Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
twisietos schreef:Maislijnzaad brok van horsefood doen ze bij ons heel goed op en pulp
Amiigo schreef:Geen boer in de buurt waar je een paar keer in de week een emmertje snijmais kan halen? Op mijn werk krijgen alle paarden mais en die zien er allemaal top uit, zelfs de jonge paarden die nog volop in de groei zijn en sinds kort in training.
__elise__ schreef:Je zou ook eens kunnen kijken naar een ander hooinet. Ik heb ditzelfde hooinet voor mijn shetlandponies die niet teveel mogen. Mijn paard wordt ook snel schraal en die moet ik dus echt niet voeren met een slowfoodnet (naam zegt het al!). Ze eten hiermee veeeel minder dan uit een net met mazen van bijvoorbeeld 5x5 of los hooi. Mijn paard heeft daar heel veel baat bij. Dus dat kun je ook nog eens proberen.
Mijn paard voer ik merriebrok bij om aan te zetten, op dit moment ongeveer een kwart schep per dag. Afgelopen winter heeft ze ook luzerne gehad, daar deed ze het ook erg goed op.
Verder zou je ook met dikkere dekens kunnen werken. Dan kunnen ze de energie gebruiken om vet/spieren te kweken i.p.v. zich warm te houden. Mijn paard krijgt bijvoorbeeld 's nachts een 100 gram deken op omdat ze anders echt te veel gaat invallen.
xPearl schreef:Zo. Dat is een mooi stapeltje eten, haha!
4 tot 6 voerbeurten per dag gaat mij echt niet lukken. Voeren word voor mij gedaan (ochtend en avond) en ik ben er zelf 1x per dag. Dus ik zou evt 3x per dag kunnen voeren.
Ik zie nu vaak olie voorbij komen. Wat voor olie gaf jij?
SP is idd geen vervanger voor brok, maar meer vervanger voor ruwvoer, volgensmij. Vorig jaar kreeg hij daar dus 2kg van per dag, maar nu gewoon 1kg. Maar zoals ik al zei krijgt hij dat meer omdat hij het gewoon mega lekker vind.
Dat over maismeel las ik inderdaad ook. Dat van merriebrok dan weer net niet, haha. Maar het klinkt wel logische.
En vandaar dat ik inderdaad de pramox in huis heb liggen; Voor als de eerste nachtvorst is geweest, haha
@Deess
Mestonderzoek heb ik nog niet gedaan eigenlijk.
Zoals ik hier boven heb verteld is vaker dan 3x per dag voeren erg moeilijk. En ik wil de staleigenaren ook niet opzadelen met allemaal verschillende soorten voer wat elke keer gegeven moet worden, als het niet nodig is haha. Vandaar de 1x per dag 1kg SP. Heel misschien is 2x per dag een kilo mogelijk, maar dat zou ik moeten kijken..
Lucerne ga ik naar kijken, want daar hoor ik dus veel over!
Verder lukt onbeperkt hooi niet.. Alleen op stal onbeperkt ruwvoer. Verder staat hij nu onder de deken. Nog wel een ongevoerde regendeken, maar straks gaan er wel dikkere dekens op, als het kouder word. Ook omdat hij onder het zadel loopt en ik dus geen teddy wil, haha!