Geen ballen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:32

peach2001 schreef:
Tot 2,5 jaar mag het indalen, daarna zijn ze te groot om zelf nog in te dalen. Ze moeten met een jaar of 1,5 wel voelbaar zijn bijvoorkeur.

Maar wees gerust; zolang de ballen niet ingedaald zijn is de temperatuur te hoog om vruchtbaar zaad te produceren ;) handigheidje van de natuur :j Maar dan moet je wel zeker weten natuurlijk dat ie ze niet af en toe toch laat hangen als je even niet kijkt. Dus als ze in de lies voelbaar zijn, dan zijn ze wel vruchtbaar.

Er zullen vele zaadjes sterven... maar er zullen er ook enkele overleven. Laat je er nu net 1 nodig hebben voor een bevruchting. Dus nee, ts neem deze ‘handigheid’ niet voor waar aan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:58

Ik schop deze even omhoog. Past hier wel denk ik

Ik heb mijn hengstveulen verkocht. Voor hij op de trailer ging heb ik gezegt dat hij nog geen ingedaalde ballen had. Wel heb ik ze een paar keer gezien, maar zodra ik er naar keek trok hij ze in.

Hier was hij nog heel jong
Afbeelding
Ik zie wel 2 kleine balletjes hier. Of ik kijk scheel haha

Hier zie je sowieso iets
Afbeelding

Hij heeft hem gekocht om te fokken. Daarom voel ik mij wat banketstaaf eigenlijk, al heb ik het natuurlijk wel gemeld van te voren. Komt dit nog goed? Hij heeft nu 1 ingedaalde bal. Binnenkort moet hij eens gesedeert worden, komt dan de andere ook tevoorschijn piepen? Zijn er nog tips en tricks? Had gelezen paard warm houden met een deken of naast merries zetten om hormonen te stimuleren. Bestaan er andere foefjes? Of gewoon afwachten

Hengstje is nu 1.5 jaar

Noukie123

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:21

Heb mijn Fries destijds ook gekocht op drie jarige leeftijd zonder ingedaalde ballen. Is toen op de kliniek geopereerd en zaten dus echt in zijn buik en zijn nooit ingedaald. Heb toen van de fokker gehoord dat het wel een friezending is en hij het al enkele keren had meegemaakt. Weet wel niet in hoeverre het echt gekend is als een friezenkwaal.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:51

Als je ze beide hebt gezien dan zijn ze beide ook wel al ingedaald.
Als er verdoofd word zie je ze sneller en trekken ze vaak niks meer in.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:53

Ik ken een ex-hengst die tot 2,5 geen ingedaalde ballen had. Is allemaal goed gekomen en kon gewopn geruind worden daarna.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 05:42

Noukie123 schreef:
Heb mijn Fries destijds ook gekocht op drie jarige leeftijd zonder ingedaalde ballen. Is toen op de kliniek geopereerd en zaten dus echt in zijn buik en zijn nooit ingedaald. Heb toen van de fokker gehoord dat het wel een friezending is en hij het al enkele keren had meegemaakt. Weet wel niet in hoeverre het echt gekend is als een friezenkwaal.

Komt bij Friezen inderdaad vaker voor, vanwege de inteelt in dat ras.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:07

Fijn om te horen dufraize

Ik heb het nog zeer weinig mee gemaakt met Friezen. Verder vroeg ik mij af of je iets kunt doen om het te bevorderen?

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:23

4x per dag het gebied masseren met een olie getrokken uit verse kamillethee met drie teentjes kruidnagel gerooid bij volle maan. :P

Nee geintje.

De zwaartekracht doet vaak echt genoeg. Volgens mij is er niet een techniek om de indaling te bevorderen. Hij kan in de lies vastzitten en dat kan chirurgisch verholpen worden. Maar als ze in de buikholte zitten gaan ze zowiezo niet indalen volgens mij.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:38

Mijn PRE had 1 bal constant hangen, de ander verdween met enige regelmaat. Beetje kou of spanning en de 2e bal was foetsie. Pas tegen zijn 3e verjaardag was nr 2 ook constant van de partij en begon zijn gedrag te veranderen richting de dames.