Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vibabu schreef:Toevallig werd een tijdje terug dat bij een stalgenoot ook geadviseerd. Maar daarbij was de darm klem komen te liggen tussen de ... en de .... Zij moest hem ook vooral overgangen laten maken zodat het weer los kwam.
Lassie123 schreef:Mijn pony heeft ook zandkoliek, de dierenarts heeft hem een spuitje gegeven dat hij zich weer goed voelt. Maar hij is dus vanbinnen niet goed. Hij is ontzettend eigenwijs als hij zich goed voelt (en hij voelt zich nu dus weer goed), ik wandel vaak met hem maar hij begint het saai te vinden dus wil hij niet meer lopen. Hij mag ook niet meer naar buiten want wij hebben op dit moment alleen maar een zandvlakte waar hij op kan lopen, maar dan gaat hij zand eten en dat mag natuurlijk niet. Kan iemand mij helpen om hem de goede beweging te geven? ?
Lassie123 schreef:Weten jullie ook of je mag Rijden met zandkoliek? Dan bedoel ik stap, draf, stap?
Jet schreef:Lassie123 schreef:Weten jullie ook of je mag Rijden met zandkoliek? Dan bedoel ik stap, draf, stap?
Als hij nu nog steeds last heeft van koliekverschijnselen moet je echt de dierenarts weer laten komen hoor. Zandkoliek is een heel gevaarlijke vorm van koliek en voor je het weet redt hij het niet zonder ( meerdere keren) hulp van de dierenarts.
Rijden mag ook niet, wat doe jij zelf als je behoorlijk erge buikpijn hebt en daar erg ziek van bent? Ga je dan ook gewoon naar school en gymen? Nee, wat wandelen kan, maar niet te lang en liever een paar keer per dag 10 minuten dan 1 keer een half uur.
Er bestaan dichte kappen die je om de neus van je pony kan doen zodat hij toch een uurtje naar buiten kan op het zand en het niet kan opeten. Onderin zitten wel wat kleine gaatjes, maar ze krijgen dan toch wel veel minder zand binnen dan zonder.
https://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilk ... ststof.htm , zoiets bedoel ik dan, geen graaskorf, maar een muilkorf dus.
Stond je pony lang buiten op het zand en kreeg hij daar ook hooi gevoerd? Dat kan niet in elk geval, want hooi dat op het zand ligt eten ze op en zo krijgen ze zeker veel zand binnen.
Heeft de dierenarts nog iets gezegd over wat je het beste kan voeren?
Jet schreef:Psyllium is goed, hoeveel moest je geven en hoe lang moet je dat blijven doen? Is je pony nu weer helemaal de oude of toch nog niet?
Lassie123 schreef:Jet schreef:Psyllium is goed, hoeveel moest je geven en hoe lang moet je dat blijven doen? Is je pony nu weer helemaal de oude of toch nog niet?
Ik moest 350 gr. 2,× geven. Dat heeft de dierenarts niet precies gezegd maar ik denk toch gewoon totdat hij weer normaal zijn behoefte doet? Hij is weer helemaal zich zelf alleen hij poept gewoon nog niet normaal