Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:31

Queenofmares schreef:
Als de kwaliteit maar goed is. :D. Heeft een van jullie nog tips wat je het best kan doen om je paard rustig te houden tijdens het bekappen?

Als je weet dat de smid komt voor andere paarden die heel braaf zijn er bij gaan staan, dan krijgt jouw paard een goed voorbeeld. Dit kan goed werken. Zelf oefenen met voetjes optillen, wat langer vast houden dan gebruikelijk, met de platte kant van de stoffer op de zool zachtjes kloppen, zo leren ze dat het heel gewoon wordt dat er andere dingen onder de voeten gebeuren die niet eng zijn. Leer ook tijdens het hoeven uitkrabben dat ze niet op je leunen maar zelfstandig staan.

Heleennn schreef:
Al 10 jaar dezelfde smid, en dat wil ik ook zo houden. Hij kan alles en doet alles. Medisch beslag is geen probleem, gewoon kappen zonder ijzers ook geen probleem. Ik hoef geen natuurlijk bekapper te hebben voor mijn ijzerloze tinker, dat kan mijn eigen smid ook prima :) Dus ik zou je zeker niet blind staren op natuurlijk bekappen, een goede traditionele smid zou ook al heel wat moeten kunnen op een gezonde manier!

Ik dus ook, een fijne kundige smid die nergens zijn handen voor om draait.
Tijdens de opleiding leren ze veel en uiteindelijk heb je daar meer aan dan iemand die na 1 middag het ook denkt te kunnen. Een voet is zo verprutst en duurt jaren voordat je dat weer in orde hebt!

Mvonteese

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:39

@meggiemeg top bedankt voor de tip! Ja we zijn bezig met het langer optillen van de voetjes en ook naar voor en achter. Alleen mevrouw die vind het voetje geven voor heel lastig en achter kan je ze zo oppakken 8)7 .. in iedergeval neem ik vandaag es een stoffer mee!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:40

Queenofmares schreef:
@meggiemeg top bedankt voor de tip! Ja we zijn bezig met het langer optillen van de voetjes en ook naar voor en achter. Alleen mevrouw die vind het voetje geven voor heel lastig en achter kan je ze zo oppakken 8)7 .. in iedergeval neem ik vandaag es een stoffer mee!!

Clicker training! Als ze snappen dat clicker/codewoord snoepje betekent, kun je dat koppelen aan het voetjes optillen... Die van mij geeft ze inmiddels al als ik ze nog niet vraag 'hier heb je mijn voet, hiehierrrr, pak dan!' :Y)

Mvonteese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:44

Hahahaha ja pff nou die truus van mij wilt dr hoef niet geven dus loop ik te trekken en kijkt ze me echt aan van hmmmm wat doe jijjjjj.. en uiteindelijk als ik bijna de moed opgeef is t van okeee hier heb je hemmmmmm :)) en dan als ik 2 hoefjes heb gedaan dan krijgt ze een snoepje en eerst deed ik bij elke hoef 1. Maar nu staat ze dus elke keer bij 1 hoef al van heeeee snoepjeeee ik deed het toch super knap???!!! |o tis echt een ding af en toe :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:45

de kunst is dus een codewoord / clicker vóór t snoepje ;)

Mvonteese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:47

Ja het woord voetje snapt ze wel. Alleen ze plaagt me soms een beetje. En achter ist zo van pak maaaaarrrrr en voor ist zovan hey oke leuk interessant nog ff iets beter je best doen <<)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:48

Nee, niet het woord 'voetje', maar een codewoord voor als ze het goed doet. Bij mij is dat 'JUISTTTTT'. Als ik dát zeg, is t snoepjestijd. Eerst zei ik dat na één voetje. Toen zei ik na één voetje 'Goedzo!' en pas na de tweede 'JUISTTTTT!' en kreeg ze dus pas na de juist een snoepje ;) zo kun je uitbouwen :) Ik clicker dan ook echt álles erin. Voetjes geven, dressuuroefeningen, meewandelen zonder grazen. Echt alles.

Mvonteese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:57

@skippy01 oh ja zo!! Met wandelen en nieuwe dingen zeg ik altijd kei enthousiast goedzo of braaf dan is ze heel trots op dr zelf en daarna krijgt ze pas een snoepje. O:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:02

...en nog even een opmerking over de franse voorvoeten : ik vroeg mij af of die franse stand echt uit de hoeven komt, of dat eigenlijk het hele been al een beetje 'uitgedraaid' staat.

Bedenk : een paard heeft geen sleutelbeen - de voorbenen zitten alleen met "zacht" weefsel aan de romp, spieren, pezen, stevige banden. Ook die 'structuren' kun je met massage etc etc beïnvloeden, dat hoeft niet per se in de hoeven te gebeuren.
(Extreem gesteld is het geen goed idee als een dier frans staat door hartstikke strakke spieren etc en de hoefsmid dat gaat corrigeren.)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:09

Wij hebben Adwin Nooyens van Te Voet en Te Paard. Die is dusdanig fijn dat onze hele stal ineens aan het overstappen is nadat ze hem te werk hebben gezien. Hij werkt volgens natuurlijk bekappen. Hij heeft echt meerdere paarden bij ons die echt niet lekker op hun hoeven stonden, o.a. met erge rotstraal enzo, binnen een paar bekapbeurten weer helemaal gezond op hun hoeven gekregen. Plus hij is super rustig en neemt heel fijn alle tijd die nodig is. Hij is wel eens uren bezig geweest om een heel moeilijk paard te doen, en dan nam hij desnoods de tijd voor een pauze tussendoor zodat het paard ook kon bijkomen. Niets dan lof voor die man.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:15

consequent blijven, niet in haar plagerijtjes mee gaan hoe leuk ze soms ook zijn. Jij bent met haar bezig dus kan ze gewoon mee werken, daar buiten om heeft ze 22 uur per dag om te klieren en te plagen. Het lijkt onschuldig en leuk maar kan soms veel verder gaan dan dat je zou willen. Goed gedrag wat jij wilt belonen (met wat lekkers, een aai, enthousiast woord of wat je wilt) en negatief gedrag negeren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:23

Janneke2 schreef:
...en nog even een opmerking over de franse voorvoeten : ik vroeg mij af of die franse stand echt uit de hoeven komt, of dat eigenlijk het hele been al een beetje 'uitgedraaid' staat.

Bedenk : een paard heeft geen sleutelbeen - de voorbenen zitten alleen met "zacht" weefsel aan de romp, spieren, pezen, stevige banden. Ook die 'structuren' kun je met massage etc etc beïnvloeden, dat hoeft niet per se in de hoeven te gebeuren.
(Extreem gesteld is het geen goed idee als een dier frans staat door hartstikke strakke spieren etc en de hoefsmid dat gaat corrigeren.)

Dat stelde ik eerder al: een goede smid of bekapper ziet dat verschil en corrigeert wat mogelijk is zonder het dier onnodig te belasten. Maar met lange tenen en ondergeschoven hielen kan het zomaar zijn dat de stand al flink verbetert als de drukverdeling van de voet zelf een stuk verbetert :)

Edit: het staat nooit los van elkaar: een lijf is een compleet geheel, en voetstand beinvloeden is het enige dat smid kan doen. Hier op stal doe ik de rest grotendeels zelf (masseur) of laat de osteopaat komen. Daarnaast moet je voor hoeven ook altijd naar voeding kijken als er problemen zijn.

Mvonteese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:01

Ja consequent zijn daar ben ik mee aan het werk. Das voor mij wel een verbeterpuntje. Dat gaat wel goed komen. En ja dr been staat ook gedraaid ja. Zou mijn osteo wel even een berichtje doen. Kwa voeding krijgt ze gras en Fibra Premium en als het gras op is hooi en kuil. Ze staat verder 24-7 buiten.

Mvonteese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 17:16

Afbeelding

Ik heb een foto gemaakt zoals beloofd. En geoefend met het hoevenkrabben. En met de stoffer!! Ze deed eig niks..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:47

Fijn dat ze braaf was!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 02:19

Ik ben zelf meer thuis in natuurlijk bekappers. Maar ben nuet van mening dat alle hoefsmeden slecht bekappen (want dat is gewoon niet zo).

Adwin nooyens die hierboven door aleeneh wordt aangeraden kan ik je ook adviseren :j

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 02:31

Toen ik nog in Brabant woonde werd mijn paard altijd gedaan door Erik Verloo. Het is dat ik naar Zeeland verhuist ben, maar het liefste zou ik me paard nog elke 8 weken willen langs brengen bij Erik! Echt een top hoefsmid! Mijn paard staat op speciaal beslag ivm dat hij cyste in zijn straalbeen heeft en echt niet zonder die ijzers kan. Helaas is mijn paard niet altijd voorzichtig waardoor er weleens een ijzer af lag {:)-:( . Erik kwam dan vaak op de dag zelf nog het ijzer er weer onder zetten. Zelfs al was het 11 uur s' avonds. _/-\o_

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 02:55

Queenofmares schreef:
Ja consequent zijn daar ben ik mee aan het werk. Das voor mij wel een verbeterpuntje. Dat gaat wel goed komen. En ja dr been staat ook gedraaid ja. Zou mijn osteo wel even een berichtje doen. Kwa voeding krijgt ze gras en Fibra Premium en als het gras op is hooi en kuil. Ze staat verder 24-7 buiten.

de kuilgras vervangen voor een goede brok.
Van kuilgras kunnen ze hoefbevangen van worden. En bij mij in de buurt wordt het gras gemaaid als het lang is en daar wordt ook kuilgras van gemaakt en het veld ligt veel afval van plastic flesjes, blik, hondenpoep wat is een officiale honden uitplaats.

En veel runderen zijn zwaar gewond geraakt door het van eten van kuilgras en geslacht

Nee. van mij hoeft het kuilgras niet

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 04:04

Waar woon je in NB? (via PB ;) )

Met jonge paarden is rust, tijd en consequent zijn belangrijk. Het heeft geen nut te dwingen. Een smid moet daar dan ook rekening mee houden. Je hebt ze gemakkelijk een slechte ervaring bijgebracht, maar dat weer goed maken duurt langer dan het vanaf het begin met beleid aanpakken. Kan ze haar voeten nog niet lang omhoog houden, dan moet daar rekening mee gehouden worden. Vaak helpt een hoofjack echter al- als ze die ondersteuning hebben is het vaak al minder belastend.

Nb of traditioneel- allebei zouden ze goed werk moeten leveren. Beter een goede traditionele smid dan een slechte NB-er, en beter een goede NB-er dan een slechte smid.

De stand van je paard lijkt me wel wat verbeterbaar van wat ik vanaf de foto's kan zien, maar ik denk niet dat je wonderen moet verwachten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:01

Skippy01 schreef:
Als het echt goede zijn, zal t verschil minimaal zijn...

Zelf (in NB, midden vd provincie) een héle fijne natural balance smid. Super tevreden over haar werk - en dit houdt een beetje het midden tussen traditioneel en NB - er wordt goed gekeken naar de hoefstand en het paard in beweging als het paard voor haar nieuw is, of als er correctie aan de stand moet plaatsvinden. Ze is súper geduldig en doet inmiddels bij ons op stal een aardig aantal paarden.

Mag ik vragen wie jij hebt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:04

Ik ga mee met de mensen die je Eric Verloo aanraden. Dat is echt de fijnste smid die ik ooit heb meegemaakt. Hij is vriendelijk, zowel naar jou als naar je dier. Mocht je er een keer niet bij kunnen zijn pakt hij ze ook gerust zelf, en het ziet er altijd keurig uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:07

Ik kan je niemand aanraden want woon een beetje te ver uit de buurt :D
Maar ik heb al 40 jaar gewone hoefsmeden. Nog nooit problemen gehad.