Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_kmbn

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:26

Ik zie dat veel mensen bietenpulp bijvoeren? Zorgen jullie ook dat dit word gegeven met zemelen en luzerne om de verhoudingen allemaal in balans te houden???

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:26

Mijn 2,5 jarige krijgt s'ochtends 1 schep voermeester huidvitaal en s'avonds 1 schep pavo care for live.
Verder de hele dag onbeperkt hooi en 3 schepjes msn zwavel.

We hebben 1,5 jaar gevochten tegen zeer ernstige mok/vasculitis, maar sinds hij dit menu krijgt lijkt het eindelijk over te zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:45

_kmbn schreef:
Ik zie dat veel mensen bietenpulp bijvoeren? Zorgen jullie ook dat dit word gegeven met zemelen en luzerne om de verhoudingen allemaal in balans te houden???

Nee joh, voor dat beetje pulp?
Lucerne trekt het volgens mij alleen maar schever trouwens volgens mij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:53

Het is inderdaad luzerne:zemelen (2:1 gewicht) en bietenpulp:zemelen (4:1).

Bietenpulp:zemelen:luzerne (let op de volgorde!) Is 3:2:1 of 1:1:1. De eerste verhouding is energierijker, de 2e verhouding is eiwitrijker.

Bij meer dan 2kg bietenpulp (droog gewogen) of 1kg luzerne per 5kg hooi moet je gaan corrigeren. Indien er graszaadhooi gebruikt wordt, moet er direct gecorrigeerd worden (eigenlijk moet zelfs graszaadhooi gecorrigeerd worden, te veel calcium, te weinig fosfor).

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:57

Hier 1,5 jarige die krijgt straks 1 kilo per dag podo grow of juniorix. Vorig jaar kreeg m'n toen 3 jarige 3x 1 kilo draversbrok per dag, met onbeperkt hooi en lucerne. Overgenomen van de verkoper en had ie ook echt wel nodig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:32

Absolem schreef:
maralyn schreef:

Waarom zonnebloem olie?

Klein beetje kosten besparing. Bij de jumbo verkopen ze 2 liter kannen voor 2 euro nog wat.

En daar krijg je aan lijnzaad olie maar een klein flesje van 250 ml voor.
En die olie gaat best wel hard er doorheen. De arabier krijgt ook wat namelijk. Toen de eigenaar zag hoe de vacht van titus er van opknapte wilde hij het ook aan Menno geven.

Het is niet zonder overwegen gegaan hoor. We hebben eerst gekeken hoe titus er op reageerde en het op gebouwd. Alles moest voorzichtig.

Maar ze doen het er uit stekend op.

Eens in de zoveel tijd krijgen ze een bakje met brokjes die hun systeem moet ondersteunen afval stoffen af te voeren.

Okey..

Bijna ik zou het zelf niet aanraden, ivm omega verhoudingen die niet aansluiten voor op de benodigdheden voor een paard of pony.

Zonnebloem olie werkt ontsteking versterkend door de omega verhouding.

Lijnzaadolie olie verremmend.

En dan is lijnzaadolie duurder, wel n heel stuk gezonder

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:07

Mijn IJslander van 5,5 krijgt naast onbeperkt ruwvoer ook nog:

- vitaminekorrel;
- muesli van Agrobs voor het kauwen;
- gemicroniseerd lijnzaad voor trage energie, huid en vacht;
- zwarte en/of gemengde haver voor snelle energie, hoeveelheid afgestemd op training:
- periodiek wat kruiden;
- magnesium, vitamine e en eiwitten (wheypoeder) voor de spieren.

Klinkt als een enorme lijst, maar totaal blijft het onder de kilo. Ik ben met niks begonnen, toen alleen een vitaminekorrel gaan geven en met dit voerschema ben ik inmiddels echt tevreden. Vandaag nog een compliment gekregen van de juf dat hij voor zijn leeftijd heel goed in de spieren zit.

Hij werkt 3-4 keer per week een half uur tot 3 kwartier: longeren, werken aan de hand, rijden in de bak of in het bos, of een combinatie hiervan.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:37

Mijn 6 jarige reuzin staat goed in het werk, loopt nu M1 dressuur, BB springen en BB eventing.

Ze krijgt onbeperkt kuil.
Per krachtvoerbeurt: (3x per dag)
- kwart voerschep sportbrok van Pavo
- kwart voerschep pianissimo van cavalor
- paar wortels voor het lekker

En 1x per dag een bekertje gekookt lijnzaad.

Af en toe na een lange buitenrit oid ook nog een lekker emmer slobber, meestal een volle schep

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:35

Mijn 3,5 jarige krijgt:

Ongeveer 15 kilo voordroog
600 lucerne
50 gram Marstall Force
250 gram basisbrok, verdeeld over 2 voerbeurten
4 witlofwortelen.

Ze is nog niet aan het werk dus meer krachtvoer is niet nodig. Gewicht is keurig dus voorlopig is et het regime.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:03

Mijn 4,5 jarige die ongeveer 3 a 4 keer per week werkt (B niveau) krijgt:
avond 1 kg basisbrok als hij die dag heeft gewerkt anders een halve kg en een handje lucerne met 4 eetlepels lijnzaadolie. ochtend een halve kg basisbrok met handje lucerne.

+ onbeperkt hooi.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:40

Ik heb net Lexa Junior bestelt. Even wat extra vitamine/mineralen naast het biks. Met een halve schep per dag vind ik dat ze niet genoeg binnen krijgt.

Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:45

Mijn 5-jarige loopt ongeveer 5x per week. Training, wedstrijden, eens een wandeling, longeren, flat work, ...
+- 1.5kg bietenpulp, 0.5 kg zemelen, wat wortels, 2x 1 kilo sport muesli, 1 chunk (luzerne, hooi, ...) en daarnaast krijgt ze of 12kg hooi per dag of staat ze overdag op de weide en krijgt ze 's avonds 6kg hooi.

Mijn 7-jarige werkt intensief en springt ook ieder weekend tot op 1m30. Krijgt hetzelfde als hierboven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:55

Ik heb een 6 jarige draver die ong 4 keer in de week recreatief dressuurmatig word gereden. Hij krijg naast onbeperkt arm hooi 1,5 kg cool mix van havens en 0,5 kg luzernebrok,verder krijgt hij ook nerv control van pavo omdathij snel wat nerveus is.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:15

Willen jullie mij helpen? Volgende week kom mijn bijna 4 jarige naar huis vanuit de zadelmak maker. Ik ben dus aan het bedenken wat ik ga voeren. Ik ben benieuwd wat jullie adviseren? *D

Hier wat gegevens:

- Merrie van 1,70 hoog
- Hoeft niet aan te komen of af te vallen
- wordt straks max 2 keer per week gereden & 2 keer per week grondwerk/longeren.
- Wordt nu zadelmak gemaakt en krijgt een handje om niet overgeslagen te worden met voeren.
- Op stal wordt 3 keer per dag hooi of kuil gevoerd.
- 2 keer per dag bakje met voer (wat is dus zelf moet klaar zetten en bepalen wat erin moet)

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:23

Ik zou haar toch echt wel meer gaan voeren dan een handje als je wilt dat ze aan het werk gaat. Hoeveel dat zou je echt even moeten aftasten als het mijn paard zou zijn zou ik beginnen met 1 kg basisbrok per dag en onbeperkt hooi heeft mijn voorkeur uit een slowfeedernet. maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:46

Mijn 4-jarige menpaard werkt 3 x per week ongeveer. Ze krijgt 250 gram vitalbix daily complete en een halve tot hele schep active + net wat voor werkje ze gedaan heeft. O en wat lucerne ook nog, dat weeg ik niet, maar geen hele emmer ofzo. Ze krijgt dit voer, omdat ik een paard met allerlei ziektes heb die weinig suiker en zetmeel mag, plus de shetlander die niet veel nodig heeft. Dus vandaar dit voer, uiteraard doet ze het er goed op :+
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:21

jacqii schreef:
Willen jullie mij helpen? Volgende week kom mijn bijna 4 jarige naar huis vanuit de zadelmak maker. Ik ben dus aan het bedenken wat ik ga voeren. Ik ben benieuwd wat jullie adviseren? *D

Hier wat gegevens:

- Merrie van 1,70 hoog
- Hoeft niet aan te komen of af te vallen
- wordt straks max 2 keer per week gereden & 2 keer per week grondwerk/longeren.
- Wordt nu zadelmak gemaakt en krijgt een handje om niet overgeslagen te worden met voeren.
- Op stal wordt 3 keer per dag hooi of kuil gevoerd.
- 2 keer per dag bakje met voer (wat is dus zelf moet klaar zetten en bepalen wat erin moet)

Ik zou zelf eerst eens vragen wat ze daar precies krijgt en daar thuis gewoon lekker mee doorgaan. Mocht je merken dat ze daaraan te kort heeft kan je altijd wat gaan verhogen.
Eventueel zou je bv er een vitamine brok bij kunnen geven zodat jr zeker weet dat ze voldoende binnen krijgt hiervan.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:56

Ik zou ook eerst eens kijken naar een goeie vitaminebrok (zoals vitalbix) en dat misschien mixen met lucerne.
Daarnaast ruim voldoende goed ruwvoer.
En vanuit daar eens kijken of ze meer nodig is.

Ik zou zeker niet (meer) klakkeloos kilo's brok er in gooien.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:01

Mijn 3,5 jarige mini krijgt zo goed als onbeperkt voordroog en 2x per dag een handje vitalbix. Hij loopt 2x per week aan de lange lijnen, 1x een flinke wandeling en 2x grondwerk.

Eens in de maand krijgt hij 5 dagen lang een keer per dag een kuurtje tegen zand van vlozaad met lijnzaad en een handje slobber.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:10

Bedankt voor jullie reacties! ik ben eruit! Voor nu besloten om metazoa en een zak lucerne te kopen om daar even mee te beginnen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:18

Vandaag voor het eerst de Lexa Junior gevoerd en het ging met smaak op! Blij mee aangezien ik een emmer van 4,5 kg moest kopen :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:22

Absolem schreef:
maralyn schreef:

Waarom zonnebloem olie?

Klein beetje kosten besparing. Bij de jumbo verkopen ze 2 liter kannen voor 2 euro nog wat.

En daar krijg je aan lijnzaad olie maar een klein flesje van 250 ml voor.
En die olie gaat best wel hard er doorheen. De arabier krijgt ook wat namelijk. Toen de eigenaar zag hoe de vacht van titus er van opknapte wilde hij het ook aan Menno geven.

Het is niet zonder overwegen gegaan hoor. We hebben eerst gekeken hoe titus er op reageerde en het op gebouwd. Alles moest voorzichtig.

Maar ze doen het er uit stekend op.

Eens in de zoveel tijd krijgen ze een bakje met brokjes die hun systeem moet ondersteunen afval stoffen af te voeren.

Zonnebloemolie zou ik ook echt niet voeren. Het is dan wel goedkoper, maar ook echt een stuk ongezonder.

Ik voer mijn driejarige Tinker:

18 gram magnesiumoxide
8 gram natuurlijke vitamine E
200 gram vitalbix daily complete
1 schep luzerne
30 ml lijnzaadolie

En onbeperkt hooi. Hij heeft PSSM1 maar is helemaal symptoomvrij.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:37

Hier een 4-jarige draver
Onbeperkt hooi
Pavo vital

Wat voor merk omega olie geven jullie?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:00

Per dag een halve kg havens basisbrok en 100 gram balancer van je paard gezond en fit. Hij staat nog heel licht in het werk en geen gebrek aan energie.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:08

Mijn 3 jarige krijgt twee keer per dag 1/4 schep basisbrok met weinig suikers, en bijna alle dagen van de week zemelen met wat simpele supplementen. Verder zo goed als onbeperkt hooi (ook overdag op de wei).

Ze doet nu trouwens niks qua werk, maar daarvoor kreeg ze het zelfde.