Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:13

Dat laatste, wat je DA zegt, is zeker waar.
Verder heb je hopelijk met het zadel de oorzaak te pakken.

Qua achterbeengebruik werk je idealiter eerst aan balans en coördinatie, dan pas aan kracht.
Vaak wordt er te vroeg te veel impuls en draagkracht gevraagd. Ofwel het paard wordt over zijn tempo van het achterbeen af gejaagd, ofwel wordt te vroeg 'bij elkaar gereden'. Zeker bij een minder functioneel achterbeen is dat funest.
Balans en coördinatie in het achterbeengebruik ontwikkel je door veel te werken in een rustig tempo, 'klein' laten draven, maar wel actief, met de nadruk op takt en horizontale balans. Verder hele geleidelijke, vloeiende tempowisselingen rijden, waarbij het paard geleidelijk schakelt in paslengte zonder zich vast te houden. Dus niet te veel direct naar voren en direct weer terug willen rijden. Zijgangen in een (heel) langzaam tempo rijden, zodat het paard zich gaat concentreren op de beweging en jij controle houdt over balans, lengtebuiging en aanleuning. Het zit hem vaak ook in het ontwikkelen van het lichaamsbewustzijn van het paard. Vervolgens dat geleidelijke schakelen ook in de zijgangen toepassen. Probeer het paard daarbij zo veel mogelijk met je zit te begeleiden, en niet te veel met hand en been.

Verder is het belangrijk te bedenken dat het niet alleen gaat om het achterbeen, maar ook om de draagkracht van de voorhand, het vermogen van het paard om zijn romp tussen zijn voorbenen te stabiliseren, waardoor hij lichter wordt in de voorhand. Dit train je vooral door halve ophoudingen op je zit te rijden, jezelf daarbij goed op te richten, en je teugelhulpen zo licht mogelijk te houden. Het paard moet zichzelf leren dragen, en niet alleen met/vanuit het achterbeen.

Elisa2

Re: Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:17

Ik ga met Askja mee in bovenstaande uitleg.

En dan nog een praktische tip, wat voor veel paarden goed werkt die snel stuwen en op de voorhand vallen is schijnovergangen rijden naar de stap en dan wel voorwaarts wegrijden (schakelen zoals hierboven uitgelegd is) maar niet "te" veel, ze mag niet weer van het achterbeen af stuwen. En dit vlot achter elkaar gaan doen met behoud van de balans, ontspanning etc.

Fijn dat je weet nu dat het waarschijnlijk het zadel is! je merrie heeft waarschijnlijk Jazz bloed?

Xritt

Re: Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 21:45

Bedankt voor jullie reacties. En vooral voor jou uitleg Askja!
Ik ga hier wat mee doen. Vooral die tempowisselingen, dat ken ik uit mijn lessen van mijn vorige paard. Aan de longe probeer ik dit ook te doen. Dit was een tip van de da. Zachtjes draven, iets verruimen zonder dat ze uit elkaar valt. En dan weer iets terug. Daarnaast veel overgangen.
Als je nog meer tips hebt zijn die uiteraard welkom :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:56

Fijn om te horen dat je iets hebt aan mijn tips!

Ik weet er eigenlijk niet zo veel aan toe te voegen, alleen dat het tijd kost om balans, coördinatie en een functioneel achterbeengebruik te ontwikkelen, dus dat het een kwestie is van geduldig doortrainen op die punten, en niet te snel meer te vragen van je paard.

Voortdurend blijven werken aan het finetunen van je eigen zit en houding zal ook bijdragen aan het verbeteren van het bewegingspatroon van je paard. Je zit is tijdens het rijden je belangrijkste en meest directe communicatiemiddel, via je zit heb je enorm veel invloed op de wijze waarop je paard beweegt. Hoe beter je balans, houding, positionering en lichaamsbewustzijn, hoe meer je het paard in staat stelt zijn lichaam goed te gebruiken.
Te veel inwerking met teugel en been kan daarentegen verstorend werken op de concentratie van je paard op zijn eigen lichaam en bewegingen.

Succes, je bent er bewust mee bezig en dat is het belangrijkste. Daar ontbreekt het hier en daar nog wel eens aan.