Psyllium, lijnzaad... Zand in darmen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 01:08

Ik heb het indd door de slobber gedaan, was juist bang voor verstopping met te droog voeren.
Weet iemand of de darmen ook wennen aan lijnzaad? Of heeft dat echt een hele andere werking?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 01:09

broek schreef:
Bedankt weer voor jullie reacties.
Weet iemand of het handig is om.dan elke maand een andere kuur te geven? Ene keer husk, dan de zaadjes etc? Of maakt dat totaal niet uit? (Vanwege het wennen van de darmen)
Groet :)

Ik schreef het al, maar dat doen wij altijd. Ik bestel bij pit-pit altijd de vlozaad ( dus die bruine ) en de husk en geef de ene, dan weken niet en dan de ander. Tussendoor lijnzaad.
Ik doseer in overleg met de veearts hoog.

Wij geven het droog, want de husk laten ze anders echt liggen en eten ze met gemak om heen.

Het wordt al nat in de mond en het zet verder niet uit, dus kan prima zo.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:41

broek schreef:
Ik heb het indd door de slobber gedaan, was juist bang voor verstopping met te droog voeren.
Weet iemand of de darmen ook wennen aan lijnzaad? Of heeft dat echt een hele andere werking?

Mijn paard heeft helemaal geen last van lijnzaad.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:49

Je kan psyllium geven tot 1 gram per kg per dag, zonder problemen. Voor een gemiddeld paard dus al snel 500 gram. Vaak is 1 week genoeg, maar blijf de mest goed monitoren! En zorg dat ze het zo min mogelijk opnemen: niet van zandgrond voeren, niet op kale weide, niet op paddock zonder eten, etc.

Sandclear klinkt leuk, maar actieve stof die erin zit is maar weinig! Pure psyllium werkt beter!

Als je iets van olie bij wil geven, dat kan bij zandproblemen ook gewone zonnebloemolie zijn. Dit kun je rustig opbouwen: beginnen met 100 ml per dag en omhoog naar 1ml per kg lichaamsgewicht per dag. Let er op dat het dan ook een dikmaker is, zou dat niet te lang doen. Max een week en dan weer rustig afbouwen. Als je het langer geeft, moet je vitamine E bij gaan geven.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:27

Felixity schreef:
Advies vanuit Utrecht voor ons in verband met veel zand in de mest was:
Maandelijks een kuur van 7 dagen met 250 gram Psylliumzaad en tussendoor als onderhoudsdosering 2a 3 x per week 50 gram psyliumzaad, eventueel te vervangen door lijnzaad (geldt alleen voor onderhoudsdosering). Hoeveelheden zijn geadviseerd voor formaat IJslander.

Voor paarden die uiteindelijk zandkoliek hebben gehad zouden veel hogere doses zijn voorgeschreven over langere periode om de kilo’s zand er echt uit te krijgen. Dat is dan een kuur nadat er werkelijk een hele berg zand in de darmen (!) is aangetroffen en duur en hoeveelheid was voorgeschreven door een dierenarts. Na schoonverklaring volgde een regime zoals ik kreeg geadviseerd.

Lijnzaad zou iets minder effectief zijn en over het onderzoek met psylliumhusk en olie heb ik gelezen. Op dit moment adviseert Utrecht mij het gebruik van psylliumzaad, dus dit volg ik op. Zaad bevat overigens ook (wat) olie.

Voor de mensen die psylliumzaad gebruiken. Gebruiken jullie de bruine of de zwarte zaadjes? Bij pit en pit zijn beiden verkrijgbaar.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:34

Raamzicht schreef:
Voor de mensen die psylliumzaad gebruiken. Gebruiken jullie de bruine of de zwarte zaadjes? Bij pit en pit zijn beiden verkrijgbaar.

Ik gebruik bij voorkeur dezehttps://www.pit-pit.com/psylliumhus ... ezels.html , dit is al gemalen, hiervan ben je naar verhouding minder nodig dan de gewone zaadjes.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:57

siskeh schreef:
Raamzicht schreef:

Ik gebruik bij voorkeur dezehttps://www.pit-pit.com/psylliumhus ... ezels.html , dit is al gemalen, hiervan ben je naar verhouding minder nodig dan de gewone zaadjes.

Dank! Maar ik vraag specifiek naar degenen die de zaadjes gebruiken. De husk eten die van mij helaas niet :( zaadjes gaan er wel in.. Heb nu beide (zwart en blank/bruin geprobeerd, was benieuwd of er verschil in zit.

Felixity

Re: Psyllium, lijnzaad... Zand in darmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:14

Goede vraag hoor. Weet eigenlijk niet wat het verschil in werking is. Ik heb alleen de bruine gebruikt tot nu toe.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:16

Ik heb vlozaad gevoerd. 5 dagen 120 gram over het voer.

Geen mix voeren, maar pure vlozaad werkt prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:50

Ik neem de bruine zaadjes, noem dat vlozaad. En de husk. Husk eten ze hier nat ook echt niet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:18

Ik zeg het nog maar eens, maar ik kan echt van harte de pellets aanbevelen die ik op de vorige pagina heb gedeeld. Gewoon mixen door de brok heen, geen gesmeer en geen pietluttig gedoe. Maar 25-50 gram per dag nodig (twee handjes) voor een paard van 600 kg. Ik geef 30 gr. 2x daags voor mijn Shire van 800 kg.

Hij is een mega pietluttige eter, maar dit gaat er heel gemakkelijk in.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:35

Gimme_Joy schreef:

De bruine of de zwarte?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:35

superpony schreef:
Ik neem de bruine zaadjes, noem dat vlozaad. En de husk. Husk eten ze hier nat ook echt niet.

Dank!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:54

Raamzicht schreef:
Gimme_Joy schreef:

De bruine of de zwarte?

De bruine!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:00

Felixity schreef:
Goede vraag hoor. Weet eigenlijk niet wat het verschil in werking is. Ik heb alleen de bruine gebruikt tot nu toe.

In Utrecht hadden ze dan ook de bruine?

Felixity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:14

Ze schrijven niet per se zwart of bruin voor. Wat ze daar zelf gebruiken, weet ik (gelukkig) niet. Denk eerlijk gezegd dat er buiten de prijs geen verschillen zijn in de beoogde werking.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:24

Hoe geven jullie de zaadjes?
Mijn paard spuugde ze uit en moest uiteindelijk gemalen kopen.

Maar als ik de hele zaadjes vlozaad kan geven, dat scheelt een slok op een borrel qua prijs.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:41

Ik geef het door wat slobber. Maar ook los door brokken eet ze ze wel op, ze zal ze alleen niet de restjes meenemen. De zwarte zijn nog makkelijker erin te krijgen, die zijn kleiner, maar wel iets duurder.
Sommige bedrijven hebben van de zaadjes ook brokjes gemaakt (niet van de husk maar van de zaadjes). Bijv de paarden drogist of Golden peanuts.