Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:29

Je zou ook eens kunnen kijken naar een ander hooinet. Ik heb ditzelfde hooinet voor mijn shetlandponies die niet teveel mogen. Mijn paard wordt ook snel schraal en die moet ik dus echt niet voeren met een slowfoodnet (naam zegt het al!). Ze eten hiermee veeeel minder dan uit een net met mazen van bijvoorbeeld 5x5 of los hooi. Mijn paard heeft daar heel veel baat bij. Dus dat kun je ook nog eens proberen.
Mijn paard voer ik merriebrok bij om aan te zetten, op dit moment ongeveer een kwart schep per dag. Afgelopen winter heeft ze ook luzerne gehad, daar deed ze het ook erg goed op.
Verder zou je ook met dikkere dekens kunnen werken. Dan kunnen ze de energie gebruiken om vet/spieren te kweken i.p.v. zich warm te houden. Mijn paard krijgt bijvoorbeeld 's nachts een 100 gram deken op omdat ze anders echt te veel gaat invallen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:09

twisietos schreef:
Maislijnzaad brok van horsefood doen ze bij ons heel goed op en pulp

Ik ga er naar kijken!

Amiigo schreef:
Geen boer in de buurt waar je een paar keer in de week een emmertje snijmais kan halen? Op mijn werk krijgen alle paarden mais en die zien er allemaal top uit, zelfs de jonge paarden die nog volop in de groei zijn en sinds kort in training.

Zekers, genoeg boeren hier in de buurt, haha. Maar echt nog nooit van gehoord dat ze dat aan paarden geven, haha!

__elise__ schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken naar een ander hooinet. Ik heb ditzelfde hooinet voor mijn shetlandponies die niet teveel mogen. Mijn paard wordt ook snel schraal en die moet ik dus echt niet voeren met een slowfoodnet (naam zegt het al!). Ze eten hiermee veeeel minder dan uit een net met mazen van bijvoorbeeld 5x5 of los hooi. Mijn paard heeft daar heel veel baat bij. Dus dat kun je ook nog eens proberen.
Mijn paard voer ik merriebrok bij om aan te zetten, op dit moment ongeveer een kwart schep per dag. Afgelopen winter heeft ze ook luzerne gehad, daar deed ze het ook erg goed op.
Verder zou je ook met dikkere dekens kunnen werken. Dan kunnen ze de energie gebruiken om vet/spieren te kweken i.p.v. zich warm te houden. Mijn paard krijgt bijvoorbeeld 's nachts een 100 gram deken op omdat ze anders echt te veel gaat invallen.

Het komt ook niet door het hooinet dat hij zo schraal is. Maar ik zal het even toelichten in PB!
Los hooi word mega versmeerd door stal, en zoveel in de stal gooien dat ze er de hele avond/nacht/stukje ochtend mee kunnen, word lastig ben ik bang.. Opzich is het net verder wel prima. Maar was sowieso van plan om iets te zoeken, van ong hetzelfde formaat, maar dat t miss wat makkelijker gaat. Maar ik weet nog niet wat :').
Dikkere dekens word op dit moment lastig.. Heb ze wel liggen hoor! Sws 0g, 50g, 100g en 200g. 300g moet ik nog halen. Maar eigg is hij goed warm onder de 0g.. Heb hem nu onder de 50g gezet, en dan word er morgen even voor mij gekeken hoe die voelt. Hij is niet zo'n koudkleum. Maar als het kouder word, word 'ie wel ingepakt hoor! :j

Hilary

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:10

Snijmais vind ik geen paardenvoer. Veel te veel zetmeel (daar overbelast je juist de darmen mee).

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 07:53

Hilary schreef:
Snijmais vind ik geen paardenvoer. Veel te veel zetmeel (daar overbelast je juist de darmen mee).

Ik heb het nog niet uitgezocht, maar mijn gevoel zegt dit ook :')

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:05

Citaat:
Maislijnzaad brok van horsefood doen ze bij ons heel goed op

Hier ook hele goede ervaringen mee. Ik kreeg mijn merrie bij haar 2e veulen niet meer op gewicht tot ik dit ging geven!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:08

Ik heb goede ervaringen met sojaschroot. Die eiwitten zijn goedopneembaar voor paarden en je hoeft er in volume ook niet heel veel van te geven. Het mooist zou zijn als je dat aan elke voerbeurt toe kunt laten voegen. Misschien bakjes met brok van stal klaarzetten en daar de soja alvast aan toevoegen? Zo kun je 3 kleinere porties extra's geven.

Princesj

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:53

Mijn paard is erg opgeknapt door NAF Magic. Ik kreeg de tip destijds mee tijdens een les en ik zweer bij dat spul voor vele problemen. Ik heb haar er 2 maanden op gehad, sindsdien nooit meer schraal geweest, het probleem lag blijkbaar in de darmen.

Daarnaast gebruik ik ook geen slowfeeders of netten meer, maar gaat het hooi gewoon in een bak. Een schraal paard moet eten, niet vertraagd eten of daar moeite voor moeten doen.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:59

Uit ervaring doet slappe mest en een te mager paard dat niet wil verdikken mij denken aan zand in de darmen. Misschien een kuurtje sandclear geven voor alle zekerheid?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:17

xPearl schreef:
Zo. Dat is een mooi stapeltje eten, haha!
4 tot 6 voerbeurten per dag gaat mij echt niet lukken. Voeren word voor mij gedaan (ochtend en avond) en ik ben er zelf 1x per dag. Dus ik zou evt 3x per dag kunnen voeren.
Ik zie nu vaak olie voorbij komen. Wat voor olie gaf jij?

SP is idd geen vervanger voor brok, maar meer vervanger voor ruwvoer, volgensmij. Vorig jaar kreeg hij daar dus 2kg van per dag, maar nu gewoon 1kg. Maar zoals ik al zei krijgt hij dat meer omdat hij het gewoon mega lekker vind.

Dat over maismeel las ik inderdaad ook. Dat van merriebrok dan weer net niet, haha. Maar het klinkt wel logische.

En vandaar dat ik inderdaad de pramox in huis heb liggen; Voor als de eerste nachtvorst is geweest, haha

@Deess
Mestonderzoek heb ik nog niet gedaan eigenlijk.
Zoals ik hier boven heb verteld is vaker dan 3x per dag voeren erg moeilijk. En ik wil de staleigenaren ook niet opzadelen met allemaal verschillende soorten voer wat elke keer gegeven moet worden, als het niet nodig is haha. Vandaar de 1x per dag 1kg SP. Heel misschien is 2x per dag een kilo mogelijk, maar dat zou ik moeten kijken..
Lucerne ga ik naar kijken, want daar hoor ik dus veel over!
Verder lukt onbeperkt hooi niet.. Alleen op stal onbeperkt ruwvoer. Verder staat hij nu onder de deken. Nog wel een ongevoerde regendeken, maar straks gaan er wel dikkere dekens op, als het kouder word. Ook omdat hij onder het zadel loopt en ik dus geen teddy wil, haha!

Ja het is zat haha! Het werkt gelukkig ook :D.

Ik gaf eerst als olie de Sectolin lijnzaadolie en nu de NAF Omega Olie.

Hier hadden ze overigens ook wat te veel zand in de darmen zitten. Voordat er een kuur voor het zand in gegaan is kwam ze toch wel al aan. Het is heel makkelijk om te testen of er (te) veel zand in de darmen zit trouwens. Beetje (verse) mest in een zakje doen, water bij doen even kneden en ophangen in een punt. Na +/- 10 min is het zand naar beneden gezakt.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:13

ik zou ook zeker even kijken naar het Fibra wat eerder genoemd is.
mijn paard krijgt het jaar rond (in de winter extra omdat ze dan wat terugvalt ivm geen gras) en doet het er heel goed op! Paard van een vriendin is er ook zichtbaar van opgeknapt!
Verder krijgen bij ons op stal de paarden die het nodig hebben een mix van SP en pulp. paar oudjes die praktisch geen hooi meer kunnen eten ivm gebit zien er op deze wijze nog super uit, dus miss een idee om savonds een emmer klaar te maken met 2 schepen SP en 1 pulp, water erbij en dan kan je staleigenaar bij de ochtend en avond beurt 1,5 a 2 scheppen geven (scheelt jouw weer in voerbeurt en staleigenaar in weken oid).