cp112 schreef:Juridisch advies inwinnen. Ga even langs het juridisch loket.
Je kan ook FloortjeM op bokt even een pbtje sturen. Wellicht dat zij je wat in de goede richting kan sturen mbt wat hier mee te doen qua stappen nu.
Dit is een goed advies.
Floortje zal je ongetwijfeld wijzen op het consumentenkooprecht. Heb je bij een handelaargekocht dan geldt voor een periode van een half jaar een omgekeerde bewijslast. Dat betekent dat de handelaar (bij een verborgen gebrek) moet aantonen dat het paard het voor aankoop niet had. Je kunt de handelaar dan vragen de koop te ontbinden o.b.v. nonconformiteit.
Daarvoor heb je normaal gesproken ook onderzoek en een attest van je eigen dierenarts voor nodig, maar in dit geval - omdat je al het rapport van de afkeuring inclusief alle foto's al hebt - denk ik zelfs dat dat niet nodig is.
Dat paard krijg je wel terug, daar twijfel ik niet aan. Maar je zou eigenlijk niet willen dat de handelaar het paard weer terug krijgt en opnieuw anderen kan duperen
Normaal gesproken, in dat koopontbindingsproces, moet de handelaar in de gelegenheid worden gesteld een ander paard aan te bieden, maar ik kan me ook voorstellen dat je met deze handelaar geen zaken meer wil doen.
Dus ik zou in je vraag om juridisch advies ook meenemen of er een mogelijkheid is het paard zelf te laten slachten en gewoon je geld terug te krijgen, gezien deze duidelijke oplichting. Ook zou ik de mogelijkheid onderoeken om de dierenarts voor de tuchtraad te slepen.
Het zal lastig zijn als een paard pijnstilling heft gehad; dat kan de kreupelheid maskeren, maar geen bloedafname is bij een klinische keuring al een veeg teken.
Ook de cornage had hij moeten horen.