IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:24

Ijzer is nog relatief laag voor Zweden. Zweden heeft extreem veel ijzer in de grond, hier zelfs in het (drink) water. Regelmatig rode aanslag. :+
Daarom filteren we t extra en drinken het eigenlijk niet. :=

Selenium is gemiddeld erg laag, net als vitamine E. Daarom wordt dat veel bijgevoerd. Bij Granngården heb je zo'n beetje alle soorten supplementen die je maar wilt. Hier wordt juist veel extremer per mineraal en vitamine gevoerd dan in Nederland. Ook is analyse van het hooi veel normaler dan in NL (bij verkoop zelf verplicht), kennis is ook een stuk hoger wat dit betreft. Ik ga even een website terug zoeken waarop je alle waarden in kan vullen en voer advies eruit komt. Wel in het Zweeds.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:29

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 22:14

@Mizora: dat is inderdaad een flink stuk hoger :+ super thanks voor je info! Ik ga de Pavo Vital in huis halen.

@Quir: ha, jij ook hier, leuk dat je reageert :D
Dat is wel heel veel ijzer.. := heb je ook ijzeren leidingen? Snap dat je het filtert. Wij hebben hier vooral meer calcium in het drinkwater zitten. Moest in het begin ook wennen, en verschil echt heel erg per huishouden hier op het terrein :+
Wat voer jij aan supplement(en) bij? Bij Granngården hebben ze inderdaad een redelijk groot assortiment. Heb ook wel wat in huis maar nu weet ik met de hooianalyse tenminste precies wat ze binnen krijgen (voor zover het een gemiddelde is van een gigantische schuur die vol ligt met hooi :)) ).
Ah, HästSverige! Ik had de test een keer bij iemand anders gezien, was het helemaal vergeten. Heb hem net ingevuld. Calcium is denk ik geen tekort, dat krijgen ze in ieder geval meer dan alleen het hooi omdat het in het water hier dus ook zit :)

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:23

Ik hoef gelukkig niets bij te voeren, behalve het hooi (krijgen ze onbeperkt, ca 10kg per dag, heel koud eten ze meer en in de zomer staan ze 24/7 op het land, krijgen wel hooi buiten maar eten ze niet veel dan) en ze krijgen 1 tot 2kg Krafft Groove original per dag. Hard werken of erg koud krijgen ze meer of wanneer er veel sneeuw ligt (dus geen gras). Het zijn trouwens D sport pony's.

Af en toe krijgen ze fiber mix van Granngården, maar dat is vooral voor de lekker. Haha.

Edit: hier scheelt het ook enorm veel uit welke bron het water komt. Waar we nu op zitten is een stuk minder ijzer in het water dan op de bron waar we van de zomer nog op zaten.

Ik durf eigenlijk niet te zeggen of er ijzeren leidingen hebben, zou best kunnen haha.
Maar dit jaar extreem goed hooi, super droog en goede waarden. Voor sportpaarden, voor een sobere pony/paard is het waarschijnlijk te (energie)rijk. :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:13

Doen jullie daar ook wel eens de leverwaardes bij de paarden laten testen? Dit ivm met het hoge ijzer gehalte wat dan neem ik aan ook in het drinkwater van de paarden zit.
Ze kunnen er op den duur best ziek van worden.