nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 17:37

Weet je wat ik me nu ook bedenk....dat het hoesten ook vlak na zijn eerste basisinenting is begonnen. Kan het ook een reactie daarop zijn?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:17

Citaat:
Dat is toch wel typisch inderdaad. Staat jouw paard dan wel altijd op vlas bijvoorbeeld? Komt het dan door wennen aan ander ruwvoer en ander stalklimaat?

Altijd op stro. Maar net wat mijn voorganger zei, iedere stal heeft zijn eigen klimaat met bacteriën enzo. Als de weerstand van je paard niet optimaal is, wat ook door stress van een verhuizing kan,kunnen ze daar last van krijgen. Ik vond het zo typisch iedere keer vlak na een verhuizing dat ik eerst een fles respirator heb geprobeerd. Gelukkig was de da daarna niet meer nodig.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 18:44

Ja nooit bij nagedacht maar dat klinkt heel logisch.
Ik vind het alleen zo lang duren; 2,5e week nu. Ik weet niet waarom, maar het zit me toch niet helemaal lekker. Vooral omdat hij nooit eerder gehoest heeft en het niet verbeterd. Ik merk dat ik het moeilijk vind om me neer te leggen bij 'ach gewoon een hoestje, kan wel 4 of 5 weken duren', omdat ik bang ben dat het chronisch wordt als ik het lang afwacht. Komt ook omdat we al veel hebben meegemaakt met een eerdere pony (niet qua hoesten maar met maagzweren ed) Ik heb daardoor ook geen onuitputbaar spaarpotje meer waardoor ik ook geen onnodige onderzoeken wil. Maar ik wil natuurlijk wel het best voor onze pony. En het zou fijn zijn als mijn dochter weer lekker met hem aan de slag kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:56

Heeft je pony koorts/verhoging gehad of is dat niet gemeten? ik zou zn temp sowieso in de gaten houden.
Twee weekjes aanzien kan nog wel maar veel langer zou ik inderdaad niet doen. Als je het goed wil aanpakken is een bronchoscopie wellicht het beste om snel duidelijkheid te krijgen. Zit er geen of weinig slijm in de longen dan is het hoogstwaarschijnlijk een irritatie van de luchtwegen.
Maar ik heb ook echt meegemaakt bij een pony dat ie zo vol zat dat de DA geen rochel hoorde. Luisteren zegt dus ook niet altijd alles.
Is het een irritatie van de luchtwegen door stof / schimmel dan is het het beste om de stalbedekking aan te passen. Maar soms is het ook wel eens zo dat een irritatie blijft hangen en kun je best je paard helpen door tijdelijk de stalbedekking aan te passen. Soms kun je terug, maar gaat de pony dan toch weer hoesten, weet je gelijk waar het van komt.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:03

Probeer eens Fenegriek te geven, bij mijn paard met chronische hoest hielp dat perfect. ik heb nu een ander paard en geef Fenegriek gewoon dagelijks standaard, paard hoest nooit, heeft nooit een snotneus en vindt het nog lekker ook. Soms kan een oplossing heel simpel zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 19:08

@babootje hij had 38.4 toen de dierenarts er was. Ik zal morgen nog eens zijn temp opnemen.
Hij hoest eerst en dan trekt hij allemaal rare bekken alsof hij iets weg probeert te krijgen. Daarom vraag ik me af of er toch niet nog slijm vast zit? De DA zegt van niet omdat dan de ventipulmin wel had moeten werken?

Als hij over een paar dagen, met sputolysin, nog zo hoest dan ga ik hem op vlas zetten. Althans als de staleigenaar akkoord gaat. Er staat bij ons op stal geen enkel paard op vlas nl en hij heeft al te kennen gegeven dat ik overbezorgd ben en het over een paar weken gewoon over is.

@Betty ik heb inmiddels Fenegriek in huis maar ik wil niet alles tegelijk doen, dus ik wacht eerst even de Sputolysin een paar dagen af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:23

Ventipulmin gedurende 10 dagen werkt niet!. Dat maskeert alleen maar omdat het de hoest (en infectie) onderdrukt. Ga jezelf maar na: als je zelf ziek bent kan je een week ziek zijn met koorts en daarna nog weken lang hoesten. Dan ben je ook niet meteen overgevoelig voor stof.
Toegegeven, hoesten bij een paard moet je zoveel mogelijk voorkomen, maar als ze vol zitten dan moet de troep er toch uit. En dat kan alleen maar door ophoesten. Daarom moet je je paard ook niet stil zetten (behalve met koorts natuurlijk) maar licht laten werken. Hoesten mag niet te lang duren. En met te lang bedoel ik echt een paar maanden.
Zelf ben ik eerlijk gezegd anti ventipulmin, juist vanwege die werking. Indien koorts Sputolysin en antibiotica geven. 38,5 kan verhoging zijn. Is het niet altijd (je moet zijn basistemperatuur weten). Het is niet heel hoog, bacteriële infectie zal het nu (nog) niet zijn, maar dat moet het ook niet worden. Temperatuur wel in de gaten houden.
Ik zou een 2nd opinion even vragen bij de andere veearts. (Gewoon even bellen wat zij zouden doen)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 19:35

Ja ik denk dat ik dat toch even ga doen, al is het maar voor mijn eigen gemoedstoestand :o
Dank Babootje, voor het steeds meedenken! (De rest ook trouwens!)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:45

Die van mij ook na 10 jaar van het stro af moeten halen vanwege hoesten. Daarvoor had ze nooit last.
Daarna op houtkrul gegaan en nu op vlas en geen last meer gehad. Alleen opletten met stoffig hooi.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:55

Ventipulmin is geldklopperij naar mijn mening, werkt vaker niet dan wel. Mijn advies is om met de pony naar de kliniek te rijden en een bronchoscopie te laten doen. Dan weet je meteen waar het om gaat en of er als slijmen en dergelijken zitten en waar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:58

Hoesten is een heel breed probleem soms.

Wat voor kleur heeft de snot? En wat gebeurt er tijdens bewegen? Komt er veel los, gaat de pony meer of minder hoesten?

Hoe stond de pony bij vorige baasje en wat kreeg hij daar te eten?

Hoesten kan een weerstand probleem zijn en die begint in de darmen. Dan moet je echt de darmflora in orde krijgen, maar ook zeker weten dat hij geen erge tekorten heeft, geen wormen etc.

Een veearts zou ook even kunnen kijken hoe de pony het doet in rust en na bewegen.

Het is verstandig om een scopie te laten doen en wat op te laten sturen voor onderzoek. Dan weet je in ieder geval met wat voor probleem je te maken hebt.

Mijn ruin en merrie begonnen te hoesten. Niks hielp, dus hele rits middelen wel weggewerkt; ventipulmin, sputolysin, prednison en cubarmix, allemaal van veearts.
Merrie knapte aardig op, ruin niet zo.

Wij zijn gaan dampen met zoutoplossing. In die periode stonden ze kort 's nachts op stal wat ze niet gewend waren en er was een slecht stalklimaat. Stro, vocht, vegen door buren....
Daarna dus weer 24/7 buiten, maar wel met hooi, omdat ze echt niet tegen verpakt kunnen. Voor 4 is natmaken of stomen niet te doen bij onze plek.

Het gaat met ups and downs. Als hij weer hoest, dampen we wat en moet je daarna juist laten ebwegen en komt alles los.

Het is de hele zomer goed gegaan, maar nu hoest hij weer wat. Ik denk toch door de vele schoorstenen in de buurt.
Ik geef wel standaard fenegriek nu en heb al paar weken spliterwten door het eten gegeven.

Heb ook pulmitranq en wat hoestmiddelen gegeven die soms kort werkte.

Er zijn ook mensen die zeggen dat je naar de omgeving moet kijken en paarden kunnen reageren op schimmels van bijv bomen/planten of vogels als je bijv een kippenboerderij in de buurt hebt.

Er is een hoest topic waar nu ook mensen de zouttherapie doen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:59

Ik had een of andere poeder gekregen toen van de dierenarts. Weet alleen niet meer hoe dat heet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:09

Wij hebben goed stof vrij hooi en ik geef in november en december Ijslands mos, dat zit in een emmertje en het werkt echt heel goed.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:59

Mijn paard had trouwens geen snot of slijm. Was een droge diepe hoest. Had ook geen koorts.

balen33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:02

Mijn tinker hoestte ook altijd. Is pas over gegaan bij 24/7 buiten. Weken van hooi enz...hielp niks

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:30

Ook hier helaas ervaring met hoesten. Ik heb een paard gehad dat na een paar maand bij mij begon te hoesten en die werd helaas geconstateerd met COPD. Dit begon ook na de jaarlijkse enting. Volgens mijn dierenarts kon de COPD al wel onderhuids aanwezig zijn en door de enting getriggerd om op dat moment last van te krijgen.
Nu heb ik er sinds een half jaar eentje die na een week na aankoop begon te hoesten. Na mijn eerdere ervaring natuurlijk gelijk laten checken, maar niets gevonden gelukkig. Ze ging ook even slecht in haar vacht zitten, had wat snot en raakte aan de diarree. Kwam dus toch door de stress van het verhuizen achteraf. In dit geval ging het goed, maar zou toch omdat Ventipulmin niet aanslaat, verder laten kijken. Vlas is natuurlijk fijn wanneer het stofgevoeligheid is, eveneens het natte hooi. Zolang het paard blijft hoesten, is dat in ieder geval de moeite waard.Hoesten kan idd snel een chronisch probleem worden. Mijn dierenarts zegt altijd niet te lang afwachten idd. Sterkte er mee!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:32

Wel uitkijken met vroege diagnose, want mn merrie kreeg al snel de diagnose; dampig. Ze was toen ''al'' 23 en had een zware hoest en reageerde net als de ruin nergens heel goed op.
Maar zij was er later helemaal vanaf.

Veeartsen zien nogal veel paarden die in een zelfde stalklimaat blijven staan en zo amper de kans krijgen om van een hoest af te komen.

Wij maken hooi niet nat, maar geven op meerdere plekken in ibc vat in een hangend net en wat er aan stof in zit, valt wel op de bodem zie ik. En ook in het hooihuisje blijft wat stof op de bodem achter. Maar we hebben erg weinig stof in het hooi.

Ik heb ook met mn ruin gehad dat hij amper nog hoestte en we een rondje bos stapte. Precies op de helft begon hij erg te hoesten, maar we moesten wel verder. Ik zie op een gegeven moment iets langs mn been gaan en keek op de grond, was het echt een mega dikke klodder slijm. Daarna was het ook echt over.
We hadden al vaker slijm bij bewegen na dampen en lijkt toch goed op te luchten. Beter dan hoest onderdrukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:30

MightyMike schreef:
Volgens mijn dierenarts kon de COPD al wel onderhuids aanwezig zijn en door de enting getriggerd om op dat moment last van te krijgen.

COPD is er of is er niet. Een ander woord voor COPD is longemfyseem. Dan is de rek uit de longen doordat teveel longblaasjes zijn gebarsten als gevolg van langdurig hoesten en slijm in de longen. Doordat de rek uit de longen is hebben paarden moeite met de ingeademde lucht weer uit de longen te krijgen. De zogenaamde dubbelslag bij het ademen is typerend voor COPD. Het paard knijpt bij het uitademen dan nog een keer extra na om de lucht weer uit de longen te persen.

Je kunt COPD dus ook niet triggeren. Wat wel kan, is dat door een enting de weerstand even omlaag gaat en een paard meer vatbaar is voor een verkoudheid.
Daarom geef ik zelf ook altijd voorafgaande aan een enting nog even een extra vitaminespuit en extra weerstandverhogers zoals immuboost.

Ik verwacht niet dat de pony van TS COPD heeft. Daar is ie eigenlijk nog te jong voor. Het duurt echt wel even eer de longen zo aangetast zijn dat hier sprake van is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:03

Mijn paard was 6 en heb ik met 9 uiteindelijk in moeten laten slapen. Ik geef alleen maar aan wat mijn dierenarts mij vertelde, waarvan ik er van uit ga dat deze info ook klopt. Ik heb haar uit de sport gekocht, denk 6 maand zonder hoesten aan huis gehad, laten enten en de dag er na begon ze te hoesten en is het nooit meer gestopt. Ik geloof ook wel dat COPD onderliggend aanwezig kan zijn, het komt er immers op een bepaalde leeftijd toch uit, niet vanaf de geboorte. Na een dag of 2 hoesten ook tijdens minimale inspanning, heb ik haar toen laten bekijken en de conclusie was COPD. Ik heb eerder een paard met COPD gehad, die had ik 6 weken op stal staan en begon ook van de een op de andere dag te hoesten. Echt hoesten, met het gezicht op de grond en er bijna in blijven, zo erg. Die reed ik 2 dagen eerder nog in een springles mee en geen ademnood gemerkt of gehoord. Die is overigens terug gegaan en weet niet hoe het verder verlopen is, mijn merrie heb ik natuurlijk alles voor geprobeerd, maar die stond op het eind in rust al ontzettend benauwd op de wei.. Ik hoop voor ts dat het mee valt natuurlijk, maar door mijn ervaring met hoesten ben ik daar wel heel huiverig van geworden. Het eerste paard had ik dus nog niet zo lang, maar geen hoest van gehoord, 6 weken eerder laten keuren nog, het tweede paard stond hier al wel even aan huis en die begon ook spontaan met hoesten, het was geen verslaterde hoest die in COPD is geëindigd. Door mijn ervaring met de eerste heb ik dus met 2 dagen gelijk de dierenarts gebeld, als ze in die 6 maanden eerder al had gehoest, was mij dat zeker door de eerste wel opgevallen. Dus 2 keer spontaan voor mijn gevoel. Eerste paard was ook een redelijk jong paard, maar ben daarvan de leeftijd bij aankoop even kwijt, dacht ook rond de 6. Het paard wat ik nu sinds een half jaar heb staan, hoestte dus door de verhuizing even en was net toe aan een enting. 2 verschillende dierenartsen adviseerden om de enting op dat moment dan ook niet te laten doen, maar om te wachten tot het hoesten enige tijd over was.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:33

38,4 is eerder koorts dan verhoging (behalve bij veulens, die hebben standaard een iets hogere lichaamstemperatuur dan volwassen paarden). Tussen de 38 en 38,5 is verhoging, dus het zit net aan de bovengrens. 38,4 in combinatie met hoesten en (gekleurd?) snot wijst m.i. toch op een luchtweginfectie. Als dat niet door goede zorg en uitzieken overgaat (en daar lijkt het op), zou ik de DA vragen om een antibiotocakuur. Dit ondersteunen met bijv. foenegriek. Dagelijks temperatuur bijhouden zodat je een beeld hebt van het temperatuurverloop. Wel steeds meten op hetzelfde tijdstip (in de ochtend is de temp standaard wat lager dan in de loop van de dag).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:54

Sputolysin beschermt de longblaasjes, en dat is belangrijk om (chronische) schade te voorkomen aan de luchtwegen.

Ik ben heel benieuwd of je er al iets van merkt, de standaard lichaamstemperatuur van een paard mag tussen de 37.5 en 38.2 liggen. Dus ik denk ook aan een infectie en ik zou blijven temperaturen en als er niets gebeurd inderdaad weer de DA laten komen voor een antibiotica kuur.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:29

Bij mij werkte ventipulmin ook niet voldoende. Dus toen kregen ze sputolysin en moest ik ze dagelijks even licht longeren zodat het slijm opgelost kon worden en opgehoest. Toen was het hoesten met een week over, die van mij hadden er ook verhoging bij.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 11:40

@elisa nou ik zal je zeggen dat ik hem gisteravond voor het eerst niet heb horen hoesten. Ook niet tijdens het wandelen. De staleigenaar vertelde dat hij hem 's ochtends ook niet heeft horen hoesten.
Of het nou toeval is.... of zou die sputolysin zo snel helpen?

Vandaag ga ik hem voor het eerst voorzichtig wat laten draven in de longeercirkel; even kijken hoe het gaat.

Over die 38.4; ik dacht ook dat dat toch verhoging was maar de DA deed er laconiek over en zei dat deze temp kwam omdat het wat warmer was op stal? In combinatie met zijn gesnotter en gehoest vond ik dat wat vreemd.

We doen gewoon maar rustig aan nog en als hij toch weer meer hoest, bel ik een andere DA (ik denk de kliniek in Hellendoorn) voor een second opinion en een bronchoscopie.
We gaan vanmiddag naar hem toe, dus ben benieuwd hoe het dan met hem gaat. Ik zal hem ook nog even temperaturen.

@Fenna ik lees ook overal dat lichte beweging goed is, dus nu het iets beter lijkt te gaan, gaan we naast wandelen inderdaad ook rustig longeren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:43

Ik vind het nogal een gemakkelijke diagnose van je DA, zonder enig verder onderzoek. Ik zou zeker een second opinion vragen en een bronchoscopie laten doen. Wij hebben dit jaar ook een aantal langdurige hoesters op stal gehad, was volgens mij een virus.

Het neemt niet weg dat, zeker op dit moment, wat extra gelet moet worden op frisse lucht en bijvoorbeeld nat hooi geven.

Een keer in de avond 38,4 is geen drama, als het maar niet aanhoudt. Ik zou het wel even bijhouden. Het liefst 2x per dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:47

Bij Sputolysin inderdaad bewegen. Kan ook een wandeling zijn. Ook met stappen komt het er wel uit. Aan de longe doe ik veel stappen en dan rondje draven, kijken hoe het gaat. Dan weer stappen en rondje draven andere kant. Als dat goed gaat 2 rondjes draven.
Ik probeer altijd een tussenweg te vinden tussen slijm ophoesten of zich kapot hoesten. Als het erg droog klinkt, blijf ik stappen. Hoor ik wat meer, laat ik gerust wat meer draven.

Dierenartsen zijn soms wel makkelijk, terwijl ze weten dat hoest goed behandelen echt noodzakelijk is.

Dubbele slag is niet altijd dampigheid bijvoorbeeld, maar wij kregen bij de merrie wel de diagnose. Ze was ''al'' 23 hoestte, ademde zo, dus dat. Maar ze is er daarna vanaf gekomen.
Misschien dat het weer de kop opsteekt als ze straks ouder is en slechter in conditie komt. Dat zou kunnen.

Mn ruin met meer last, ademt met tijd en wijlen wat zwaarder. Niet altijd wanneer hij ook veel hoest.

Ik grijp tegenwoordig sneller naar dampen met zoutoplossing, omdat imo de veiligste en meest efficiente manier van behandelen is gebleken.
Alle medicatie hebben ook nadelen, zeker als de veearts bij chronisch hoesten prednison of cubarmix geeft.

Maar zoals al vaker gezegd, het blijft een totaal plaatje. Als er ergens niet oke is, kun je behandelen wat je wilt en blijft het een zwakke plek. Dan zal het hoesten komen en gaan of erger worden.