Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:47

Kun je niet een hooinet met de rijkere voordroog zo ophangen dat de half er niet bij kan maar jouw kasteel wel? Denk dat meer goede kwaliteit voordroog ipv het hooi meer aanzet dan wat dan ook.

Paard is neem ik aan wel goed ontwormt en tanden zijn gecheckt?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 22:54

belle_boef schreef:
Maar is het dan geen tijd om te stoppen als hij trager wordt? Is hij dan niet al bezig met et verwerken watje hebt gevraagd.

Als ik dat zou doen zou ik praktisch niet meer rijden en daar wordt hij zeker niet beter van. Soms moet je grenzen opzoeken om te groeien. Daaroverheen ga ik zeker niet, ik rijd maar zo’n 3 keer per week, waarvan ik vaker naar buiten ga aan een lang teugeltje dan dat ik in de bak rijd. Ik ben erg kritisch wb wat ik van hem vraag. Ik word van alle kanten gepusht want ‘andere 5 jarigen lopen al in het M’. Ik ga daar heel bewust niet in mee en geef hem ruim de tijd om uit te groeien, zowel fysiek als mentaal. Maar ik wil wel dat hij kan groeien en soepeler wordt en blijft :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:55

Pure feed condition, in twee versies te verkrijgen, anders even met Astrid overleggen, mocht deze versie nog niet voldoende zijn incombi met de speedibeet dan zou je bv coolstance cobra nog kunnen proberen.
De versie die je had van pure feed zit voor die van jou voor nu te weinig in.
Succes met je keuzes.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 22:56

fransje23 schreef:
Kun je niet een hooinet met de rijkere voordroog zo ophangen dat de half er niet bij kan maar jouw kasteel wel? Denk dat meer goede kwaliteit voordroog ipv het hooi meer aanzet dan wat dan ook.

Paard is neem ik aan wel goed ontwormt en tanden zijn gecheckt?

Daar is helaas geen mogelijkheid toe. De haf doet overigens alles voor eten dus gaat desnoods op de achterbenen staan om erbij te kunnen.
Is inderdaad goed ontwormd en tanden zijn in orde :)!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:57

Ik geef mijn reus van 1.85 horsefood refit energy brok. Hij is moeilijk op gewicht te houden en ook qua spieren. Hiermee absoluut niet, genoeg energie mooi in de bespiering en niet gek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:58

Ik zou het fijn vinden als je een schep zonnebloempitten zou kunnen wegen, ik kan me daar geen gewicht bij voorstellen. En gaat het om gepelde of ongepelde pitten?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 23:01

josie schreef:
Pure feed condition, in twee versies te verkrijgen, anders even met Astrid overleggen, mocht deze versie nog niet voldoende zijn incombi met de speedibeet dan zou je bv coolstance cobra nog kunnen proberen.
De versie die je had van pure feed zit voor die van jou voor nu te weinig in.
Succes met je keuzes.

Die heb ik ook gehad, stom, dacht dat ik die erbij had gezet!
Vond het pure feed mooi spul maar moest er in verhouding zoveel van voeren dat het wel erg duur werd. Plus dat het niet verzonden kan worden, ik woon niet bij Astrid in de buurt namelijk :)
Coolstance is me ook al door iemand anders aangeraden, daar ga ik me eens in verdiepen!

Mizora schreef:
Ik zou het fijn vinden als je een schep zonnebloempitten zou kunnen wegen, ik kan me daar geen gewicht bij voorstellen. En gaat het om gepelde of ongepelde pitten?

Ga ik morgen voor je wegen! Zijn erg licht natuurlijk. Ze zijn ongepeld :)

Chesss schreef:
Ik geef mijn reus van 1.85 horsefood refit energy brok. Hij is moeilijk op gewicht te houden en ook qua spieren. Hiermee absoluut niet, genoeg energie mooi in de bespiering en niet gek.

Top, dankjewel, ga ik naar kijken!

fique

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:57

Wij gaven die van ons (1.56m) zoiezo hooi,3x pd havens basis sportbrok, 3x pd pavo dailyplus (lucerne), 1x pd speedybeet met slobber van pavo.
Hij was heel veel afgevallen na ziek te zijn geweest (droes). Maar nu is hij helemaal weer de oude. Slobber en speedybeet krijgt hij nu ook niet meer. Alleen wat speedybeet als de hooikwaliteit iets minder is.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:10

Wij zijn op stal helemaal weg van Krafft. Dat is een Zweeds voer, niet zo makkelijk aan te komen en het kost wel wat, maar het is zijn prijs dubbel en dik waard :)

Onze paarden zijn frisser, wakkerder, hebben meer energie maar zonder gek te worden. Ze zijn mooi op gewicht te houden en maken makkelijker spieren aan. De paarden zien er gewoon beter uit.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:22

Mijn vorige paarden trouwens hebben het altijd heel goed gedaan op Pavo sportsfit. Dit voerde ik in combinatie met Pavo Slobber met als supplement 2G van soulmate nutrition. Je zou eens op hun website kunnen kijken, zij hebben ook een product voor spieropbouw, muscle forte geloof ik.
Maar nu mijn andere paard bevangen is geworden (overigens niet voergerelateerd maar na overbelasting van ene been wegens blessure in andere been) geef ik liever voer wat graanvrij of in ieder geval laag in suikers is. Mijn andere paard krijgt nu vitalbix daily complete.

Waar ik trouwens ook nog aan heb gedacht is de optie van gevoeligheid voor maagzweren. Als mijn paard nu nog niet aan zou zijn gekomen of wellicht straks weer invalt ga ik die kant op denken. Ik denk dan aan een maagondersteunend supplement of overgaan op Pavo ease and excell of havens gastro.
Sowieso laat ik even bloedprikken deze week.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:29

Mijn pony heeft vorig jaar na een operatie een tijdje op linamix van equifirst gestaan. Geen volledig voer maar dat werkte echt heel snel en goed. Mijn pony kreeg dit op de revalidatie stal waar ze stond waar ze met veel paarden te maken hebben die invallen of mager zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:33

Je voert best veel bietenpulp, SP bestaat daar grotendeels uit en dan ook nog Speedibeet na het rijden. Daarmee vul je ook vooral de maag met veel volume wat voor een heel groot deel water is. Op dat moment zal hij minder trek hebben in bijvoorbeeld hooi omdat zijn maag gewoon vol is.
Misschien moet je juist iets terug stappen van de SP en dat vervangen door bijvoorbeeld grasbrok van Hartog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:52

Je vroeg op mijn post of je de merriebrok moet blijven geven.
Ik vind dat lastig in te schatten, brok is vaak ook veel ballast.
Ik geef hier pure feed balance, wat helemaal zuiver is, en vul daarnaast aan met ‘dikmakers’ of ‘energieleveraars’.
Dan krijgen ze in ieder geval aan vitamines binnen wat ze nodig hebben, en dan vul ik aan voor extra energie of om dikker te worden, of beide als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:59

Ik gaf aan grasbrok, maar dan specifiek heb ik ervaring met fetura van agrobs.
Dat is een wat rijkere grasbrok.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:09

Kan het misschien zo zijn dat dit paard juist door zijn grootte nu als 5-jarige nog volop in de groei is en alle energie daarvoor nodig heeft?

Op zich snap ik je redenatie van stappen vooruit willen zetten en hem soepel maken/houden, maar met dit formaat zou het me niks verbazen als hij nog een paar jaar nodig heeft om 'bij te komen'. Dan is het even de vraag of dat samengaat met training in welke vorm dan ook.

Los daarvan denk ik dat je met zo'n paard niet toekomt met 1 of een paar soorten voer, omdat hij zijn energie overal vandaan moet halen. Je zou naast het hooi en voordroog misschien wel voor een pure vitaminekorrel kunnen kiezen en die aanvullen met vet/eiwit/zetmeel, of een combinatie daarvan.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:18

Even als antwoord nog of de Hartog meusli misschien niet wat te laag in energie zit. Ik vond dat wel meevallen. Mijn vorige paard van 1.77 deed het daar heel goed op en had voldoende energie. Zeker in combinatie met grasmix was top

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:40

Ik voer mijn 3 jarige ook seniores priores! Op aanraden van mijn dierenarts ook, echt een aanrader. Wij voeren echt goed ruwvoer maar die van mij viel ook in en is groot van formaat. Maar sinds ik dit voer zie ik echt verschil binnen een paar dagen...