Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
uiltje001 schreef:Toevallig gisteren het nieuws van een schorsing van een half jaar bij een young rider in Zweden. Heeft gestart terwijl er rhino op haar stal was. Direct hier in Nederland invoeren + dikke boetes erop.
Afgelopen jaar was het dweilen met de kraan open. Er moet hier wat aan gebeuren.
Janneke2 schreef:Ik heb de ouderwetse neiging om droes als kinderziekte te zien: het hoort erbij, het is even lastig en daarna heb je het ook weer gehad.
uiltje001 schreef:Droes is heel besmettelijk! Heeft hier maanden geduurd voor alles weer vrij was. Zo wie zo in quarantaine zetten. Officieel moet de stal op slot.
Er is geen meldplicht op droes, via facebook kun je er een melding van maken.
Site heet: Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes.
Droes is een nare ziekte. Wanneer abces nog niet open is, hoog voeren. Wij smeerde trekzalf erop. Open abces is ontzettend smerig, niet tegen te ontsmetten.
Sterkte de komende tijd!
_Bianca schreef:uiltje001 schreef:Toevallig gisteren het nieuws van een schorsing van een half jaar bij een young rider in Zweden. Heeft gestart terwijl er rhino op haar stal was. Direct hier in Nederland invoeren + dikke boetes erop.
Afgelopen jaar was het dweilen met de kraan open. Er moet hier wat aan gebeuren.
Ik vind rhino en droes wel echt wat anders. Rhino is een virus, droes een bacteriële infectie. Sommige varianten van rhino zijn ook heel veel gevaarlijker dan droes!
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik blij ben dat mijn paard het gehad heeft op een leeftijd waarop hij gezond en fit was, want dit maakt hem veel minder vatbaar in de toekomst. Mijn DA zei toen tegen mij: "je hoeft je geen zorgen te maken dat hem dit fataal wordt, maar hij zal wel een poos flink ziek zijn". Had hij een veulen geweest of een heel oud paard, dan had de DA zich veel meer zorgen gemaakt, omdat die gewoonweg minder weerstand en minder reserves hebben.
Paarden individueel in quarantaine had bij ons op stal geen zin meer, er waren in 2 weken tijd zo'n 8 paarden ziek. Hele stal is wel een poos op slot geweest, maar de zieke paarden apart was het al te laat voor. Geen enkel paard heeft toen een naar buiten opengebroken abces gehad. Bij de mijne is dus ook alles naar de luchtwegen toe open gebroken. Ik was op stal toen de laatste open ging. Voordat 'ie openbrak een zielig hoopje paard, daarna oortjes naar voren en gelijk weer eten.Janneke2 schreef:Ik heb de ouderwetse neiging om droes als kinderziekte te zien: het hoort erbij, het is even lastig en daarna heb je het ook weer gehad.
Dat is ook mijn idee
Janneke2 schreef:...wat vreselijk: verslagen droes.
En ook dat hoort bij kinderziekten.
(Toen ik roodvonk had als hummel en mijn vader te horen kreeg dat Tante Dokter dat had gezegd meldde hij 'dat daar vroeger halve steden aan gestorven waren.)
LovingTweety schreef:Voor degene met een sterke maag heb ik eventueel ook foto’s van een hele zware droesversie. Ik ben na 20 jaar paarden en 15 jaar in de zorg een hoop gewend. Maar ben hier toch toen flink van geschrokken.
Hopen dat het herstel nu snel gaat TS.