Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Re: Zwangere merrie 'verdovend' scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:49

Het is in zeker mate trainbaar. Ik heb ook echt een bange aap, en ben begonnen met een klein tondeusetje en daar kleine stukjes mee te scheren. 4 voetjes verder snapte hij al dat het niet eng is, terwijl met de grote scheetbeurt hij wel altijd tranquigel krijgt en zich dan alsnog tegen de wand aan verschuilt. Ik zou dus gaan oefenen door een tondeuse of scheerapparaat te gebruiken en gewoon steeds kleine stukjes te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:56

Citaat:
. Maar verdoving gaat nu dus niet meer want dit is te riskant om haar veulentje te verliezen.

Sederen met pasta is helemaal geen probleem. Ook intraveneus sederen kan gewoon.

Citaat:
Ik moet van de dierenarts toch wel veel blijven rijden momenteel. Een eerste zwangerschap heeft de meeste kans om fout te gaan zegt hij. Als ik nu stop, gaat ze het moeilijk hebben op vlak van conditie en zou de ontsluiting moeilijker verlopen

Beide kloppen niet.
Rijden voorkomt niet dat een merrie het veulen verwerpt.
En de ontsluiting verloopt echt niet moeilijker als je niet meer gaat rijden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:49

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

ACIP9304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 15:15

Dieselpaard schreef:
Miss een hele stomme vraag hoor...maar heb je het al eens geprobeerd zonder sedatie?
Mijn o zo onzekere, gevoelige ruin stond doodbraaf bij z’n eerste scheerbeurt. Scheerapparaat was vrij stil, dat scheelt ook een hoop, maar hij deed helemaal niets...

Nope, nog niet geprobeerd. Merrie geschoren gekocht en ze zeiden dat ze altijd verdoofde, dus deden wij dat eigenlijk ook maar. Met sedatie deed ze soms ook nog ambetant...
Gaan nu proberen zonder verdoving, hooi geven terwijl en evt. een praam bij het hoofd... We zien wel, met geduld kom je ver, niet?

ACIP9304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 20:21

[Misschien idd wel een belangrijk detail: het is verdoven met pasta en niet in het bloed!!!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:14

Ik zou een spuit magnesium (bijv van naf), oornetje op, praam erbij en met een stil apparaat gewoon proberen

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:56

Ik zou alleen het hoogstnoodzakelijke scheren en de rest laten voor wat het is. Met heel veel geduld kom je "een heel eind" qua scheren.
Tja, sommige scheerapparaten maken zoveel lawaai of er een heel bos gekapt wordt.Daarom zal ik altijd adviseren om een scheermachine te kopen of te huren, die zo min mogelijk geluid maakt.
Niet sederen, gewoon oren volstoppen met watten en een oornetje op.