Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 12:15

Pandora: geen idee :) hij wil ze vochtiger hebben :) hij zegt dat er meer demping moet zijn en dat ze daar dus te hard voor geworden zijn...

Babootje: eens kijken wat of hoe, geen ervaring mee!

pien_2010: hier helaas automatisch drinkbakken in de weides, dus echt een vies plekje kan ik daar niet maken, hij drinkt natuurlijk niet altijd uit dezelfde bak buiten :)
Hij heeft ook nooit problemen gehad met de hoeven hoor, maar nu dus door de "slechte" smid en de aanhoudende droogte wel last...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:17

Enne (groene) leem erop smeren 's avonds en 's ochtends er weer afspoelen of overdag doen en paar uur laten zitten? Dan heb je eigenlijk hetzelfde effect.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 12:25

Hmmm, leem heb ik nog wel staan, is zo'n slecht idee nog niet :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:38

Groene klei is vochtonttrekkend, dat zou ik dus maar niet doen in dit geval :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:40

Pandora en gewoon modder maken, is dat een idee? Gewoon een emmer pakken met aarden en daar een papje van maken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:42

Ik begrijp je smid wel, nu is de voet zo droog dat het waarschijnlijk niet voldoende uit kan zetten tijdens het landen van de voet.
Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik kan me voorstellen dat de werking(en de pompfunctie) van de hoef minder is.
Waarom paarden in droog klimaat daar geen last van hebben weet ik niet, misschien toch een aanpassing vanuit de natuur door de jaren heen bij die paarden?
De hoeven van de paarden in Nederland zijn gewend aan meer vocht, dus ik kan me wel voorstellen dat de droogte problemen opleverde bij de paarden die hier al langer rondlopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:43

Voor mij niet Pien :) Van nat naar droog en weer naar nat is veel slechter voor een hoef dan constante droogte.
Juist droogte en hardheid maakt dat een paardenvoet veel minder gevoelig is voor invloeden van buitenaf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:45

Zonder foto's is de oorzaak niet te zeggen. Een hoefsmid heeft het in 1x allemaal verknald?? Gevoeligheid heeft een oorzaak. Als je nu met allerlei onnodige dure smeersels begint los je echt niks op.

Goede hoeven komen ALTIJD door; goede huisvesting, goede voeding en goed bekappen. Het een gaat echt niet zonder het ander.

Onze paarden hebben door de droogte ook keiharde hoeven. Als je dan wil bekappen, kan je ze enige tijd weken om het makkelijker te maken. Maar ze drogen gewoon weer hard op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:05

Mijn hoefsmid kwam er toen mee. Lijnmeel werkt verzachtend en weemakend. Ik vond het toen wel helpen.
Overigens kunt je het ook voeren. Lijnzaad wel eerst even koken. Het is een beetje slijmerig en schijnt bij te dragen aan collageen aanmaak.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:16

Oke, geen leem dus :D

Different: precies wat hij bedoelt, jij kan het beter verwoorden dan mij :)

Superpony: ik heb nu geen foto's bij de hand. Probleem situeert zich ook enkel in voorste voeten, achteraan geen problemen (daarmee bedoel ik geen inwendige problemen en geen last bij het lopen, ook wel droog). De oorsprong van de last wordt nu aangepakt, met een bekapbeleid van smid en dierenarts, dus dat komt wel goed. Ik zoek gewoon vochtinbrengers. Die ene smid heeft idd het één en ander verprutst ja, dat in combi met een paard wat gevoelig is aan verandering in de stand en een iets zwakker beendergestel geeft dan problemen na een tijdje.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:21

Charisma schreef:
Rond de kroonrand zitten er schilfers en op de hoefballen korsten. Dit zou volgens de DA komen door droogte. Ook begint de hoef precies aan de binnenkant "naar binnen te trekken". Dit zou komen door de droogte aan de binnenkant...

De vering en demping van de hoef zit'm in de hoefballen, en beslist niet in de kroonrand. Dat het daar nu wat schilferig is, dat is niet zo erg. Maar zonder fotos van de hoef, voorkant, zijkant en onderkant valt er weinig over te zeggen.
Staat nog op gras? Geen geval van hoefbevangenheid?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:28

De hoefballen waren ook heel gevoelig Lindsey, je kon daar bijna niet aankomen zonder een trap te krijgen. Dit is nu wel al beter geworden met het anders bekappen.
Geen gras meer, hoefbevangen is uitgesloten.
Onderkant is weinig van te zeggen op het moment, hij heeft een zooltje aan 1 kant en een siliconemesh aan de andere kant.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:46

Ik heb een tijdje hoefcreme gebruikt, hydrahoef van ej zelf, ruikt naar de nivea creme, daar werden de hoeven wel een stuk zachter van, ze sleten toen opeens heel hard :\ die is volgens mij ook echt wel redelijk vochtinbrengend

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:54

Maddy-Paola: ik zoek het op, thx!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:58

Koper schreef:
Een hoef droogt niet uit door droog weer, het is geen stuk hout. We wonen zo'n beetje in het zompigste stukje van de wereld en dan zou een paard het hier niet redden met z'n hoeven?

Hoe veel vrije beweging krijgt je paard en wat voer je 'm? Hydratatie komt van binnenuit.

Maar koper het is al maanden kurk droog, en ook in zompige tijden kunnen paarden echt droge of brokkel hoeven hebben en idd ook dat komt van binnen uit .

Hier kun je best wat bij helpen de producten van naf en ook de vocht inbrengende crème van de Drechtsteden helpen goed.
Ook had ik destijds een homeopathisch middeltje weet het recept niet meer,dat werkte geweldig goed

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:08

Van die neopreen springschoenen. Lekker vol laten zuigen met water en dan aandoen voor de nacht.

En ik hoor suoer goede betalen over the worlds best hoof oil. Maar daar is hier lastig aan te komen

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:18

Olikea, dat is nog eens een gedacht, dat heb ik nog wel liggen ergens. Lijkt mij een makkelijke oplossing...en die kan hij ook omhouden als hij naar buiten gaat (wij hebben beurtrol met de paarden buiten te zetten)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:54

Wijze woorden van mijn hoefsmid: af en toe de waterspuit erop zetten en daarna NIET afsluiten met olie.

Al die cremetjes sluiten juist de hoornlaag af.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:55

Cheminee: dat doe ik nu al 3x daags, maar dat helpt niet voldoende.
Ik ga de tip van Olikea proberen, kijken of dat gaat helpen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:56

Vocht wordt door de hoef vooral opgedaan langs de onderkant.
Ik lees nu dat er een zooltje en een silliconenmesh onderzit… :?
Nu begrijp ik de uitspraken van jouw smid nog minder :+

Hoefballen zo gevoelig ? Dit is echt niet normaal hoor.
Als ik jou was zou ik ergens een 2e opinie vragen...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 26-10-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:58

Ik denk dat je met natte springschoenen, buiten, mok gaat creëren

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:15

Cheminee schreef:
Ik denk dat je met natte springschoenen, buiten, mok gaat creëren

Geen peesbeschermer. Maar gewoon een springschoen.. werkte hier goed. Geen Mok oid gehad.
Wel als ze buiten gaan af en toe goed schoonmaken. Anders kan het schuren aan de kroonrand.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:19

natuurlijke spullen die opgenomen worden ipv afsluiten, dat zegt mijn smid welke al ruim 40 jaar in het vak zit. Ik smeer bij droogte de voeten in met schapenvet, je ziet dat het mooi wordt opgenomen maar dat het de hoef niet afsluit voor vocht van buitenaf, manenvet kan ook maar is lastiger aan te komen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 15:27

Pandora: dit beslag zit eronder omdat hij zo gevoelig liep na blunder van de vorige smid, is iets tijdelijks, hopelijk kan hij volgende keer zonder. De gevoeligheid in de hoefballen kwam ook daarvan.

Ik ga het toch proberen, moest hij mok krijgen dan kan ik er nog mee stoppen. Het is het proberen waard vind ik.

Meggiemeg: bedankt voor de tip!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:03

Hoe weet je dat er geen inwendige problemen zijn? Heb je foto's laten nemen van de hoeven?

Ook kurk en kurk droog brokkelen de hoeven van onze paarden echt niet en die lopen 24/7 hele jaar op zand en steen.

Het enige dat je kan doen is van die soaker schoenen en je paard een tijdje in het water zetten. Maar dat is altijd slechts tijdelijk.

Smeersels......ik snap werkelijk niet dat mensen erin trappen. Misschien eens goed leren hoe een hoef opgebouwd is, functioneert etc. Olie, zalf, creme gaat echt niet in de hoef komen. Hooguit heel oppervlakkig.