Gevoelig op het harde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:18

hier zelfde.

maar sinds ik hard rock smeer van naf, gaat het beter. Voor heeft de mijne zowizo ijzers ivm speciaal beslag omdat hij atrose heeft. Maar achter had ik eerst met ijzers.. loopt hij ind ruimer, maar dat komt ook omdat hij ruimer pas moet maken om goed af te kunnen rollen ivm de takken van de ijzer.

En omdat mijn ook 27/7 buiten staat heb ik ondanks dat ik zn hoeven door winter minder snel groeien toch afgehaald ivm sneeuw. En ben ik hard rock op gaan smeren. En hij loopt een stuk minder gevoelig,

paar jaar geleden stond mijne rondom ijzers ivm toen mennen en meer over de weg. Hij ging toen voor het eerst de hitactief stal in, met veel bestrating. Er toen voor gekozen om ijzerloos te gaan. Eerst liep hij uiteraard gevoelig. Toen ook de hard rock van naf gaan smeren. en ben ik ook de poeder bij gaan voeren van naf. (zelfde lijn) en het koste even tijd. MAar mijn hoefsmid zei, heb nog nooit zulke goede harde hoeven bij hem gezien. En hele slechte hoeven had hij al niet.

ik zeg niet dat het wondermiddel is, maar bij die van mij heeft het goed geholpen

donderdag komt mijn smit weer en ben benieuwd wat hij van zn achterhoeven vind. Er zou denk ik niet veel afgehaald kunnen worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:30

Mijn paards voeten groeien relatief traag.

Jaren geleden bleef hij na een ernstige been blessure kort lopen.
Gewoon niet lekker.
Blessure in totaal een half jaar, al die tijd gewoon op het land. Ijzers eraf.
Hij bleef maar kort.
Blessure leek echt over, en het korte lopen leek ook niet van 1 been weg te komen,maar van beide voorbenen.
Heeft lang geduurd, paar keer dierenarts erbij.

Tot de dietenarts simpel zei, laad hem eens op, maken we even foto's op de kliniek.

(Ik woonde dicht bij Lingehoeve, mijn vaste dierenarts was er 1 van daar)

Dat maar gedaan uiteindelijk.

Op de foto's bleken zijn zolen gewoon erg dun.
Dietenarts zei, we kunnen doortobben, maar leg er eens een ijzer onder, even kijken wat er gebeurt.

Dat ter plekke gedaan, door de hoefsmid van de Lingehoeve.

Dìrect na het beslaan, terwijl dietenarts, ik,hoefsmid en assistentes keken draafde hij super makkelijk weg...
Gewoon los door zijn lijf, en niet kort meer.

Ik had hem 10 xliever zonder ijzers gehad.
Maar voor hem is het gewoon dè uitkomst...

Misschien is het voor jouw paardje ook zo simpel.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:35

Horse_Driver schreef:
Ik durf op dit deel van bokt nooot zo mijn mening te geven omdat je vaak omderuit gehaald word door de 'natuurlijke' brigade, maar mijn pony had eigenlijk hetzelfde. Ik heb hem rondom op ijzers gezet, had ik veel eerder moeten doen. Hij loopt al jaren als een zonnetje nu en nooit meer gevoelig. Wel kritisch zijn op je smid, na 2 de deur te hebben gewezen heb ik nu een fijne die netjes beslaat en heel fijn is in de omgang. Kwestie van even navragen aan mensen uit de buurt, en vooral ook eventjes kijken bij die paarden die door die smid zijn beslagen. Voor mij en mijn pony werkt dit echt het fijnste!

ik ben met je eens. Sommige mensen zijn net knudde dieren , ze volgen de rest, ook met natuurlijk bekappen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:08

Staat ze in de zomer op de wei dan? Want dan is dat het eerste wat ik zou beperken of liever helemaal eraf halen. Het hollandse gras is voor dit type paarden niet zo gezond en kan gevoelige voeten opleveren.
Om de hoefwand dikker te krijgen kun je vitamine B (bierborstel/biergist) of TWM horsemix gaan voeren. Dat voedt huid en haar, en hoefwand bestaat uit keratine en dat is haar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:25

Dit zou ook kunnen wijzen op artrose dus misschien is dat ook nog iets om bij stil te staan.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:01

Oef gelukkig wordt ik niet afgemaakt :+

Ik heb mijn pony sinds een jaar of 4/5 op ijzers, ze gaan er niet meer af. Hij loopt zoveel beter, echt voor ons een wereld van verschil. Nooit meer kort of gevoelig, maar fijn ruim en regelmatig.
Ik doe wel met rijden/longeren/stapmolen van die simpele plastic peeskapjes en springschoenen, en de eerste dagen op het land. In de paddock had ik het in begin wel, maar nu ook niet meer. Springschoenen kun je als ze een beetje fijn passen ook lang omlaten hoor! Peesjes met dit weer ook denkik, in de zomer zou ik daar iets voorzichtiger mee zijn.

Succes ts! Hoop dat je wat vind wat voor jou en je pony werkt, zoveel mensen zoveel wensen!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:06

Vandaag de dierenarts aan de lijn gehad, die ging er vanuit dat het om een dunne zool ging, zei dat ze eventueel wel foto’s konden maken maar dat dat zo goed als onnodige kosten waren omdat ze vrijwel zeker wist dat het niks anders dan te dunne zolen/te korte hoeven konden zijn. Atrose vroeg ze nog naar, maar toen ik zei dat ze 7 was zei ze dat dat haar erg onwaarschijnlijk leek. Het gaat om een 7 jarige haflinger merrie uit een bekende en gezonde (sport) lijn, nooit veel gereden vroeger dus ook niet overbelast geweest. Het is uiteraard mogelijk maar geen grote kans. Zij rade aan er een hoefijzer onder te laten zetten.

Lindsey_99 schreef:
Staat ze in de zomer op de wei dan? Want dan is dat het eerste wat ik zou beperken of liever helemaal eraf halen. Het hollandse gras is voor dit type paarden niet zo gezond en kan gevoelige voeten opleveren.
Om de hoefwand dikker te krijgen kun je vitamine B (bierborstel/biergist) of TWM horsemix gaan voeren. Dat voedt huid en haar, en hoefwand bestaat uit keratine en dat is haar.

Ze staat 356 dagen 24/7 buiten, het gaat ok ontzettend arm hoog en stengelig gras, ze krijgen ook pas gras als het hoog genoeg is, niet dat sappige voorjaarsgras, haar weidemaatje is een IJslander met zomerexceem dus die is (gelukkig) ook gevoelig waardoor we er goed rekening mee kunnen houden. Haar hoeven zijn in de zomer ook amper gevoelig dus aan het gras ligt het niet verwacht ik.

@MirandaFuego, zie hierboven
@Femke_Tweety. Bedankt voor het delen van je ervaring!! Hier heb ik zeker wat aan! Mijn hoefsmid vermoed hetzelfde, dus we gaan maar gewoon de ijzers proberen denk ik.

@plutolover dat klinkt zeker heel interessant!

Mijn plan is eigenlijk om er nu ijzers onder te laten slaan, en zodra de hoeven op een goede lengte te zijn de ijzers eronderuit te halen (waarschijnlijk word dat dus in de zomer dus dat is eigenlijk top want dan groeien de hoeven ook snel dus dan gaat de gewenningsfase wellicht wat gemakkelijker) dan wil ik zodra de ijzers eraf zijn alles op alles zetten om die eraf te houden, dus inderdaad ga ik zeker die producten van naf proberen en alles gewoon rustig opbouwen. Stel dat het blijkt dat het in de winter toch weer slechter gaat en het nu goed is bevallen doen we er weer een ijzer onder en gaat die er in de zomer weer vanaf.
Ik vind het wel spannend allemaal, ik zou het liefst hebben dat ze gewoon blootsvoets verder kan, dus wil ook zeker kijken naar natuurlijke bekappers etc. Maar voor nu wil ik voor haar dat ze gewoon weer pijnvrij rond kan scharrelen in de weide en we weer onbezorgd over het harde kunnen. Het is voor mij noodzaak dat dat zo snel mogelijk kan en ik denk dat ijzers haar daar dan (voor nu) het beste bij helpen.
Iemand nog aanvullingen, tips, of misschien kritiek?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:15

Korter lopen op het harde vind ik eigenlijk altijd wel reden voor een fotootje. Gewoon om hoefkatrolontsteking en verbening van het hoefkraakbeen of andere artrosedingetjes uit te sluiten. Laat een kreupelheids onderzoek doen bij een andere veearts dan waar je hebt gekeurd. Want die klink me niet goed in de oren.
Als de foto's goed zijn en het is echt alleen maar gevoeligheid van de zolen zou je eerst kunnen proberen of een voorijzertje de problemen oplost.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:21

Babootje schreef:
Korter lopen op het harde vind ik eigenlijk altijd wel reden voor een fotootje. Gewoon om hoefkatrolontsteking en verbening van het hoefkraakbeen of andere artrosedingetjes uit te sluiten. Laat een kreupelheids onderzoek doen bij een andere veearts dan waar je hebt gekeurd. Want die klink me niet goed in de oren.
Als de foto's goed zijn en het is echt alleen maar gevoeligheid van de zolen zou je eerst kunnen proberen of een voorijzertje de problemen oplost.

Alleen zou ze dan ook in de zomer slecht moeten lopen op het harde en het is echt enkel in de winter dat ze er last van heeft. Als de hoeven wat langer zijn loopt ze gewoon goed.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:49

Faitherr schreef:
malih schreef:
Hier toevallig het zelfde met 1 van mijn paarden. Beide worden natuurlijk bekapt. Maar 1 staat er 24/7 buiten en slijt harder dan dat ze groeien. Zij staat sinds vrijdag op plak ijzers. Bevalt tot nu toe echt top. Misschien het overwegen waard?

plakijzers heb ik zelf ook aan zitten denken inderdaad, echter moet er dan wel iemand in de buurt zitten die dit doet. Wat zijn de nadelen van een plakijzer ten opzichte van een gewoon ijzer?

Ik heb ze zelf geplakt. Na een bekap beurt heb ik ze zelf op maat gemaakt en geplakt. Ik vind t fijn dat ik het zelf in de hand heb. Tot nu toe zitten ze nog als een huis!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:57

Faitherr schreef:
Babootje schreef:

Alleen zou ze dan ook in de zomer slecht moeten lopen op het harde en het is echt enkel in de winter dat ze er last van heeft. Als de hoeven wat langer zijn loopt ze gewoon goed.

In de winter spelen ook artrose problemen meer op dan zomers

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:08

Mijn vorige paard had ongeveer dezelfde klachten en ook in dezelfde periode, eerst ook een ijzertje geprobeerd, leek ook echt de hoeven, maar maakte geen verschil.
Toen verder gezocht en het was artrose en ging in zeer rap tempo achteruit, de zomer was hij zo slecht dat ik hem heb moeten laten inslapen.
Een ijzer zou ik dus zeker eerst proberen, als het daarmee opgelost is, dan is het mooi! :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:11

Je kunt ook nog plak-schoenen overwegen, de equine fusion heeft een mooie plakschoen

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:24

Ik zou in jouw geval misschien toch medisch nog iets verder zoeken.

Veel paarden lopen gevoelig op grind en oneffen ondergrond, mijn paard ook, en dat is ergens wel normaal. Als je paard de hele tijd op een zacht weitje staat en dan op een steentjespad moeten lopen kan dat ongemakkelijk zijn.

Wat mij meer zorgen zou baren is het struikelen in combinatie met de (toch wel redelijk extreme) gevoeligheid. Ik heb geen idee van de prijzen van kreupelheid onderzoek en foto's maar als dat geen obstakel is zou ik dat toch eerst een keer laten bekijken.

Als het dunne zolen blijken te zijn kan je ook nog pads in je hoefschoenen steken als demping of plakijzers proberen. En als het écht niet anders kan dan toch maar ijzers.

Hopelijk vind je snel een oplossing :)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 19:39

Katyatje schreef:
Ik zou in jouw geval misschien toch medisch nog iets verder zoeken.

Veel paarden lopen gevoelig op grind en oneffen ondergrond, mijn paard ook, en dat is ergens wel normaal. Als je paard de hele tijd op een zacht weitje staat en dan op een steentjespad moeten lopen kan dat ongemakkelijk zijn.

Wat mij meer zorgen zou baren is het struikelen in combinatie met de (toch wel redelijk extreme) gevoeligheid. Ik heb geen idee van de prijzen van kreupelheid onderzoek en foto's maar als dat geen obstakel is zou ik dat toch eerst een keer laten bekijken.

Als het dunne zolen blijken te zijn kan je ook nog pads in je hoefschoenen steken als demping of plakijzers proberen. En als het écht niet anders kan dan toch maar ijzers.

Hopelijk vind je snel een oplossing :)

hmm oke, geld is over het algemeen geen probleem, wat moet dat moet vind ik anders moet je geen paard nemen, foto's ga ik nog even over denken.
Maar ik denk dat ik er gewoon een keer een ijzer onder laat zetten, mocht het probleem er dan nog zijn gaan we verder onderzoeken, dus foto's, keuring etc. maar aangezien mijn vermoeden bijzonder groot is dat het echt de hoeven moeten zijn vind ik het wel lastig om dan veel te gaan regelen en betalen voor foto's etc terwijl het waarschijnlijk opgelost is als de voetjes wat langer zijn.
Ik heb dit exacte verhaal aan de dierenarts verteld en die leek zich geen zorgen te maken over dat het iets ergers is, ookal heb ik er zelf behoorlijk op doorgevraagd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:49

Mijn merrie is mega gevoelig op het harde en andere slechte bodems (met ijzers), wij hebben haar helemaal door de molen gehaald voor o.a. dat en bij haar kwam eruit dat ze heel iets een verbeend hoefkraakbeen heeft (waar tegenwoordig veel paarden last van hebben omdat de bodems steeds harder worden) en iets een haakje in de kogel, maar geen artrose. Ze is in beide voorbenen ingespoten en heeft een Tildren infuus gehad. Dit gaat om een 9 jarige Westpoint merrie, dus een dressuurpaard.

Ik heb de rest van je topic niet gelezen maar omdat je zelf niet in je paard kunt kijken en je hoefsmidt ook niet, is het echt geen slecht idee om zoiets te laten onderzoeken.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 20:00

Change3x schreef:
Mijn merrie is mega gevoelig op het harde en andere slechte bodems (met ijzers), wij hebben haar helemaal door de molen gehaald voor o.a. dat en bij haar kwam eruit dat ze heel iets een verbeend hoefkraakbeen heeft (waar tegenwoordig veel paarden last van hebben omdat de bodems steeds harder worden) en iets een haakje in de kogel, maar geen artrose. Ze is in beide voorbenen ingespoten en heeft een Tildren infuus gehad. Dit gaat om een 9 jarige Westpoint merrie, dus een dressuurpaard.

Ik heb de rest van je topic niet gelezen maar omdat je zelf niet in je paard kunt kijken en je hoefsmidt ook niet, is het echt geen slecht idee om zoiets te laten onderzoeken.

maar vinden jullie dan dat ik dit moet laten onderzoeken vóór ik een ijzer plaats? Want als het nodig is doen we natuurlijk de benodigde onderzoeken om erachter te komen wat het is, maar als het is opgelost met een ijzertje is het wel zonde als ik vooraf allemaal dure onderzoeken heb laten doen toch?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:02

Faitherr schreef:
Change3x schreef:

maar vinden jullie dan dat ik dit moet laten onderzoeken vóór ik een ijzer plaats? Want als het nodig is doen we natuurlijk de benodigde onderzoeken om erachter te komen wat het is, maar als het is opgelost met een ijzertje is het wel zonde als ik vooraf allemaal dure onderzoeken heb laten doen toch?

Ik zou zeker eerst kijken hoe je pony het doet met een ijzertje!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:11

Faitherr schreef:
Ik heb dit exacte verhaal aan de dierenarts verteld en die leek zich geen zorgen te maken over dat het iets ergers is, ookal heb ik er zelf behoorlijk op doorgevraagd.

Bij struikelen en kort en gevoelig lopen op t harde zou dat de eerste DA zijn die ik ken die geen kreupelheidsonderzoek zou adviseren.
Als je kreupelheidsonderzoek overweegt zou ik dus zeker een andere DA consulteren liefst van een wat grotere kliniek. Vind het raar dat jouw DA zegt zich geen zorgen te maken met dit verhaal en je verder ook niks adviseert.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:03

Faitherr schreef:
Vandaag de dierenarts aan de lijn gehad, die ging er vanuit dat het om een dunne zool ging, zei dat ze eventueel wel foto’s konden maken maar dat dat zo goed als onnodige kosten waren omdat ze vrijwel zeker wist dat het niks anders dan te dunne zolen/te korte hoeven konden zijn. Atrose vroeg ze nog naar, maar toen ik zei dat ze 7 was zei ze dat dat haar erg onwaarschijnlijk leek. Het gaat om een 7 jarige haflinger merrie uit een bekende en gezonde (sport) lijn, nooit veel gereden vroeger dus ook niet overbelast geweest. Het is uiteraard mogelijk maar geen grote kans. Zij rade aan er een hoefijzer onder te laten zetten.

Lindsey_99 schreef:

Ze staat 356 dagen 24/7 buiten, het gaat ok ontzettend arm hoog en stengelig gras, ze krijgen ook pas gras als het hoog genoeg is, niet dat sappige voorjaarsgras, haar weidemaatje is een IJslander met zomerexceem dus die is (gelukkig) ook gevoelig waardoor we er goed rekening mee kunnen houden. Haar hoeven zijn in de zomer ook amper gevoelig dus aan het gras ligt het niet verwacht ik.

@MirandaFuego, zie hierboven
@Femke_Tweety. Bedankt voor het delen van je ervaring!! Hier heb ik zeker wat aan! Mijn hoefsmid vermoed hetzelfde, dus we gaan maar gewoon de ijzers proberen denk ik.

@plutolover dat klinkt zeker heel interessant!

Mijn plan is eigenlijk om er nu ijzers onder te laten slaan, en zodra de hoeven op een goede lengte te zijn de ijzers eronderuit te halen (waarschijnlijk word dat dus in de zomer dus dat is eigenlijk top want dan groeien de hoeven ook snel dus dan gaat de gewenningsfase wellicht wat gemakkelijker) dan wil ik zodra de ijzers eraf zijn alles op alles zetten om die eraf te houden, dus inderdaad ga ik zeker die producten van naf proberen en alles gewoon rustig opbouwen. Stel dat het blijkt dat het in de winter toch weer slechter gaat en het nu goed is bevallen doen we er weer een ijzer onder en gaat die er in de zomer weer vanaf.
Ik vind het wel spannend allemaal, ik zou het liefst hebben dat ze gewoon blootsvoets verder kan, dus wil ook zeker kijken naar natuurlijke bekappers etc. Maar voor nu wil ik voor haar dat ze gewoon weer pijnvrij rond kan scharrelen in de weide en we weer onbezorgd over het harde kunnen. Het is voor mij noodzaak dat dat zo snel mogelijk kan en ik denk dat ijzers haar daar dan (voor nu) het beste bij helpen.
Iemand nog aanvullingen, tips, of misschien kritiek?

Zijn de hoeven aan binnen kant niet zacht? Omdat ze 24/7 buiten staat dus in een vochtige wei . ik raad je aan om haar hoeven goed in te teren, gewone dik laag smeren .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:30

Ik zou d'r eerst op ijzers zetten. Neem een goeie smid, dan is de kans dat ze zich aantikt ook kleiner. Beslaan is een vak apart en niet iedere goeie bekapper is ook goed in beslaan (en andersom ook niet).
Als het niet helpt kun je verder kijken....

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:02

Volgens mij een goeie keus, even tijdelijk ijzers eronder! Ook al ben ik voor ijzerloos, soms hebben paarden even ijzers nodig zodat je als eigenaar de tijd hebt om meer onderzoek te doen en veranderingen aan kan brengen terwijl de hoef en het paardenlijf pijnvrij kan stabiliseren. Slim!

Ik dacht ook dunne zolen te zien op je foto, en wat lange steunsels. En bijna geen hoefwand bij de teen, lijkt wel korter dan de zool zelfs.

Kijk toch haar voer en supplementen na en misschien is een klei of spray voor in de hoef een goed idee. Ze lijkt redelijk diepe gleuf in het midden van de straal te hebben wat duid op beginnende bacterie van bv rotstraal. Als die dieper blijft dooreten kan haar dat irriteren waardoor ze om dat ongemak te vermijden liever een teenlanding doet ipv de gezondere hiellanding. Dit zorgt er dan weer voor dat ze anders gaat bewegen en de teen sneller slijt.

Veel succes in ieder geval, komt vast goed xx

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 08:03

Jullie reacties zijn fijn, dankjewel!
@pompadoir nee, ze heeft vorig jaar rostraal gehad dus daar is dat van, ik heb dit nog nagevraagd en de dierenarts en hoefsmid maar ze heeft geen rotstraal.

@Kendra bedankt voor de top! Voor zover ik weet is onze eigen smid ook heel goed in ijzers, ik lees alleen maar goede dingen over hem en de foto’s van de paarden die hij heeft gedaan zien er netjes uit.

@woepsoe90 dankjewel, ik ben zelf ook voor ijzerloos maar dan moet ze daar niet onder lijden. Hoefwand is idd kort, ze loopt ook deels op de zool omdat de howfwand te ver afslijt voor. Zoals al eerder vermeld heeft ze geen rotstraal en is deze gleuf van vorig jaar, ik hou het zeker in de gaten! Smeer met natte dagen ook nog met hypozin en laat ze soms een dagje niet de wei op zodat de voetjes kunnen rusten. Qua voer krijgt ze vitamine en mineralen van vitalbix daily complete en een half bekertje muesli (cavalor), de hoefsmid zegt dat dingen als biotine vaak niet echt helpen. Denk jij dat ik iets kan geven wat wel zou kunnen helpen?

De hoefsmid kan morgen komen! Super fijn! Ik vind het wel heel spannend maar het komt vast goed, ik zal voor en na foto’s plaatsen zodat jullie mee kunnen kijken of het netjes is beslagen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:28

Babootje schreef:
Faitherr schreef:

Bij struikelen en kort en gevoelig lopen op t harde zou dat de eerste DA zijn die ik ken die geen kreupelheidsonderzoek zou adviseren.
Als je kreupelheidsonderzoek overweegt zou ik dus zeker een andere DA consulteren liefst van een wat grotere kliniek. Vind het raar dat jouw DA zegt zich geen zorgen te maken met dit verhaal en je verder ook niks adviseert.

Ik dacht bij het lezen precies hetzelfde. Ook dat hij telefonisch artrose uitsluit vanwege haar leeftijd en bloedlijn vind ik persoonlijk nogal een aparte stelling. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik daar nu aan denk, maar meer dat je zulke uitspraken eigenlijk als vee-arts niet kan doen. Je kan er tenslotte niet doorheen kijken? Maar in jouw geval zou ik ook eerst proberen wat een ijzertje doet denk ik hoor. Wel slechte timing nu er wat sneeuw aan lijkt te komen helaas..Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:57

Ts, besef wel dat een ijzer tot gevolg kan hebben dat de hoef nog langzamer gaat groeien. En dat je dan wellicht nooit meer van de ijzers af komt. Dat vertellen ze je er niet bij.

Ik heb zelf de cursus natuurlijk bekappen gedaan. Ik was sceptisch, maar na de cursus ben ik zelf aan de slag gegaan en dat ging prima! Paardlief staat beter op haar voeten dan ooit tevoren.

Als ik echt lange stukken over asfalt moet, doe ik hoefschoenen aan. Ideale oplossing, beter en goedkoper dan ijzers.