Queenofmares schreef:Als de kwaliteit maar goed is.. Heeft een van jullie nog tips wat je het best kan doen om je paard rustig te houden tijdens het bekappen?
Als je weet dat de smid komt voor andere paarden die heel braaf zijn er bij gaan staan, dan krijgt jouw paard een goed voorbeeld. Dit kan goed werken. Zelf oefenen met voetjes optillen, wat langer vast houden dan gebruikelijk, met de platte kant van de stoffer op de zool zachtjes kloppen, zo leren ze dat het heel gewoon wordt dat er andere dingen onder de voeten gebeuren die niet eng zijn. Leer ook tijdens het hoeven uitkrabben dat ze niet op je leunen maar zelfstandig staan.
Heleennn schreef:Al 10 jaar dezelfde smid, en dat wil ik ook zo houden. Hij kan alles en doet alles. Medisch beslag is geen probleem, gewoon kappen zonder ijzers ook geen probleem. Ik hoef geen natuurlijk bekapper te hebben voor mijn ijzerloze tinker, dat kan mijn eigen smid ook primaDus ik zou je zeker niet blind staren op natuurlijk bekappen, een goede traditionele smid zou ook al heel wat moeten kunnen op een gezonde manier!
Ik dus ook, een fijne kundige smid die nergens zijn handen voor om draait.
Tijdens de opleiding leren ze veel en uiteindelijk heb je daar meer aan dan iemand die na 1 middag het ook denkt te kunnen. Een voet is zo verprutst en duurt jaren voordat je dat weer in orde hebt!