Elisa2 schreef:Dank jullie weer voor het meedenken! met imaverol is ze ook gewassen bij mijn weten. (zal het nog even navragen voor de zekerheid)
Wij hebben zelf ook gedacht dat het misschien ergens van binnenuit komt en aan slecht werkende lever/ nieren etc. Maar er is geen algeheel bloedonderzoek gedaan. Kan een reguliere arts daar op testen?
Magnesium heeft ze een tijdje eerder gehad ter ondersteuning en is nu in ieder geval weer aangeschaft.
Ze staat niet in de buurt van lelliebolden vellen, wel naast een maisveld waar wellicht ook wel wat gespoten word. En de buurman spuit ook ieder jaar de sloot waar ze naast staan tegen onkruid. Maar dat is 1x per jaar.
ZE nu nog zo extreem leek mij ook sterk en daarnaast schuurt ze zich meer open op de neus dan op de manen/ staart.
Gaat bij dat spuiten door de buurman alles dood? Gras en onkruiden of alleen onkruid?
Bij ons is opzettelijk in 2011 door een wraakzuchtige buurman met een mix van illegale onkruidbestrijdingsmiddelen gespoten in onze wei om de paarden om zeep te helpen. Dat heeft jarenlang huidproblemen plus zomereczeem gegeven en chronische leverschade. Diverse, zelfs nu nog gangbare onkruidbestrijdingsmiddelen maken dat de bespoten gewassen na 2 dagen aromatisch worden en dus smakelijk voor paarden. Normaliter herkennen paarden chemisch gif wel maar als het aromatisch wordt gaan ze het bespoten gras gewoon eten. dat is bij ons gebeurd.
Er vind altijd drift plaats van het spuiten naar naburige percelen tenzij de buurman spuit met 0,0 windkracht. Die drift gaat makkelijk 2 á 3 m. ver maar kan zelfs wel tot 10 m. verder komen.
Gebruikt je buurman een veiligheids/beschermkap op zijn gifspuit? Dat is nl. verplicht om zoveel mogelijk drift te voorkomen?
Je schrijft dat het een terugkerend jaarlijks gebeuren is die sloot spuiten. Het zal me niet verbazen dat je merrie daar wat van meegekregen heeft. Ik zou hem toch maar 's gaan vragen waar hij mee spuit en hopen op een eerlijk antwoord?
Mijn paarden hadden in de 2 winters na het gif spuiten ook midden in de winter vreselijke jeuk over hun hele lichaam. Overal ging de huid stuk. Niet alleen manenkam en staartwortel zoals bij de meeste eczemers.