosfor per kg DS
Ruw eiwit < 75 gram DS(Vrep wordt niet weergegeven.
Energie < 0,51 DS
Qua energie en eiwit zou ik het onbeperkt kunnen voeren maar met de Ca/p verhouding durf ik dat ook niet echt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:46

Oké, het verschil is gelukkig heel klein en het komt doordat de hoeveelheid calcium erg laag is, niet de hoeveelheid fosfor erg hoog. Het is ook nog eens laag in eiwit, dus in dit geval zou ik zeker gaan voor het toevoegen van luzerne.

In principe streef ik naar een verhouding van 1.5 tot 2.5 Ca: 1 P, maar alles vanaf 1.2 is al acceptabel (en 1.0 is minimaal).

Als je paard 18kg hooi=15kg droge stof per dag eet op onbeperkt ruwvoer, dan moet je dus voor het minimum 1.5g calcium toevoegen (2.4g Ca/kg ds), voor acceptabel 9g calcium (2.9g Ca/kg ds) en voor optimaal 19.5g calcium (3.6g Ca/kg ds).

Normaal gesproken zit luzerne rond de 15-16g Ca/kg met 2.7g P/kg, al is een analyse van waar je het koopt fijner (meestal simpelweg de verpakking). Mik je op:
- minimaal: dan heeft luzerne 12.8g Ca/kg over, en zou je dus aan 100g luzerne per dag voldoende hebben.
- acceptabel: dan heeft luzerne 12.2g Ca/kg over, en zou je dus 0.75kg luzerne per dag moeten voeren.
- optimaal: dan heeft luzerne 11.5g Ca/kg over, en zou je dus 1.7kg luzerne per dag moeten voeren.

Eet je paard bij onbeperkt ruwvoer 'slechts' 12kg hooi per dag=10kg droge stof, dan zou ik bij mikken op minimum nog steeds 100g aanhouden, maar wordt het voor acceptabel 0.5kg luzerne en voor optimaal 1.2kg luzerne.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:10

Mizora schreef:
Oké, het verschil is gelukkig heel klein en het komt doordat de hoeveelheid calcium erg laag is, niet de hoeveelheid fosfor erg hoog. Het is ook nog eens laag in eiwit, dus in dit geval zou ik zeker gaan voor het toevoegen van luzerne.

In principe streef ik naar een verhouding van 1.5 tot 2.5 Ca: 1 P, maar alles vanaf 1.2 is al acceptabel (en 1.0 is minimaal).

Als je paard 18kg hooi=15kg droge stof per dag eet op onbeperkt ruwvoer, dan moet je dus voor het minimum 1.5g calcium toevoegen (2.4g Ca/kg ds), voor acceptabel 9g calcium (2.9g Ca/kg ds) en voor optimaal 19.5g calcium (3.6g Ca/kg ds).

Normaal gesproken zit luzerne rond de 15-16g Ca/kg met 2.7g P/kg, al is een analyse van waar je het koopt fijner (meestal simpelweg de verpakking). Mik je op:
- minimaal: dan heeft luzerne 12.8g Ca/kg over, en zou je dus aan 100g luzerne per dag voldoende hebben.
- acceptabel: dan heeft luzerne 12.2g Ca/kg over, en zou je dus 0.75kg luzerne per dag moeten voeren.
- optimaal: dan heeft luzerne 11.5g Ca/kg over, en zou je dus 1.7kg luzerne per dag moeten voeren.

Eet je paard bij onbeperkt ruwvoer 'slechts' 12kg hooi per dag=10kg droge stof, dan zou ik bij mikken op minimum nog steeds 100g aanhouden, maar wordt het voor acceptabel 0.5kg luzerne en voor optimaal 1.2kg luzerne.

Dank je Mizora.
Ik heb ijslanders, en ik vermoed dat jouw kilo's voor een paard zijn.
Die van mij wegen tussen de 350/375 kilo. Ze krijgen op het moment 5 kilogram hooi per dag en een strook gras. Ze kunnen de hele dag wel scharrelen maar veel gras staat er niet meer. Zodra het weer kouder wordt (vorst/fructaan) strip ik de wei niet meer en geef ik 1 á 2 kilo per hooi extra per dag. Qua lijn zien ze er prima uit. Eerder te bol dan te dun.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:23

Voor 6kg hooi = 5kg droge stof aan hooi, is het voor minimum 50g, acceptabel 0.25kg en voor optimaal 0.6kg. Uitgaande van luzerne met zo'n 15 tot 16g calcium per kg en zo'n 2.7g fosfor per kg.