Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 13:41

Bij een stalhouder wordt dit in het contract opgenomen dat bij levensbedreigende situatie de DA gebeld mag worden zonder overleg. Ieder andere situatie overleg.

Echter is het probleem
1 dit is de stalhouder niet
2 heb ik aangegeven ik dit niet wil aan de telefoon (schriftelijk niet terug te bevestigen)
3 de pensionklant wilt niet betalen en de DA wil het geld ontvangen dus het meest makkelijk is om te zeggen jouw paard jij betaald.
4 Pensionklant heeft mijn naam doorgegeven en adres gevens waren ook bekend.

Nu is er dus een discussie wanneer ben ik verplicht te betalen maar ik wil weten of ik in mijn recht sta en wat mijn rechten zijn zodat ik dit kan doorspelen aan de DA en zij maar geld gaan vangen elders omdat ik mij onterecht benaderd voel.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:41

Skippy01 schreef:
Cayenne schreef:

Dus als een stalhouder belt moet die ook betalen?

Bij de meeste stallen staat in het stalcontract dat zij mogen bellen indien nodig en dat de kosten voor jou zijn.

Precies dat.

Ik zal ook echt niet blij zijn als iedereen van stal zomaar een DA belt voor mijn paard.

Spoed is bij iedereen anders, koliek spoed ja, maar een wond vaak niet. Dan heb je tijd genoeg om eerst of met de stal eigenaar of met de eigenaar van het paard te overleggen.

En het maakt niet uit wat wij er van vinden of hoe of wat maar wat de regel/wet is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:41

Onali schreef:
Sclimpre schreef:
Ik begrijp wel dat je niet blij bent met die rekening. Maar andersom als er echt iets ernstigs aan de hand is met je paard en niemand neemt het initiatief er een DA bij te halen ben je nog veel minder blij. Het zag er waarschijnijk erger uit dan het was. Als het mij overkwam zou ik gewoon betalen en degene die de DA gebeld had vriendelijk bedanken.

Volgens mij sla je een paar stappen over tussen niemand inlichten en meteen de DA bellen.

Waarom niet eerst de eigenaar of de pensionhouder erbij halen?

Kan toch zijn dat ze dat geprobeerd hebben?
Paard zat vast met een been. Hoe makkelijk werkte het paard mee? Hoeveel bloed was er te zien?
Achteraf is het makkelijk praten als het allemaal meevalt, maar op zo'n moment moet je een beslissing nemen.

Kinke

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:42

maar op bokt ga je weetikhoeveel meningen krijgen. Dit moet je even via een jurist spelen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:43

Ik zou kijken of het in overleg mogelijk is dat je ieder de helft betaald. Het is idd een behoorlijk gepeperde rekening. Daar wordt niemand blij van. Het is natuurlijk fijn dat er iemand naar jouw paard omkijkt en hulp inroept omdat het in haar ogen best heftig is. Maar ze hadden idd eerst jou en de stalhouder moeten waarschuwen.

Zelf jaren geleden ook zoiets gedaan. Er waren 2 paardjes op de stal gekomen waar ik een verzorgpaard had staan. Op dat moment was de eigenaar van de stal niet aanwezig, de eigenaar van mijn verzorgpaard (en hun andere paarden) was er niet, en de eigenaar van die 2 nieuwen ook niet. En geen telefoonnummer achtergelaten of niets. Die 2 stonden op stal, zeiknat van het zweet van alle stress en de ene had een wond. Dat bleek een redelijk verse castratiewond te zijn. Maar wel bloeden enzo. Op dat moment was er alleen een 15 jarig meisje wat daar ook paarden verzorgde, Die belde in paniek naar mij; kun jij komen kijken? Gekeken en toch besloten een DA bellen. Dat werd mij ook niet in dank afgenomen. Toen de eigenaar van die 2 paardjes later de rekening kreeg wilde ze die ook doorschuiven naar mij. De eigenaar van mijn verzorgpaard zei ook dat ze blij moest zijn dat er iemand omkeek naar haar paarden. Dit was overigens in de tijd dat er amper mobiele telefoons waren. Een enkeling had er 1, dus je kon niet zomaar iemand even bellen of een berichtje sturen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:43

Ik zou niet advies inwinnen op bokt maar bij je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:47

luffwinny schreef:
Ik snap beide kanten. Als je op een stal bent en er zit een paard vast en je ziet ook nog bloed en er is niemand in de buurt dan snap ik dat je de dierenarts belt, diegene was waarschijnlijk ook ik paniek. Dat het achteraf meevalt en er een rekening komt is minder leuk maar ik zou ook blij zijn dat iemand gelijk actie onderneemt en de rekening voor lief nemen.

Misschien moet zo'n iemand dan eerst eens een EHBO cursus volgen en niet meteen in paniek raken.

Paar jaar terug waren er achter ons weiland een aantal ijslanders aan het spelen, op een gegeven moment werd het iets te ruw en ik zag dat er 1 een wond had.
Ik ben daar toen naartoe gelopen en onderweg een aantal stalgenoten geappt met de vraag of zij wisten hoe ik de pensionhouder van die ijsjes kon bereiken.

Afijn, ik ben daar naartoe gegaan en ondertussen wel de eigenaar van de wei te pakken gekregen en hij liep met mij mee terwijl hij de eigenaar ging bellen van het betreffende paard.
Ik heb toen het telefoongesprek overgenomen met de eigenaar van het paard en uitleg gegeven met wat ik zag. Was nu aan haar de keus om verdere beslissingen te nemen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:49

Artikel:
8.2.5. Indien opdrachtgever niet de eigenaar van het dier is, staat deze ervoor in dat de eigenaar toestemming heeft verleend voor het uitvoeren van de diergeneeskundige keuring en de artikelen.

Maar de eigenaar heeft geen toestemming gegeven. En dan?
Als ik jou was ging ik uitzoeken wat je rechten zijn.
Laatst bijgewerkt door Ils_K op 12-12-18 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:50

luffwinny schreef:
Ik snap beide kanten. Als je op een stal bent en er zit een paard vast en je ziet ook nog bloed en er is niemand in de buurt dan snap ik dat je de dierenarts belt, diegene was waarschijnlijk ook ik paniek. Dat het achteraf meevalt en er een rekening komt is minder leuk maar ik zou ook blij zijn dat iemand gelijk actie onderneemt en de rekening voor lief nemen.

Mee eens! Als andere partij zou het voor mij als stank voor dank voelen als ik de rekening moest betalen. Je bekommert je om andermans paard, gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen. Dus weliswaar een verkeerde eerste inschatting qua ernst. Maar andersom zou jij het je stalgenoot wellicht ook verwijten in de situatie dat hij niet de DA had gebeld omdat hij dacht dat het allemaal wel mee viel terwijl achteraf blijkt dat wél sprake was van een levensbedreigende situatie.

Vervelend voor jou dit, maar ik denk dat er niets anders op zit dan betalen.

Getup

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:53

Ik zou gewoon betalen en een gesprek hebben met stalhouder en stalgenoot.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:54

Heb je rechtsbijstand TS?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:54

Probeer zwart op wit te krijgen dat jij niet de opdrachtgever was (Dus mail sturen. Waarin je beschrijft dat jij niet gebeld hebt, dat jij niet op de hoogte was, etc. En als ze dan reageren met: je moet toch betalen jouw paard, heb je zwart op wit dat jij geen opdracht gegeven hebt).
De opdrachtgever betaald namelijk (Behalve als iemand voor jou een ziekenwagen belt, dan gaat de rekening toch echt naar jou, maar dit geld niet voor zulke zaken).

En als je het zwart op wit hebt zou ik het er wel op aan durven laten komen...laat ze maar een deurwaarder inschakelen en naar de rechter stappen...daar kun jij je weerwoord voeren, met bewijs maakt niemand je iets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:55

Noppes schreef:
luffwinny schreef:

Mee eens! Als andere partij zou het voor mij als stank voor dank voelen als ik de rekening moest betalen. Je bekommert je om andermans paard, gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen. Dus weliswaar een verkeerde eerste inschatting qua ernst. Maar andersom zou jij het je stalgenoot wellicht ook verwijten in de situatie dat hij niet de DA had gebeld omdat hij dacht dat het allemaal wel mee viel terwijl achteraf blijkt dat wél sprake was van een levensbedreigende situatie.

Maar ts heeft aan de telefoon aangegeven dat er geen antibiotica enz gebruikt mocht worden en toch doen, dan zit een da wel goed fout.

Zblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:55

upendo schreef:
Ik zou niet advies inwinnen op bokt maar bij je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket. :)

Dit dus, zou het juridisch loket even bellen en bij hun informeren.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:56

Ik ben nou wel heel benieuwd naar de wond :o heb je geen foto?
Wel apart dat ze jou niet eerst gebeld hebben!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:58

Noppes schreef:
luffwinny schreef:

sorry hoor, maar ik ben hier regelmatig bij mijn paarden geroepen...hij heeft koliek, hij heeft koliek. Bel de dierenarts!! Ik erheen, ligt beest lekker te pitten in het zonnetje...zou een bak wezen dat als ik er niet zou zijn de dierenarts maar komt en ik kan betalen...in dit geval heeft ts zelfs nog aangegeven dat ze niet wilde dat haar paard behandeld werd….dierenarts is dus volledig op eigen initiatief doorgegaan…

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:58

bigone schreef:
Maar ts heeft aan de telefoon aangegeven dat er geen antibiotica enz gebruikt mocht worden en toch doen, dan zit een da wel goed fout.

Als hij dat heeft gedaan dan zit hij inderdaad goed fout. Maar uit het stuk maak ik niet direct op dat er medicijnen gegeven zijn? Geen idee verder hoe de DA aan dit bedrag komt hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:01

Noppes schreef:
luffwinny schreef:

Als je al in paniek raakt van een schaafwond en bloed, zou ik er sowieso eerst iemand anders bij halen.
Je kan toch gewoon even bij het been kijken, bloed eraf wassen en dan concluderen dat het niet zo erg was als het eruit zag en de eigenaar bellen om de wond te verzorgen :?
Wonden zien er zo vaak erger uit dan dat het is.
Kom op zeg...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:02

verootjoo schreef:
Noppes schreef:

Als je al in paniek raakt van een schaafwond en bloed, zou ik er sowieso eerst iemand anders bij halen.
Je kan toch gewoon even bij het been kijken, bloed eraf wassen en dan concluderen dat het niet zo erg was als het eruit zag en de eigenaar bellen om de wond te verzorgen :?
Wonden zien er zo vaak erger uit dan dat het is.
Kom op zeg...

We weten toch niet precies hoe de stalgenoot het paard heeft aangetroffen?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:03

Maar het paard zat vast, dat is toch een geval waar je snel mee moet handelen, ik zou ook bellen als er een paard vast zit en er is geen eigenaar/pensionhouder in de buurt. Maar dat er toch uiteindelijk medicijnen zijn gegeven maak ik ook niet op in het verhaal. Heeft de dierenarts zonder toestemming medicijnen gegeven word het een ander verhaal.. maar dat is dan iets tussen de dierenarts en ts.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:12

luffwinny schreef:
Maar het paard zat vast, dat is toch een geval waar je snel mee moet handelen, ik zou ook bellen als er een paard vast zit en er is geen eigenaar/pensionhouder in de buurt. Maar dat er toch uiteindelijk medicijnen zijn gegeven maak ik ook niet op in het verhaal. Heeft de dierenarts zonder toestemming medicijnen gegeven word het een ander verhaal.. maar dat is dan iets tussen de dierenarts en ts.

Als een paard vast zit ga je eerst op zoek naar iemand die jou op dat moment kan helpen. Een andere stalgenoot, pensionhouder, eigenaar.

Pas als het paard los is ga je kijken wat het paard heeft en dan nogmaals roep je de hulp in van de pensionhouder en eigenaar.

Wat kan de DA doen op het moment van vastzitten?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:17

Gewoon blijven bellen met de d.a dat jij niet de opdrachtgever was en je dit ook niet gaat betalen.
Meeste dierenartsen komen niet (meer) als de eigenaar of stalhouder niet zelf belt, juist vanwege dit soort situaties.
Dierenarts had niet zomaar moeten komen aangezien het niet de eigenaar (of stalhouder) belde en de situatie niet levensbedreigend was.
De dierenarts zit hier dus ook zeker fout.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:17

De enige die hier iets zinnigs over kan zeggen is iemand die hier voor gestudeerd heeft en de makkelijkste weg is dan het juridisch loket en niet alle goed bedoelende bokkers die een mening hebben. Dus bel het juridisch loket, zij kunnen je precies de juiste stappen uitleggen die jij moet ondernemen.

Daarnaast had ik als ik jou was wel direct per mail laten weten geen toestemming te hebben gegeven voor enige behandeling en niet aansprakelijk te zijn voor kosten voortvloeiend uit acties die niet op jouw initiatief zijn ondernomen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:19

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het verhaal van de stalgenoot / pensioneigenaar in deze. Wat is de beweegreden geweest om op deze manier te handelen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:20

Ik heb laatst gehad dat ik voor een paard met koorts, 39,5+ en overduidelijk knap ziek de dierenarts heb laten bellen.
Komt de dierenarts het terrein op en eigenaar, staat het kreng met zijn oren naar voren naar ons te kijken. |o
En ik had ze ingeseind de dierenarts te bellen.
Zegt de dierenarts: wat voor thermometer heb je?
Ik dacht dat ik door de grond kon zakken, maar de temperatuur klopte gelukkig. :=
Paard heeft iets van een koortsstuip ofzo gehad, en dan schijnen ze in een half uur er dus rustig weer op het zicht ok bij te staan.
Maar ik kon op dat moment serieus wel door de grond zakken, want het was nog s’avonds ook. :=

In dit geval snap ik de dierenarts trouwens niet zo, antibiotica voor een schaafwond?