Paard kreupel, niets te vinden door DA

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 00:49

bigone schreef:
Tierania_ schreef:
Vandaag op de helft en toch maar even gekeken hoe ze liep op de volte. Ze begon goed rechts en zelfs links gelijk goed. Dus had weer een beetje hoop. Eventjes gestapt en toen weer gekeken omdat ze de vorige keer opeens wel kreupel liep de 2e keer. En inderdaad weer gelijk kreupel.

Er hebben mensen mee gekeken en die denken dat het niet vanuit het been komt maar vanuit de schouder of juist van achter, bekken etc.
Ze is namelijk wel wat scheef, ook niet onder het zadel.

Je hebt haar dus laten draven vandaag terwijl je nog twee weken moest stappen vanaf nu onder de man??

Klopt ik heb even gekeken ja. Wat denk je dat ze in de paddock doet dan.. daar gaat ze dagelijks uit haar bol.

Moet nog een vervolg afspraak maken op de kliniek. Maar stel dat ze goed liep had ik haar nog 2 weken laten staan en daarna weer rustig aan opgepakt. Nu ga ik maandag een afspraak maken voor over 2 weken want anders had ik dat niet gedaan.

Tessebes

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 01:38

Je creëert zo niet de ideale situatie voor herstel. Je paard moet rust houden, dus niet rennen in de paddock en tussendoor de voet belasten dmv draven aan de longe "om even te kijken". Ze spuiten geen wondermiddel in, het heeft tijd en rust nodig en daarna een gedegen opbouwschema.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 07:49

Tessebes schreef:
Je creëert zo niet de ideale situatie voor herstel. Je paard moet rust houden, dus niet rennen in de paddock en tussendoor de voet belasten dmv draven aan de longe "om even te kijken". Ze spuiten geen wondermiddel in, het heeft tijd en rust nodig en daarna een gedegen opbouwschema.

Eens!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 08:43

Ze staat al op formaat postzegel in de paddock maar ze krijgt het nog voor elkaar. Stalrust is ook geen optie dan blijft ze ook rondjes draaien in stal.

Ik ga ook niet meer kijken ga dinsdag 2 weken op vakantie. En dan zien we wel weer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:43

Vermoedelijk een blessure van de colleterale bandjes, gezien de plaats het vocht. Een echt heel vaak voorkomende blessure. Voor genezing is rust nodig en het voorkomen van piekbelasting. Je moet je echt na zo'n inspuiting aan het schema van de veearts houden. Gek doen in de paddock en iedere x gaan kijken of ze nog kreupel is hoort daar zeker niet bij. Want dergelijke blessures ontstaan juist zo: door gek doen in de paddock. Een verdraaiing is meestal de oorzaak. Vervelend voor je maar je zal gewoon (in ieder geval gedurende een week of 3) 2 a 3 x per dag een half uur aan de hand moeten gaan stappen. Onder de man kan ook, als ze zich maar rustig houdt. De onrust in de box gaat wel over. Hang een paar knuffels in de box of zoek wat andere afleiding waar ze zich mee kan bezig houden. Doe dat nou, want anders gaat het niet over en kan het resultaat zijn dat je straks een chronische situatie hebt en je paard de rest van zn leven als grasmaaier gebruikt kan worden.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:07

Ik ga de paddock vandaag wel formaat stal maken zodat ze alleen kan staan. Ze staat thuis dus kan daar wel wat mee doen.
Ben zelf ook hele dagen aan het werk dus stappen aan de hand kan 1 keer per dag. Ze mocht niet op het harde stappen alleen op een verende ondergrond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:43

En misschien toch iets van een middel halen om haar rustiger te houden. Geen optie om haar gewoon op het land te zetten met een stabiel maatje??

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:43

Als ze aan huis staan, kan je dus voor je werk ook stappen, dus dat is al 2x per dag. Dat geeft je paard ook wat afleiding. Mijn paard heeft ook op 5x5 met een hooiruif gestaan. Niet leuk, maar wel noodzakelijk. Op het land bleef ze, voor het inspuiten, kreupel.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:36

Hoe groot is de paddock nu dan?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 13:08

Tessebes schreef:
Als ze aan huis staan, kan je dus voor je werk ook stappen, dus dat is al 2x per dag. Dat geeft je paard ook wat afleiding. Mijn paard heeft ook op 5x5 met een hooiruif gestaan. Niet leuk, maar wel noodzakelijk. Op het land bleef ze, voor het inspuiten, kreupel.

Klopt! Alleen is het dan nog donker en we wonen toch wel een een drukke weg. Heb thuis geen bak, de manege zit de straat naast ons. Als het straks weer wat lichter is s'ochtends kan ik dat wel gaan doen. Moet nu al om 7.30 in de auto zitten.

De paddock is nu 5 bij 3. Ze kan nu niet uit haar plaat gaan maar draait wel constant rondjes. Maar dat gaat hopelijk de komende week wel beter als er overdag niemand is. Nu lopen er constant mensen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 13:11

Raamzicht schreef:

Ze stond in 10 bij 5. Had hem toen al kleiner gemaakt. Het is gewoon een bloederig paard en als ze wat ziet kan ze de hele tijd onrustig zijn.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 13:14

bigone schreef:
En misschien toch iets van een middel halen om haar rustiger te houden. Geen optie om haar gewoon op het land te zetten met een stabiel maatje??

Nee in de wei gaat ze ook constant lopen rennen en valt ze ook regelmatig door eigen gestuntel. Afgelopen zomer heeft ze haar zelf ook geblesseerd in de wei 15 hechtingen in de kogel. Geen pas kreupel aan gelopen. Dit was achter.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:15

Tierania_ schreef:
Raamzicht schreef:

Ze stond in 10 bij 5. Had hem toen al kleiner gemaakt. Het is gewoon een bloederig paard en als ze wat ziet kan ze de hele tijd onrustig zijn.

Ja wel slim om hem wat kleiner te maken ja. Kan je vakantie oppas ook veilig met haar lopen komende weken?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 13:20

Ik hoop het :')
Ze komt morgen nog even langs dus gaan we eerst even samen lopen, kijken hoe dat gaat.

En anders maar het hoofdstel om dan heeft ze net wat meer controle met bit.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 09:57

Vorige week waren de 4 weken rust + stappen voorbij. Dus heb ik contact opgenomen met de kliniek, omdat ze nog steeds niet goed is, zelfs slechter. Ze willen dus alles weer opnieuw gaan doen, uitverdoven etc. Was met de vorige afspraak al best veel geld kwijt, en dat moet dus nog een keer? Met dat geld had ik dus ook een MRI kunnen laten doen. Heb gezegd dat ik haar dan wel in de wei ging zetten voor een 6-12 maanden. Want wil haar toch in het voorjaar laten dekken.

De afgelopen weken heeft ze echt rustig gestaan op een stukje van 3x4. Maar ze lijkt nu echt mega stijf erbij. Het wandelen ging ook goed, ze heeft zich erbij neergelegd denk ik. Ze loopt nu niet meer onregelmatig maar echt kreupel. Het was dus eerst het slechtst linksom en nu rechtsom.

Heb trouwens 2 weken terug wel een rood plekje gevonden op de hoef. Heb het doorgestuurd naar de hoefsmid en zou een kneuzing kunnen zijn. Maar duurt zoiets zolang?

Heb 2 filmpjes in draf links en rechtsom dus voor de geïnteresseerden die mee willen kijken, heel graag. Heb ze ook al doorgestuurd in mijn kennis kring en die zeggen allemaal wat anders...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:04

Als ze echt kreupel loopt en de oorzaak niet bekend is, lijkt het me niet verstandig of eerlijk naar de merrie toe om haar te laten dekken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:19

Ik wil jouw filmpjes graag zien.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:20

Ze loopt overigens alleen kreupel in draf op de volte. In stap zie je niets.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:40

Tierania_ schreef:
Ze loopt overigens alleen kreupel in draf op de volte. In stap zie je niets.

Dan nog is een dracht een hele belasting, zeker voor de benen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:44

Als ze tussendoor regelmatig uit haar dak gegaan is en ze draaft (o.a aan de longe om te kijken) vind ik het niet gek dat het nog niet beter is. Echt 4-6 weken strikt staprust, desnoods onder iets wat haar idd rustig maakt, daar hebben ze vast wel iets voor op de kliniek. Dat zou ik eerst nu proberen, eventueel nog een inspuiting met cortico/ontstekingsremmer pijnstiller om de ideale situatie te creeeren. En als ze niet rustig is op de paddock dan toch binnen, desnoods met een maatje er naast die je wisselt, smorgens de ene, smiddags de ander.

Ik zou graag je filmpjes ook zien!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:47

kimmie1 schreef:
Als ze tussendoor regelmatig uit haar dak gegaan is en ze draaft (o.a aan de longe om te kijken) vind ik het niet gek dat het nog niet beter is. Echt 4-6 weken strikt staprust, desnoods onder iets wat haar idd rustig maakt, daar hebben ze vast wel iets voor op de kliniek. Dat zou ik eerst nu proberen, eventueel nog een inspuiting met cortico/ontstekingsremmer pijnstiller om de ideale situatie te creeeren. En als ze niet rustig is op de paddock dan toch binnen, desnoods met een maatje er naast die je wisselt, smorgens de ene, smiddags de ander.

Ik zou graag je filmpjes ook zien!

Ze heeft zich rustig gehouden de afgelopen weken. En ik mocht van de kliniek gaan kijken hoe ze liep. Daar hoef ik niet speciaal voor naar de kliniek te rijden. En ze is al een keer ingespoten met ontstekingsremmers. Filmpjes stuur ik in pb :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:59

Heb jouw filmpjes bekeken, Mooi dier! Maar ze is echt erg kreupel. Ik kan me haast niet voorstellen dat het bij rechtuit lopen niet zichtbaar is, misschien wel minder opvallend.

Wat me opvalt is dat ze, behalve de kreupelheid dan, haar rug nogal stijf houdt, weinig schwung in het bekken en het is bij dit tempo een beetje moeilijk te zien, maar volgens mij zet ze haar achterbenen ook niet goed eronder.

Loopt ze op zacht en op harde grond even slecht of is er een verschil? Hoe gedraagt ze zich bij een korte draai (in stap natuurlijk) op harde/zachte grond?
Stapt ze in stap wel in haar voorvoetstappen?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 11:08

Hevonen schreef:
Heb jouw filmpjes bekeken, Mooi dier! Maar ze is echt erg kreupel. Ik kan me haast niet voorstellen dat het bij rechtuit lopen niet zichtbaar is, misschien wel minder opvallend.

Wat me opvalt is dat ze, behalve de kreupelheid dan, haar rug nogal stijf houdt, weinig schwung in het bekken en het is bij dit tempo een beetje moeilijk te zien, maar volgens mij zet ze haar achterbenen ook niet goed eronder.

Loopt ze op zacht en op harde grond even slecht of is er een verschil? Hoe gedraagt ze zich bij een korte draai (in stap natuurlijk) op harde/zachte grond?
Stapt ze in stap wel in haar voorvoetstappen?

Zal einde van de middag een filmpje maken als ik met haar wandel. Dan stapt ze echt goed en het klinkt ook gewoon goed met ijzers op het harde. Achterbenen eronder zetten is inderdaad een punt wat ze heel moeilijk vindt. Nu zo aan de lijn is het nog erger, met rijden draaft ze lekker door en valt het minder op.

Zachte en harde is gelijk. Korte draai doet ze gewoon zowel op harde als zachte. In de paddock draait ze ook kort op een klein stukje maar dan zie ik niets raars. Voor haar stal moet ik haar soms ook kort draaien op het harde wat ook goed gaat.

Zie dat ik ook een stap filmpje heb aan de lijn, die stuur ik nog even door.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:31

Is het uitgesloten dat het hoger zit? Mijn merrie haar been is bij kreupelheid volledig uitverdoofd onderin en uiteindelijk is er een ontsteking in haar schouder gevonden. Heb ik 6 maanden op rust gezet en inmiddels ben k het rijden/ longeren weer langzaam aan het oppakken sinds 2 maand, niks meer aan te zien.

Nog een toevoeging: bij haar was in de stap ook eerst niks te zien. Toen wel, toen weer niet en op de volte in draf soms wel en soms niet. De ene kant op was het erger dan de andere kant in draf. Klinkt een beetje als wat jij ook hebt. Bij haar zat het vocht ook onderin het been (weet ook hoe dit komt, dat is wel iets bij mij overigens wat niks met de schouder te maken heeft)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 11:45

Felien_Kyra schreef:
Is het uitgesloten dat het hoger zit? Mijn merrie haar been is bij kreupelheid volledig uitverdoofd onderin en uiteindelijk is er een ontsteking in haar schouder gevonden. Heb ik 6 maanden op rust gezet en inmiddels ben k het rijden/ longeren weer langzaam aan het oppakken sinds 2 maand, niks meer aan te zien.

Nog een toevoeging: bij haar was in de stap ook eerst niks te zien. Toen wel, toen weer niet en op de volte in draf soms wel en soms niet. De ene kant op was het erger dan de andere kant in draf. Klinkt een beetje als wat jij ook hebt. Bij haar zat het vocht ook onderin het been (weet ook hoe dit komt, dat is wel iets bij mij overigens wat niks met de schouder te maken heeft)

Zeker niet! Heb al meerdere mensen horen zeggen dat ze denken dat het vanuit de schouder komt. De hoefsmid komt eerst nog deze week om die rode plek uit de sluiten (zweer of kneuzing). En anders laat ik vrijdag ook bloedprikken op advies om een eventuele ontsteking te kunnen zien.