Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 15:00

Nadine_Fabi schreef:
wel de eerste 2 jaar met de voeremmer op borsthoogte

Bedankt Nadine_Fabi voor het delen van je verhaal.
Was het ook de kliniek die borsthoogte aanraadde, of heb je dat door uitproberen uitgevonden?

Mijn paard kreeg altijd haar voer op borsthoogte, maar heeft 2 verstoppingen gekregen. Nu voeren we op de grond.

Maar denk dat het ook afhangt wat de oorzaak is, dat het optimale bij een slokdarmverlamming weer anders is dan wanneer het komt door lui kauwen of te snel eten, etc.

Zat me ook te bedenken dat een houten voerbak met de afgeronde blokken misschien minder hygienisch is, maar is wel makkelijk te maken. Dan heb ik als alternatief nog de vele losse ronde/gladde stenen erbij doen, of 6 emmers kopen en die dan op verschillende plekken in de paddock laten zetten zodat ze steeds klein stukje moet lopen tussendoor. (Tegen de voerderstands aan is een afsluitbare kleine stenen paddock.) Misschien dat ik nog een apart topic open voor brainstorm hierover, maar nadat de endoscopie geweest is zodat ik meer info heb.

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:28

Rivano schreef:
Nadine_Fabi schreef:
wel de eerste 2 jaar met de voeremmer op borsthoogte

Bedankt Nadine_Fabi voor het delen van je verhaal.
Was het ook de kliniek die borsthoogte aanraadde, of heb je dat door uitproberen uitgevonden?.

De kliniek adviseerde euthaniseren, dus de borsthoogte was eigenlijk niet
meer aan de orde.. was veel uitproberen, de shetlander hier heeft het ook
eenmalig gehad, ook vanaf de grond.. het zal in veel dingen schelen,
ik heb geleerd hoe natter en glibberiger het voer, hoe minder verstoppingen..
Dit zal ook verschillen met de reden van de verstopping,
verlamming, gulzig, niet goed kauwen..

De shetlander was gewoon te gulzig, kan gebeuren.. :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:37

Nadine_Fabi schreef:

Kwaliteit van de brok maakt ook verschil.
Zn 20 jaar terug toen wij nog wat minder verstand hadden kochten wij goedkoop spul bij de voederage handel in de straat.
Brok zwelde enorm op als je het in het water deed ( terwijl het gewoon normaal paardenbrok was) kwamen wij achter na de verstopping.

No_No

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:11

Ts, lijzaad door je voer? Wordt het lekker glibberig van.
Ik doe een kopje lijnzaad met wag gekookt water. Even laten staan en afkoelen en voeren

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:16

Dubbel post :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:19

Mijn merrie krijgt al jaren haar bix geweekt met water (en een flinke scheut omega olie) vanaf de grond.
Ze kliedert er wel heerlijk mee, maar goed, dat nemen we dan maar op de koop toe.

Volgens de geleerden had ze al 3,5 jaar dood moeten zijn met deze aandoening.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:19

heb je laten onderzoeken of er een rede is voor de verstopping ??je kan een scopie laten maken. bij onze pony was de oorzaak een hele nare tumor :(

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:26

Mijn merrie heeft voorheen meerdere verstoppingen gehad en die eet op borst hoogte beter/rustiger als vanaf de grond.
Haar brok krijgt ze dus gewoon in de voerbak op goede hoogte hooi eet ze vanaf de grond daarmee is ze minder gulzig dus dat gaat goed

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:28

Bij mijn paard is de enige manier op borstholte te voeren. Dan kan men zeggen dat vanaf de grond beter is maar dan raakt hij direct verstopt. Sinds hij al zijn krachtvoer (natte slobber) en hooi (absoluut géén voordroog!!) in slowfeeders op borstholte gevoerd krijgt heeft hij geen verstopping meer gehad. Ik denk dus dat je gewoon moet kijken wat voor jouw paard specifiek werkt. Succes, het is een nare aandoening die veel stress oplevert voor zowel paard als baas :(
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 27-10-18 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:29

sassefras schreef:
heb je laten onderzoeken of er een rede is voor de verstopping ??je kan een scopie laten maken. bij onze pony was de oorzaak een hele nare tumor :(

Zoals ik het lees uit een bericht van TS denk ik dat die endoscopie al op de planning staat:

Rivano schreef:
Misschien dat ik nog een apart topic open voor brainstorm hierover, maar nadat de endoscopie geweest is zodat ik meer info heb.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:55

Ik heb er 2 die gevoelig op slokdarmverstopping zijn. Mijne krijgen het vaak als ze van de grond eten. Dus heb liever op borsthoogte. Maar als ze op onbeperkt ruwvoer staan zijn ze al een stuk minder gulzig op hun krachtvoer. Dus dat is bij mij wat helpt. Hoop dat je hier wat aan hebt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:54

Misschien weten ze de reden ook niet precies waarom op borsthoogte maar blijkt het in de praktijk te werken.
Wat ik wel zie bij mijn paard, (die krijgt zijn eten in een emmer op de grond,) dat hij een hap neemt en dan zijn hoofd omhoog doet om te kauwen, dat vind hij prettiger eten.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 16:55

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Ze krijgt het nu op de grond met olie erdoor, en grote keien in de bak. Ze lijkt nu wel iets langzamer te eten dan wanneer ze het op borsthoogte krijgt. Ze eet nu 'losstaand' in de paddock ipv de voederstands, en doet vaker haar hoofd omhoog om rustig rond te kijken. (In de voederstands is veel minder te zien.) Maar alsnog, nadat ze de helft opheeft, dan gaat het knopje om en moet die voerbak om zodat ze vrij toegang heeft. Ze zet echt alles in het werk om dat te doen.
%)

No_No schreef:
Ts, lijzaad door je voer? Wordt het lekker glibberig van.

Ze krijgt olie erdoor. Eerst alleen in de ochtend, nu bij beide voerbeurten.

Luf_Midnight schreef:
Haar brok krijgt ze dus gewoon in de voerbak op goede hoogte hooi eet ze vanaf de grond daarmee is ze minder gulzig dus dat gaat goed

Ze eet het hooi inderdaad ook rustig. Verder staat ze jaarrond 24/7 op flink gras en dan 2x per dag brok. (De andere paarden hebben geen slokdarmverstoppingen. Maar die eten dan ook heel beschaafd. :D Hapje nemen, kauwen, mond leegeten, en dan weer hapje nemen. Heel netjes allemaal, nog net niet met mes en vork.)

Gulpje schreef:
Ik denk dus dat je gewoon moet kijken wat voor jouw paard specifiek werkt. Succes, het is een nare aandoening die veel stress oplevert voor zowel paard als baas

Tot nu toe op de grond schijnt iets beter te werken zolang ze niet de boel manipuleert en alsnog door de trukendoos snel toegang krijgt tot grotere happen brokken. Het is inderdaad niet goed voor je hart en ziel, ziet er allemaal erg naar uit, lijkt net of ze stikken. Voor haarzelf is het natuurlijk 100x erger, want ze was er die 2x echt heel beroerd van. Zo sneu. Maar gelukkig zodra de prop weg is, is ze weer zo opgeknapt en opgewekt.

daantjuhhh schreef:
Zoals ik het lees uit een bericht van TS denk ik dat die endoscopie al op de planning staat

Morgenochtend (maandag) om 8h30. Maar er is nog kans dat het verplaatst wordt maar dat hoor ik (hopelijk) vandaag. Tandarts komt ook nog, maar heb nog geen datum.
Allemaal duimen hoor!

MirandaFuego schreef:
Misschien weten ze de reden ook niet precies waarom op borsthoogte maar blijkt het in de praktijk te werken.
Wat ik wel zie bij mijn paard, (die krijgt zijn eten in een emmer op de grond,) dat hij een hap neemt en dan zijn hoofd omhoog doet om te kauwen, dat vind hij prettiger eten.

Dat lijkt inderdaad overeen te komen met wat ik bij haar zie. De combinatie van eten vanaf de grond, en het eten in de verzamel-paddock ipv de "paddock-paradise-achtige" voederstands. Ze doet veel vaker haar hoofd omhoog, terwijl ze in de voederstands aan 1 stuk door het voer staat te stofzuigeren, zonder 1x op om om te kijken. (het is trouwens geen 'stress rondkijken', maar gewoon al kauwend op haar gemakje wat kijken. Ze is van bijzonder weinig onder de indruk. :') ) (Dit werkt totdat ze halverwege is, en de bak om moet...)

Maar het zal zoals enkele hiervoor ook meldden, per paard kunnen verschillen wat beter werkt, en zal hett uitproberen blijven.
Maar please blijf verhalen en redenen melden, want ik blijf geinteresseerd in de mogelijke theorie erachter waarom het 1 beter zou zijn dan het andere.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:28

daantjuhhh schreef:
Nadine_Fabi schreef:

Kwaliteit van de brok maakt ook verschil.
Zn 20 jaar terug toen wij nog wat minder verstand hadden kochten wij goedkoop spul bij de voederage handel in de straat.
Brok zwelde enorm op als je het in het water deed ( terwijl het gewoon normaal paardenbrok was) kwamen wij achter na de verstopping.

En opletten op de brokjes zelf. Als ik nu kijk naar bijvoorbeeld Pavo of Subli, zijn het net konijnenbrokjes, ze hoeven dus veel minder te kauwen. (De welkoop hier in de buurt dachten bijvoorbeeld ook dat het konijnenbrokjes waren...) Zoek voor grotere brokken, zoals Cavalor, die zorgt dat de paarden meer kauwen, dan wordt er ook meer speeksel aangemaakt wat weer beter glijdt in de slokdarm maar ook zorgt voor neutralisering in het maagzuur wat weer zorgt voor minder maagzweren. Ik snap oprecht niet hoe Pavo en Subli nog steeds die kleine brokjes verkopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:37

Grote brokken zwellen wel vaak weer meer op, er is zowel voor grote als voor kleine brokken wat te zeggen. Pavo basic+ zijn overigens kleinere brokken dan pavo Condition of Energy Control (andere brokken niet gevoerd). Grotere brokken zijn vaak wel duurder om te persen.

Hier krijgt het paard alles geweekt. Het hoeft niet waterdun te zijn, liever niet zelfs, maar zelfs de muesli wordt 10 minuten geweekt en zolang dat gebeurt heeft hij geen last meer van verstoppingen. Ook toen hij nog vreselijk honger had (door een tandprobleem, we hadden hem net en hij at 13.5kg bijvoer = 10kg SP en 3.5kg basisbrok) ging dit goed, maar toen hij, ondertussen al terug naar een halve schep, brokken droog bij zijn SP kreeg, was het direct weer flink raak en moesten we zelfs zijn hooi een week weken om zijn slokdarm weer te laten herstellen.

Overigens werkt los gestort voeren beter dan uit een voerbak hier. Dan eet hij rustiger en kan hij niet zulke grote happen nemen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:20

De diversiteit aan alternatieve stalbodembedekking kan mi ook een verhoogd risico vormen op slokdarmverstopping.
Bv. vlas, hennep, koolzaad , houtvezel, etc.
Deze kunnen de slokdarm irriteren, zodanig dat er schade ontstaat aan de slokdarmwand.
De wand word daardoor minder glad, er komen oneffenheden.
De irritatie/schade is een trigger tot slokdarmverstopping.
Ook zijn kort gehakselde vezels vandaag de dag populair, denk aan luzerne, haverstro etc.
Vezels korter dan 3 cm worden door het systeem van het paard niet herkend als ruwvoer.
De kortheid en de scherpheid zorgt ook voor irritatie.
Om die reden is t mi ook nooit een goed alternatief.
Vezels zijn natuurlijk prima voor een paard, voor de darmwand en de maag, maar liever langere vezels die niet voor irritatie zorgen en het systeem lekker aan t werk zet tot vertering

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:41

Ik voer al jaren in de stal, heb zo een flexibele plastic bak, kunnen ze gewoon per ongeluk op gaan liggen zonder dat hij stuk gaat.

Van de grond af het meest natuurlijker, als je brokjes tussen het hooi doet, kunnen ze met hun
lippen dit makkelijk pakken...ik veeg altijd voor voeren de eerste meter van de stal schoon...ik ben geen slobberfan, paarden moeten kauwen en bijten....kledders is drinken en dat kan fout gaan....met weinig speeksel aanmaak denk ik dat de brokjes los tussen hooi op grond het beste dan is..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:44

Ik zou geen olie voeren, dat is plakzooi...als je lijnzaadolie wil voeren, zou ik de gebroken lijnzaad doen en los door de brokjes in een kleine hoeveelheid en de rest tussen hooi.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 22:48

Endoscopie is geweest, en ze heeft zich voorbeeldig gedragen! Ben zo trots op haar! (Ze is nog maar 28 maanden.) Alles zag er goed uit, geen beschadigingen of gezwellen of tumoren. De 'ben de naam even kwijt', (verzamelruimte voor de slokdarm) was wel wat ruim, maar niet abnormaal. Het zal echt het snelle "stofzuigeren" zijn met wat lui kauwen. Hij raadde ook aan om in haar geval vanaf de grond te voeren.

Mizora schreef:
Overigens werkt los gestort voeren beter dan uit een voerbak hier. Dan eet hij rustiger en kan hij niet zulke grote happen nemen.

Met een voerbak werkt het hier ook inderdaad niet zo goed, ze verzint overal wel wat op om het op te kieperen en alle keien en bakstenen dan aan de kant te schuiven en alsnog alles naar binnen te snaaien. Verbazend hoe sterk en inentief ze opeens kunnen zijn als er eten in het spel is.. :D Ding is op alle manieren verzwaard.
Dus nu vegen een stuk paddock schoon en leggen overal een klein beetje neer. Dan moet ze steeds klein stukje lopen, en kan inderdaad geen happen meer nemen. Eens kijken hoe dat gaat.

Clasical schreef:
De diversiteit aan alternatieve stalbodembedekking kan mi ook een verhoogd risico vormen op slokdarmverstopping.

Bedankt voor de toevoeging. (Ze staat zelf 24/7 in de wei. Maar is relevant voor anderen die dit misschien lezen met hetzelfde probleem.)

Indestal schreef:
ik ben geen slobberfan, paarden moeten kauwen en bijten

We hadden het alleen de eerste dagen gedaan om de slokdarm rust te geven. Vanmiddag heeft ze haar brokken deels voor-gemalen gekregen. (met dank aan Daniel onze staljongen) En overmorgen krijgt ze de oude brokken weer maar dan op een stuk betonnen grond zonder voerbak.

Indestal schreef:
Ik zou geen olie voeren, dat is plakzooi...als je lijnzaadolie wil voeren, zou ik de gebroken lijnzaad doen en los door de brokjes in een kleine hoeveelheid en de rest tussen hooi.

Zal eens kijken of dat hier is. Want specifiek lijnzaadolie is niet te koop.

Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:59

Wat je zegt in het bericht hiervoor. Dat zn slokdarm verstopping erg naar is om te zien.

Dat kan mijn vader beamen.
Toen mijn paard een verstopping had is mijn vader die normaal echt een bikkel is. Flauw gevallen.

Ja hij kan er prima tegen als zijn dochter een staaf van 30 cm in haar zij gestoken krijgt in het ziekenhuis vanwege een klaplong waar hij bij stond. Maar een slokdarm verstopping _O-
Ja hoor, meneer ging nokkie. :oo
Ik weet mijn plaats :') :')

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 16:11

daantjuhhh schreef:
Wat je zegt in het bericht hiervoor. Dat zn slokdarm verstopping erg naar is om te zien.

Dat kan mijn vader beamen.
Toen mijn paard een verstopping had is mijn vader die normaal echt een bikkel is. Flauw gevallen.

Ja hij kan er prima tegen als zijn dochter een staaf van 30 cm in haar zij gestoken krijgt in het ziekenhuis vanwege een klaplong waar hij bij stond. Maar een slokdarm verstopping _O-
Ja hoor, meneer ging nokkie. :oo
Ik weet mijn plaats :') :')

Jeeje joh!!
Wat erg, als ik vragen mag, hoe was dat gebeurd, die staaf?
Moet eigenlijk wel beetje aan mijn vader denken, als er iets met dieren is dan wordt hij ook softy, verder bij mensen: "Tanden op elkaar, en hup".

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:54

Die staaf was om de klaplong weer van lucht te voorzien neem ik aan. :)

Wat fijn dat alles er goed uitziet van binnen!
Maar heb je verder nog adviezen gehad behalve op de grond voeren?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:15

hier ook regelmatig een slokdarmverstopping gehad. Meestal omdat meneer kauwen voor watjes vindt. ik ben luzerne door zijn muesli gaan voeren (ja, hij kreeg al geen brokken). daardoor eet hij rustiger en wordt hij gedwongen beter te kauwen. Dat gaat nu al 1,5 jaar goed.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:30

Mijn schrokop is er ook gevoelig voor. Hem moet je echt dwingen tot goed kauwen. Nu voer ik cavalor fiber force. Ben er heel tevreden over.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:45

MirandaFuego schreef:
Die staaf was om de klaplong weer van lucht te voorzien neem ik aan. :)

Wat fijn dat alles er goed uitziet van binnen!
Maar heb je verder nog adviezen gehad behalve op de grond voeren?

Haha ja klopt!
Mijn pa vroeg nog wel voor de zekerheid of die er niet aan de andere kant weer uit kwam :')

Auto ongelukje