Wanneer ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Wanneer ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:01

Ontwormen hier als het gras begint met groeien (en dus 3 dagen voordat ze er op komen) en als het gras stopt met groeien/de insecten weg zijn en weide dicht gaat voor de paarden. In beide gevallen ivermectine + praziquantel ivm locatie, mos in het gras en aanwezig wild. Sinds dit jaar ook wisselbegrazing met schapen begonnen, omdat dat ook voor de grasmat zelf beter is en ik dan niet hoef te maaien, etc. ivm mestplekken paarden/onkruid en ze bemesten de boel meteen (gaat daarna nog kalk en eventueel compost overheen, want zure zandgrond en de paardenmest wordt er wel afgehaald ivm wormbesmetting naast te groot en dus verstikt het gras er onder.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:27

Afbeelding
Ik hou zelf 1 van deze schema's aan.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:42

Als de rest niet ontwormt en jij wel, dan heeft jouw ontworming geen enkele zin.
Zonde van het geld en er komt meer rommel in het lichaam van je paard.
Ik was eerst ook voor preventief ontwormen maar ben me wel echt af gaan vragen of het echt beter was. Kijk bacterien en virussen muteren.. Ze passen zich aan om te kunnen overleven. Als we met onze medicijnen alle mogelijke opties hebben bereikt en er is geen andere optie meer... Dan overleven de wormen uiteindelijk alles.
Ik denk dat we door die resistentie tegen te gaan door geregeld mestonderzoek te doen en specifiek tegen 1 type worm te behandelen, de boel vertragen en dus onze paarden kunnen blijven behandelen.
Ik ontworm wel preventief eind van het jaar. En doe daarnaast drie mestonderzoeken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:13

geerke schreef:
Nies_ schreef:
Ik ontworm maar 2x per jaar. Mestonderzoek doe ik niet. Ik bestel in UK/Ierland, kan ze ook krijgen bij verschillende DA's die achter mijn beleid staan, maar ik vind online bestellen makkelijker (en goedkoper).

Maar met welk middel?

Moxidectine na de eerste nachtvorst en maanden daarna ivermectine + praziquantel of dubbele dosis pyrantel

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:46

Heb een bijrijdpaard achteruit zien gaan.. Braaf werd hier mestonderzoek gedaan, maar dit paard bleek een fikse bloedwormbesmetting te hebben. Ik ben het deels eens met de opmerking van Lenti over resistentie, maar ook met de opmerkingen dat je met onderzoek een vals negatief riskeert. Juist bij jongere en oudere paarden zou ik wel kiezen voor preventief ontwormen.

Daarnaast lijkt mij dat de één op één vergelijking tussen virussen en parasieten niet helemaal opgaat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:26

Hier dezelfde ervaring als swartbeesie en ik deel die mening.
Ervaring en kennis leert dat resistentie kan komen door te lage dosering. Alle kuren, behalve moxidectine, geef ik in overdosering.

Wil je toch alleen op basis van mestonderzoek doen, dan moet er echt wel heel frequent gemeten worden. Ik las wekelijks of maandelijks (weet niet meer uit mn hoofd) wil je een betrouwbaar beeld krijgen. Daarnaast komen ook niet alle wormen naar voren in een mestonderzoek (bloedworm en aarsworm niet. Die laatste is weer in opkomst begreep ik van Laarakker). Je zou dan dus naast mestonderzoek ook een bloedonderzoek moeten doen.

Als je zelf ontwormt in een apart schema van de andere paarden kan dit wel gewoon zin hebben. Mijn paard staat in een kleine kudde die niet op gras komt, 3x daags wordt de mest weg gehaald en de hooi wordt vanuit bakken gegeven. Daar is de kans op besmetting dus niet groot.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:57

Paarden/pony die alleen op stal staan en soms in de wei staan.
en paarden/pony's die in de wei staan 3 maanden.

Maar het wordt aangeraden ook de paarden/pony's die af en toe in wei staan ook gewoon 3 maanden aan houden.

En regelmatig een mest onderzoek laten doen door de Veearts .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:01

Als je mestonderzoek redelijk betrouwbaar wil uitvoeren, dan moet je dat 5 dagen achterelkaar doen, elke 6-8 weken zolang de wormen actief zijn (dus grofweg zolang het gras groeit). Kostbaar grapje als je dat moet laten doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:16

Slmt9 schreef:
Hier dezelfde ervaring als swartbeesie en ik deel die mening.
Ervaring en kennis leert dat resistentie kan komen door te lage dosering. Alle kuren, behalve moxidectine, geef ik in overdosering.

Wil je toch alleen op basis van mestonderzoek doen, dan moet er echt wel heel frequent gemeten worden. Ik las wekelijks of maandelijks (weet niet meer uit mn hoofd) wil je een betrouwbaar beeld krijgen. Daarnaast komen ook niet alle wormen naar voren in een mestonderzoek (bloedworm en aarsworm niet. Die laatste is weer in opkomst begreep ik van Laarakker). Je zou dan dus naast mestonderzoek ook een bloedonderzoek moeten doen.

Als je zelf ontwormt in een apart schema van de andere paarden kan dit wel gewoon zin hebben. Mijn paard staat in een kleine kudde die niet op gras komt, 3x daags wordt de mest weg gehaald en de hooi wordt vanuit bakken gegeven. Daar is de kans op besmetting dus niet groot.

Volgens mij kan de mosmijt ook in hooi zitten,de veroorzaker van de lintworm.Ook niet in mest of bloedonderzoek te zien...en vaak zijn paarden nieteens mager.Een flinke verstoppingskoliek is vaak door lintwormen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:57

Dat wist ik niet. Gelukkif ontworm ik weer prefentief :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:57

Ik ontwormd in november met pramox, rond de eerste vorst. En dan in maart weer met equest.
Juli nog een ivermectine spuit omdat ik er nu een jaarling bij heb ook. Die is overigens bij aankomst hier direct met panacur behandeld en dat was ook wel nodig. Die poepte spaghetti

Daisy_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:01

Ik reageer niet vaak op bokt maar schrik er nu van hoe vaak mensen hun paarden ontwormen. Denk echt om het resistentie gebeuren! En dat mensen niet geloven in het mestonderzoek vind ik jammer. Als het goed en op goede momenten gebeurd is het wel een goed iets. Helaas lees ik ook wel eens dat men een mestonderzoek hebben laten doen wat schoon was en dan een paar maanden later een paard vol wormen hebben. En vervolgens het mestonderzoek dit op de schuld geven. Terwijl er in een paar maanden zoveel kan gebeuren dat dit niet de schuld is van het mestonderzoek. Het mestonderzoek blijft een momentopname, net zoals veel medische testen bij mensen. En daar moet je gewoon goed op handelen. Wil als tip geven van leer je paard kennen. Van onze eigen paarden weet ik welke gevoeliger zijn voor wormen en welke minder gevoelig. Als je dat weet dan kun je er beter op handelen. Tevens moet je een goed weide en mestbeleid hanteren. Dus de mest van het land halen en als je het land wilt bemesten doe dit dan met bijvoorbeeld koeienmest ipv de eigen paardenmest erover gooien. En hopen dat we nog een goede koude week krijgen xd dan vriest buiten veel dood.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:41

Als mijn dierenarts al niet in tests vertrouwd dan is er weinig ‚geloven‘ bij.
Als het buiten te warm is werkt het niet goed, te koud niet en bij ingekapsde ook niet.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:44

Ik ben helemaal niet anti mestonderzoek. Maar het is ook niet de heilige graal - zeker niet bij jonkies en senioren. Bij het genoemde oudere paard kon je van de wei eten, daar werd twee keer per dag poep geschept.