Tips waterige mest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:18

Ok! Ga ik me daar ook eens in verdiepen! Dankjewel.
Dit geef je naast het hooi en de brokken?

Cambo_L

Re: Tips waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:38

Mijn 3 jarige heeft dit de laatste weken ook gehad, vorige week overgezet op fijn hooi ipv voordroog en binnen 3 dagen vaste mest en geen natte vieze billen/staart/benen meer! Dit terwijl hij voorheen wel gewoon goed op voordroog kon, nu na het weideseizoen kon hij er niet meer goed tegen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:42

Zand, wormen en gebit uitsluiten. Doet dat niets dan even kritisch naar je rantsoen kijken, hooi naar kuil wil soms al helpen. Werkt dat niet, kun je eventueel transfauneren overwegen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:49

Herkenbaar. Mijn ruin kan niet tegen voordroog, binnen een dag natte mest en water bij de mest (zo’n plasje die dan voor en na de mesthoop plenst). Het heeft niet te maken met hoe nat of droog het voordroog is, het gaat om de manier waarop voordroog is geconserveerd. Hooi droogt gewoon, verder gebeurt er niet heel veel. Voordroog gaat fermenteren en daar kunnen veel paarden niet tegen.

Bij mijn ruin was omzetten naar hooi het beste, maar hem heb ik ook ondersteund met allerlei verschillende middeltjes. De ene keer hielp het ene beter, de andere keer het ander (hij is sowieso gevoelig op zijn darmen; blaadjesseizoen betekent voor mij altijd een tennisarm van het bladharken omdat hij daar ook niet goed tegen kan).
Dingen die je kan proberen:
- Phytonics micro comp
- Dodson & Horrell Yea-Sacc
- Phytonics Clear Intestine
- Puur Darmbalans

Ook de blokkade in de rug herken ik; bij mijn paard kwam dit omdat zijn blinde (geloof ik) darm van slag was. Nadat ik dat had opgelost, heeft hij daar een stuk minder blokkades gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:59

Jasmijn159 schreef:
Zand, wormen en gebit uitsluiten. Doet dat niets dan even kritisch naar je rantsoen kijken, hooi naar kuil wil soms al helpen. Werkt dat niet, kun je eventueel transfauneren overwegen.

Tandarts komt deze week ook! Hij is een tijdje geleden behandeld, dus ik verwacht niets. Maar wil idd alles uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:24

Hilary schreef:
Herkenbaar. Mijn ruin kan niet tegen voordroog, binnen een dag natte mest en water bij de mest (zo’n plasje die dan voor en na de mesthoop plenst). Het heeft niet te maken met hoe nat of droog het voordroog is, het gaat om de manier waarop voordroog is geconserveerd. Hooi droogt gewoon, verder gebeurt er niet heel veel. Voordroog gaat fermenteren en daar kunnen veel paarden niet tegen.

Bij mijn ruin was omzetten naar hooi het beste, maar hem heb ik ook ondersteund met allerlei verschillende middeltjes. De ene keer hielp het ene beter, de andere keer het ander (hij is sowieso gevoelig op zijn darmen; blaadjesseizoen betekent voor mij altijd een tennisarm van het bladharken omdat hij daar ook niet goed tegen kan).
Dingen die je kan proberen:
- Phytonics micro comp
- Dodson & Horrell Yea-Sacc
- Phytonics Clear Intestine
- Puur Darmbalans

Ook de blokkade in de rug herken ik; bij mijn paard kwam dit omdat zijn blinde (geloof ik) darm van slag was. Nadat ik dat had opgelost, heeft hij daar een stuk minder blokkades gehad.

Bedankt voor je bericht!!
Hij krijgt nu idd Yea Sacc bijgevoerd :) Wil niet teveel ineens gaan uitproberen.
Staan wel zeer bruikbare tips in je bericht en in het topic.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:27

Ik heb een deel van de genoemde producten gebruikt bij mijn ruin, maar nooit tegelijk. De micro comp bestaat trouwens in meerdere varianten, verkrijgbaar via Den Hoek (mijn pony’s staan daar onder controle).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:33

Joman schreef:
Pandora2 schreef:
Ik vertrouw mestonderzoek voor geen meter, dus tja... :+
Jonge paarden hebben vaak last van spoelwormen en dan is het zaak om met het juiste ontwormingsmiddel aan de gang te gaan.

Ik zou 'm niet werken zo. Wel gewoon zo veel mogelijk buiten dat hij zelf kan bewegen zoveel hij wil.

Zal dat even uitzoeken idd.
Hij staat overdag gewoon op de weide. Weliswaar met weinig gras, maar hij staat buiten.

Denk dat als je hem van het gras haalt de mest beter word.
Hier hebben ze vanmiddag even op het gras gelopen.maar een aantal ook meteen dunne mest.
Dacht dat het gras nu veel suiker bevat en die is de veroorzaker van die dunne mest.
Kijk es of t beter word als je je dier echt even helemaal van gras af kan halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:30

Er staat echt bijna geen gras op de weide.
Ik ben echt het spoor even bijster nu; donderdag komt de tandarts en daarna weet ik het echt niet meer.
Het is een paar dagen beter geweest en nu is zijn mest echt weer water.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:50

Ik lees even mee, mijn pony heeft dit al zo lang als ik hem ken. Nooit heeft hij goede mest, altijd nat, maar na de zomer wordt het erger en dan na de winter weer iets minder. Ook hij staat op goed hooi en zijn tanden zijn helemaal goed...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:57

Lastig!

Misschien een holistisch dierenarts raadplegen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:13

Joman schreef:
Hij krijgt nu idd Yea Sacc bijgevoerd :) Wil niet teveel ineens gaan uitproberen.

Veel ervaring met een Haflinger die eigenlijk altijd flatsen heeft met spuitwater. Zijn staart heb ik continue in een staartzak, om het nog enigszins poepvrij te houden. Vooral met de vliegen afgelopen zomer was het gewoon sneu.
Hij krijgt nu dagelijks Senior Priores, onbeperkt hooi (absoluut geen kuilhooi meer) en heel mooi schoon tarwestro. Daarnaast voer ook ik Yea Sacc door het voer en de resultaten mogen er zijn. Zo goed als geen flatsen meer, alleen nog bij erge stress en helemaal geen spuitwater meer.

Uitgesloten zijn gebit, wormen, maagzweer en zand, omdat dit ook oorzaken kunnen zijn van dunne mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:56

suffie schreef:
Joman schreef:

Veel ervaring met een Haflinger die eigenlijk altijd flatsen heeft met spuitwater. Zijn staart heb ik continue in een staartzak, om het nog enigszins poepvrij te houden. Vooral met de vliegen afgelopen zomer was het gewoon sneu.
Hij krijgt nu dagelijks Senior Priores, onbeperkt hooi (absoluut geen kuilhooi meer) en heel mooi schoon tarwestro. Daarnaast voer ook ik Yea Sacc door het voer en de resultaten mogen er zijn. Zo goed als geen flatsen meer, alleen nog bij erge stress en helemaal geen spuitwater meer.

Uitgesloten zijn gebit, wormen, maagzweer en zand, omdat dit ook oorzaken kunnen zijn van dunne mest.

Ik ben de bovenstaande punten inderdaad ook langzaam aan het uitsluiten.
Nadeel is dat die van mij op vlas staat en niet op stro. Dat wil de stalhouder ook niet faciliteren. Ook een slow feeder in de stal en weide is niet bespreekbaar. Hij krijgt nu wel hooi i.p.v. voordroog.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:12

Graanvrij voeren en moeder aarde kleipoeder (van bio Ron). Dat was hier de truc.
Mooi voordroog of hooi maakte hier niet zoveel verschil.
Mijn paard heeft er in de zomer als ie op gras staat geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:19

kamsel schreef:
Graanvrij voeren en moeder aarde kleipoeder (van bio Ron). Dat was hier de truc.
Mooi voordroog of hooi maakte hier niet zoveel verschil.
Mijn paard heeft er in de zomer als ie op gras staat geen last van.

Heb je daarvan een link? Daar wil ik graag eens meer over lezen!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:43

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:49

Als hij in juli voor het laatst ontwormd is kan het heel goed dat hij nu last heeft van bloedwormen...eerst dat uitsluiten.Bloedwormen zijn vaak de oorzaak van diarree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:08

geerke schreef:
Als hij in juli voor het laatst ontwormd is kan het heel goed dat hij nu last heeft van bloedwormen...eerst dat uitsluiten.Bloedwormen zijn vaak de oorzaak van diarree

Er is een mestonderzoek gedaan? Hoe wil je dat nog meer uitsluiten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:09

Joman, hier staan de paarden ook op vlas, maar ik voer hem juist een paar plakken stro bij, zodat hij het kan eten naar behoeft. Gisteren bijv. flinke inspanning geleverd en dan eet hij liever stro dan hooi, net of daar op dat moment behoeft aan heeft.

Bloedwormen kun je volgens mij alleen maar aantonen met bloedonderzoek (of ik moet mij nu vergissen....)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:13

Joman schreef:
geerke schreef:

Er is een mestonderzoek gedaan? Hoe wil je dat nog meer uitsluiten.

Mestonderzoek zegt niets,volwassen bloedwormen staan in winterstand en laten geen eitjes los,dus die vind je ook niet tijdens een mestonderzoek.Als je liever niet ontwormd laat dan bloed onderzoeken,daar kan bloedarmoede uit komen en dan weet je het wel zo ongeveer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:14

suffie schreef:
Joman, hier staan de paarden ook op vlas, maar ik voer hem juist een paar plakken stro bij, zodat hij het kan eten naar behoeft. Gisteren bijv. flinke inspanning geleverd en dan eet hij liever stro dan hooi, net of daar op dat moment behoeft aan heeft.

Bloedwormen kun je volgens mij alleen maar aantonen met bloedonderzoek (of ik moet mij nu vergissen....)

Vaak is diarree en vijf maanden grleden voor het laatst ontwormd een aardige indicatie

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:56

Mijn ruin had dit ook dus ik heb toen andere brok geprobeerd, heb het al eerder gezegd, maar dat is dus havens gastro. Sindsdien geen last meer. Had toen 1 zak gehaald om verschil te zien een uiteindelijk erop gebleven

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:06

Wij hebben een haflinger op stal die ook altijd slappe mest had. Van alles qua supplementen geprobeerd maar niets hielp eigenlijk. We voeren hem nu een handje of 2 lucerne door de brok heen en het is spontaan opgehouden! Is misschien het proberen waard tot ze bij jullie weer hooi krijgen ipv voordroog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:28

Ok, bloedonderzoek volgt ook! Dank voor de tips!!

Lucerne durf ik nog even niet zo goed ivm de eiwitten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:22

De digest is laag in eiwit speciaal voor sobere paarden ook