Vasculitis ik ben ten einde raad...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:27

NinaCharlie schreef:
NinaCharlie schreef:
Ben je al bezig met het weren van UV licht? Consequent van zonsopgang tot zonsondergang.

Dat is ook hier de sleutel geweest. Inpakken inpakken en inpakken. Inmiddels al sinds maart weer klachten vrij en zonder bescherming maar bij beginnend gaat er direct een sok aan. Ze had hardnekkige mok dat erger werd en heb ik ook ingepakt en met resultaat.

Rest zal idd ook wel erg helpen, maar bij echte vasculitis is uv toch echt wel een grote trigger gebleken die je ecgt moet wegnemen.

Mijn merrie liep het in oktober op toen ze in het land liep. Ik verdenk wel dat bepaalde planten een rol kunnen spelen en ik ben dan ook erg voorzichtig met rare planten nu in het land. Maar ze heeft hele jaar, en nu nog, op het land gelopen. En het is pas in maart echt weggegaan terwijl ze vorig jaar vanaf constatering niet meer op gras stond. Dus of gras impact heeft? Mixxhoen alleen bepaalde planten die de fotosensitiviteit verhogen.

NinaCharlie

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 04:30

Ik ben bezig met behandeling bij kliniek Wapenveld volgens de methode van dr Knottenbelt. UV weren is echt van “levensbelang”. Nu doorpakken anders is het werk voor niks.

Maar als je paard al anderhalf jaar met klachten staat weet ik niet of alleen uv weren de boel gaat redden. Ik zou het sowieso doen om verdere schade te voorkomen maar je hebt kans dat er vanbinnen al chronische beschadigingen zitten.

Ik was er met 1,5 maand “op tijd bij” en het lijkt er op dat we het zonder medicatie kunnen bestrijden. Op cortavance spray na dan. Dat hoort bij de behandeling.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 05:42

Mijn paard is er vanaf gekomen door het gebruik van een Equicrown compressiekous, Equicrown SkinRelief voor de korsten te helpen loslaten en bij een second opinion van een andere dierenarts kreeg ik een ander antibiotucum voorgeschreven (ik dacht voor koeien. Wit poeder in een witte pot met een blauw deksel) en toen was de boel met een paar weken weer rustig en heb ik het gebruik van de compressiekous af kunnen bouwen.

Haar been is altijd wat dikker gebleven en bij het kleinste wondje zwelt alles weer op. Dan maak ik gelijk weer gebruik van de compressiekous.
Inmiddels woont ze een jaar 24/7 buiten en heeft ze altijd een slank been. Beweging doet wonderen in de behandeling.

Wisboooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:52

NinaCharlie schreef:
Ik ben bezig met behandeling bij kliniek Wapenveld volgens de methode van dr Knottenbelt. UV weren is echt van “levensbelang”. Nu doorpakken anders is het werk voor niks.

Maar als je paard al anderhalf jaar met klachten staat weet ik niet of alleen uv weren de boel gaat redden. Ik zou het sowieso doen om verdere schade te voorkomen maar je hebt kans dat er vanbinnen al chronische beschadigingen zitten.

Ik was er met 1,5 maand “op tijd bij” en het lijkt er op dat we het zonder medicatie kunnen bestrijden. Op cortavance spray na dan. Dat hoort bij de behandeling.

Dankjewel voor je tips echt super fijn! Ik ben hard opzoek Naar goede beschermers ik had dr rambo aangeschaft maar deze zakte af.. nu ben ik opzoek naar andere weet iemand fijne? Helaas heb ik niet de mogelijkheid om hem in de nacht op de wei te zetten dus moet ik het echt hebben van de beschermers ( moet nog wel goede vinden haha) .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:01

Ik heb ooit een trainingspaard gehad met dit probleem. Had voorheen vaak mok en toen het voor de verkoop bij mij op stal kwam, wilden de eigenaar en ik het paard toch wel graag zonder mokplekje te koop zetten, dus ik vroeg om een consult. Toen constateerde de arts (Wapenveld) vasculitis. Ik kreeg een zalfje en hij adviseerde om blootstelling aan UV-licht zoveel mogelijk te voorkomen. Ik heb o.a. de BoT beschermer gebruikt. Binnen de kortste keren was het over. Paard was verkocht naar het buitenland en moest voor de laatste bloedtesten ook zeker dopingvrij zijn. Het ging allemaal precies goed. Maar als ik dit zo lees, dan kan het niet dat het trainingspaard een heel ernstige vorm had, anders was het nooit zo snel genezen. Het been zag er ook lang niet zo heftig uit. Het leek op een hardnekkig mokplekje.
Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:27

Wisboooo schreef:
NinaCharlie schreef:

Dankjewel voor je tips echt super fijn! Ik ben hard opzoek Naar goede beschermers ik had dr rambo aangeschaft maar deze zakte af.. nu ben ik opzoek naar andere weet iemand fijne? Helaas heb ik niet de mogelijkheid om hem in de nacht op de wei te zetten dus moet ik het echt hebben van de beschermers ( moet nog wel goede vinden haha) .

Welke maat zoek je?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:31

Ik heb beschermers van Woof Wear (te vinden bij Horsefitshop) en de Cashel Crusadors. De laatste week en zeker sinds de behandeling op de kliniek gebruik ik bandages met daaronder grote onderlappen.

Verder wil ik nog de LeMieux turn out boots proberen. :)

Wisboooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:48

Welke maat zoek je?[/quote]
Cob of full

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:02

Ik heb Whinny sokken aangeschaft. Moeten wel aantal keer per dag gecontroleerd worden of het nog goed zit. Is UV werend en ademend.
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:27

Wisboooo schreef:
Welke maat zoek je?

Cob of full[/quote]

Dan zijn die van mij net te klein helaas. Ik heb nog 2 paar nieuw in de doos, lijkt op LeMieux, maar is maximaal cob maat.

Wisboooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 18:23

Tessebes schreef:
Wisboooo schreef:
Welke maat zoek je?

Cob of full

Dan zijn die van mij net te klein helaas. Ik heb nog 2 paar nieuw in de doos, lijkt op LeMieux, maar is maximaal cob maat.[/quote]
Ah helaas!

Wisboooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 18:24

JoyceLa schreef:
Ik heb Whinny sokken aangeschaft. Moeten wel aantal keer per dag gecontroleerd worden of het nog goed zit. Is UV werend en ademend.
[ [url=m/2msJ2i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die zien er fijn uit! maar overdag heb ik studie l en de stal eigenaar werkt dus kunnen alleen sochtends en savonds gecontroleerd worden

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:52

Ik ben vooral blij met de sokken. Werd ook niets te warm eronder. Van de andere beschermers liep het been op en werd heel warm. De lemieux waren wat dat betert nog het fijnste.

Ik heb ook turnout boots van equitem ofzo, maar die heb ik ivm goed weken van de andere bescherming nooit gebruikt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:41

Het blijft een raadsel hoor. Ik ben nu 2 keer per dag op stal en nog krijg ik tussentijds te horen dat de bandages afzakken. Nu ben ik nooit een ster geweest in bandageren maar ik krijg zeker het idee dat ze goed stevig vast zitten. Strak maar niet te strak.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:19

Ik weet niet of het zo mag, maar dit is het artikel uit de Hoefslag nummer 15 2018.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:40

Wisboooo schreef:
JoyceLa schreef:
[ [url=m/2msJ2i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die zien er fijn uit! maar overdag heb ik studie l en de stal eigenaar werkt dus kunnen alleen sochtends en savonds gecontroleerd worden

Dat is genoeg hoor!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:41

suffie schreef:
Ik weet niet of het zo mag, maar dit is het artikel uit de Hoefslag nummer 15 2018.

[ [url=m/n6gRc0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pkxY6S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dvtfNn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uDoI16.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KQ94W4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit niet het artikel van Horseware in de Hoefslag?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:55

Ik heb deze kousen gehad:
https://www.hidez.nl/product-categorie/socks/
Bijna niet te betalen,maar ze bleven áltijd zitten en paard had er geen last van.
Ik zette haar er ook mee in de wei.

Verder eens met het advies om wel een biopt te laten nemen, dan weet je zeker wat het is. Ook onze DA wilde dat liever eerst niet (omdat je toch moet 'wroeten' in een been dat al aangetast is). Maar ik was wel blij dat ik uiteindelijk zeker wist dat het vasculitis was.
Ik heb het lang onder controle kunnen houden door de kous in combinatie met wassen met Badedas Kastanje Badschuim. Dat hielp echt.
Verder zou ik je adviseren de methode Knottenbelt te volgen. Ik was te laat - een aantal jaren gelden was er veel minder bekend dan nu..... maar wat ik later heb gelezen/gehoord is hij dé expert op dit terrein.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:15

Kendra schreef:
Ik heb deze kousen gehad:
https://www.hidez.nl/product-categorie/socks/
Bijna niet te betalen,maar ze bleven áltijd zitten en paard had er geen last van.
Ik zette haar er ook mee in de wei.

Verder eens met het advies om wel een biopt te laten nemen, dan weet je zeker wat het is. Ook onze DA wilde dat liever eerst niet (omdat je toch moet 'wroeten' in een been dat al aangetast is). Maar ik was wel blij dat ik uiteindelijk zeker wist dat het vasculitis was.
Ik heb het lang onder controle kunnen houden door de kous in combinatie met wassen met Badedas Kastanje Badschuim. Dat hielp echt.
Verder zou ik je adviseren de methode Knottenbelt te volgen. Ik was te laat - een aantal jaren gelden was er veel minder bekend dan nu..... maar wat ik later heb gelezen/gehoord is hij dé expert op dit terrein.

Zien er gaaf uit, alleen gaan ze niet tot de kroonrand en dat is bij de meeste wel nodig...

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:04

ik heb mijn paard de leg guards van cashel omgedaan als ze buiten stond .. zaten perfect en beschermden de plekken fantastisch tegen de zon icm de natte wei .. had ze voor alle 4 d'r benen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 07:09

pluisje 88 : omdat hij al vanaf mrt op pred staat en er zo gauw ik ging afbouwen veel erger werd ;(

pas vanaf het grasloos houden kan ik afbouwen en kun je niets meer maar dan ook niets meer zien *\o/*

we hopen in de toekomst dat hij weer op het gras mag omdat ik niet voor niets 1 hec thuis heb :o

Wisboooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 08:35

suffie schreef:

[ [url=m/n6gRc0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pkxY6S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dvtfNn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uDoI16.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KQ94W4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een heftig verhaal ! Maar ook heel leerzaam . En echt super fijn dat ik zoveel tips van iedereen krijg. Kun je die sokken 24/7 om laten of moeten die binnen in de nacht af?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:48

Ik liet die van mij 20/24 per dag zitten. Maar zij liep buiten. Op stal laat ik bij die van mij niets om want dan krijgt ze enorme dikke benen, dat durf ik niet aan. Maar ze staat alleen binnen met heel slecht weer.

Enkel de sokken trouwens. Andere beschermers elke nacht af. En de sokken werden dan sochtends voor mij gecontroleerd en goed gedaan. Was er zelf eind van de dag en deed ze dan ook af tot ik weer naar huis ging.

Kleine kanttekening is dat mijn merrie het niet in enorm heftige mate had in die zin dat de plekken niet zo groot waren en ze na 2 kuren prednison waren verminderd. Ben pas na 2 maanden gaan inpakken maar dat is uiteindelijk wel de redding geweest.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 08-11-18 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:53

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:10

Lymfedrainage is leuk alleen zolang de haarvaten ontstoken zijn blijf je in dat cirkeltje. Heb je de lymfen “schoon/dun” dan stichten de haarvaten weer onrust waardoor je weer last krijgt van oedeem.

Eerst die vasculitis aanpakken. Het liefst bij Wapenveld. Mijn paard knapt zienderogen op maar we zijn er nog lang niet.