Help, paard met extreme jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Help, paard met extreme jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:28

De auteur van het boek dat Lindsey noemt, is prof in Utrecht. Lastige gevallen worden altijd met haar besproken :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:42

Die van mij stond er ruim 2 jaar geleden zo bij
Oa bloed onderzoek gedaan op lyme cushing etc
Negatief
Wel verhoogde ontsteking waarde waarop we ab kuur hebben gegooid
50 dagen lang
Paard verbeterde aanzienlijk
ABgestopt en t begon weer
Allergie testen via t bloed
15 allergieën op de 18 geteste
Dit icm met de onstekings waarde hebben we t toch op lyme gegooid
Dit is alleen zichtbaar als t actieve verse Lyme besmetting is in t bloed .
Maar tast wel t hele imuum systeem aan .
Ze is daarop door behandeld met AB en dan alternatief door JA natuurlijk
En nu ziet ze er top uit
Minimaal kriebels in de zomer.

Dat is alles nog

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:44

Hilary schreef:
De auteur van het boek dat Lindsey noemt, is prof in Utrecht. Lastige gevallen worden altijd met haar besproken :j

Daarom ook het advies om naar Utrecht te gaan, als ze daar er niet uitkomen wordt mevr. Sloet ingeschakeld en als die het niet weet...................

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:55

Hier ook een paardje met dezelfde soort plekken gehad. Ook verkocht al 'beetje zomereczeem'.... wat een drama. wij dachten ook inderdaad eerst aan onze kippen, die weg gedaan. Behandeld met sebacil. Wat een gigantische jeuk heeft het beestje gehad. Allemaal kale plekken.... we hebben zoveel geprobeerd.... suikervrije, melassevroj, alleen eiwit arm hooi. Ladingen prednison en dexamethason zijn er in gegaan. Was de temperatuur onder de 10 graden dan ging het wel maar zodra het daar boven kwam begon de ellende weer. De dierenarts dacht een een auto immuun ziekte maar zei daarbij ook eerlijk dat ze daar niets aan konden doen en adviseerde al snel inslapen.. m maar omdat ze telkens iets opknapte heb ik dat heel lang ( achteraf te lang) uitgesteld. Vorig jaar geeft ze een paar goede weken gehad in de winter maar de eerste keer dat de temperatuur boven de 10 graden kwam was de jeuk weer helemaal terug en hebben we haar uiteindelijk laten in slapen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 08:46

Dat klinkt niet echt hoopvol...

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken! ze is niet helemaal geschoren geweest, was wel zomervacht toen ze gewassen werdt.

Volgens mij is ze ook gewassen met imaverol maar dat zou ik nog eens na moeten vragen voor de zekerheid. Wel lopen er kippen op het erf, maar die komen niet in contact met de paarden. (andere kant van het erf)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 08:47

Er worden in ieder geval wel goede tips gegeven waar we nog op kunnen laten testen en wat mee kunnen doen. Ik ga alles doorgeven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:53

Elisa2 een harde manenkam kan ook voorkomen bij een Magnesiumtekort. Ik geef het hier al een aantal jaren bij maar als ik stop zie ik binnen een paar dagen bij 1 van de merries de manenkam weer dik en hard worden.

Als ik de foto's zie zou ik eerder denken aan een schimmel dan aan mijten. Ik kon uit je tekst niet uitmaken of het paard met Imaverol is behandeld.

Verder kunnen sojaprodukten in het voer ook hele rare dingen doen met paarden. Zoals een schildklieraandoening, verstoring van de hormoonbalans, verkeerde opname eiwitten etc. etc. om nog maar niet te spreken van de geringe hoeveelheid Roundup, het onkruidbestrijdingsmiddel wat al jaren in de sojaprodukten zit en steeds meer wordt. De normen van wat er in de GMO soja mag zitten aan roundupresidu wordt door de Europese regelgeving steeds meer ophoog geschroeft omdat de sojaplanten in vooral Zuid-Amerika steeds meer met Roundup bespoten worden. Uit die landen komt alle GMO soja die hier in o.a. paardenvoer gaan.

Is er eerder in de buurt van het paard met onkruidbestrijdingsmiddel gespoten? of staat ze in de buurt van leliebollen velden waar mega veel gespoten wordt met chemische rotzooi?

Is haar leverwerking al eens gecontroleerd? Als het mijn paard was zou ik haar direct op Mariadistelzaad zetten. Het liefst gemalen. En Magnesium want dat heeft zo'n 300 functies in het lichaam ! Ik geef gewoon de Magnesiumoxide en dat werkt prima.
Mariadistelzaad ondersteunt de leverwerking maar ook de algehele stofwisseling. Verder checken op zand in de darmen. Als het paard dat niet heeft dan een goede darmondersteuning erin. Een pre/probioticakuur. Huid en darmen werken samen en een verstoorde darmflora kan heel goed huidproblemen geven. Zelf heb ik goede ervaringen met een kuur van de Darmbalans van Ecostyle.

Wat de lijnzaadolie betreft. Op zich heel goed spul maar ... stel dat er om welke reden dan ook toch ergens een verstoring van de leverwerking zit bij deze merrie dan verdraagt het paard niet goed olie. Ik heb hier 3 paarden staan met leverschade door vergif. Voor de vergiftiging kregen ze geregeld lijnzaadolie. Geen probleem. Sinds de leverschade verdragen ze geen olie meer. Ze krijgen dan ook binnen een paar dagen een harde manenkam en beginnen te schuren. Wel verdragen ze gemalen lijnzaad. Dus dat geef in nu i.p.v. de lijnzaad olie.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:04

Kan een allergie zijn. Maar een allergie test is duur en geeft geen duidelijk resultaat.
Heb zelf een paard wat zomers heel veel jeuk heeft en waar ook niks tegen helpt.
Wat hier goed gaat is geen suikers meer en alleen natuurlijke producten gebruiken en zo min mogelijk wassen.
Kan dat de huid helemaal overgevoelig is door alle middeltjes die nu gebruikt zijn. Lichaam late rusten, evt op prednisom om de wonden te genezen en de jeuk te onderdrukken en daarna weer rustig afbouwen..

Noemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:10

Oh wat een ellende die jeuk. Is er al eens een algehele bloedtest gedaan bij het paard? Bij een kennis van me bleek bij haar paard met extreme jeuk het helemaal fout te zijn met zowel lever als nieren. Er is toen voor gekozen dat paard in te laten slapen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:28

ZE nu zo sterk in de winter lijkt me ook zeer sterk...eerder een imuun probleen...zou zeker een algemeen bloedonderzoek doen en de voeding goed bekijken...je geeft aan dat ze handje gastro krijgt...daarmee dek he totaal niet de vit/min behoefte...zou dan eerder gaan voor vit brokje (suikerarm) maar wel normale hoeveelheid voor gewicht....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 13:43

Dank jullie weer voor het meedenken! met imaverol is ze ook gewassen bij mijn weten. (zal het nog even navragen voor de zekerheid)

Wij hebben zelf ook gedacht dat het misschien ergens van binnenuit komt en aan slecht werkende lever/ nieren etc. Maar er is geen algeheel bloedonderzoek gedaan. Kan een reguliere arts daar op testen?

Magnesium heeft ze een tijdje eerder gehad ter ondersteuning en is nu in ieder geval weer aangeschaft.

Ze staat niet in de buurt van lelliebolden vellen, wel naast een maisveld waar wellicht ook wel wat gespoten word. En de buurman spuit ook ieder jaar de sloot waar ze naast staan tegen onkruid. Maar dat is 1x per jaar.

ZE nu nog zo extreem leek mij ook sterk en daarnaast schuurt ze zich meer open op de neus dan op de manen/ staart.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:03

Ik zou inderdaad navragen of ze gewassen is met imaverol (wanneer, hoe vaak en hoe?).

Ook vraag ik me af wat dit paardje te eten krijgt? Mijn eczeem merrie doet het bijvoorbeeld ontzettend slecht op gras. Daar gaat ze veel meer van schuren. Een allergietest wees inderdaad ook allergie voor diverse grassen uit. Helaas hielp de daaropvolgende immuuntherapie absoluut niet. Ze jeukt nog wel in de zomer (winter minimaal), maar goed te controleren met een deken. Dan kan ze wel jeuken, maar ligt ze niet open.
Ze krijgt alleen geen gras. In de zomer helemaal niet, en in de winter sporadisch enkele happen op een wandeling als de hele groep een graaspauze krijgt. Maar bij voorkeur ga ik dus niet mee met mensen die graaspauzes houden ;) .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 14:12

Dat begrijp ik! komt dat door de suikers in het gras?

Dit paard krijgt nu geen gras meer sinds twee maanden, alleen maar hooi, bietenpulp met lijnzaadolie en een handje Gastro dus.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:20

Elisa2 schreef:
Dank jullie weer voor het meedenken! met imaverol is ze ook gewassen bij mijn weten. (zal het nog even navragen voor de zekerheid)

Wij hebben zelf ook gedacht dat het misschien ergens van binnenuit komt en aan slecht werkende lever/ nieren etc. Maar er is geen algeheel bloedonderzoek gedaan. Kan een reguliere arts daar op testen?

Magnesium heeft ze een tijdje eerder gehad ter ondersteuning en is nu in ieder geval weer aangeschaft.

Ze staat niet in de buurt van lelliebolden vellen, wel naast een maisveld waar wellicht ook wel wat gespoten word. En de buurman spuit ook ieder jaar de sloot waar ze naast staan tegen onkruid. Maar dat is 1x per jaar.

ZE nu nog zo extreem leek mij ook sterk en daarnaast schuurt ze zich meer open op de neus dan op de manen/ staart.

Gaat bij dat spuiten door de buurman alles dood? Gras en onkruiden of alleen onkruid?
Bij ons is opzettelijk in 2011 door een wraakzuchtige buurman met een mix van illegale onkruidbestrijdingsmiddelen gespoten in onze wei om de paarden om zeep te helpen. Dat heeft jarenlang huidproblemen plus zomereczeem gegeven en chronische leverschade. Diverse, zelfs nu nog gangbare onkruidbestrijdingsmiddelen maken dat de bespoten gewassen na 2 dagen aromatisch worden en dus smakelijk voor paarden. Normaliter herkennen paarden chemisch gif wel maar als het aromatisch wordt gaan ze het bespoten gras gewoon eten. dat is bij ons gebeurd.

Er vind altijd drift plaats van het spuiten naar naburige percelen tenzij de buurman spuit met 0,0 windkracht. Die drift gaat makkelijk 2 á 3 m. ver maar kan zelfs wel tot 10 m. verder komen.
Gebruikt je buurman een veiligheids/beschermkap op zijn gifspuit? Dat is nl. verplicht om zoveel mogelijk drift te voorkomen?
Je schrijft dat het een terugkerend jaarlijks gebeuren is die sloot spuiten. Het zal me niet verbazen dat je merrie daar wat van meegekregen heeft. Ik zou hem toch maar 's gaan vragen waar hij mee spuit en hopen op een eerlijk antwoord?

Mijn paarden hadden in de 2 winters na het gif spuiten ook midden in de winter vreselijke jeuk over hun hele lichaam. Overal ging de huid stuk. Niet alleen manenkam en staartwortel zoals bij de meeste eczemers.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:37

Ik heb ook zo’n vaag geval gehad en ook van alles geprobeerd en getest maar helaas nooit achter gekomen wat het was.
Mevr sloet wist het helaas ook niet meer.
Hij begon met extreem jeuken in oktober dacht ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 17:59

Goede vragen allemaal, ik ga het eens navragen van het gif. Ik weet wel dat het al jaren gebeurd en de andere paarden hebben nooit iets gehad. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat deze al wat gevoeliger was van binnenuit.

Zo extreem veel jeuk is echt vreselijk voor een paard.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:09

O jeuk is ZO vervelend bij je paard (of bij jezelf) want het kan zoveel oorzaken hebben. Wellicht kun je totdat er meer duidelijkheid is, de jeuk bestrijden met pure aloe vera gel? Ik heb die van bamboo en vind die erg prettig. Verder insmeren met tea tree zalf en betadinedruppels of zalf zodat het iig niet van buitenaf kan infecteren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:32

Oh over gif gesproken: kennissen van me hadden een Fries (en twee kwpn’ers) die zich he-le-maal lens schuurde. Zijn haar viel ook ineens op grote delen van zijn lichaam uit. Hij werd ook onvoorspelbaar en onbetrouwbaar in zijn gedrag. Inrijden ging heel goed in het begin, maar ineens sloeg hij om en stuiterde iedereen van z’n rug af. Dan ging het weer een tijd goed, tot hij weer omsloeg.

Reguliere DA en Den Hoek wisten het niet, vanalles geprobeerd. Na behandelingen van/bij Den Hoek ging het wel veel beter elke keer, haar groeide terug. Tot hij ineens weer kaal begon te worden. Wat bleek nou: de paarden stonden naast een maïsveld en hij was allergisch voor dat spuitmiddel dat gebruikt werd. Paard is verhuisd, staat nu ergens aan zee waar geen mais is / bespoten wordt en loopt rondjes met beginners op z’n rug. Heeft het helemaal naar z’n zin daar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 20:18

Sjonge, daar moet je ook maar net achter zien te komen he! maar allergie/ gif is hier duidelijk ook niet uit te sluiten.

XFILE, ik zal je tips doorgeven..het word al wel behandeld met vaseline en babyolie (iig de neus) om de plekken wat te verzachten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:09

Het erge is dat 1x in aanraking met onkruid vergif al voldoende kan zijn om je paard finaal naar de knoppen te helpen :(
In 2003 heb ik 2 Fjorden tegelijk moeten laten inslapen. Hetzelfde landbouwvergif van dezelfde buurman. Ze hebben nog 2 weken geleefd maar het vergif vrat de paarden van binnen helemaal kapot |(

In 2011 heeft hij dus een nieuwe poging gedaan met hetzelfde vergif. Alleen bewaarde hij het niet vorstvrij en was het na 8 jaar gelukkig niet meer zo sterk. Die keer 3 paarden vergiftigd en chronisch beschadigd. Maar nu 7 jaar later kan ik eindelijk zeggen dat ze er weer redelijk bovenop zijn. De leverschade blijft maar een paard kan met de helft van de leverwerking nog prima functioneren. De huid blijft heel, de zomereczeem is dit jaar voor het eerst goed onder controle te houden.

Volgens dhr. Guillaume Counotte, hoofd toxicologie van de GD Deventer is de impact bij een paard vaak nog groter als ze de gifstoffen inademen in vergelijk bij het binnenkrijgen via eten.
Wellicht dat jullie merrie gewoon nieuwsgierig stond toe te kijken als jullie buurman aan het spuiten was en de andere paarden niet ?

Het is niet voor niets dat in de bijsluiter van de onkruidbestrijders staat dat grazend vee een week uit de bespoten wei/plek gehouden moeten worden. Bij een aantal produkten zelfs 2 weken en er zijn er waar paarden 28 dagen niet mogen grazen in de bespoten wei. Dus als jullie buurman met een agressief middel spuit waar ietsjes door drift in jullie wei gekomen is dan vrees ik dat de problematiek van deze merrie vooral met onkruidbestrijdingsmiddelen te maken hebben.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:25

Niet alle reacties door kunnen lezen, maar zelf zou ik aan schimmel, allergie (wellicht voor de stalbedekking?) of iets dergelijk denken. Scheren lijkt me verstandig. Kun je het toch wat beter zien en behandelen.

Noemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:01

Enige paard waar ik dat eerder bij gezien heb, bleek een bacteriële huidinfectie te hebben. Die hebben we toen helemaal geschoren en meerdere malen met betadineshampoo gewassen. Echt van de oren tot de tenen.