Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:21

Een MRI is erg duur en soms komt daar ook niks uit (heb helaas ervaring).
Dus het antwoord: laat een MRI maken, lost ook niet altijd alles op.
En je moet je altijd de vraag stellen: wat kan het zijn en zou ik dan anders kunnen behandelen dan nu?
Want als je weet wat de oorzaak is, heb je nog geen oplossing.
Dus ik snap TS wel.

Ondertussen denk ik diep na over een paard dat bij ons op stal heeft gestaan en ook dit soort verschijnselen vertoonde. Ik kom er vast weer op hoe dat toe is gegaan B-) :) ...

BigOne

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:30

Ts, je zegt dat je paard een lichte standafwijking heeft, toevallig met een nieuwe smid begonnen in de tijd dat dit begon??

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 19:33

bigone schreef:
Ts, je zegt dat je paard een lichte standafwijking heeft, toevallig met een nieuwe smid begonnen in de tijd dat dit begon??

Nee ik heb al 16 jaar dezelfde hoefsmid.

Anoniem

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:39

Maar het is wel interessant om te weten of de smid hem constant wat corrigeert? Want dat kan op lange termijn wel reactie geven natuurlijk. Niet dat je dan weet wat het is, maar misschien wel de oorzaak. Misschien dat hem iets anders op voeten zetten al wat verbeterd.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 19:45

Het is zeker niet zo dat ik geen MRI voor hem over heb. Het is mijn once in a life time horse dus doe alles voor hem.

Maar een MRI is nog niet eerder ter sprake gekomen. De eerste 2 keer leek het echt een hoefzweer in combi met de zachte zool dus ook zo gehandeld en op ijzers gezet. 1,5 jaar nergens last van gehad en toen was hij weer kreupel aan dat been. Dachten weer een hoefzweer dus ook weer zo gehandeld toen kwam er ook niks uit maar hij liep wel heel snel weer goed. Binnen een kortere tijd was het weer dus foto’s gemaakt om iets in het bot van de hoef uit te sluiten en toen hebben de hoefsmid en veearts overlegd om hem buitenom te zetten omdat hij erg op de binnenkant van zijn hoef staat waar de kreupelheid ook vandaan komt en dat ook een kneuzing en deze kreupelheid kan veroorzaken. Toen is het weer ruim 4 maanden goed gegaan.

Tot nu. Inmiddels overleg gehad met Emmeloord maar die gaven aan dat hij kreupel moet zijn voor een MRI omdat er anders een grotere kans is dat er niks op te zien is en 2 keer een MRI maken doe ik ook niet ff. Inmiddels loopt hij weer goed, dus mocht hij het nog eens krijgen gaat hij gelijk naar Emmeloord.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 19:46

Joolien schreef:
Maar het is wel interessant om te weten of de smid hem constant wat corrigeert? Want dat kan op lange termijn wel reactie geven natuurlijk. Niet dat je dan weet wat het is, maar misschien wel de oorzaak. Misschien dat hem iets anders op voeten zetten al wat verbeterd.

Ze bekapt hem sinds eind augustus buiten om, waardoor er op de binnenkant waar de kreupelheid vandaan komt minder druk komt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:06

Weet je wel zeker dat de hoefzweer niet verder naar binnen toe is geslagen. Het klinkt voor mij als een terugkerende hoefzweer die zich verder aan het uitbreiden is in de hoef. Op wat voor soort bodembedekking staat hij in de stal. Heeft hij voldoende weerstand opgebouwd?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 20:50

maria1990 schreef:
Weet je wel zeker dat de hoefzweer niet verder naar binnen toe is geslagen. Het klinkt voor mij als een terugkerende hoefzweer die zich verder aan het uitbreiden is in de hoef. Op wat voor soort bodembedekking staat hij in de stal. Heeft hij voldoende weerstand opgebouwd?

Het lastige is dat de veearts zegt dat het echt onmogelijk is.

Hij staat op stro en altijd droge stal. Al houdt hij van soppen met zijn kuil en maakt de voorkant van de stal nog wel eens nat. Overdag staat hij buiten in de zomer op de wei en winter in de paddock.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:58

Heb je al een second opinion laten doen bij een andere kliniek?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 11:54

maria1990 schreef:
Heb je al een second opinion laten doen bij een andere kliniek?

Ik heb telefonisch contact gehad ook ivm de MRI met Emmeloord en het hele verhaal uitgelegd. Zij begreep er ook helemaal niks van, maar ze hebben hem niet gezien.

Ik zat gisteren oude foto’s te bekijken van toen hij 4/5 was en toen stond hij nog niet zo naar binnen met zijn linker voorhoef. Zijn beenstand lijkt dan ook wat rechter, dan nu. Best vreemd.