Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 13:24

Nee geen eitjes gehad.

Ballard_L

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:46

atypische myopathie?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 13:51

Nee dat lijkt totaal niet op wat ze heeft. Staan ook geen esdoorns in de buurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:01

Ernstige worminfectie? Leverbot?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:22

Zou het kunnen zijn dat ze mischien heel veel moeite heeft om in haar dikkere vachtje te komen ? Ik weet niet precies of alle sympthomen daar bij kunnen horen, maar ik merk bij die van mij dat hij de laatste dagen ook wat kieskeuriger is met eten, wat slomer etc. Maar hij is volop bezig met zijn dikkere vacht aanmaken en daar is het eigenlijk nog niet koud genoeg voor dus is hij nu bezig met zichzelf te koelen en ook op hetzelfde moment vacht aan te maken, lijkt mij ook enorm vermoeiend. Mischien dat dit deels meespeelt ? Met het mesten etc.. zou ik niet weten wat dat is klinkt in iedergeval erg naar, veel sterkte ermee zoiezo hopelijk knapt Cato snel weer op

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 14:47

Dat laatste zou kunnen idd maar geen idee of dat de koorts verklaart. Het wordt wel een teddybeertje op het moment.

Andere dingen ga ik googlen bedankt voor het meedenken allemaal echt fijn.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:50

Ik dacht eerlijk gezegd ook direct aan een blaasontsteking. Koorts kan natuurlijk ontstaan als ontstekingsreactie en een blaasontsteking gaat vaak gepaard met buikpijn, vandaar de koliekverschijnselen. Het persen van de plasjes doet waarschijnlijk gewoon zeer en kost moeite, vandaar ook die anus denk ik. Klinkt heel logisch als ik het zo lees!

Houd ons op de hoogte of de ab wat doet! Ik duim voor Cato!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 14:52

Leverbot lijkt me erg onwaarschijnlijk. Geen sloot in de buurt en geen natte wei. Ook geen schapen op het land. En de andere paarden die er ook lopen hebben nergens last van.

Ik laat zeker weten hoe het gaat. Na 15.00 kunnen we de medicatie ophalen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:59

Je geeft aan dat ze vannacht amper gemest heeft. Ze is gisteren opgegoten met paraffine toch?
Hoe zag het beetje mest eruit dat er vannacht is afgekomen, normaal of glimmend?
Want als de mest er normaal uit ziet en niet glimmend is een teken dat de paraffine daar nog niet bijzit. Kan het niet zijn dat de verstopping er toch deels nog wel zit?
Denk bv eens aan zand, dat kan ook vage rare klachten geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 15:00

Mest die er nu zit is glimmend. Ik heb het idee dat ze niet durft te mesten vanwege de pijn.

Edit: Zand krijgt ze denken wij niet veel binnen zeker de laatste tijd niet staat zat gras op de wei.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:03

Zand kan door de tijd heen opstapelen, dat is juist het gevaar ervan. Iedere keer een klein mini beetje word na verkoop van tijd steeds meer en meer in de darmen waar het ophoopt.

Maar begrijp hieruit dat de da daar niet naar gekeken heeft?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 15:09

Nee maar dat is ook omdat we niet die richting uit denken zelf. Hij vroeg er wel naar. Wil niet zeggen dat dit het niet kan zijn hoor. Zandweg voeren kan nooit kwaad. Maar als ik zie hoe ze normaal eet, heel bescheiden kleine hapjes gras. Kan me haast niet voorstellen dat daar veel zand mee komt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:27

Als ze niet durft te mesten vanwege de pijn dan zou je een goed half uur na het geven van Metacam al verschil moeten zien. Ik denk ook dat blaasontsteking geen gek idee is. Hopelijk knapt Cato snel weer op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 15:58

Wij hopen het ook. Metacam en sulfatrim net opgehaald. We gaan het zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:04

Ik weet niet wat het kan zijn,maar ik wens jullie beterschap!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:24

Het zit jullie echt niet mee he? :(:)

Cauda equina schoot bij mij ook door mijn hoofd, maar klopt ook weer niet met het totaalplaatje..
Hopelijk slaat de medicatie aan!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 17:08

Ze heeft wel weer gemest. En gegeten. Begroet ons ook als ze ons ziet of hoort. Dus da's positief. Nu hopen dat de medicatie aanslaat.

En nee het zit ons niet mee idd. Maar vindt het vooral voor Cato niet leuk is echt sneu zo'n klein ziek frommeltje. En onze dochter vindt het ook heel erg natuurlijk.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:21

SusanH schreef:
Maar urine opvangen zegt hij is niet te doen bij een pony.

Uit een topic over foal checker.

Een eenvoudige manier om urine op te vangen is de volgende:
Leg paard of pony een deken op met staartflap.
Neem een schone theedoek en bindt aan de 4 hoeken 4 strotouwtjes.
Bindt de theedoek vast aan de staartflap met 2 strotouwtjes
Maak de andere 2 strotouwtjes vast aan de ringen van de lieskoorden.

Je hebt zo als het ware een "luier" gemaakt. Als paard / pony heeft geplast, wring je de theedoek uit boven een schone emmer of potje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 18:12

Mocht het nog nodig zijn dank voor de tip!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:30

Al genoemd maar Lyme schiet mij ook als eerste binnen..
Of een ernstig magnesium gebrek.
Veel succes hopelijk hebben jullie snel meer duidelijkheid en knapt ze snel op

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:02

Ik snap dat je alles doet, lees ook wat je hebt opgehaald. Maar wacht niet te lang met weer de DA laten komen, neem eventueel een andere. Het klinkt voor mij niet goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:20

We houden haar goed in de gaten dus dat komt goed indien nodig komt de da weer en als we het niet vertrouwen nemen we contact op met de kliniek.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:35

Ik heb mij laten vertellen dat blaasontsteking relatief weinig voorkomt bij paarden.
Wilde mijn pony destijds daar ook op laten testen.

Verder vind ik het beeld eerlijk gezegd ook niet typisch voor een blaasontsteking:
Het snel verliezen van de bespiering en het niet willen eten begon voor de duidelijke pijnklachten.

De DA heeft bloed getest, ivm met mogelijke bloedvervetting, weet je of er daar ook ontstekingswaarden zijn gecheckt?
Ik heb bij een uitgebreid bloedonderzoek altijd ook bepaalde standaardwaarden erbij in zitten, waaronder witte bloedcellen die een (blaas)ontsteking aan het licht zouden brengen.

(Mocht de DA dit niet eebij in opgenomen hebben zou ik dat persoonlijk ook vrij vreemd vinden, want de kans dat de algemene waarden duidelijk maken waar het probleem zit is misschien nog wel aannemelijker dan een 'gok' op testen van hyperlipemie. Maar dat terzijde)

Persoonlijk zie ik best veel overeenkomsten met mijn pony toen ze een vrij zware wormbesmetting had. 2 x per jaar ontwormd en 2 x per jaar mestonderzoek, allemaal naar advies van de dierenarts en samen met nog +/- 60 paarden. Dus zou dat zeker niet uitsluiten. Bij mij is het via het bloed aan het licht gekomen, volgens mij was het een variant die in de mest ook niet te vinden is. Maar de details zou ik even na moeten zoeken.

Weet je zeker dat de pony wel (goed) at met grasmasker? (Als ze hem 24/7 om had, durfde ze er mee te drinken?)
Dit doet mij namelijk ook denken aan een pony op die ernstige maagzweren bleek te hebben. Nooit wat gemerkt, terwijl ze er waarschijnlijk al langere tijd zaten. Ineens liep het emmertje over en stond ze met zware koliekklachten. Paraffine hielp voor een aaantal uur en met pijnstiller ging het eten een aantal uur goed maar na 3 dagen 'stabiel slecht' vond de eigenaresse het genoeg en heeft haar naar de kliniek gebracht.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze daar koorts van hebben.

Heel veel beterschap !

Edit: hier op [medisch] loopt een topic over maagzweren, ik typte daar 'koorts' en er kwamen best wate berichten naar boven met verhalen waarin het paard een maagzweer had en indd wat koorts. Ook vind ik die berichten best wel overeen komen met jouw verhaal..

Ben zo vrij geweest om even in je bericht geschiedenis te snuffelen en ik denk dat een maagzweer echt goed zou kunnen. Lees dat ze zonder zweep eigenlijk het liefst stilstaat en dat ze paar weken terug op een crash dieet moest en daar het afvallen eigenlijk is begonnen. Hopelijk zit ik ernaast!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 07:32

Maar ze eet nu wel weer goed. Maagzweer verklaart het kleine beetjes plassen en pijn bij plassen niet. Ze plast al langer kleine beetjes als ik terugdenk, ik dacht vanwege hengstigheid. Ze heeft voor ze het graasmasker op kreeg (die heeft ze overigens 2 dagen op gehad) diarree gehad. Haar staart was heel vies. Dat was bij haar een reactie op het rijke gras wat er ineens weer stond na de periode van regen. Die vieze staart zou prima een blaasontsteking kunnen veroorzaken, ze heeft een hele dikke staart die dicht tegen haar billen aan zit. Dat gaat natuurlijk lekker broeien, ook als je het iedere dag wast. Maar goed het kan dus dat ze al wat langer die ontsteking heeft gehad, en dat het nu pas ernstiger klachten geeft. Dat is wat wij iig denken.

Maar mocht ze niet snel verbeteren nemen we de wormen mee. Mijn man is vanmorgen al geweest het ging beter met haar als gisteren, er zit veel meer leven in en ze heeft ook weer goed gemest.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:50

Ik moet als eerste denken aan Grass sickness. Blaasontsteking komt echt heel heel heeeeeel weinig voor bij paarden. Mocht je dit willen uitsluiten zou ik de DA vragen haar te catheteriseren. Alle andere vormen van opvangen (tenzij het je lukt tijdens het plassen uit middenstuk van de plas wat te nemen) zijn te zeer vervuilend.

http://www.grasssickness.org.uk/advice/ ... in-horses/

Een ander ziekte beeld, deels gelijkend op Grass sickness is EMND. Daar kun je ook eens op googelen, maar komt met name voor bij grote paarden.

Hoe dan ook, lijkt het me niet verkeerd Vitamine E te supplementeren om zenuwfunctie te ondersteunen