Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
louw01 schreef:Mijn PRE, goedgekeurd voor reproductie, is positief getest op de erfelijke spierziekte PSSM 2. Het is een langzaam slopende ziekte, die vaak verward wordt met andere aandoeningen.
De enige manier om hier achter te komen is te laten testen. Ik heb hiervoor Center for Animal Genetics gebruikt in Duitsland.
Citaat:In case anyone interested. My friend had a muscle biopsy done on her mare for pssm2. Came back positive. Sent in hair analysis for equisec bc as well. Came back negative for EVERY VARIANT they claim to be testing for including pssm2.
Lukasje schreef:Mag ik even binnen vallen met een vraag?
Momenteel ben ik geïnteresseerd in een lusitano. Als ik het hier zo lees, zouden jullie die laten testen op PSSM2? En hoe dan ? Je kan toch moeilijk om een biopt vragen ?
xyzutu2 schreef:In dat topic werd toch ook door diverse mensen uitgelegd dat PSSM 2 spierbiopten op hun beurt weer niet betrouwbaar zijn omdat ze alleen een afwijkend resultaat laten zien tijdens een aanval van PSSM 2.
xyzutu2 schreef:Plus dat in de VS gebleken is dat het afnemen van een spierbiopt bij een paard dat al in een spierafbraakfase zit de aanval juist kan versterken - of tijdens een goede fase juist kan triggeren.
xyzutu2 schreef:..., en het paard gewoon gaan behandelen alsof hij PSSM 2 heeft en kijken of zijn ziektebeeld ineens verbetert.
Dat laatste is eigenlijk de meest veilige en veelzeggende optie, ...
Nouvel schreef:Er zijn nog geen lusitano’s bekend die positief getest zijn op pssm2, mogelijk zijn er gewoon nog helemaal geen lusitano’s getest natuurlijk.
Bij PRE’s hoor je het op ‘t moment best regelmatig.
Je kunt op DNA laten testen als je twijfelt, maar 100% zekerheid heb je dan nog niet.
BigBen schreef:Nee, de test is niet betrouwbaar.
Met dezelfde test zijn namelijk ook paarden getest die wél symptomen hadden, een positief biopt, maar een negatieve test.
Je kunt de discussie volgen in het topic "PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken".
BigBen schreef:Ik kan je redering wel volgen, maar ik citeer even uit het ander topic:Mooney schreef:Met wat licht graafwerk kwam ik ook uit op mensen die hetzelfde paard 2x hadden laten testen alleen onder verschillende namen. Er zijn dus gevallen waar datzelfde paard 2 verschillende uitslagen binnen kreeg.
nombrado schreef:Maar wat voerde deze mensen voorheen aan hun paarden?? Schraal hooi? (zonder eiwit) suikervrij handje vitamine brokjes?
Als je basis voeding geeft, en goed hooi. (waar dus ook voldoende eiwitten inzitten) kan een paard niet gauw tekorten opbouwen.