Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:Nies_ schreef:Ik ontworm maar 2x per jaar. Mestonderzoek doe ik niet. Ik bestel in UK/Ierland, kan ze ook krijgen bij verschillende DA's die achter mijn beleid staan, maar ik vind online bestellen makkelijker (en goedkoper).
Maar met welk middel?
Slmt9 schreef:Hier dezelfde ervaring als swartbeesie en ik deel die mening.
Ervaring en kennis leert dat resistentie kan komen door te lage dosering. Alle kuren, behalve moxidectine, geef ik in overdosering.
Wil je toch alleen op basis van mestonderzoek doen, dan moet er echt wel heel frequent gemeten worden. Ik las wekelijks of maandelijks (weet niet meer uit mn hoofd) wil je een betrouwbaar beeld krijgen. Daarnaast komen ook niet alle wormen naar voren in een mestonderzoek (bloedworm en aarsworm niet. Die laatste is weer in opkomst begreep ik van Laarakker). Je zou dan dus naast mestonderzoek ook een bloedonderzoek moeten doen.
Als je zelf ontwormt in een apart schema van de andere paarden kan dit wel gewoon zin hebben. Mijn paard staat in een kleine kudde die niet op gras komt, 3x daags wordt de mest weg gehaald en de hooi wordt vanuit bakken gegeven. Daar is de kans op besmetting dus niet groot.