Welk voer om paard wat voller te krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:16

Ik gaf mijn 35-jarige pony iedere dag flink wat bietenpulp en een grote schep maïsvlokken. Daarnaast kreeg zij in de winter ook nog vaak suiker bieten erbij. Dit werkte bij die van mij echt perfect!

Otti1977

Re: Welk voer om paard wat voller te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:20

Ik heb zeer goede ervaringen met bietenpulp en seniores priores.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 08:39

Ik heb inmiddels luzerne gehaald, maar hij is afgelopen dagen weer afgevallen, dus nu ook seniores priores gehaald. Hoeveel zou ik hem hiervan moeten geven? Hij weegt 650kg, en krijgt zo'n 15kg hooi per dag binnen

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:43

Bietenpulp en maislijnzaadbrok werkt hier erg goed

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 08:46

Bietenpulp vind hij niet lekker dus dat eet ie niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:52

Seniores wel dan? Is ook bietenpulp voor groot deel. Daar mag je wel emmers vol geweekt van geven.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 08:58

Dat lust hij wel idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:00

Staat die onder een dikke deken nu? Daar vallen nu ook veel paarden vanaf die al wat te dun waren.. dat ze het koud hebben.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 09:05

Sinds gisteren staat hij onder 400gram, daarvoor stond hij een aantal dagen onder 350gram met de bucas recuptex er nog onder en daar weer voor stond hij onder 350gram dus koud kan hij het niet hebben lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:06

Dat ligt aan je paard. Mijne stond helemaal koud onder 400 grams hoor. Daar ligt nu 550 op. Die valt anders ook meteen af.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 09:08

Hij voelt onder zijn dekens warm genoeg aan iig

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:20

Je paard neemt dus de voedingsstoffen uit het hooi niet op, sterker nog dit hooi belast zijn spijsverteringsstelsel zo veel dat hij er diarree van krijgt. Als een mens dusdanig reageerde op zijn voeding dan is er niemand die zegt, joh kunnen we niets aan veranderen, we gaan kijken of we iets anders erbij kunnen voeren. Dat is echt niet ok, TS en daar mag je ook geen genoegen mee nemen voor het welzijn van je paard. Ga om tafel met je stalhouder om dit probleem op te lossen voor er onherstelbare schade aangericht is bij je paard

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 09:40

Caira schreef:
Je paard neemt dus de voedingsstoffen uit het hooi niet op, sterker nog dit hooi belast zijn spijsverteringsstelsel zo veel dat hij er diarree van krijgt. Als een mens dusdanig reageerde op zijn voeding dan is er niemand die zegt, joh kunnen we niets aan veranderen, we gaan kijken of we iets anders erbij kunnen voeren. Dat is echt niet ok, TS en daar mag je ook geen genoegen mee nemen voor het welzijn van je paard. Ga om tafel met je stalhouder om dit probleem op te lossen voor er onherstelbare schade aangericht is bij je paard

Hier zijn we met een groot deel van stal ook mee bezig, we gaan sowieso het hooi laten analyseren en op basis daarvan wordt er actie ondernomen door hopelijk de stalhouder, en anders door ons als eigenaren.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:50

Ik voerde slobber Mash van Havens met ontsloten maisvlokken om 1 van mijn vroegere paarden weer op gewicht te krijgen.

Dit was op advies van mijn fouragehandelaar waar ik door mijn DA naar doorverwezen was omdat deze man nog voedingsleer in zijn opleiding had gehad en er meer van wist dan mijn DA zelf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:53

Agrobs Fetura. Dat is gewoon een grasbrok, maar 1 die wat meer aanzet dan de standaard grasbrok.
Dat i.c.m. met bijvoorbeeld Senioren Priores, merriebrok en of bietenpulp (of Speedibeet) :j

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:05

Ik dacht dat lijnzaad- of andere olie nog niet genoemd was?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:52

Als je paard met zulke hoeveelheden hooi toch blijft afvallen, zou je de da er dan niet eens bijroepen. 15 kg hooi alleen al zou meer dan voldoende moeten zijn. Of het moet graszaadhooi zijn ?
Wormen ook al uitgesloten ? Gebit helemaal in orde begrijp ik ?

Met nieuw voer, dus ook met seniores priores rustig aan beginnen. Anders raken de darmen nog meer van slag. Dus begin eens met een halve kg ongeweekt en dan aanlengen met water.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:00

Bollebuik schreef:
Ik heb inmiddels luzerne gehaald, maar hij is afgelopen dagen weer afgevallen, dus nu ook seniores priores gehaald. Hoeveel zou ik hem hiervan moeten geven? Hij weegt 650kg, en krijgt zo'n 15kg hooi per dag binnen

Seniores priores is eigenlijk een vervanger voor hooi. Als hij 650 kg weegt en geen hooi zou eten zou hij dus 6,5 kg seniores krijgen.
Mijn merrie is afgelopen jaar aan haar hoofd geopereerd en was toen ook flink afgevallen. Zij krijg 4 kg SP per dag, ondanks de prima hooi at en op de weide stond. Dus ik zou hem ook zoiets geven en dan kijken hoe hij het doet. 4 kg is echt een hele grote emmer, dus misschien vindt hij dat ook wel te veel. Het beste is het om het in porties te geven. Dus bv. 3x dgs 1-1,5 kg. Ik hoop dat het helpt :)

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:09

pluisbeer schreef:
Ik dacht dat lijnzaad- of andere olie nog niet genoemd was?

Hier zou ik wel mee oppassen i.v.m. de slappe mest. Lijnzaadolie kan een laxerend effect hebben.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:23

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud is het paard? Is hij geschoren of niet? Als hij niet geschoren is en een 400gr deken op heeft + na zoveel hooi nog steeds afvalt, zou ik er een dierenarts bij halen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:34

Je geeft hem nu maar 400 gram Cavalor per dag, als je dat nou eens flink ophoogt om te beginnen? Op de site van Cavalor staat de volgende richtlijn:

Dagelijkse hoeveelheid Cavalor Strucomix Original per dier, naast voldoende ruwvoer: als supplement - max. 350 g per 100 kg levend gewicht, als aanvullend krachtvoeder - max. 700 g per 100 kg levend gewicht. Het dagrantsoen is afhankelijk van de prestaties, het ras en het ruwvoederrantsoen.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:55

Ballard_L schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud is het paard? Is hij geschoren of niet? Als hij niet geschoren is en een 400gr deken op heeft + na zoveel hooi nog steeds afvalt, zou ik er een dierenarts bij halen...

Hij is van 2009 en niet geschoren, maar heeft ook niet veel vacht aangemaakt. Tanden zijn een week of 3 geleden nog gedaan, ook is hij worm vrij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:41

Ik zou eerder eens onderzoeken wat de oorzaak is van de slappe mest. Want is dat het hooi, dan maakt het kennelijk niet uit hoeveel hooi erin gaat, er moet ander hooi in.
Is het een darmprobleem en heeft het met opname te maken, dan geldt ook, hoeveel je erin stopt maakt niet uit als het niet opgenomen wordt.
Hoe is wormonderzoek gedaan? Bij mij kwam 1,5 jaar niets uit mestonderzoek, bij bloedonderzoek bleek een bloedworminfectie hier het probleem te zijn.

Dus ook hier geldt: eerst het probleem verhelpen i.p.v. symptoombestrijden.

Je zou nog coolstance copra kunnen proberen. Dat is het eerste waar ik goeie resultaten mee behaal. Maar als je niet weet wat het onderliggende probleem is, zou dat net zo goed niet kunnen helpen.