Elvirawortel schreef:maria1990 schreef:Daar zit zeker een kern van waarheid in. Ze is zo gereden als jij beschrijft. Echter, zal de oorzaak altijd een raadsel blijven voor ons hoe het zover heeft kunnen komen. Het stretchen van de hals bestaat uit meerdere buigoefeningen zodat ze leert haar halsspieren te ontspannen en op te rekken. Het buigen en omstellen naar links gaat heel moeizaam, dus daar moet ze bij geholpen worden omdat ze dat van nature niet uit zichzelf wil doen.
Dan is de oorzaak voor mij geen raadsel meer. Neem eens contact op met Monique de Rijk of Karin Leibbrandt
Ik sluit mij aan bij een paar vorige sprekers.
Ten eerste :

2e: ...ik weet niet hoe oud de foto is die in dit topic staat, maar daar zie ik een kuiltje voor de schoft.
Een paard dat in klassieke dressuur is gereden heeft daar een enorme spierbundel (en als je bovenop zit loopt de hals van breed bij de schoft naar smal bij de oren). Dit hoort bij wat tegenwoordig de 'schoftlift' heet (en gaat kissing spines tegen).
Uiteraard is die 'schoftlift' iets wat een paard uiteindelijk met het hele lichaam doet: buikspieren actief, bekken kantelt, bovenlijn wordt lang en bol, etc.
Met een hele rustige, langzame opbouw is er vaak veel aan te doen! Het dier leren om alsnog die bovenlijn bol en los te maken ondanks de pijn, liefst geholpen met 'verticaal evenwicht' (even veel gewicht op beide voorbenen, dat helpt enorm om te ontspannen in beweging) en nog zo wat zaken kan artrose zo ongeveer pijnloos worden.