Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Horse_Driver schreef:Ik durf op dit deel van bokt nooot zo mijn mening te geven omdat je vaak omderuit gehaald word door de 'natuurlijke' brigade, maar mijn pony had eigenlijk hetzelfde. Ik heb hem rondom op ijzers gezet, had ik veel eerder moeten doen. Hij loopt al jaren als een zonnetje nu en nooit meer gevoelig. Wel kritisch zijn op je smid, na 2 de deur te hebben gewezen heb ik nu een fijne die netjes beslaat en heel fijn is in de omgang. Kwestie van even navragen aan mensen uit de buurt, en vooral ook eventjes kijken bij die paarden die door die smid zijn beslagen. Voor mij en mijn pony werkt dit echt het fijnste!
Lindsey_99 schreef:Staat ze in de zomer op de wei dan? Want dan is dat het eerste wat ik zou beperken of liever helemaal eraf halen. Het hollandse gras is voor dit type paarden niet zo gezond en kan gevoelige voeten opleveren.
Om de hoefwand dikker te krijgen kun je vitamine B (bierborstel/biergist) of TWM horsemix gaan voeren. Dat voedt huid en haar, en hoefwand bestaat uit keratine en dat is haar.
Babootje schreef:Korter lopen op het harde vind ik eigenlijk altijd wel reden voor een fotootje. Gewoon om hoefkatrolontsteking en verbening van het hoefkraakbeen of andere artrosedingetjes uit te sluiten. Laat een kreupelheids onderzoek doen bij een andere veearts dan waar je hebt gekeurd. Want die klink me niet goed in de oren.
Als de foto's goed zijn en het is echt alleen maar gevoeligheid van de zolen zou je eerst kunnen proberen of een voorijzertje de problemen oplost.
Faitherr schreef:malih schreef:Hier toevallig het zelfde met 1 van mijn paarden. Beide worden natuurlijk bekapt. Maar 1 staat er 24/7 buiten en slijt harder dan dat ze groeien. Zij staat sinds vrijdag op plak ijzers. Bevalt tot nu toe echt top. Misschien het overwegen waard?
plakijzers heb ik zelf ook aan zitten denken inderdaad, echter moet er dan wel iemand in de buurt zitten die dit doet. Wat zijn de nadelen van een plakijzer ten opzichte van een gewoon ijzer?
Faitherr schreef:Babootje schreef:Korter lopen op het harde vind ik eigenlijk altijd wel reden voor een fotootje. Gewoon om hoefkatrolontsteking en verbening van het hoefkraakbeen of andere artrosedingetjes uit te sluiten. Laat een kreupelheids onderzoek doen bij een andere veearts dan waar je hebt gekeurd. Want die klink me niet goed in de oren.
Als de foto's goed zijn en het is echt alleen maar gevoeligheid van de zolen zou je eerst kunnen proberen of een voorijzertje de problemen oplost.
Alleen zou ze dan ook in de zomer slecht moeten lopen op het harde en het is echt enkel in de winter dat ze er last van heeft. Als de hoeven wat langer zijn loopt ze gewoon goed.
Katyatje schreef:Ik zou in jouw geval misschien toch medisch nog iets verder zoeken.
Veel paarden lopen gevoelig op grind en oneffen ondergrond, mijn paard ook, en dat is ergens wel normaal. Als je paard de hele tijd op een zacht weitje staat en dan op een steentjespad moeten lopen kan dat ongemakkelijk zijn.
Wat mij meer zorgen zou baren is het struikelen in combinatie met de (toch wel redelijk extreme) gevoeligheid. Ik heb geen idee van de prijzen van kreupelheid onderzoek en foto's maar als dat geen obstakel is zou ik dat toch eerst een keer laten bekijken.
Als het dunne zolen blijken te zijn kan je ook nog pads in je hoefschoenen steken als demping of plakijzers proberen. En als het écht niet anders kan dan toch maar ijzers.
Hopelijk vind je snel een oplossing
Change3x schreef:Mijn merrie is mega gevoelig op het harde en andere slechte bodems (met ijzers), wij hebben haar helemaal door de molen gehaald voor o.a. dat en bij haar kwam eruit dat ze heel iets een verbeend hoefkraakbeen heeft (waar tegenwoordig veel paarden last van hebben omdat de bodems steeds harder worden) en iets een haakje in de kogel, maar geen artrose. Ze is in beide voorbenen ingespoten en heeft een Tildren infuus gehad. Dit gaat om een 9 jarige Westpoint merrie, dus een dressuurpaard.
Ik heb de rest van je topic niet gelezen maar omdat je zelf niet in je paard kunt kijken en je hoefsmidt ook niet, is het echt geen slecht idee om zoiets te laten onderzoeken.
Faitherr schreef:Change3x schreef:Mijn merrie is mega gevoelig op het harde en andere slechte bodems (met ijzers), wij hebben haar helemaal door de molen gehaald voor o.a. dat en bij haar kwam eruit dat ze heel iets een verbeend hoefkraakbeen heeft (waar tegenwoordig veel paarden last van hebben omdat de bodems steeds harder worden) en iets een haakje in de kogel, maar geen artrose. Ze is in beide voorbenen ingespoten en heeft een Tildren infuus gehad. Dit gaat om een 9 jarige Westpoint merrie, dus een dressuurpaard.
Ik heb de rest van je topic niet gelezen maar omdat je zelf niet in je paard kunt kijken en je hoefsmidt ook niet, is het echt geen slecht idee om zoiets te laten onderzoeken.
maar vinden jullie dan dat ik dit moet laten onderzoeken vóór ik een ijzer plaats? Want als het nodig is doen we natuurlijk de benodigde onderzoeken om erachter te komen wat het is, maar als het is opgelost met een ijzertje is het wel zonde als ik vooraf allemaal dure onderzoeken heb laten doen toch?
Faitherr schreef:Ik heb dit exacte verhaal aan de dierenarts verteld en die leek zich geen zorgen te maken over dat het iets ergers is, ookal heb ik er zelf behoorlijk op doorgevraagd.
Faitherr schreef:Vandaag de dierenarts aan de lijn gehad, die ging er vanuit dat het om een dunne zool ging, zei dat ze eventueel wel foto’s konden maken maar dat dat zo goed als onnodige kosten waren omdat ze vrijwel zeker wist dat het niks anders dan te dunne zolen/te korte hoeven konden zijn. Atrose vroeg ze nog naar, maar toen ik zei dat ze 7 was zei ze dat dat haar erg onwaarschijnlijk leek. Het gaat om een 7 jarige haflinger merrie uit een bekende en gezonde (sport) lijn, nooit veel gereden vroeger dus ook niet overbelast geweest. Het is uiteraard mogelijk maar geen grote kans. Zij rade aan er een hoefijzer onder te laten zetten.Lindsey_99 schreef:Staat ze in de zomer op de wei dan? Want dan is dat het eerste wat ik zou beperken of liever helemaal eraf halen. Het hollandse gras is voor dit type paarden niet zo gezond en kan gevoelige voeten opleveren.
Om de hoefwand dikker te krijgen kun je vitamine B (bierborstel/biergist) of TWM horsemix gaan voeren. Dat voedt huid en haar, en hoefwand bestaat uit keratine en dat is haar.
Ze staat 356 dagen 24/7 buiten, het gaat ok ontzettend arm hoog en stengelig gras, ze krijgen ook pas gras als het hoog genoeg is, niet dat sappige voorjaarsgras, haar weidemaatje is een IJslander met zomerexceem dus die is (gelukkig) ook gevoelig waardoor we er goed rekening mee kunnen houden. Haar hoeven zijn in de zomer ook amper gevoelig dus aan het gras ligt het niet verwacht ik.
@MirandaFuego, zie hierboven
@Femke_Tweety. Bedankt voor het delen van je ervaring!! Hier heb ik zeker wat aan! Mijn hoefsmid vermoed hetzelfde, dus we gaan maar gewoon de ijzers proberen denk ik.
@plutolover dat klinkt zeker heel interessant!
Mijn plan is eigenlijk om er nu ijzers onder te laten slaan, en zodra de hoeven op een goede lengte te zijn de ijzers eronderuit te halen (waarschijnlijk word dat dus in de zomer dus dat is eigenlijk top want dan groeien de hoeven ook snel dus dan gaat de gewenningsfase wellicht wat gemakkelijker) dan wil ik zodra de ijzers eraf zijn alles op alles zetten om die eraf te houden, dus inderdaad ga ik zeker die producten van naf proberen en alles gewoon rustig opbouwen. Stel dat het blijkt dat het in de winter toch weer slechter gaat en het nu goed is bevallen doen we er weer een ijzer onder en gaat die er in de zomer weer vanaf.
Ik vind het wel spannend allemaal, ik zou het liefst hebben dat ze gewoon blootsvoets verder kan, dus wil ook zeker kijken naar natuurlijke bekappers etc. Maar voor nu wil ik voor haar dat ze gewoon weer pijnvrij rond kan scharrelen in de weide en we weer onbezorgd over het harde kunnen. Het is voor mij noodzaak dat dat zo snel mogelijk kan en ik denk dat ijzers haar daar dan (voor nu) het beste bij helpen.
Iemand nog aanvullingen, tips, of misschien kritiek?
Babootje schreef:Faitherr schreef:Ik heb dit exacte verhaal aan de dierenarts verteld en die leek zich geen zorgen te maken over dat het iets ergers is, ookal heb ik er zelf behoorlijk op doorgevraagd.
Bij struikelen en kort en gevoelig lopen op t harde zou dat de eerste DA zijn die ik ken die geen kreupelheidsonderzoek zou adviseren.
Als je kreupelheidsonderzoek overweegt zou ik dus zeker een andere DA consulteren liefst van een wat grotere kliniek. Vind het raar dat jouw DA zegt zich geen zorgen te maken met dit verhaal en je verder ook niks adviseert.