Hoefbevangen na enting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerbomb

Re: Hoefbevangen na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:54

Hier ook een pony met ppid. Dit was een hele tijd onder controle, geen bevangenheid e.d. tot ze haar enting kreeg. Direct daarna bevangen terwijl er verder niets veranderd was qua voeding, beweging, temperatuur.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:01

Mijn andere paardje had vroeger ook enorm last na een enting, vandaar dat ik ze al jaren niet meer geënt had, ze komen niet meer in contact met vreemde paarden. Haar laat ik enten in de bil, dat levert het minste reactie op. Dit keer heeft zij eigenlijk geen reactie gehad, dus dat was een opluchting.
Het ppid paard heeft nog nooit eerder reactie gehad op de enting, dus dit komt echt door de combi met de ppid. Ze is in de hals geënt.
En het is 100 procent zeker hoefbevangenheid, vastgesteld door 2 dierenartsen en een hoefsmid.
Ik laat dit paard uiteraard, in overleg met de dierenarts niet meer enten.
Paard is op tijd bekapt, er is niks veranderd in het beleid, en de temperatuur is ook niet gewijzigd. Paard zat erg goed in haar vel ten tijde van de entingen, liep met haar 20 jaar vrolijk bokkend door de wei.
De mensen die het nog steeds niet geloven, nogmaals mijn dierenarts geeft dus ook toe dat ze wist dat een enting een trigger kan zijn bij ppid.
Zelfs een wormkuur kan al een trigger zijn, de balans is gewoon erg delicaat bij ppid paarden.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:13

Ik ben nu bij de paardjes, en tot mijn opluchting loopt mijn dame weer een stuk beter, nog niet geweldig maar wel zeker verbetering. Ze vond het zelfs nodig om snel te draaien en een paar galopsprongen te maken met een windvlaag. Als ze gewoon loopt zie je het nog wel maar het is geen gestrompel meer *\%/*

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:33

Dat is heel snel, heel erg verbeterd! Fijn!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:45

Ze krijgt van zaterdag af buut, en de andere benen waren gister al redelijk, gelukkig reageert ze snel en goed op de buut dus. En het slechte been is nog wel kreupel maar kan weer iets gewicht dragen, gister nog niks, dus denk dat de hoefsmid goed werk geleverd heeft.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:55

Een goede smid is goud waard voor bevangen diertjes, de bute niet te snel willen stoppen hoor, naast pijnstilling is het ook een heel belangrijke ontstekingsremmer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:57

Pandora2 schreef:
Zeker dat dit bevangenheid is ?
Ik heb hier na enting de laatste jaren altijd prijs en dan lopen ze ( of niet lopen beter gezegd :+ ) echt ook op momenten alsof ze bevangen zijn.
Is er in de borst geent ?

Dat wilde ik ook zeggen, die van mij loopt ook alsof hij zwaar bevangen is na het enten en krijgt er ook flinke koorts bij.

Maar dat hoeft bij ts natuurlijk niet zo te zijn, het is wel iets waar ik ook gelijk aan moest denken.

Fijn dat het wat beter gaat in ieder geval!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 20:04

Zoals je boven kunt lezen hebben 2 dierenartsen en een hoefsmid de diagnose hoefbevangen gesteld, lijkt me dat er dan geen twijfel is.
Ze heeft verder geen koorts gehad of zo, vandaag alleen een beetje snotneus, dat komt denk ik ook van de enting en de wind erop.
Voorlopig krijgt ze nog 2 keer per dag buut, en als ze beter loopt gaan we naar 1 keer per dag. Ze krijgt ook 2 keer per dag ascal om het bloed wat te verdunnen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:40

Fijn dat het nu beter gaat, hopelijk zet dat zo door!

Hier een paard met ppid wat na een ontworming hoefbevangen stond, helaas kan inderdaad elke verandering een trigger zijn.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 13:02

Het is wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben en dat het wel degelijk vaker gebeurt.
Helaas is het vandaag weer strompelen, de ene voet met verband doet nog zeer maar de andere doet nog meer zeer vandaag. Denk de combinatie hoefbevangen en overbelasting. Het is zo vervelend om je paard zo te zien.
Vannacht gaat het ook vriezen, vraag me af of het dan wel goed is op het natte zand te blijven staan, als die voeten zo gevoelig zijn reageren ze natuurlijk ook op kou... Ik heb wel de mogelijkheid om ze samen op stal te zetten.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:24

Een zo zacht mogelijke bodem, dus idd op stal als de grond hard is. Wat nog fijner is, is een pad onder haar hoeven, veel mensen vinden dat onhandig om te doen maar geeft zoveel verlichting. Of een ijzertje met lederen zooltje met daaronder siliconen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 13:57

We hadden vorige keer inderdaad pads eronder, maar deze keer vanwege de zweer die erbij kwam niet, wel een trekverband om de hoef met de zweer. Morgen heb ik weer contact met mijn hoefsmid, dan kijken we weer even hoe of wat eronder te doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:22

Tegen de tijd dat je buut gaat afbouwen: iom mijn DA bleef ik op 2 keer per dag zitten (buut werkt ongeveer 12 uur), maar ging ik in hoeveelheid omlaag. Dus van 0,5 zakje per keer naar 0,25 zakje per keer. Dat een week volhouden, dan nog een keer verlagen naar 0,125 zakje. Week volhouden en daarna stoppen.
Als je Ascal gebruikt, kun je die nog op de volle dosis houden tot de buut is afgebouwd en daarna de Ascal afbouwen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:00

ChelseaAyLee schreef:
We hadden vorige keer inderdaad pads eronder, maar deze keer vanwege de zweer die erbij kwam niet, wel een trekverband om de hoef met de zweer. Morgen heb ik weer contact met mijn hoefsmid, dan kijken we weer even hoe of wat eronder te doen.

Je kan evt stukje schuimrubber met tape eronder maken. Heeft mijn pony veel verlichting gegeven tot ze hoefschoentjes kreeg.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:28

Ik heb helaas ook de ervaring van hoefbevangenheid na enting (ook ppid paardje en pas 10 jaar oud) en ook na ontworming. Mijn dierenarts wilde mij destijds niet geloven, maar een andere mogelijkheid was er echt niet. Helaas reageerde het paardje ook slecht op pijnstilling. Paardje leeft helaas inmiddels niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:49

Ik heb mijn 20 jarige ppid-er maandag laten enten tegen rhino. Gelukkig geen klachten gehad, was er wel huiverig voor door dit soort verhalen. Ze is ook in goede conditie dat scheelt misschien.
Een maand geleden is ze ook zonder klachten ontwormt met equest pramox. Het is juist mijn theorie dat ze door de cushing vatbaarder zijn voor vanalles en nog wat dus wil de boel op orde hebben.
Er wordt wel geadviseerd om niet te enten als een paard of pony niet helemaal fit is. En mijn zus heeft een kerngezonde merrie die altijd veel reactie op de entingen heeft dus ik weet hoe vervelend het kan zijn.
Maar wilde toch de andere kant even laten horen voor we massaal allemaal onze juist kwetsbare paarden zoals ppid-ers onthouden van zorg

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 23:31

Het is ook zeker niet om mensen ervan te weerhouden hun ppid paard te laten enten, alleen meer als waarschuwing dat het kan en om het wat meer bekendheid te geven, veel dierenartsen weten dit niet en de farmaceutische bedrijven die de entingen produceren houden dit ook stil.
Mijn merrie zat ten tijde van de enting ook echt weer super in haar vel, anders had ik hem sowieso nooit laten zetten.
Had wel graag een waarschuwing gehad, baal ook nog steeds dat mijn dierenarts wel wist dat het een trigger was en niks heeft gezegd, had toch liever zelf de afweging gemaakt dan zo overvallen te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:39

Als mijn merrie ooit bevangen wordt of anderszins reactie gaat geven op een enting of ontworming zal ik de risico’s opnieuw tegen elkaar afwegen, dus ik snap je wel

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een bijsluiter van een enting gezien
Ergens is dat wel gek die zitten overal bij

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:29

De mijne reageert ook zeer heftig op de enting, nu bleek dat het door de tetanus komt, die er standaard bij inzit. Nu vraag ik speciaal om de enting zonder tetanus en gaat het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:53

Ik heb even een deel van mijn reactie uit een oud topic geknipt.

[naam] schreef:
'..............

Ik had een Shetlander, redproject geval. Stond jarenlang in zijn eentje op de hoek van de straat en werd half dood gevoerd met brood door het halve dorp, was hoefbevangen en had, naar later bleek, cushing.
Ik had hem daar weggekocht en liet hem onmiddellijk vaccineren (2x want dat was nog nooit gebeurd). In de daarop volgende maanden ging het alleen maar slechter met hem terwijl alle voorwaarden goed waren. Superschraal hooi, softride boots uit Amerika, iedere 2 weken bekappen voor een continue perfecte hoefstand, enz enz. En toch werd het niet beter.
Toen na een bloedtest voor cushing met prascend gestart en twee weken daarna liep hij probleemloos zonder schoenen! Nog weer 2 weken later trok hij een slee door de sneeuw (onbeleerd maar wat een lol had hij daaraan, hij wilde niet eens terug naar de wei en wilde dagelijks er op uit, trok de slee alsof hij volleerd betuigd was wat niet zo was want zijn vorige baasje had hem als veulen gekocht en niks mee gedaan)
Dit ging super zo, zelfs de krullen verdwenen uit zijn vacht. Totdat ik hem weer liet vaccineren.
2 weken na de vaccinatie liep hij zo kreupel dat de schoentjes niet meer hielpen en 2 zakjes buut per dag ook niet. Metacam ook niet. Een maand na de vaccinatie heb ik hem in laten slapen.
Je gaat mij niet vertellen dat het vaccineren niets te maken heeft gehad met zijn achteruitgang. In zijn leefomstandigheden was niets gewijzigd, geen ander hooi, geen brokken of brood, alleen het vaccin. De prascend die zo goed aansloeg deed van de ene op de andere dag niets meer.
En als je de bijsluiter van het vaccin leest dan staat daarin dat het alleen aan gezonde paarden gegeven mag worden, hij was niet gezond. Dat hoort iedere DA toch te weten ??
Arme Bennie, wat heb ik een spijt dat ik toen niet wist wat ik nu weet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:01

Even los van de PPID kan een paard door gifstoffen uit bijvoorbeeld medicatie hoefbevangenheid triggeren. Als je paard eerder hoefbevangen is geweest, kan dat risico groter zijn, maar het hoeft niet. Helaas valt niet alles vooraf goed in te schatten, voor jou niet en voor de dierenarts ook niet.

Kijk of je je paard nog een pijnloos leven kan geven. Foto's maken kan duidelijkheid geven, maar het klinisch beeld is het belangrijkste. Verder zo min mogelijk stoffen toedienen die hoefbevangenheid kunnen triggeren. Ik zou niet meer enten in ieder geval.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:28

Klopt dat de bijvoeging bij tetanus troep is, maar helaas vind ik tetanus wel heel belangrijk, hoeft niet ieder jaar.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:34

Ik heb mijn andere paardje toen ik nog wedstrijden reed ook inderdaad zo min mogelijk tetanus erbij laten enten, geloof dat voor wedstrijden eens in de 2 jaar verplicht was. Het gaf een minder heftige reactie als ik enkel influenza entte, maar nog steeds wel reactie. Vandaar dat ik het inderdaad niet meer waag met mijn ppid paardje.
Gister is de hoefsmid geweest. Het zag eruit of de zweer was doorgebroken met het trekverband. Alleen het andere voetje was echt heel slecht, door hoefbevangen en overbelasting. We hebben onder beide voeten pads geplaatst.
Vandaag is het overbelaste voetje weer een heel stuk beter, alleen nog pijn in het voetje met de zweer. Padjes helpen dus gelukkig wel. Verder zet ik haar nu s'nachts op stal voor de warmte en de rust die haar voetjes dan krijgen.
Wat sneu voor Bennie zeg, het is echt vervelend dat er niet meer bekendheid is dat dit kan gebeuren, meeste dierenartsen weten dit ook niet eens.
Mijn hond heeft 6 jaar geleden AIHA gehad van een enting, ze was bijna dood en heeft het alleen gered met een bloedtransfusie en maanden bloedprikken en medicijnen, maar toen was er nog weinig onderzoek naar gedaan en werd ik voor gek verklaard dat ik zei dat het van de enting kwam, nee dat kon echt niet. Ook werd me gezegd dat ik haar gewoon rustig weer kon laten enten. Ik heb mijn gevoel gevolgd en dit niet gedaan gelukkig.
Nu 6 jaar later is bewezen dat dit wel degelijk van een enting kan komen en dat je honden die dat eenmaal hebben gehad nooit meer moet laten enten.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:56

Vandaag liep ze alleen de eerste paar stappen nog kreupel op het voetje met de zweer en daarna best aardig. Er zit dus een stijgende lijn in gelukkig. Ben zelf best moe van het op en neer rijden dus hoop dat ik de buut snel kan gaan minderen naar een keer per dag. Ze krijgt nu in de ochtend en de avond buut en ascal en drainage compositum en om 5 uur haar prascent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:09

Bij mijn beide merries is het ook prijs geweest na een enting jaren geleden;

Mijn ppid/hb/ir pony stond idd de volgende dag al hb, maar mijn grote paard, die niets van dat soort ziektes had, stond met een oogontsteking waar we uiteindelijk een half jaar mee aan het stoeien zijn geweest en waarvan de eerste da dacht dat het maanblindheid was.

Ik neem aan de ze nu de gecombineerde enting hebben gekregen dus ook voor tetanus? Als ze nu al op leeftijd zijn, nooit in contact komen met andere paarden door bv op wedstrijd te gaan en samen staan, dus ergens gestald waar weinig tot geen verloop is, zou ik voorlopig niet meer enten. Die vervolg enting zou ik zo wie zo niet zetten als je niet op wedstrijd gaat, want daar is dit alleen maar voor bedoelt.