Weinig voer, maar wel alle vit/min

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:21

mellamoshan schreef:
maralyn schreef:
Zo raar vind ik het niet.
Het gemiddelde voer is veel te eenzijdig

Hoe bedoel je dat?

Omdat paarden iets meer nodig zijn als gras.

Er staat nog maar drie procent aan (on) kruiden in het gras. Geen bosserijen, bomen worden geweerd. Geen watertjes en dus geen riet soorten.

Van oorsprong heeft een paard behoefte aan verschillende onkruiden, bosserij, bladeren, boomschors, riet soorten en grassoorten.

En al deze verschillende voedingsmiddelen zitten niet alleen vitamine en mineralen, maar ook gezondheidstoffen en vezels.

Een verstoorde darm door eenzijdige voeding zorgt er voor dat de benodigde voedingsstoffen heel langzaam niet meer worden opgenomen.
Er ontstaan tekorten en scheve verhoudingen.

Wil je het aanpakken, dan moet je dat doen vanuit de bron.
Darmen dus.

Vitamines, zowel in supplementen en "stoten" erg leuk, maar wel van tijdelijke of mindere opneembare aard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 07:27

mellamoshan schreef:
Troi, voor de spieropbouw krijgt hij nog extra lucernebrok bij. Voor de extra eiwitten/aminozuren. Hij zag er overigens goed uit, energie ook zoals ik gewend ben van hem.

Eerst dacht ik, weerstandsdipje. Verharen,donkere dagen, geschoren, dekens, op paddock ipv land. Alles bij elkaar. Maar frappante was dat andere paard ook zo opknapte op een vitaminestoot. Krijgt precies hetzelfde te eten overigens.

Goed bezig!

Ja dan snap ik dat je in die hoek zoekt. Ik ben benieuwd of een ander supplement helpt.

mellamoshan

Re: Weinig voer, maar wel alle vit/min

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 08:19

@marylin, maar als ik je goed begrijp, pak je hiermee dus nooit de oorzaak aan. En waarvoor dan de hooi analyses, deze geven toch ook aan dat je wel of geen goed hooi geeft aan je paarden.

Wat bedoel je met gezondeheidsstoffen? En vezels, daar zou ik nog in kunnen komen, maar vezelrijk... Hooi is toch wel vrij vezelrijk. Anders zou je dat terugzien aan de mest.

Juist de afwezigheid van kruiden die voorheen wel in het gras zitten, vang je dan toch juist op met je vit/min. Dat is toch de insteek?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:02

mellamoshan schreef:
@marylin, maar als ik je goed begrijp, pak je hiermee dus nooit de oorzaak aan. En waarvoor dan de hooi analyses, deze geven toch ook aan dat je wel of geen goed hooi geeft aan je paarden.

Wat bedoel je met gezondeheidsstoffen? En vezels, daar zou ik nog in kunnen komen, maar vezelrijk... Hooi is toch wel vrij vezelrijk. Anders zou je dat terugzien aan de mest.

Juist de afwezigheid van kruiden die voorheen wel in het gras zitten, vang je dan toch juist op met je vit/min. Dat is toch de insteek?

Hooi is veel te eenzijdig door maar drie procent aan onkruiden die ze bevatten.
Heel leuk die analyses, maar voor de darmflora maakt het niks extra's uit.
Als de opname door te weinig aan voedingsstoffen te laag is in de darmen kun je zelfs nog een overschot hebben, maar voegt niks toe.

Vezels heb je in verschillende soorten en maten.

Gezondheidsstoffen.

Dat zijn de essentiële stoffen die nodig zijn om het lichaam optimaal te kunnen beschermen.
De meesten zitten in de bast en zorgen voor een goed imuunsysteem.
Hoe minder we deze opnemen, hoe zwakker wij worden.
Niet alleen paarden, ook wij mensen.

Daarnaast bevatten kruiden die wij niet in het hooi willen, zoals brandnetels, ook nog stoffen die bloed zuiverend zijn.
De bast van de wilg, pijn bestrijdende, en dat is maar een schrijntje van de onkruiden die in het land nodig zijn.

Het beste voor het paard zou zijn, 70 procent kruiden bomen bossen en rietsoorten, en de rest heel veel verschillende soorten gras.

Waarom de meeste vitamines niet werken?
Als de pre biotica niet op orde is en daardoor de probioticas niet, dan zal de opname erg laag zijn.
Veel vitamine supplementen worden maar een heel klein deel opgenomen, en dat zie je ook heel langzaam terug in inderdaad vacht, hoeven, en zelfs de longen!

Waar begin je dan?
De darmen, die moeten eerst weer optimaal werken om te kunnen verteren.

Als je dan een supplement pakt, pak dan één op natuurlijke kruiden basis.
En dan niet een uit elkaar getrokken goedje waar vitamines in zit.
Nee, echt n natuurlijk product waardoor de opneembaarheid het hoogste is.

Want als je een chemisch product pakt, wat zelfs verhit is geweest, is de opneembaarheid het laagste.

Dat is een reden waarom lijnzaadolie koud geperst moet zijn, en psylliumzaad liefst zelfs nog heel omdat die stoffen in de schil zit.

Wat ik zou pakken?

Equilin balancer of de oerbalans.

De laatste is 100 op basis van de nodige kruiden uit het land.
Wat een paard niet nodig heeft, scheidt hij via urine weer uit.

Of de Darmbalans indien nodig als één kuur.
Die zorgt voor een optimale balans in de darmen en vervolgens oerbalans om de vitamines te onderhouden.

Wél is het belangrijk dat er niet meer dan 1,5 kg krachtvoer gegeven wordt, anders wordt de kans op overschot te hoog.

Zoek een krachtvoer die zo dicht mogelijk op de natuur staat voor een optimaal opneembaarheid, zo hoef je én vaak minder te voeren, én je paard krijgt het goed opgenomen.

Lijnzaadolie koudgeperst, goed voor de Omega verhouding en zal indien mogelijk ontsteking remmend werken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 21:00

Verhelderend maralyn, bedankt!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:04

Balancer van je paard gezond en fit deed die van mij het goed op.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 03:04

Ik geef ook Pavo Vital maar daarnaast ben ik Pavo Care4life gaan geven en lijnzaadolie en vooral dat laatste heeft veel verschil gegeven bij stijfheid dus misschien eens proberen ! Het leek mij wel een goede combinatie zo en tot nu toe werkt het prima !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:07

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:17

Hier ook erg tevreden over vitalbix daily complete. Voor extra energie, structuur en eiwit voer ik nog Vitalbix breed and grow.

Per dag voer ik maar 500 gram DC + 425 B&G (verdeeld over 2x voerbeurten) voor een paard van +- 600 kg actief in de wedstrijdsport.

Ze doet het er super op: vervet niet, bouwt goed spieren op, energie is voldoende en mest is mooi.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:21

Ik geef de vitalbix daily complete samen met de active+. Daarnaast ook lucerne en de lijnzaadolie met vitamine E van Vitalbix erbij. Mijn paard staat er super op en ik hoef echt niet veel te voederen qua kilo's. Prijs is daardoor ook gewoon heel goed te doen.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:45

Oerbalans inderdaad :j bevat alle kruiden die een paard nodig heeft, maar niet meer uit het ruwvoer of gras kan halen én bevat alle vitaminen en mineralen. Ik ben super tevreden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:10

Ik zie in de omschrijving van oerbalans nergens dat het een echt vit/ mineralen aanvulling is?
Meer voor jeuk?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:31

Anoniem schreef:
Ik zie in de omschrijving van oerbalans nergens dat het een echt vit/ mineralen aanvulling is?
Meer voor jeuk?

Dat komt omdat oerbalans gewoon een kruiden supplement is die uitgebalanceerd is voor de vitamines.

Ze promoten het onder zomerkriebels dat klopt.

Ben zelf er mee in de weer dat ze het daar ook mee gaan promoten.

Nee, ik heb er geen aandelen in mocht iemand dat gaan denken.
Maar heb veel resultaat gezien!

En zo ook met mijn eigen merrie.

Naast oerbalans heb je dus inderdaad géén vitamine supplementen meer nodig!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:33

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:46

Ursonne bestaat al heel lang hoor. En de vitaal mix van HH, wat was ik daar blij mee 3 jaar geleden voor mijn paard !

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:15

Maris schreef:
Ursonne bestaat al heel lang hoor. En de vitaal mix van HH, wat was ik daar blij mee 3 jaar geleden voor mijn paard !

Dat wist ik niet. Dankjewel!
Die kan ik weer uitzoeken en in mijn bestand plaatsen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:19

De samenstelling van oerbalans vind ik eigenlijk helemaal niet zo spannend, zitten maar een paar soorten kruiden in...

Ik bestel kruidenmixen en voeg die afwisselend toe aan het voer, dat bevalt goed!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:51

Wijslander schreef:
De samenstelling van oerbalans vind ik eigenlijk helemaal niet zo spannend, zitten maar een paar soorten kruiden in...

Ik bestel kruidenmixen en voeg die afwisselend toe aan het voer, dat bevalt goed!

Eens.
Plus dat Ecostyle een misleidende merknaam heeft.
Ze zijn helemaal niet zo eco als de naam doet vermoeden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:39

Zou graag toelichting willen waarom niet eco.

Ik vind het "paar,kruiden" er kort door de bocht.
Voor de kruiden wat zij gebruiken is doorgaans meer als een gemiddelde vitamine supplement.

Ik sweer erbij, omdat ik al veel paarden helemaal heb zien opknappen door alleen al darm balans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:47

Maar ik denk dat je het biet kan vergelijken met een compleet vitamine supplement?
Er Zitten wat kruiden in maar wie zegt day deze alle vitaminen ( en mineralen) wel bevatten?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:02

Anoniem schreef:
Maar ik denk dat je het biet kan vergelijken met een compleet vitamine supplement?
Er Zitten wat kruiden in maar wie zegt day deze alle vitaminen ( en mineralen) wel bevatten?

Onderzoeken van de dierenartsen die dit verder onderzocht hebben.

Juist door de verhoudingen van de kruiden, die bevatten de nodige vitamines waardoor ze als vitamine supplement mogen benoemd worden.

Waarom zou je her niet mee kunnen vergelijken?
Omdat vitamines supplementen bewerkt zijn?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:17

Ik voer mijn paard de Balancer brok van http://www.jepaardgezondenfit.nl Als je dit voer qua vit en min vergelijkt met andere voeren die hier genoemd worden, zitten er veruit meer vit en min gehalten in dan alle andere voeren. Het is wat duurder dan vitalbix, maar goedkoper dan oerbalans.
De kruiden voer ik mijn paard van http://www.horsecomplete.nl. Die krijgt hij naast de Balancer brok. Hij krijgt elke 5 wkn een kruidenmix op zijn behoeften gemeten. En dat verschilt elke keer en per seizoen. Dat alle benodigde kruiden in de oerbalans zitten voor paarden is dus onzin, want er zijn veel meer verschillende kruiden en je paard kan maar net behoefte hebben aan andere kruiden. Naar gelang conditie, seizoen, rest van ruwvoer e.d. Daarnaast is het niet goed om je paard altijd dezelfde kruiden te voeren, ze verliezen dan hun werking. Daarom ook afwisselen. Je kan sommige gezonde kruiden ook plukken voor je paard, zoals paardenbloem, weegbree, brandnetelblad, duizendblad, klaver, frambozenblad, aardbeienblad. Deze planten vind je overal langs de weg in ned. Ligt eraan welk seizoen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:24

060606 schreef:
Ik geef ook Pavo Vital maar daarnaast ben ik Pavo Care4life gaan geven en lijnzaadolie en vooral dat laatste heeft veel verschil gegeven bij stijfheid dus misschien eens proberen ! Het leek mij wel een goede combinatie zo en tot nu toe werkt het prima !

Hier ben ik het mee eens!

Heel toevallig deze combinatie ook beginnen te geven. Ik gaf al 1,5 jaar vitalbix DC maar hiervan moest ik zo’n 200gr van geven en pony at het niet heel graag en liet het op een bepaald moment helemaal staan.

Dan maar eens Pavo Vital gekocht maar omdat daar veel minder magnesium in zit en mijn pony daar wel baat bij heeft, de care4life bij beginnen geven. Ik geef de aanbevolen hoeveelheid vital en maar zo’n 250gr care4life. Maar pony smult het helemaal op en ik doe niet zo veel met mijn pony maar wou het werk wel weer wat opbouwen en verschoot onlangs hoe soepel ze is en veel relaxter.
Dus ik ben super content en blijf deze combie voorlopig verder gebruiken.

Enige nadeel misschien, care4life is wel best prijzig maar omdat ik maar een kleine hoeveelheid geef best te doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:15

orion456 schreef:
Ik voer mijn paard de Balancer brok van http://www.jepaardgezondenfit.nl Als je dit voer qua vit en min vergelijkt met andere voeren die hier genoemd worden, zitten er veruit meer vit en min gehalten in dan alle andere voeren. Het is wat duurder dan vitalbix, maar goedkoper dan oerbalans.
De kruiden voer ik mijn paard van http://www.horsecomplete.nl. Die krijgt hij naast de Balancer brok. Hij krijgt elke 5 wkn een kruidenmix op zijn behoeften gemeten. En dat verschilt elke keer en per seizoen. Dat alle benodigde kruiden in de oerbalans zitten voor paarden is dus onzin, want er zijn veel meer verschillende kruiden en je paard kan maar net behoefte hebben aan andere kruiden. Naar gelang conditie, seizoen, rest van ruwvoer e.d. Daarnaast is het niet goed om je paard altijd dezelfde kruiden te voeren, ze verliezen dan hun werking. Daarom ook afwisselen. Je kan sommige gezonde kruiden ook plukken voor je paard, zoals paardenbloem, weegbree, brandnetelblad, duizendblad, klaver, frambozenblad, aardbeienblad. Deze planten vind je overal langs de weg in ned. Ligt eraan welk seizoen.

Waarom verliezen ze hun werking?

Zou daar graag meer informatie over willen. Ben erg bereid om te leren, mits onderbouwd natuurlijk

DMSueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:31

Ik voer mijne sinds een jaar oerbalans poeder 100 gram met 100 gram gemalen lijmzaadbrok +scheutje water.

Ik voer dit als vitamine aanvulling en voor zijn zomerexceem. De gemalen lijmzaadbrok is voor de lekker en om het poeder mee te mengen. Anders eet meneer het niet
Hij ziet er super uit!!

Afbeelding