Te koud ? Deken op of toch nog niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:18

senna21 schreef:
Dat verhaal over die liggende vacht onder een regendeken, lees ik alleen op bokt. Ik vraag mij wel eens af waar dat op is gestoeld.
Verschillende malen meegemaakt dat een ongevoerde regendeken prima het comfort bood wat het betreffende paard nodig was. Een vacht gaat dan wel wat platter liggen, maar dat betekent niet per definitie dat het paard het koud heeft... Kijk goed naar de signalen van een paard!
Ik ben meer paarden tegengekomen die te warm waren ingepakt en zich overduidelijk niet happy voelden, soms tot zweten aan toe.

Dat van die regendeken kan echt zo zijn hoor :j mijn paard stond met 15 graden (het regende die dag toen veel en veel wind) vreselijk te rillen onder de regendeken. Deken afgehaald en toen had ze het meteen niet meer koud omdat ze dan zelf de haren overeind kan zetten. Ik dacht dat het ook onzin was maar ik heb het zelf gezien.

TS, veel beterschap voor je paard! Ik zou ook een deken opdoen. Wel het minimale qua vulling, dus rond 50 gram. Een regendeken met een fleecevoering bijvoorbeeld.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 12:10

Linde99 schreef:
senna21 schreef:
Dat verhaal over die liggende vacht onder een regendeken, lees ik alleen op bokt. Ik vraag mij wel eens af waar dat op is gestoeld.
Verschillende malen meegemaakt dat een ongevoerde regendeken prima het comfort bood wat het betreffende paard nodig was. Een vacht gaat dan wel wat platter liggen, maar dat betekent niet per definitie dat het paard het koud heeft... Kijk goed naar de signalen van een paard!
Ik ben meer paarden tegengekomen die te warm waren ingepakt en zich overduidelijk niet happy voelden, soms tot zweten aan toe.

Dat van die regendeken kan echt zo zijn hoor :j mijn paard stond met 15 graden (het regende die dag toen veel en veel wind) vreselijk te rillen onder de regendeken. Deken afgehaald en toen had ze het meteen niet meer koud omdat ze dan zelf de haren overeind kan zetten. Ik dacht dat het ook onzin was maar ik heb het zelf gezien.

TS, veel beterschap voor je paard! Ik zou ook een deken opdoen. Wel het minimale qua vulling, dus rond 50 gram. Een regendeken met een fleecevoering bijvoorbeeld.

Ben momenteel aan het werk. Maar er ligt een 0 grams regen deken op. Heb nog geen ander deken met bv 50 gram dus het was dit of niks.
Straks ga ik even online kijken of ik er ergens een kan vinden...

nouklime

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:20

Als je een deken op wilt doen inderdaad geen ongevoerde want dan valt heel de functie van de vacht weg. Sterker nog ik zou meer dan 50 gram opdoen als je het overweegt. Mijne staat ook zonder deken maar met kou+wind+regen krijgt hij het koud (trillen) en krijgt hij een 200 gram op.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:39

Zonder paniek te willen zaaien, maar ik zou toch ook even laten testen op droes. Mijn ene pony had ook alleen een snotneus met geel groen snot maar die was afgelopen winter toch echt besmet ermee.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 14:15

nouklime schreef:
Als je een deken op wilt doen inderdaad geen ongevoerde want dan valt heel de functie van de vacht weg. Sterker nog ik zou meer dan 50 gram opdoen als je het overweegt. Mijne staat ook zonder deken maar met kou+wind+regen krijgt hij het koud (trillen) en krijgt hij een 200 gram op.

Mijne trilt gelukkig niet. Sterker nog je kunt het bijna niet aan haar merken. Wel is ze erg actief in haar lopen en bewegen.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 14:15

LovingTweety schreef:
Zonder paniek te willen zaaien, maar ik zou toch ook even laten testen op droes. Mijn ene pony had ook alleen een snotneus met geel groen snot maar die was afgelopen winter toch echt besmet ermee.

Daar heb ik inderdaad wel over na gedacht. Ze heeft geen koorts verder.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:51

xtessax83 schreef:
LovingTweety schreef:

Daar heb ik inderdaad wel over na gedacht. Ze heeft geen koorts verder.

Nee dat scheelt, maar daarvoor ook niet? Op het moment dat droes door breekt is de koorts ook vaak gelijk weg. Ik ga er gewoon vanuit dat het een verkoudheidje is, maar na afgelopen jaar zie ik in alles droes :')

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 16:58

Nee daarvoor ook geen koorts.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:07

Mijne had dit einde zomer, een dikke snotneus, dat was een virus.
En na een tijdje ook hoesten, was hardnekkig, ben wel een tijdje bezig geweest met medicijnen.
Als het langdurig regent is een deken wel fijn, daar kunnen de meeste paarden niet zo goed tegen.
Kou hebben ze meestal geen problemen mee.
Maar je merkt snel genoeg of het te warm is voor haar met deken, dan kan ie af.
Droes hoeft heus niet, de meeste paarden van zestien hebben daar allang een vleugje van gehad.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 17:12

MirandaFuego schreef:
Mijne had dit einde zomer, een dikke snotneus, dat was een virus.
En na een tijdje ook hoesten, was hardnekkig, ben wel een tijdje bezig geweest met medicijnen.
Als het langdurig regent is een deken wel fijn, daar kunnen de meeste paarden niet zo goed tegen.
Kou hebben ze meestal geen problemen mee.
Maar je merkt snel genoeg of het te warm is voor haar met deken, dan kan ie af.
Droes hoeft heus niet, de meeste paarden van zestien hebben daar allang een vleugje van gehad.

Droes lijkt me ook niet persee. Ze komt maar met 1 pony in contact en die pony ook alleen met haar. Tuurlijk is er wel een kans dat het dat zou kunnen zijn maar daar ga ik niet meteen van uit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:22

Nee, er zijn wel meer virussen waar je een snotneus van krijgt, gewoon in de gaten houden of ze opgezette klieren krijgt enzo.
Hopelijk is ze gewoon snel weer beter!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:24

36,7 is te laag voor een paard (gemiddelde waarde). Weet je wat van jouw individuele paard de normale lichaamstemperatuur is? Het klinkt mij alsof ze nu een ondertemperatuur heeft.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 19:30

Koper schreef:
36,7 is te laag voor een paard (gemiddelde waarde). Weet je wat van jouw individuele paard de normale lichaamstemperatuur is? Het klinkt mij alsof ze nu een ondertemperatuur heeft.

Nee dit weet ik dus helaas niet

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 19:43

Ze zit nu met een regen deken 0 gram op een 37.4.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:44

Mijn paard heeft het ook gehad. Steeds te lage temperatuur. Ik heb 'm toen een tijd lang elke dag getemperatuurd, een paar weken lang. Inmiddels is zijn temperatuur weer normaal, ik weet nog steeds niet wat er nou was. Maar ik merkte wel een groot verschil of hij wel of geen deken had. Vooral met wind en neerslag. Op een dag als vandaag staat hij natuurlijk wel bloot (maar gaat vanavond weer onder dek).

Alleen een regendeken lijkt me voor aankomende nacht eigenlijk te koud. Het gaat richting het vriespunt vannacht.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 19:48

Koper schreef:
Mijn paard heeft het ook gehad. Steeds te lage temperatuur. Ik heb 'm toen een tijd lang elke dag getemperatuurd, een paar weken lang. Inmiddels is zijn temperatuur weer normaal, ik weet nog steeds niet wat er nou was. Maar ik merkte wel een groot verschil of hij wel of geen deken had. Vooral met wind en neerslag. Op een dag als vandaag staat hij natuurlijk wel bloot (maar gaat vanavond weer onder dek).

Alleen een regendeken lijkt me voor aankomende nacht eigenlijk te koud. Het gaat richting het vriespunt vannacht.

Ja dat begrijp ik.. helaas heb ik enkel dit regen deken en een staldeken waarvan ik niet weet hoeveel grams dit is. En of ik deze er nog bij moet doen vanacht of niet. Ik weet ook niet of dit gaat schuiven.

Daarnaast heb ik pas morgen laat in de middag of vrijdag pas tijd om een ander deken te halen.

Vanochtend was het trouwens 36.7 En nu 37.4 dus hij is wel gestegen met deken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:51

Doe hem er dan onder. Over een half uurtje even voelen of je paard het te warm heeft (op de huid voelen, tussen de haren. Niet bovenop de vacht. Wat je ook kunt doen is je hand onder de deken stoppen, als je hand redelijk snel opwarmt is het goed. Als je het niet warmer voelt worden rondom je hand is het te koud). Dan staat ze in elk geval vannacht warm genoeg, en weet je ook meteen of je deze staldeken voor nood kunt gebruiken. 1 nachtje met een schuivende deken overleven ze wel.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 20:03

Ik zit nu momenteel even te twijfelen over het nieuwe deken. 50 gram of 100 grams. En of ik deze er Dus ook weer af kan halen daarna.
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 04-12-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 20:15

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:13

Dat kan haar gewone temperatuur zijn hoor, die kan makkelijk wat lager zijn.
Ze rilt toch ook niet?
In de middag/avond wordt de lichaamstemperatuur altijd wat hoger dan in de ochtend.
Als ze 37.4 heeft met deze deken heeft ze het dus niet koud, dan hoeft ze toch niks extra op?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:58

Ik zou alleen de regendeken ophouden nu en als het kan morgenochtend nog een keer temperaturen. Dan zie je morgenochtend of de temperatuur van haar weer gedaald is. Als dat zo is dan zou ik inderdaad een dikkere deken bestellen.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 09:11

Zojuist een 37.0 gemeten

Heb een 100 grams licht gevoerde deken besteld. Zat korting op en terug brengen mocht het niet nodig zijn of bewaren voor komende jaren kan geen kwaad. Dan heb ik altijd iets liggen

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 13:53

Ik zit erover na te denken ook een 300 grams deken aan te schaffen. Zodat ze deze winter volledig met dekens kan staan. Zou ik hier verstandig aan doen ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:38

Het is heel makkelijk als je veel dekens hebt liggen.
Maar als ze een redelijke vacht heeft is het waarschijnlijk te warm.
Maar dan kun je ook je paard scheren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:43

Wanneer verwacht je die te gebruiken?
Ik weet niet onder welke condities je paard staat maar 300grams heb je lang niet altijd nodig. Vaak pas bij echt ijzige koude met veel wind of veel water en zonder beschutting voor paarden met een redelijke wintervacht. Geschoren paarden is een ander verhaal natuurlijk ;)

Afgelopen winter ben ik voor het eerst hoger gegaan en onderdekens en dekens gaan combineren om op die 300 te komen maar hier een ouder paard en 24/7 buiten op een vrij open stuk.