Bedankt iedereen voor het meedenken!
Ze krijgt het nu op de grond met olie erdoor, en grote keien in de bak. Ze lijkt nu wel iets langzamer te eten dan wanneer ze het op borsthoogte krijgt. Ze eet nu 'losstaand' in de paddock ipv de voederstands, en doet vaker haar hoofd omhoog om rustig rond te kijken. (In de voederstands is veel minder te zien.) Maar alsnog, nadat ze de helft opheeft, dan gaat het knopje om en moet die voerbak om zodat ze vrij toegang heeft. Ze zet echt alles in het werk om dat te doen.
No_No schreef:Ts, lijzaad door je voer? Wordt het lekker glibberig van.
Ze krijgt olie erdoor. Eerst alleen in de ochtend, nu bij beide voerbeurten.
Luf_Midnight schreef:Haar brok krijgt ze dus gewoon in de voerbak op goede hoogte hooi eet ze vanaf de grond daarmee is ze minder gulzig dus dat gaat goed
Ze eet het hooi inderdaad ook rustig. Verder staat ze jaarrond 24/7 op flink gras en dan 2x per dag brok. (De andere paarden hebben geen slokdarmverstoppingen. Maar die eten dan ook heel beschaafd.
Hapje nemen, kauwen, mond leegeten, en dan weer hapje nemen. Heel netjes allemaal, nog net niet met mes en vork.)
Gulpje schreef:Ik denk dus dat je gewoon moet kijken wat voor jouw paard specifiek werkt. Succes, het is een nare aandoening die veel stress oplevert voor zowel paard als baas
Tot nu toe op de grond schijnt iets beter te werken zolang ze niet de boel manipuleert en alsnog door de trukendoos snel toegang krijgt tot grotere happen brokken. Het is inderdaad niet goed voor je hart en ziel, ziet er allemaal erg naar uit, lijkt net of ze stikken. Voor haarzelf is het natuurlijk 100x erger, want ze was er die 2x echt heel beroerd van. Zo sneu. Maar gelukkig zodra de prop weg is, is ze weer zo opgeknapt en opgewekt.
daantjuhhh schreef:Zoals ik het lees uit een bericht van TS denk ik dat die endoscopie al op de planning staat
Morgenochtend (maandag) om 8h30. Maar er is nog kans dat het verplaatst wordt maar dat hoor ik (hopelijk) vandaag. Tandarts komt ook nog, maar heb nog geen datum.
Allemaal duimen hoor!
MirandaFuego schreef:Misschien weten ze de reden ook niet precies waarom op borsthoogte maar blijkt het in de praktijk te werken.
Wat ik wel zie bij mijn paard, (die krijgt zijn eten in een emmer op de grond,) dat hij een hap neemt en dan zijn hoofd omhoog doet om te kauwen, dat vind hij prettiger eten.
Dat lijkt inderdaad overeen te komen met wat ik bij haar zie. De combinatie van eten vanaf de grond, en het eten in de verzamel-paddock ipv de "paddock-paradise-achtige" voederstands. Ze doet veel vaker haar hoofd omhoog, terwijl ze in de voederstands aan 1 stuk door het voer staat te stofzuigeren, zonder 1x op om om te kijken. (het is trouwens geen 'stress rondkijken', maar gewoon al kauwend op haar gemakje wat kijken. Ze is van bijzonder weinig onder de indruk.
) (Dit werkt totdat ze halverwege is, en de bak om moet...)
Maar het zal zoals enkele hiervoor ook meldden, per paard kunnen verschillen wat beter werkt, en zal hett uitproberen blijven.
Maar please blijf verhalen en redenen melden, want ik blijf geinteresseerd in de mogelijke theorie erachter waarom het 1 beter zou zijn dan het andere.