. 15 graden en vol in het winterhaar
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rinke schreef:Maar hoe kan het dan dat als je met jonge paarden begint de hoeven zodanig afslijten dat je vaak niet anders kan dan een ijzer eronder zetten? Die van mij had perfecte hoeven, alleen toen ik hem voor de kar begon te zetten, had ik echt geen keuze. Wat gebeurd er dan wat het anders maakt als gewoon bekappen? Ik wil het graag, het lijkt me veel beter, alleen denk ik gewoon niet dat het bij alle paarden kan...

Zoals Strasser het beschrijft is wel heel zwart/wit. En er zijn al paarden geweest die onderkoeld raakte door de rigoreuze aanpak van hun baas. Maar zolang je je verstand gebruikt en je paard lekker laat bewegen. Gaat het prima... Strasser. Tozziebozzie schreef:Het is een feit dat er in de hoeven van een paard minimale doorbloeding is. Als een paard beweegt, zet de hoef een beetje uit en dat zorgt dan voor de doorbloeding. Zet je een ijzer onder de voet, dan kan de hoef niet uitzetten en dus ook niet doorbloeden. Wat dat betreft vind ik het raar dat er met Natural Balance wel wordt beslagen.
smurf schreef:ff een vraagje, ik weet verder niets van Strasser, datmag wel duidelijk zijn.
Ik heb een koudbloed die nogal toontredend is, als hij geen ijzers heeft, slijten de hoeven verkeerd af en wordt hij nog toontredender.
Hoe lossen ze dat op bij Strasser???

A mind is like a parachute - it works best when it's open

Estragon"]
[quote="Sugarmiss schreef:Met dit weer staan ze bij mij al te zweten terwijl ze stil staan. 15 graden en vol in het winterhaar
smurf schreef:Mijn toontreder loopt praktisch iedere dag op straat, belast (met mij erop) of onbelast (wandelen, aan lange lijnen en binnekort voor de kar), maar zijn achterhoeven slijten ook nog eens erg scheef weg.
Ik heb het precies een maand gered zonder ijzers, toen ik op deze stal kwam en toen was hij zo scheef en ver weggesleten dat hij vierkant op ijzers moest.
Ik vraag me af hoe ze het bij paarden doen die b.v. dagelijks een flink aantal uren voor de huifkar lopen, op straat. Die hebben nu straatijzers met widea's die om de 2 weken compleet versleten zijn.
Dit is geen kritiek op de Strasser methode, maar ik vraag het mij gewoonweg af, omdat ik zie hoe snel de hoeven/ijzers wegslijten op het Nederlandse asfalt.
Rinke schreef:Hmmm, ik weet het niet hoor... Mijn hoefsmid is gisteren geweest en die vond het dus echt onzin. Hij had op zich wel een goed punt en dat is dat van elk ras de hoeven verschillend zijn. Ze vergelijken de hoeven van een mustang met de hoeven van andere paarden, terwijl een mustang hele harde hoeven heeft en volgens mijn hoefsmid verschilt dit per ras en staat dit los van het feit dat ze op een harde ondergrond lopen.
.
vuilnisbakje schreef:natural balance is niet blootvoets!
Daarbij wordt er gewoon beslagen enkel wordt het ijzer meer terug gelegd waardoor de voet makkelijker afrolt, en de verzenen worden korter gemaakt dan bij 'gewoon' bekappen.