Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:57

JoycexEnya schreef:
Ik heb een vraagje over de test.
Ik heb een 21 jarige fjord die ik wil testen, puur omdat hij al "oud" is, maar ik zie nog niet echt symptomen, ook al weet ik niet echt de symptomen ga even opzoeken

Ik heb even opgezocht, ik ben aan het twijfelen, wat zouden jullie doen?

Hier kan je een kort 'testje' doern om te kijken of er symptomen zijn: http://www.ppid-check.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:58

Daar weten ze dus nog veel te weinig van RianneH; De gratis testen zijn er toch al weer meer dan een jaar of 6/7 en zo lang hanteren ze ook de hogere acth waarde in de SR. Die helemaal niet schrikbarend veel hoger is dan de rest van het jaar, waardoor dus het verhaal van Ibbel al mank gaat, dat het verschil bij een ppid paard zoveel groter is in de SR dan bij een gezond paard.

Als je geen bijzondere reden hebt om te testen, waarom dan toch voor die "gratis" test gaan? Als je in maart/april een eerlijk en duidelijk beeld krijgt als je test, neem je toch die 50 euro extra voor lief denk ik dan?

Ook wat het behandelen met bepaalde acth waardes valt niet al te veel te zeggen; er zijn namelijk paarden met torenhoge waardes (richting 1.000 zelfs) en amper symptomen, terwijl er ook genoeg paarden zijn die misschien net een paar puntjes boven het maximum zitten , maar zowat omvallen van de vele symptomen die ze hebben. Ook kan leeftijd daar in nog een rol spelen; want bij een 7 jarige met hoge waarde en geen symptomen zal je wel gelijk aan de prascend beginnen, terwijl je daar bij een 30 jarige waarschijnlijk nog even mee zal wachten, het blijft bocht wat je erin gooit...

ElCamino

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:31

jongens, deze discussie wordt ook uitgebreid besproken in het PPID topic.....het is toch niet nodig 2 topics hierover te houden, lijkt me handiger om gewoon in het PPID topic verder te gaan om de boel overzichtelijker te houden...met name voor PPID -paarden eigenaren....

dudette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 15:54

MiniMeLona schreef:
Daar weten ze dus nog veel te weinig van RianneH; De gratis testen zijn er toch al weer meer dan een jaar of 6/7 en zo lang hanteren ze ook de hogere acth waarde in de SR. Die helemaal niet schrikbarend veel hoger is dan de rest van het jaar, waardoor dus het verhaal van Ibbel al mank gaat, dat het verschil bij een ppid paard zoveel groter is in de SR dan bij een gezond paard.

Als je geen bijzondere reden hebt om te testen, waarom dan toch voor die "gratis" test gaan? Als je in maart/april een eerlijk en duidelijk beeld krijgt als je test, neem je toch die 50 euro extra voor lief denk ik dan?

Ook wat het behandelen met bepaalde acth waardes valt niet al te veel te zeggen; er zijn namelijk paarden met torenhoge waardes (richting 1.000 zelfs) en amper symptomen, terwijl er ook genoeg paarden zijn die misschien net een paar puntjes boven het maximum zitten , maar zowat omvallen van de vele symptomen die ze hebben. Ook kan leeftijd daar in nog een rol spelen; want bij een 7 jarige met hoge waarde en geen symptomen zal je wel gelijk aan de prascend beginnen, terwijl je daar bij een 30 jarige waarschijnlijk nog even mee zal wachten, het blijft bocht wat je erin gooit...

Maar de dierenarts is toch uiteindelijk degene die een advies uitbrengt omtrent het wel/niet op medicijnen zetten van je paard? Die houdt dan toch rekening met de SR?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:08

Zo, uitslag in de pocket, de oude heer is nog perfect in orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:13

Nou.... Dudette... Nu weet ik niet of je in Nederland of in België woont en hoe het in België gaat weet ik dan weer net niet.

Maar heb je er een idee van hoe dat het bv bij een normale huisarts werkt, dus humaan? Ken je de verhalen van verschillende keren terug laten komen en niet door willen verwijzen, omdat ze daar geld voor vangen, voor iedere keer dat je naar de ha moet? Het toeschrijven van bepaalde merken medicijnen die niet perse altijd beter zijn voor die desbetreffende persoon en soms zelfs ronduit slechter, omdat er weer eens een stiekeme regeling onderling is getroffen met ha en farmaceutische industrie? En dat dit maar een paar voorbeelden zijn?

Waarom dan wel iedere da op zijn of haar blauwe ogen geloven en niet gewoon zelf je gezonde verstand blijven gebruiken, vooral met dit soort nare ziektes?
En als je dan ook nog weet dat de meeste da's zonder zelf na te denken, voetstoots het advies van de farmaceut opvolgen, die een gruwelijk godsvermogen verdient aan de prascend (wat trouwens maar 1 vb is van de farmaceutische maffia), wat dus van oorsprong een humaan medicijn is geweest en niet het minste; pergolide wat aan mensen met parkinson werd - lees werd - gegeven.
Dan ga je toch wel zelf nadenken voordat je zomaar gaat testen omdat het zogenaamd gratis is?

Maar lees inderdaad anders dit topic eens door als het je echt interesseert; [MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:09

Mmm, interessant om te lezen dit. We willen ook deze test doen bij onze 28-jarige merrie, maar als ik dit zo lees begin ik toch te twijfelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:17

Gulpje schreef:
Mmm, interessant om te lezen dit. We willen ook deze test doen bij onze 28-jarige merrie, maar als ik dit zo lees begin ik toch te twijfelen.

Heb je echt een ziek paard of zie je veel symptomen ? Of was het meer omdat de test gratis is nu ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:55

dudette : daarom is Chico dus NIET op de medicatie gegaan, de test in de RI periode gaf te hoge waardes aan maar omdat hij GEEN symptomen heeft en goed in zijn vel zit besloten de arts en ik om het dier dus niet aan de prascend te doen maar ná de RI periode weer te testen...en toen was hij in orde
En geloof me, meeste dierenartsen weten niet zoveel ervanaf.....

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:15

MiniMeLona schreef:
Nou.... Dudette... Nu weet ik niet of je in Nederland of in België woont en hoe het in België gaat weet ik dan weer net niet.

Maar heb je er een idee van hoe dat het bv bij een normale huisarts werkt, dus humaan? Ken je de verhalen van verschillende keren terug laten komen en niet door willen verwijzen, omdat ze daar geld voor vangen, voor iedere keer dat je naar de ha moet? Het toeschrijven van bepaalde merken medicijnen die niet perse altijd beter zijn voor die desbetreffende persoon en soms zelfs ronduit slechter, omdat er weer eens een stiekeme regeling onderling is getroffen met ha en farmaceutische industrie? En dat dit maar een paar voorbeelden zijn?

Waarom dan wel iedere da op zijn of haar blauwe ogen geloven en niet gewoon zelf je gezonde verstand blijven gebruiken, vooral met dit soort nare ziektes?
En als je dan ook nog weet dat de meeste da's zonder zelf na te denken, voetstoots het advies van de farmaceut opvolgen, die een gruwelijk godsvermogen verdient aan de prascend (wat trouwens maar 1 vb is van de farmaceutische maffia), wat dus van oorsprong een humaan medicijn is geweest en niet het minste; pergolide wat aan mensen met parkinson werd - lees werd - gegeven.
Dan ga je toch wel zelf nadenken voordat je zomaar gaat testen omdat het zogenaamd gratis is?

Maar lees inderdaad anders dit topic eens door als het je echt interesseert; [MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Als jij zo denkt over je DA zit je dan wel bij een goeie die je vertrouwd?

Als je getest hebt is het nog altijd je eigen keus wat je er mee doet. En een DA geeft een advies, en die verplicht je nergens iets. Een paard met een lichte verhoging en geen sypmthomen, dan gaat een DA echt niet zeggen dat hij op de medicatie MOET. Zo wel dan zit je niet bij een fijne eerlijke DA.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:17

Ils_K, maar jij zou dus een paard zonder enige symptomen laten testen ? Gewoon vanwege de leeftijd of omdat de test gratis is ?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:29

Maris schreef:
Ils_K, maar jij zou dus een paard zonder enige symptomen laten testen ? Gewoon vanwege de leeftijd of omdat de test gratis is ?

Nee ik persoonlijk niet. Maar er zijn mensen die dat wel willen. De test is gratis maar de DA niet. Ook al kost dat niet veel, ik persoonlijk zou een paard/pony niet testen zonder symptomen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:39

Maris schreef:
Gulpje schreef:

Heb je echt een ziek paard of zie je veel symptomen ? Of was het meer omdat de test gratis is nu ?

Ze is fit en toont slechts 1 symptoom. Maar goed, dat kan natuurlijk ook door de ouderdom komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:55

Ils_K schreef:
MiniMeLona schreef:

Als jij zo denkt over je DA zit je dan wel bij een goeie die je vertrouwd?

Als je getest hebt is het nog altijd je eigen keus wat je er mee doet. En een DA geeft een advies, en die verplicht je nergens iets. Een paard met een lichte verhoging en geen sypmthomen, dan gaat een DA echt niet zeggen dat hij op de medicatie MOET. Zo wel dan zit je niet bij een fijne eerlijke DA.

Ik heb een geweldige DA, dus daar ligt het niet aan hoor. Ik praat in zijn algemeenheid over PPID en dat er nog bij veel da's veel te weinig over bekend is, waardoor ze voetstoots aannemen wat een farmaceut ze voorschrijft. Ik denk dat het altijd een goed idee is om je gezonde verstand te gebruiken. En als iets niet goed klinkt, daar zelf onderzoek in te doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:56

Gulp, ik heb wel de test gewoon preventief laten doen omdat hij gratis was.
Chico vertoont geen symptomen maar ik wilde omdat hij 30 is een graadmeter hebben.
Ik heb hem buiten de risico periode ook nogmaals laten testen en ik blijf dat buiten de risicoperiode doen, mocht hij ooit wél symptomen krijgen heb een beter beeld voor mezelf.
En buiten die periode was hij prima, dus ik weet dat er nu nog niets aan de hand is.

Stel : ik had hem door de 1e test in de risicoperiode op prascend gezet omdat de waardes te hoog waren en in de test erna waren de waardes ook goed geweest, dan weet ik nooit of dat door de prascend was gekomen en hij PPID had óf dat de hoge waardes in de risicoperiode niet goed waren.

Nu weet ik dat de waardes in de risico-periode niet altijd in orde zijn. Doordat de andere test buiten de periode om wel goed waren weet ik dat hij nog geen PPID heeft en krijgt hij niet die gore pillen ( die ook nog eens nare bijwerkingen kunnen geven).

Ik vind het fijn om de diverse waardes preventief te weten zodat ik vergelijkings materiaal heb in een later stadium. ( maar dat ben ik...)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:14

Interessante hieraan vind ik dat de waardes in de SR blijkbaar echt flink omhoog kunnen gaan bij paarden die in de andere periode binnen de waardes zitten.

Dan denk je bijna dat ze zichzelf best aardig kunnen reguleren, maar wanneer de 'druk' te hoog is eigenlijk even tijdelijk niet. Het is jammer dat het medicijn absoluut niet geschikt is voor tijdelijk gebruik, en je ook moeilijk kan testen wanneer je er weer vanaf zou kunnen stappen.
Want wat ik altijd begrijp is dat de overduidelijke symptomen toch pas op langere termijn komen terwijl het wellicht best comfortabel kan zijn voor beginnende PPID-ers om ondersteuning te hebben in de SR. Maar door de heftige bijwerkingen en de lastige manier van testen (wordt de feedbackloop ingezet door het medicijn of door het lichaam zelf) is dat nog onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:26

Dat klopt idd RianneH. Met de opmerking erbij, dat het dus lang niet altijd beginnende PPID zou hoeven te zijn als in de SR de acth waarde te hoog wordt bij een paard en in de rest van het jaar prima op orde is. Als in de rest van het jaar de waarde op orde is, heeft het paard simpelweg geen PPID.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:34

Dat hangt van de exact reden af waarom die waarde te hoog is denk ik.

Want de normaalwaarden zijn natuurlijk gebaseerd op een redelijk gemiddelde, iets afwijking houdt je altijd, maar als een paard daar echt flink boven gaat lijkt me toch dat er iets mis is in de regulering van de feedback van de hypothalamus (toch) die aangeeft dat er niet meer ACTH hoeft gemaakt te worden. Daar zullen natuurlijk verschillende oorzaken voor kunnen zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat een beginnende PPID-er meer problemen met reguleren van de ACTH waarde heeft in een periode waar de waarde altijd schommelt dan in de 'stabiele' periodes? En je misschien wel mag zeggen dat ie toch een afwijking heeft die nog niet tot uiting komt buiten de SR. Hmm maar dat is een hersenspinsel, ik wil na mijn vakantie eens wat artikelen bekijken of er recent onderzoek wordt gedaan.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:37

Gratis test is erg verleidelijk om je paard te testen
Maar als je paard geen symptomen heeft waarom dan testen ?
Ik heb ook test gedaan bij mijn haflinger omdat dit gratis was en hij nu 23jaar is maar hij had geen klachten .
En uit de test kwam dat hij Cushing had dus gelijk op de pillen en dit heeft hij een half jaar gekregen .
Maar het zat mij niet lekker omdat hij geen klachten had en dus merkten ik ook geen verschil .
Toen besloten met andere DA om hem 6 weken geen pillen te geven en dan weer laten testen en uitslag was geen Cushing.
Ook door stress kunnen de waardes omhoog gaan
Dus denk goed na voor dat je de test laat doen zeker als je paard geen klachten heeft

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:46

Ik heb vorig jaar mijn toen 29jarige laten testen om meerdere redenen. Hij zat niet helemaal lekker in zijn vel, had wat huidproblemen, is op leeftijd én de test was gratis.

Dierenarts stond erachter om te testen, maar toen de uitslag kwam (zo rond de grenswaarde voor de SR periode) was zijn advies bij mijn pony die te weinig echte symptomen liet zien: niet behandelen tegen ppid, bij twijfel in maart oid nog eens testen.
Zijn huidprobleem hebben we uiteraard wel behandeld en het voerschema wat aangepast, waardoor er in maart-april een superfitte 30jarige was, dus toen was er geen reden om aan te nemen dat die alsnog ppid zou hebben.
Ik heb dus niet weer opnieuw getest en zal dit jaar ook niet de gratis test doen, puur omdat hij op dit moment puik in orde is.

Dus nee, lang niet alle dierenartsen schrijven zomaar klakkeloos prascend voor, er zijn er genoeg die met je meedenken en naar het hele paard kijken.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:51

Marije_jiplover schreef:
Ik heb vorig jaar mijn toen 29jarige laten testen om meerdere redenen. Hij zat niet helemaal lekker in zijn vel, had wat huidproblemen, is op leeftijd én de test was gratis.

Dierenarts stond erachter om te testen, maar toen de uitslag kwam (zo rond de grenswaarde voor de SR periode) was zijn advies bij mijn pony die te weinig echte symptomen liet zien: niet behandelen tegen ppid, bij twijfel in maart oid nog eens testen.
Hier ben ik het hellemaal mee eens en het was fijn geweest als mijn DA hier ook aan gedacht zou hebben want nu heeft mijn haf pillen gehad wat niet nodig was en het heeft mij een hoop geld gekost

Zijn huidprobleem hebben we uiteraard wel behandeld en het voerschema wat aangepast, waardoor er in maart-april een superfitte 30jarige was, dus toen was er geen reden om aan te nemen dat die alsnog ppid zou hebben.
Ik heb dus niet weer opnieuw getest en zal dit jaar ook niet de gratis test doen, puur omdat hij op dit moment puik in orde is.

Dus nee, lang niet alle dierenartsen schrijven zomaar klakkeloos prascend voor, er zijn er genoeg die met je meedenken en naar het hele paard kijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:46

Rianne, ik denk er idd ook zo over. Dat PPID eerst alleen in de SR zich laat zien en dan later ook de rest van het jaar.
Mijn paard had wel wat kenmerken en best een hoge waarde. Maar in maart was alles weer binnen de marge qua waarde. Maar het zou me niet verbaasd hebben als hij een jaar of jaren later wel altijd positief had getest. Alleen helaas, zo ver zijn we niet kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:59

Ik denk dat dus niet. Maar weet ook dat ik er al weer te lang uit ben om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen, dus ik zou het heel fijn vinden als je je bevindingen in het PPID topic zou willen posten RianneH?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:15

Als ik er iets concreets in kan vinden zeker, ik zit niet volledig in de materie maar deze vragen en theorie kwam naar boven met de info die hier gedeeld werd :)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:26

Hier in april een pony laten testen ivm vage klachten (en nog veel meer) duidelijk boven de referentie waarden, maar een dierenarts die de symptomen niet linkte aan en besloot dat het onzin was om met prascend te starten. In Julie een andere dierenarts gevraagd voor advies en die zei, we starten en kijken wat ze doet. Na een week vol bijwerkingen en ellende ging ze met sprongen vooruit en weer helemaal de oude pony(kwa symptomen die hier aan linkte)
Afgelopen vrijdag op de kliniek toch bloed laten tappen en meteen deze waarden mee laten nemen. Gewoon om voor mij zelf te weten waar ze zit met prascend in de SR. Zodat je het bloedbeeld en de waardes leert kennen van je eigen pony. Zo kan ik in toekomst beter inspringen op afwijkende waardes en eventueel de prascend ophogen