Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:28

Heel eerlijk? Ik zou haar ook laten gaan. Hoe moeilijk het ook is....
Pijn lijden en tijd rekken met injecties zou er bij mij ook niet in gaan.

Heel veel wijsheid toegewenst en veel sterkte met deze ontzettend moeilijke beslissing!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:36

Ts, vertrouw er op dat als het moment daar is, dat je genoeg liefde hebt om de beslissing te nemen.

Ik heb een hond van 6 jaar die helemaal kapot is en dagelijks pijnstilling krijgt. De hond is helemaal happy en niet te stoppen. En ja, er zijn slechte dagen en die doen mij pijn. Drie weken terug was ze zo slecht dat ik jankend de beslissing maakte. De volgende dag was er niets meer aan de hand. Er zullen meer slechte dagen volgen en ik zal kritisch blijven kijken.

Ik heb het recht niet om, in dit geval mijn hond, te laten lijden en ben ik oprecht blij dat ik de verantwoordelijkheid heb om dat lijden te beëindigen. Maar ik heb ook de verantwoordelijkheid om haar het leven de gunnen en niet voortijdig te beëindigen, mits dit waardig is uiteraard. De pijnstillers helpen daarbij, dus die krijgt ze lekker. Is dat rekken? Ja, misschien wel, maar zonder is einde verhaal en met is het een blije hond.

Waar de grens ligt tot hoe ver te gaan is voor iedereen anders. Ik kijk vooral naar de waardigheid van het leven.

Kan je haar apart houden met een maatje? Doet ze het dan beter?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:40

Lastig, heeft ze nog goede dagen?
Dan zou ik haar nog wat goede dagen gunnen en op de eerste de beste slecht ochtend in laten slapen.
Kan ze eventueel paar dagen met paard wat ze vertrouwd staan?

Ik zou zelf moeite ermee hebben haar nu te laten gaan, omdat het einde dan zo stressvol is, dus ik zou zoeken naar tijdelijk happiness en haar dan laten gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:46

Hoe mooi het principe van een hit-actief stal ook is, voor jouw onderdanige en vooral ook kapotte merrie is dit geen goede optie. Ze kan er haar rust niet vinden en heeft niet de benodigde gezondheid om daarmee om te kunnen gaan.
Buiten het feit dat een verhuizing op zich (en zeker vlak voor de winter) ook een flinke impact heeft en het te voet verhuizen misschien ook ondanks alles een fysieke impact heeft gehad.
Als je er sterke twijfels bij hebt of ze de winter nog doorkomt moet je niet willen rekken, hoe pijnlijk het ook is.
Weet ook dat 'op pensioen gaan' niet voor alle paarden werkt. Sommige, vooral die altijd heel actief geweest zijn, kwijnen weg als ze niet meer in het werk staan.

Als het slechts een 'slechte dag' was en het met aangepast management dragelijk gehouden kan worden, kan je het eventueel nog even aankijken zolang het eerlijk blijft voor het paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:20

Eerlijke mening is dat de verhuizing nu je paard de das om doet en dat is jammer. Ik zou haar niet meer in de groep zetten want het vergt duidelijk te veel van haar.....
Sterkte gewenst

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:30

ik zou haar inderdaad laten gaan ,

heel veel sterkte alvast :(:)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:30

Delaja schreef:
Gini; die injecties zijn puur tijdrekken. Een injectie werkt ongeveer een half jaar en dan geef je een nieuwe om het weer te smeren. Tijdrekken is puur voor mezelf, mijn paard beseft het immers niet. Dus waarom dan meer injecties?

Denk,dat je hier zelf al antwoord geeft..... Ik zou ook zeggen: pijnvrij en happy; dan lekker laten lopen. Maar dit klinkt niet zo. :(:)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:44

Heel eerlijk. Ik had der na de diagnose al laten gaan.
Zo lang ze zonder medicatie niet pijn vrij kunnen staan houd het voor mij op.
Sterkte met deze beslissing

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:53

Delaja schreef:
Ze staat nu 's nachts op stal (met bodembedekking). Ochtend en avond in een aparte paddock (met een andere pony samen) en 's middags in de groep in de hit-actief. Ze krijgen biologisch hooi dat getest wordt op voedingsstoffen en wordt aangevuld met biologische brokken.

Pluttersput; ze is altijd al erg onderdanig geweest maar vond eigenlijk altijd dr plekje ook wel in een kudde, niet zoals wat ik nu zie gebeuren. En ja, bot gezegd is ze inderdaad gewoon kapot. Eerst toonde ze dat alleen totaal niet en nu komt het ineens keihard naar boven... Maar of het achteruitgaan de oorzaak is van de stress en spanning in de groep of stress de oorzaak van het achteruitgaan, dat weet ik niet...

Gini; die injecties zijn puur tijdrekken. Een injectie werkt ongeveer een half jaar en dan geef je een nieuwe om het weer te smeren. Tijdrekken is puur voor mezelf, mijn paard beseft het immers niet. Dus waarom dan meer injecties?

Dit wegzakken op de poetsplaats heb ik nog nooit eerder gezien. De vermoedelijke zenuwbeknelling die dit wellicht ook heeft veroorzaakt is niks aan te doen.

Hier geef je eigenlijk al antwoord!
Laten gaan zou ik zelf doen

Edit: zie hierboven dat ditzelfde al geqoute is met hetzelfde antwoord

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:08

Hey Ismonde, wat een enorm moeilijke beslissing moet je nemen! Van wat ik hier lees en in je vorige topic ook al las, zou ik zeggen laten inslapen. Maar ik denk dat je dat diep van binnen zelf ook wel beseft als ik jouw OP en reacties lees. Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing :(:)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:19

Coconut schreef:
Heel eerlijk? Ik zou haar ook laten gaan. Hoe moeilijk het ook is....
Pijn lijden en tijd rekken met injecties zou er bij mij ook niet in gaan.

Heel veel wijsheid toegewenst en veel sterkte met deze ontzettend moeilijke beslissing!

Hier ga ik volledig in mee. Sterkte TS. Ik vond jullie toen in het verhuizingstopic al erg dapper.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:44

Moet ze perse in de groep staan? Is het geen optie om ze overdag op de paddock met vriendje en snachts op stal te doen, en kijken hoe ze het daar op doet? De verhuis zelf zal veel van haar gevergd hebben, plus een nieuwe groep en mankementen... Zijn de injecties nu nog werkzaam of uitgewerkt?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:07

Dat vraag ik me ook af, Duhelo. Ik kan me voorstellen voor een kapot onderdanig paard dat zo'n nieuwe groep en een heel nieuw systeem veel te heftig is. Kan je niet zien wat ze doet als ze lekker met een vriendje en onbeperkt hooi op de paddock mag staan en 's nachts op stal (dat heeft ze nu ook)? Dus niet die middag in de hit actief?

Iemand anders vroeg het al, maar staat ze onder deken? Ze heeft vergevorderde artrose. Deze periode is voor mensen en dieren met artrose zo ongeveer de pijnlijkste periode. Ik heb zelf artrose en de herfst is de pijnlijkste periode. Kou en nat, dat veroorzaakt iedere keer weer pijn na een warme zomer. Warm houden van het lijf geeft zoveel verlichting, dat ik me kan indenken dat het bij jouw paard ook kan helpen. Je hebt zelfs van die dekens (iets met recuptex of zo?) die de lichaamswarmte reflecteren.

Maar als ze al de nacht op stal staat, ochtend met 1 vriendje op de paddock en een deken op heeft, denk ik dat er nog weinig mogelijkheden zijn om je paard hulp te bieden op pijnstilling na. (Kreeg ze al pijnstilling? Of iets van duivelsklauw of zo?)

In jouw geval zou ik het laten gaan niet vreemd vinden. Het wordt hoe dan ook niet meer beter en als je dan ziet dat ze serieus niet happy is, dan is het wellicht tijd om afscheid te nemen. Sterkte met welke keuze je ook maakt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:11

Ik zou haar laten gaan, jij kent haar het beste en geeft aan dat ze achteruit gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:17

Onderdanig en niet gezond. En vooral dat laatste gaat er voor zorgen dat het dier zich niet meer gaat redden in een groep.

Zo te lezen had ik deze vraag al niet eens meer op Bokt gesteld.

Veel sterkte met je beslissing.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:21

Je zou het nog even af kunnen kijken zonder in het hit gedeelte te zetten.
Persoonlijk ben ik daar al geen voorstander van, dit is van de redenen.
Vaak teveel paarden op een relatief kleine ruimte. En de onderste in rang staat dan nergens.
Mankeert die ook nog wat kan die niet rustig staan en heeft de hele tijd stres.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:22

Wat naar dat het zo loopt Ismonde.
Je had natuurlijk gehoopt dat ze het op haar nieuwe plekje goed zou doen!

Maar een ' ziek' paard een een nieuwe kudde gaat meestal niet goed.

Ik denk persoonlijk dat het teveel tijd gaat kosten om haar op haar nieuwe plekje te laten wennen en dat je haar daar ook geen plezier mee doet.
Bij een gezond paard kun je zeggen dat je het nog even aankijkt en dat het tijd nodig heeft.
Maar naar Vanou toe zou ik dat nu niet eerlijk vinden.

Als ze het nu al zo moeilijk heeft dan zou ik haar laten gaan. Je wilt denk geen schuldgevoel als je wel doorgaat en het wordt veel slechter.
Dat het een aflopende zaak is weet je al.
Ik zou voor haar kiezen!
En ik wens je heel veel sterkte Y;(

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:26

Popstra schreef:
Eerlijke mening is dat de verhuizing nu je paard de das om doet en dat is jammer. Ik zou haar niet meer in de groep zetten want het vergt duidelijk te veel van haar.....
Sterkte gewenst

Hier sluit ik me bij aan. Je paard voelt zich in de groep niet veilig omdat ze in wezen het kneusje van de kudde is. De groep zal haar nooit beschermen, maar juist uitsluiten waardoor ze nog meer op zichzelf komt te staan. Je kunt je wel voorstellen wat er in de natuur zou gebeuren?

Maak een plan voor de komende weken en kies een datum uit die voor jou past en dat er iemand bij je kan zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:27

de vraag die je jezelf moet stellen is waar doe je het voor ??
voor jezelf of voor je paard ?

Heel eerlijk ???
Ik vind dat ze niet echt een paard waardig bestaan meer heeft en ik zou haar laten gaan, hoe moeilijk die beslissing ook is....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:35

Het dier kan alleen pijnvrij zijn met injecties. Jij hebt besloten geen injecties meer te geven. Dat betekent dat je het dier nu dus met pijn laat staan. Lijkt mij dat het meest eerlijke is dat je het dier laat gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:38

Als je dit verhaal van iemand anders had gelezen, wat had je dan zelf geadviseerd?
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je haar nu vooral voor jezelf nog in leven houd. Zo te lezen heeft ze er zelf al geen plezier meer in en duidelijk pijn.
Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet :(:)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:38

Veel sterkte gewenst in wat je ook beslist

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:46

Je kan advies vragen maar daar heb je echt niks aan,JIJ moet het doen.En ja,het is zo godse moeilijk,vooral wanneer je zegt tegen jezelf,ik ga bellen voor een afspraak om in te slapen,en dan gaat je paard ontzettend goed.Dus stel je het weer uit en zo ga je wekenlang door.
Ik heb hetzelfde gehad hoor,ik heb het 1 jaar gerekt d.m.v. Prednison een jaar lang,want dan was ze erg goed.Maar die tumor werd er niet minder door,ze bleef op en af gaan met benauwd zijn.En dan heeft ze weer een bloedneus en heel benauwd en zeg je tegen jezelf;ik ga bellen.
Bij mij duurde het een jaar voor ik haar echt liet inslapen. Ze heeft niet geleden! maar kon niet meer mee op buitenrit enzo.
TS maak een afspraak voor inslapen,je paard zal er vrede mee hebben.
Heel veel Sterkte!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:00

Ik kan niks anders zeggen dan laat haar gaan
De tijd dat ze niet meer pijnvrij kan leven gaat hoe dan ook komen, dat wordt nu alleen maar uitgesteld. En dat wordt niet uitgesteld voor het paard zelf, die waarschijnlijk nu ook pijn heeft, zich niet goed voelt en niet happy is.

Heel veel sterkte ts!

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:08

Een dikke knuffel van mij ... vorig jaar stond ik voor dezelfde moeilijke keuze.... paardje met goede dagen en hele hele slechte dagen. Klachten die terug kwamen en weg gingen. Voor mezelf de keuze gemaakt, als het nu weer slechter gaat is het einde daar. Toen ze weer achteruit ging toch nog weer begonnen met prednison. In mijn emotie want ik wilde mm paardje niet kwijt. Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om in te laten slapen. Van 1 ding het ik spijt, dat ik te lang ben doorgegaan terwijl duidelijk was dat het niet meer beter zou gaan...

Weet je, veel mensen hebben een mening, maar jij moet beslissen hoe ver je wilt gaan. Een paardje weer het niet, en wat ik mezelf altijd afvraag.... hoeveel pijn heeft je paardje voordat je het merkt??? Houden van is ook kunnen laten gaan.

Sterkte!