acute atactisch, waarschijnlijk Lolitrem b vergiftiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 11:45

Bellatrix schreef:
Jeetje Gaby, zie dit topic opeens... :
Het gaat nu beter met hem begrijp ik?

Ja Marlies, het was heel erg schrikken.
het gaat nu zo goed, dat we zometeen voor het eerst wat met hem gaan wandelen. Hij is sinds maandag zijn stal niet meer uit geweest. Was te gevaarlijk voor hem en voor ons

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:57

Mijn inmiddels overleden (niet daar aan) merrie had op 2,5 jarige leeftijd ook iets vergelijkbaars. Ook ineens atactisch net als jouw paard. Ook wij zijn overgegaan op hooi in plaats het kuil wat ze kreeg en ze knapte zienderogen op. Met haar is het helemaal goed gekomen en heb haar tot haar 8e lekker kunnen rijden. Daarna helaas andere klachten waardoor ze tot haar 19e grasmaaier is geweest.

Ik duim voor jullie dat het ook bij jullie helemaal goed komt.

Cchiara

Re: acute atactisch, waarschijnlijk Lolitrem b vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:16

Jeetje wat heftig zeg! Kan me voorstellen dat je je kapot geschrokken bent.
Hebben de andere paarden die het krijgen geen klachten gehad?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 13:01

Cchiara schreef:
Jeetje wat heftig zeg! Kan me voorstellen dat je je kapot geschrokken bent.
Hebben de andere paarden die het krijgen geen klachten gehad?

Hij staat aan huis. En we hebben geen andere paarden, wel geiten en die hebben geen last

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:13

Je zou in Utrecht kunnen informeren of ze daar nog onderzoek doen op Lolitrem:

Citaat:
De diagnose is bevestigd door onderzoek op lolitrem-B op het laboratorium van de afdeling Veterinaire Farmacologie Farmacie en Toxicologie (VFFT) van de faculteit voor Diergeneeskunde te Utrecht

Dit is de titel van het stuk: Raaigraskramp bij jongvee op een melkveebedrijf - ResearchGate . Het is een Word-document dat ik via google vond.

Ik hoop eigenlijk voor je dat dit het was, als je verder moet gaan zoeken naar een oorzaak wordt het denk ik een stuk lastiger. Succes ermee hoor!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:56

Klopt.
Universiteit van Utrecht (afdeling Veterinaire Farmacologie, Farmacie en Toxicologie) doet analyses op lolitrem.

Ik dacht dat er ook particuliere labo's waren, en ik heb er wel een paar gevonden die aflotoxines en ochratoxines doen, maar geen lolitrem.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 16:24

BigBen schreef:
Klopt.
Universiteit van Utrecht (afdeling Veterinaire Farmacologie, Farmacie en Toxicologie) doet analyses op lolitrem.

Ik dacht dat er ook particuliere labo's waren, en ik heb er wel een paar gevonden die aflotoxines en ochratoxines doen, maar geen lolitrem.

Dank je wel. Ik heb vandaag contact gehad met de kliniek op Utrecht. Zij sturen mijn email door. Konden mij helaas geen naam of telefoonnummer geven van degene die het onderzoek doen.
Maar mijn paard is zoveel opgeknapt, dat het eigenlijk wel duidelijk is dat het in het hooi heeft gezeten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:21

Ik zou ook echt op pssm gaan testen.