Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:12

Zulke paarden moet je enkel dood uit handen willen geven. Kans dat die in een ellende circuit belanden en er ook nog eens dragerveulens geboren worden is veel te groot.

Veulen wel gezond?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:12

Merrie op de bijgevoegde foto's is inderdaad mijn merrie waar 't om gaat.... Verschrikkelijk is 't zeker..

Cayenne schreef:
Is het veulen ook getest?

Beiden getest, veulen is clean, enkel Moeder: n/p1

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:16

als ze verkocht is heb je er niks meer over te zeggen. afspraken of contract zegt helemaal niks.
en mocht je iemand vinden die haar nu kan bieden wat ze nodig heeft, kan die haar over een jaar weer willen of moeten verkopen bij wijze van.

ben eerlijk naar je paard en jezelf en laat haar slachten of euthaniseren.
dan weet je zeker dat ze geen handelswaar wordt of ergens in een wei of stal staat te lijden straks.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:17

foxy80 schreef:
Dit is het ideale recept om in de foute handel te komen: merrie die bewezen moeder is, nog jong, geen direct zichtbare klachten, ook niet op te sporen met standaard verkoopskeuring, lagere prijsklasse, leuke kleur...

Ik zou het er heel moeilijk mee hebben, maar dit is nou eenmaal de realiteit als je dieren hebt.

Amen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:20

_Dreamer schreef:
Dan heb ik er alles aan gedaan om een paard niet zomaar in te laten slapen? En als ze niet verkocht wordt maak ik die keus dat wel te doen.
Er zijn echt wel meer mensen die voor z'n paarden kunnen en willen zorgen...

Ik kan er niet bij dan mensen een paar dat met wat aanpassingen prima kan leven willen laten inslapen :n

Lees je aub eerst in wat PSSM inhoudt.
Het zijn niet 'zomaar' wat aanpassingen die je moet doen.

Vriendin van mij heeft vorig jaar gehoord dat 1 van haar paarden het heeft. Vorige winter was een zware periode voor PSSM paarden en meerdere paarden hadden rond dezelfde tijd aanvallen of flinke terugslagen.

Ze weet nu dat ze een grens moet trekken met hem, kwa gezondheid, kwa trainen, kwa voeding en hoe ze hem houdt.

Zapata ik weet dat er een PSSM FBgroep moet zijn. Ik zou daar ervaringen uitwisselen.
Ik wens je heel veel sterkte.

https://m.facebook.com/groups/159735496 ... le_browser
Laatst bijgewerkt door Onali op 08-01-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:20

Ze kan het paard niet bieden wat hij nodig heeft, of heeft ze daar gewoon geen zin in? Vind het een beetje makkelijk gezegd dat ie maar dood moet. Neem je verantwoordelijkheid zou ik zeggen. Als je een dier koopt heb je altijd kans dat het ziek wordt + groot kostenplaatje. Nog even los van de klik.

edit: paard had nog geen pijn toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:22

antje_vip schreef:
Ze kan het paard niet bieden wat hij nodig heeft, of heeft ze daar gewoon geen zin in? Vind het een beetje makkelijk gezegd dat ie maar dood moet. Neem je verantwoordelijkheid zou ik zeggen. Als je een dier koopt heb je altijd kans dat het ziek wordt + groot kostenplaatje. Nog even los van de klik.

Ik vind dat je je verantwoordelijkheid neemt als je dit dier laat euthaniseren. Liever dat dan dat het in de handel komt met alle gevolgen van dien.

Orchid

Ontzettend moeilijk inderdaad maar zo'n paard zou ik nooit verkopen. Is de reden van de missende klik niet verwoven met de pssm? Paarden veranderen in alle opzichten wanneer ze last hebben van deze ziekte en soms gaat dat zo geleidelijk dat het bij het karakter lijkt te horen. Het managen klinkt leuk maar het paard zal nooit gezond zijn en vaak ook niet pijnvrij. Op de randstadse manier paard zijn zou geen enkel paard moeten meemaken en zeker dit soort paarden moeten niet lang in een stal staan. Laten gaan of zelf managen.. ik weet hoe moeilijk dat is. Succes en sterkte met het maken van een beslissing.

8nnemiek

Wellicht nog een ander idee: je hebt geen klik met het paard.. maar heb je ook al echt met het paard gewerkt sinds je bent begonnen met behandelen? Een paard met PSSM1 is vaak behoorlijk nukkig, singelnijd, sluit zich af van mensen.. Maar dat kan natuurlijk flink veranderen als die pijn verdwenen is, een paard kan dan compleet omslaan. Wellicht is de klik er nu ineens wel, als zij ook een gedragsverandering laat zien?
Maar ik weet natuurlijk niet hoe lang jullie al bezig zijn met behandelen en wellicht hebben jullie dat al lang geprobeerd.
Mijn eigen PSSM1 paard staat nog steeds op wei (maar dan met grasmasker), wordt niet heel speciaal getraind, krijgt eigenlijk alleen lekker veel hooi met wat supplementen, en dat is al voldoende om echt een flinke verandering in gedrag te zien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:23

antje_vip schreef:

edit: paard had nog geen pijn toch?

Paard is al stijf. PSSM1 is heel kort en simpel gezegd : erfelijk & chronisch spierbevangen. Dat daar klachten en/of pijn bij komt kijken is te verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:26

Onali schreef:
_Dreamer schreef:
Dan heb ik er alles aan gedaan om een paard niet zomaar in te laten slapen? En als ze niet verkocht wordt maak ik die keus dat wel te doen.
Er zijn echt wel meer mensen die voor z'n paarden kunnen en willen zorgen...

Ik kan er niet bij dan mensen een paar dat met wat aanpassingen prima kan leven willen laten inslapen :n

Lees je aub eerst in wat PSSM inhoudt.
Het zijn niet 'zomaar' wat aanpassingen die je moet doen.

Vriendin van mij heeft vorig jaar gehoord dat 1 van haar paarden het heeft. Vorige winter was een zware periode voor PSSM paarden en meerdere paarden hadden rond dezelfde tijd aanvallen of flinke terugslagen.

Ze weet nu dat ze een grens moet trekken met hem, kwa gezondheid, kwa trainen, kwa voeding en hoe ze hem houdt.

Zapata ik weet dat er een PSSM FBgroep moet zijn. Ik zou daar ervaringen uitwisselen.
Ik wens je heel veel sterkte.

https://m.facebook.com/groups/159735496 ... le_browser

Ik weet wat het inhoudt, waarom ga je er vanuit dat ik dat niet weet? En weet ook dat er over het algemeen prima mee te leven valt. Je moet je aanpassen, maar zoals de eigenaar van het paard net zelf zegt, kan dit paard met die aanpassingen nog prima leven.

En daarom kan ik er met m'n hoofd echt niet bij, dat je niet eens zou proberen te verkopen.
Alsof er niet meer mensen bestaan die voor har willen en kunnen zorgen, men gaat er gelijk vanuit dat niemand anders dat kan en het allemaal mis gaat :roll:

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:28

Ervaringsdeskundige met PSSM1 reporting for duty.

Het is allemaal zo dubbel. PSSM KAN bij sommige paarden met een paar simpele aanpassingen in het houden en voeren best goed uitpakken. Maar bij andere paarden helemaal niet. Ik heb die van mij bijvoorbeeld op 4 jarige leeftijd in moeten laten slapen, omdat wat ik ook probeerde, de aanvallen bleven komen.
Een randstadstal is helaas niet geschikt, want belangrijk bij PSSM is ook vrije beweging.
Sommige PSSM paarden doen het trouwens wel prima op gras, anderen weer niet. Het is dus echt per paard kijken wat werkt. En ook het paard kan weer veranderen, dus dan moet je je beleid ook weer aanpassen.
Een PSSM paard is observeren, puzzelen, kleine succesjes vieren, keihard op je snuffert gaan en weer opnieuw.

Maar ik ben het ook niet met antje_vip eens. Ja je kiest voor een paard, maar de reden dat ze haar in eerste instantie weg wil doen is het niet hebben van een klik. Niet de ziekte. Die kwam er helaas bovenop.

Zapata, als ik heel eerlijk ben, ik zou haar niet verkopen. Je kunt nog een bruikleenconstructie met iemand proberen, dan blijft het jouw paard en heb jij dus wel de controle over de uiteindelijke beslissing. Maar als je dat ook niet ziet zitten, denk ik dat je haar een hoop leed bespaart als je haar laat slachten/ euthanaseren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:28

lieveli schreef:
antje_vip schreef:

Ik vind dat je je verantwoordelijkheid neemt als je dit dier laat euthaniseren. Liever dat dan dat het in de handel komt met alle gevolgen van dien.

Met die verantwoordelijkheid bedoelde ik niet dat ze hem moest verkopen ;)

Citaat:
Maar ik ben het ook niet met antje_vip eens. Ja je kiest voor een paard, maar de reden dat ze haar in eerste instantie weg wil doen is het niet hebben van een klik. Niet de ziekte. Die kwam er helaas bovenop.

Ja en juist op dat moment is er mijns inziens geen weg meer terug. De klik is er niet, maar paard blijkt nu ziek en kan dus niet meer weg. Als paard nou hard achteruit gaat of echt pijn heeft à la, zou ik hem laten slachten.
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 08-01-19 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:29

Is “Paard zoekt baas” misschien iets voor haar? Daar blijven ze eigenaar, zoeken een geschikt thuis en mag er met de paarden niet gefokt worden.

Mocht iemand de kosten niet meer kunnen dragen of er is geen klik, dan gaat het dier terug naar de stichting.

Mocht je het echt niet over je hart verkrijgen om haar naar de slacht te doen, dan kan je hen misschien benaderen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:29

Je moet een verkoper dan wel op z'n blauwe ogen vertrouwen dat er niet mee gefokt wordt en dat ze een aangepast management krijgt. En daar zit hem voor mij de crux. Het giert in de handel van de kapotte paarden en mensen die daar op verdienen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:30

Tallie1979 schreef:
Is “Paard zoekt baas” misschien iets voor haar? Daar blijven ze eigenaar, zoeken een geschikt thuis en mag er met de paarden niet gefokt worden.

Mocht iemand de kosten niet meer kunnen dragen of er is geen klik, dan gaat het dier terug naar de stichting.

Mocht je het echt niet over je hart verkrijgen om haar naar de slacht te doen, dan kan je hen misschien benaderen?

Rare stichting geleid door veertienjarige meisjes.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:30

_Dreamer schreef:
Ik weet wat het inhoudt, waarom ga je er vanuit dat ik dat niet weet? En weet ook dat er over het algemeen prima mee te leven valt. Je moet je aanpassen, maar zoals de eigenaar van het paard net zelf zegt, kan dit paard met die aanpassingen nog prima leven.

En daarom kan ik er met m'n hoofd echt niet bij, dat je niet eens zou proberen te verkopen.
Alsof er niet meer mensen bestaan die voor har willen en kunnen zorgen, men gaat er gelijk vanuit dat niemand anders dat kan en het allemaal mis gaat :roll:

Cru gezegd: als zelfs de TS, die dit beeldschone dier nu in het bezit heeft, en die er ook een gezond veulen van heeft kunnen fokken, het niet ziet zitten om er verder voor te betalen, ondanks al haar eventuele kwaliteiten naast het PSSM verhaal, waarom zou een ander het er wel voor over hebben?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:31

lieveli schreef:
Je moet een verkoper dan wel op z'n blauwe ogen vertrouwen dat er niet mee gefokt wordt en dat ze een aangepast management krijgt. En daar zit hem voor mij de crux. Het giert in de handel van de kapotte paarden en mensen die daar op verdienen.

Hee, er zijn nog wel eerlijke mensen hoor! ;-)
Ik heb het paard Ed overgenomen van een bokker, daar waar iedereen adviseerde om hem te laten slachten. Hij is nu, na 5 jaar, nog steeds gelukkig hier.

Anoniem

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:31

lieveli schreef:

Maar er bestaan ook mensen die dat niet doen?
Ik vind het echt een beetje naar hoe bijna iedereen hier er vanuit gaat dat er niemand anders voor dat paard zou kunnen zorgen? Want ja, die mensen zijn er wel.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:33

_Dreamer schreef:

Dat laatste dacht ik ook en dat was dan nog iets simpeler als deze merrie. Helaas ging hij snel de handel in als gezond zijnde. Iets wat ik wou voorkomen, maar waarbij ik nog geloofde in het goede van de mens. Achteraf gezien enorm spijt van gehad om mensen te vertrouwen..ondanks hij niet naar de 1e en beste ging. Mocht ik het helemaal opnieuw kunnen doen zou ik gekozen hebben voor inslapen. Want paard is nu de dupe, ondanks hij gewoon nog voor alles kan dienen (rx + klinisch volledig goed). Er zijn uiteraard gevallen waarbij het wel goed gaat, maar wil je als eigenaar echt dat risico (nog) nemen? Ik neem het in ieder geval niet meer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:33

Matheno schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik heb het paard Ed overgenomen van een bokker, daar waar iedereen adviseerde om hem te laten slachten. Hij is nu, na 5 jaar, nog steeds gelukkig hier.

_Dreamer schreef:
MarcoBorsato schreef:

Maar er bestaan ook mensen die dat niet doen?
Ik vind het echt een beetje naar hoe bijna iedereen hier er vanuit gaat dat er niemand anders voor dat paard zou kunnen zorgen? Want ja, die mensen zijn er wel.

Ja die zijn er. Dungezaaid Maar ze zijn er. Maar wat nou als je je kapotte paard verkoopt aan iemand waarvan je zou zweren dat diegene goed is en het blijkt niet zo te zijn? Hoe voel je je dan?

En wat is er zo erg aan de dood? Een dier leeft in het nu. Spuit of pin er in en klaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:35

Dreamer,dit paard is getest omdat er al gedragingen waren die aanleiding gaven tot testen. Lees internet eens na op alle dramaverhalen van mensen die dachten dat hun paard goed terecht was gekomen. De succesverhalen worden echt ondergesneeuwd ten op zichte van de verhalen met een dramatische afloop. Dat moet je een paard gewoon niet willen aandoen.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 08-01-19 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

_Dreamer schreef:

Dan snap of lees jij het niet goed.
Sorry als ik een paard koop wil ik een gezond paard, niet al 1 waar ik een waslijst met gezondheidsrisico's bij krijg.

De mensen die hier wel heel serieus inzicht in hebben is gewoon heel erg klein.
Bokt staat vol met verhalen over GEZONDE paarden en miskopen, het risico is gewoonweg te groot dat het dier in verkeerde handen terecht komt.

Matheno

lieveli schreef:
Matheno schreef:

Ja die zijn er. Dungezaaid Maar ze zijn er. Maar wat nou als je je kapotte paard verkoopt aan iemand waarvan je zou zweren dat diegene goed is en het blijkt niet zo te zijn? Hoe voel je je dan?

En wat is er zo erg aan de dood? Een dier leeft in het nu. Spuit of pin er in en klaar.

Heb daar zelf moeite mee. Zou pas het paard kunnen laten inslapen als ik zou weten dat ik álles gedaan heb en de kans op genezing 0.0 is.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:36

Ja, die succesverhalen zijn heel leuk allemaal. Jammer genoeg zijn er veel te veel negatieve verhalen. Je moet voor de lol eens een kijkje nemen op die FB groep om uit het oog verloren paarden en pony’s terug te vinden. Zo veel verhalen van “heb hem in goed vertrouwen verkocht maar...” “deze had een peesblessure maar zou niet gereden worden en loopt inmiddels op een manege 3 uur per dag te werken” enzovoorts.

Het kan zijn dat jij dit paard nu verkoopt aan een perfect huis. Mooi, denk je dan. Totdat er iets ergs gebeurt met/bij die nieuwe eigenaar waardoor hij/zij voor dezelfde keuze komt te staan als de TS nu of dat iemand anders die keuze moet gaan maken en geen weet heeft van deze aandoening/of er geen verstand van heeft.

Vervolgens kom je dit dier jaren na dato tegen onder slechte omstandigheden (voor haar dan, want voor elk paard is een groot weiland met gras tot de oren een droom :') )

Natuurlijk heeft elk dier recht van leven maar geen enkel dier verdient het om van hand naar hand te gaan met het risico dat een ziekte niet wordt behandeld of erkend. Een dier heeft ook geen besef van morgen, dus je kan ze hard gezegd niet “te vroeg” te laten gaan.

Het risico dat het fout gaat is veel te groot imo.