Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:49

Mijne, die ik nu bijna 3j heb, en sinds een maand op een andere stal heb, is een rustige koudbloedkruising... En de laatste dagen heb ik een arabische stoomlocomotief die het gevoel heeft de hele wereld te moeten managen.
Ze moeten settlen, en dat kan langer duren dan het lijkt.
Geduld, lekker veel rust en veel ruwvoer, beetje routine gaan opbouwen, maar kleiner dan dat je zou willen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:03

Wennen idd verder zijn al goede tips gegeven.
En het ene paard went sneller dan het andere. Ken een paard die 4 maanden nodig had om te wennen aan nieuwe stal en omgeving.

Over vitalbix ik bestel die ook online (ben ook van België) en heb die binnen 48u meestal al aan huis geleverd. Als je vandaag besteld houd rekening met weekend dan wordt er niet geleverd namelijk maar dan heb je die dinsdag sowieso normaal gezien.

Succes met je paard :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:06

Het paardje mag blij zijn dat ze bij jou terecht is gekomen TS!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:34

Qua voer: ik zou niet de Pianissimo geven. Die zit veel te hoog in suikers voor een heet paard. Zoek naar iets met een zo laag mogelijke suiker+zetmeel (voervergelijk.nl kan je hiermee helpen, hele handige site). Persoonlijk ben ik fan van de Sport Mix Zero van Aveve, deze zit laag in suikers en is graanloos, wat voor een paard gezonder is. Goede muesli voor een mooie prijs. Mijn merrie krijg je knettergek met een doorsnee muesli of brok, op de SMZ was ze zoveel rustiger. Van Cavalor heb je de Fiberforce, die zit nog lager in suikers maar is meteen ook een pakje duurder. Idem met Pavo die Care4Life heeft als vergelijkbaar product.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:58

Zo herkenbaar. Sommige paarden worden gewoon heel heet van teveel suikers. Toen ik mijn paard kocht duurde het even voordat ik het door had. 2 x een halfje biks kreeg hij en ik ging letterlijk door de bak vliegen. Toen ik hem op fibra premium (heel laag in suiker en zetmeel) zette met een bakje Marstall force vitamines was het over. Later nog een paar keer geprobeerd ander krachtvoer toe te voegen, maar met rijden heb ik daar alleen maar last van. Ook als er in het voorjaar of najaar veel fructaan in het gras zit merk ik het meteen. Hij blijft lopen...… 1 dag van de wei en het is meteen over. Maar alleen bietenpulp is inderdaad niet aan te raden vanwege de scheve CA/P verhouding dus ik zou daar zeker een vitaminesupplement bij voeren.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 19-10-18 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:04

Ik heb ook een paard dat van cool naar volslagen maf gaat van een halve schep krachtvoer. Daar zou ik dus eerst maar mee stoppen.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:11

Art_Ificious schreef:
Wennen idd verder zijn al goede tips gegeven.
En het ene paard went sneller dan het andere. Ken een paard die 4 maanden nodig had om te wennen aan nieuwe stal en omgeving.

Over vitalbix ik bestel die ook online (ben ook van België) en heb die binnen 48u meestal al aan huis geleverd. Als je vandaag besteld houd rekening met weekend dan wordt er niet geleverd namelijk maar dan heb je die dinsdag sowieso normaal gezien.

Succes met je paard :)

Voor de één werkt vitabix prima, maar voor de ander niet. Zelf heb ik met de Vitalbix voor mijn paard geen goede ervaringen. Hij ging daarvan precies hetzelfde doen als met biks, terwijl de Marstall force prima gaat (al vind ik persoonlijk van de Marstall force dat daarin eigenlijk teveel ijzer zit als de paarden grazen op een bodem waar veel ijzer zit of uit de sloot cq grondwater drinken.) . Er is overigens ergens een topic waar de ervaringen met vitalbix heel verschillend waren. Sommige paarden werden er heel chill van maar er waren er ook die hetzelfde hadden als ik. Het is dus gewoon even zoeken wat bij jouw paard en in jouw situatie past. En natuurlijk moet hij ook wennen aan de nieuwe situatie...

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 00:27

Dank je allemaal ik word steeds wijzer.
Op voervergelijk vond ik vooral bij de metazoa de reacties van de mensen heel gemengd. Dus we gaan zoeken tot we het geschikte voer hebben gevonden. Het is niet dat ze veel moet hebben maar je wil ze toch iets geven als de rest iets krijgt en zeker naar vitamines toe.
Over gras had ik nog niet nagedacht maar is logisch eigenlijk. Dus dit zou nu ook wel het geval kunnen zijn want onze weide is nog steeds heel rijk. We gaan er mee verder.
Hopelijk kunnen we dan verder met dit karakter koppie.

Afbeelding

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 21:59

Kleine update. Vandaag was ze super kalm te rijden en weer veel meer knuffelig op een kalme manier. Dus minder graan was precies de oplossing. Dus ga een vitamine brok nog bijhalen dat ze alles binnen heeft.