Pssm en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:47

troi schreef:
Poe dat vind ik een pittige lijst klachten hoor! Voor zo'n jong dier. Heb je al eens een tijd flinke pijnstilling geprobeerd om te achterhalen in hoeverre zijn gedrag etc voortkomen uit pijn?

Toen de klachten begonnen heeft die week op metacam gestaan(ik weet dat dit ook niet al te denderend is voor pssm) en toen merkte ik wel degelijk verschil, ik had een heel ander paard en werkte makkelijk mee.
Toen dachten ze in eerste instantie dat die hypermobiel was. Na het stoppen met de metacam begonnen dezelfde klachten weer en is die op de foto geweest. Hier kwam niks uit behalve het puntje waarschijnlijk hypermobiel, kijk over een jaar maar verder (zelf heb ik altijd een onderbuik gevoel gehad die zei dat het klopte en ik had gelijk).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:04

Jeetje TS wat heftig voor hem en jou :(:) Het zou me dan ook niet verbazen als hij meerdere varianten van pssm heeft om eerlijk te zijn.

Een paar tips die ik voorbij heb zien komen zijn onder andere extra aminozuren toevoegen aan zijn rantsoen (zoals bijvoorbeel Marstall amino muskel plus) en met koud (en vooral nat) weer een deken op te leggen. Vrije beweging op een ruime paddock/track met soortgenoten is ook goed voor hem, maar hier ben je al mee bezig om te kijken of er mogelijkheden zijn dus ik hoop dat je snel iets vind.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:31

NRJ schreef:
Jeetje TS wat heftig voor hem en jou :(:) Het zou me dan ook niet verbazen als hij meerdere varianten van pssm heeft om eerlijk te zijn.

Een paar tips die ik voorbij heb zien komen zijn onder andere extra aminozuren toevoegen aan zijn rantsoen (zoals bijvoorbeel Marstall amino muskel plus) en met koud (en vooral nat) weer een deken op te leggen. Vrije beweging op een ruime paddock/track met soortgenoten is ook goed voor hem, maar hier ben je al mee bezig om te kijken of er mogelijkheden zijn dus ik hoop dat je snel iets vind.

Dankjewel, het is voor ons beide zeker heftig. Ik zit ook echt met mijn handen in het haar, omdat ik gehoopt had dat die oud zou worden en nu vrees ik daarvoor.

Dankjewel voor de tip, ik ga eens kijken of ik extra aminozuren toe kan voegen! Hij staat gelukkig al heel het najaar onder deken omdat ik al snel verslechtering merkte met het weer en hij met een deken toch wel iets beter in zijn vel zit. Ik hoop ook zeker dat ik gauw wat vind

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:52

Wat balen dat je paard pssm heeft en vooral last heeft. Ik ken het gevoel helaas maar al te goed.. -O-

Die van mij was vorig jaar een ramp, toen 2,5 jaar. Eind januari herkende ik mijn eigen paard niet eens meer terug en ondertussen, een jaar later, heb ik voor de 3e keer op hem kunnen zitten! Had ik vorig jaar niet durven dromen, zo ellendig paard dat ik had. Maar in de tussentijd is er ook veel veranderd. Onder andere om de dag bewegen (10 min wandelen om de dag maakte voor hem al een wereld van verschil) en verhuisd. Gelukkig vind die van mij het prachtig om te mogen 'werken' of mee aan de wandel te gaan, hij vind het volgens mij ook niet erg dat we verplicht moeten lopen. Vind het reuze gezellig.

En ja, af en toe heeft hij een minder dagje. Maar dat komt meestal omdat het weer dan in 1 keer omslaat of bv een trap van een paard. De meeste kunnen oud worden met de juiste management. Het is alleen zoeken wat wel en niet werkt voor je paard. Want zo kan het ene paard 24/7 op gras staan zonder problemen, terwijl de ander na 10 minuten grazen al een aanval krijgt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:43

Heb je duivelsklauw al geprobeerd TS i.p.v. metacam.

SaphiraR

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 08:28

Iedereen bedankt voor jullie berichten. Vandaag komt de dierenarts langs en dan ga ik even overleggen met hem, en ook evt over pijnstillers om te kijken hoe hij dan is. Ook heb ik besloten hem toch te gaan testen op pssm2. Qua stallingen ben ik met 2 mensen in gesprek nu.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:40

TS, wat heftig voor jullie beide. Wat voor (kracht)voer en ruwvoer krijgt je tinker?

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 12:09

jansje73 schreef:
TS, wat heftig voor jullie beide. Wat voor (kracht)voer en ruwvoer krijgt je tinker?

Pavo vital en luzerne van vitalbix en daarnaast dan de supplementen.

Hij staat op hooi en kuilvoer(daar ben ik mee bezig)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:12

pompadour schreef:
krijgt ie kuilgras? wat daar zit ook veel eiwit en suikers in

In kuilgras zit juist veel minder suiker (ca 50%) dan in hooi.

Eiwitten zit er alleen extra in als het gemaakt is van eiwitrijk gras (dat is vaak koeienkuil).
Voordroog gemaakt van "normaal" gras bevat dus net zoveel eiwitten als dat je er hooi van zou maken.
Alleen is de suikerwaarde door het fermenteren veel lager.
Daardoor juist zeer geschikt voor paarden die minder suikers mogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:55

troi schreef:
Poe dat vind ik een pittige lijst klachten hoor! Voor zo'n jong dier. Heb je al eens een tijd flinke pijnstilling geprobeerd om te achterhalen in hoeverre zijn gedrag etc voortkomen uit pijn?

Ben ik het mee eens, ik heb geen verstand van pssm verder en ik denk dat je er goed aan doet om er voor jezelf alles aan te doen wat je kunt en hem te laten gaan als het niet verbeterd na een periode van aan kijken. Verder wil ik je succes en sterkte wensen! nare diagnose voor zo'n jong dier.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 13:44

Vandaag de bloeduitslagen gekregen, ik wou graag een bloedbeeld hebben ook van zijn spierwaardes, de ene waarde was veel te hoog en de ander was wat verhoogd, er is dus zeker wel wat gaande in zijn lichaam.

Verder gister pijnstiller gekregen om te kijken. En het is wachten tot ik de uitslag van de pssm2 test binnen heb.