Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pandora2 schreef:Zeker dat dit bevangenheid is ?
Ik heb hier na enting de laatste jaren altijd prijs en dan lopen ze ( of niet lopen beter gezegd) echt ook op momenten alsof ze bevangen zijn.
Is er in de borst geent ?
ChelseaAyLee schreef:We hadden vorige keer inderdaad pads eronder, maar deze keer vanwege de zweer die erbij kwam niet, wel een trekverband om de hoef met de zweer. Morgen heb ik weer contact met mijn hoefsmid, dan kijken we weer even hoe of wat eronder te doen.
[naam] schreef:'..............
Ik had een Shetlander, redproject geval. Stond jarenlang in zijn eentje op de hoek van de straat en werd half dood gevoerd met brood door het halve dorp, was hoefbevangen en had, naar later bleek, cushing.
Ik had hem daar weggekocht en liet hem onmiddellijk vaccineren (2x want dat was nog nooit gebeurd). In de daarop volgende maanden ging het alleen maar slechter met hem terwijl alle voorwaarden goed waren. Superschraal hooi, softride boots uit Amerika, iedere 2 weken bekappen voor een continue perfecte hoefstand, enz enz. En toch werd het niet beter.
Toen na een bloedtest voor cushing met prascend gestart en twee weken daarna liep hij probleemloos zonder schoenen! Nog weer 2 weken later trok hij een slee door de sneeuw (onbeleerd maar wat een lol had hij daaraan, hij wilde niet eens terug naar de wei en wilde dagelijks er op uit, trok de slee alsof hij volleerd betuigd was wat niet zo was want zijn vorige baasje had hem als veulen gekocht en niks mee gedaan)
Dit ging super zo, zelfs de krullen verdwenen uit zijn vacht. Totdat ik hem weer liet vaccineren.
2 weken na de vaccinatie liep hij zo kreupel dat de schoentjes niet meer hielpen en 2 zakjes buut per dag ook niet. Metacam ook niet. Een maand na de vaccinatie heb ik hem in laten slapen.
Je gaat mij niet vertellen dat het vaccineren niets te maken heeft gehad met zijn achteruitgang. In zijn leefomstandigheden was niets gewijzigd, geen ander hooi, geen brokken of brood, alleen het vaccin. De prascend die zo goed aansloeg deed van de ene op de andere dag niets meer.
En als je de bijsluiter van het vaccin leest dan staat daarin dat het alleen aan gezonde paarden gegeven mag worden, hij was niet gezond. Dat hoort iedere DA toch te weten ??
Arme Bennie, wat heb ik een spijt dat ik toen niet wist wat ik nu weet.