Mizora schreef:Oké, het verschil is gelukkig heel klein en het komt doordat de hoeveelheid calcium erg laag is, niet de hoeveelheid fosfor erg hoog. Het is ook nog eens laag in eiwit, dus in dit geval zou ik zeker gaan voor het toevoegen van luzerne.
In principe streef ik naar een verhouding van 1.5 tot 2.5 Ca: 1 P, maar alles vanaf 1.2 is al acceptabel (en 1.0 is minimaal).
Als je paard 18kg hooi=15kg droge stof per dag eet op onbeperkt ruwvoer, dan moet je dus voor het minimum 1.5g calcium toevoegen (2.4g Ca/kg ds), voor acceptabel 9g calcium (2.9g Ca/kg ds) en voor optimaal 19.5g calcium (3.6g Ca/kg ds).
Normaal gesproken zit luzerne rond de 15-16g Ca/kg met 2.7g P/kg, al is een analyse van waar je het koopt fijner (meestal simpelweg de verpakking). Mik je op:
- minimaal: dan heeft luzerne 12.8g Ca/kg over, en zou je dus aan 100g luzerne per dag voldoende hebben.
- acceptabel: dan heeft luzerne 12.2g Ca/kg over, en zou je dus 0.75kg luzerne per dag moeten voeren.
- optimaal: dan heeft luzerne 11.5g Ca/kg over, en zou je dus 1.7kg luzerne per dag moeten voeren.
Eet je paard bij onbeperkt ruwvoer 'slechts' 12kg hooi per dag=10kg droge stof, dan zou ik bij mikken op minimum nog steeds 100g aanhouden, maar wordt het voor acceptabel 0.5kg luzerne en voor optimaal 1.2kg luzerne.
Dank je Mizora.
Ik heb ijslanders, en ik vermoed dat jouw kilo's voor een paard zijn.
Die van mij wegen tussen de 350/375 kilo. Ze krijgen op het moment 5 kilogram hooi per dag en een strook gras. Ze kunnen de hele dag wel scharrelen maar veel gras staat er niet meer. Zodra het weer kouder wordt (vorst/fructaan) strip ik de wei niet meer en geef ik 1 á 2 kilo per hooi extra per dag. Qua lijn zien ze er prima uit. Eerder te bol dan te dun.