Het verloop van droes.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

uiltje001

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:35

Het is geen gevaar voor de volksgezondheid, dus geen meldplicht!

Sectorrraad paarden ziet het als een griepje, echt zeldzaam.

In dit geval, en de laksheid waar mee diverse stallen werken, blijft dit zo.

Het is heel simpel, besmettelijke paardenziektes op je stal. GOOI JE STAL OP SLOT, OM VERSPREIDING TE VOORKOMEN!

Dit grapje heeft mij duizenden euro's gekost om de pony's vrij te krijgen! Dit alles door een stal die niet zijn verantwoordelijkheid heeft genomen.

Toevallig gisteren het nieuws van een schorsing van een half jaar bij een young rider in Zweden. Heeft gestart terwijl er rhino op haar stal was. Direct hier in Nederland invoeren + dikke boetes erop.

Afgelopen jaar was het dweilen met de kraan open. Er moet hier wat aan gebeuren.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:05

uiltje001 schreef:
Toevallig gisteren het nieuws van een schorsing van een half jaar bij een young rider in Zweden. Heeft gestart terwijl er rhino op haar stal was. Direct hier in Nederland invoeren + dikke boetes erop.

Afgelopen jaar was het dweilen met de kraan open. Er moet hier wat aan gebeuren.

Ik vind rhino en droes wel echt wat anders. Rhino is een virus, droes een bacteriële infectie. Sommige varianten van rhino zijn ook heel veel gevaarlijker dan droes!

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik blij ben dat mijn paard het gehad heeft op een leeftijd waarop hij gezond en fit was, want dit maakt hem veel minder vatbaar in de toekomst. Mijn DA zei toen tegen mij: "je hoeft je geen zorgen te maken dat hem dit fataal wordt, maar hij zal wel een poos flink ziek zijn". Had hij een veulen geweest of een heel oud paard, dan had de DA zich veel meer zorgen gemaakt, omdat die gewoonweg minder weerstand en minder reserves hebben.

Paarden individueel in quarantaine had bij ons op stal geen zin meer, er waren in 2 weken tijd zo'n 8 paarden ziek. Hele stal is wel een poos op slot geweest, maar de zieke paarden apart was het al te laat voor. Geen enkel paard heeft toen een naar buiten opengebroken abces gehad. Bij de mijne is dus ook alles naar de luchtwegen toe open gebroken. Ik was op stal toen de laatste open ging. Voordat 'ie openbrak een zielig hoopje paard, daarna oortjes naar voren en gelijk weer eten.

Janneke2 schreef:
Ik heb de ouderwetse neiging om droes als kinderziekte te zien: het hoort erbij, het is even lastig en daarna heb je het ook weer gehad.

Dat is ook mijn idee :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:22

Ik heb afgelopen winter/voorjaar (van januari tot april) droes op mijn weide gehad bij mijn oudjes (27/21 en 18) Begon met 1 pony (27) die verhoging had, dat sloeg door naar koorts en snotneuzen. Vervolgens overleg gehad met verschillende VA's en die gaven aan dat het toen geen zin meer had mijn andere 2 ponys uit de buurt te houden. De besmetting gebeurd ook vóór het eruit komt. Uiteindelijk heeft het fjordje (18) het ook gehad, vele malen heftiger met het niet kunnen eten voor ruim anderhalve week en een dikke droesbult met het openbarsten etc tot gevolg. Mijn andere kleintje (21) heeft nergens last van gehad. Die vond het vooral irritant dat we het terrein niet af gingen. Gok dat hij het ooit al gehad had.

Ik hoop dat Elsa hier het verloop heeft van mijn pony, die kwam er vrij ongeschonden en makkelijk vanaf.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 18:02

Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en is vrijdag het abces gebarsten. Temperatuur is toen ook gezakt daar 37,9. Tot vanavond is dat blijven schommelen rond de 38. Vanavond was het weer 39. Het abces met gespoeld worden, maar dit laat ze absoluut niet toe en brengt heel veel stress.. Morgen dus weer de dierenarts bellen. Eten ging wat beter toen het geknapt is, maar vandaag heeft ze toch iets minder gegeten dan ik zou willen

Foto was vrijdag Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:08

Maar 39 is opzicht nog netjes is nu buiten ook weer warmer.

Wel fijn dat het al open is dan knappen ze vaak alweer vlug op

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 18:22

Dat is zeker waar, maar vind het vooral erg lastig omdat spoelen gewoon echt geen optie is op deze manier. Morgen gewoon even bellen voor advies. Ik bel liever een keertje te vaak :=

Joolsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:54

Hier ook twee paarden die droes hebben gehad, waarbij het ongeveer gelijktijdig begon. Mijn merrie van toen 14 was een paar dagen wat lusteloos en daarna was het vrij snel weer over.

Mijn ruin daarin tegen had behoorlijk koorts tot 41 graden. Heeft ook een week of 2 op stal gestaan omdat hij echt ziek was en geen behoefte had om buiten te staan. Hij at alleen het nodige maar dat ging wel vrij moeizaam, wat logisch was. Na het openklappen van de bult zakte bij hem de koort vrij snel en ging het al snel beter. Hij heeft wel echt een aantal weken nodig gehad om weer op te knappen.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 12:17

Temperatuur was vanmorgen 37,6 :) iom de dierenarts nu maar even niet meer spoelen omdat dit toch niets uithaalt bij haar

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:13

uiltje001 schreef:
Droes is heel besmettelijk! Heeft hier maanden geduurd voor alles weer vrij was. Zo wie zo in quarantaine zetten. Officieel moet de stal op slot.

Er is geen meldplicht op droes, via facebook kun je er een melding van maken.
Site heet: Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes.

Droes is een nare ziekte. Wanneer abces nog niet open is, hoog voeren. Wij smeerde trekzalf erop. Open abces is ontzettend smerig, niet tegen te ontsmetten.

Sterkte de komende tijd!

Bedankt voor je tip :D

Wij hebben idd een facebook gemaakt waar iedereen terecht kan om vrijwillige meldingen te doen
Link staat tevens in mijn onderschrift

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 19:12

Afbeelding
Nog iets dik maar zeker minder. Abces is gelukkig nog open en daarmee de temperatuur nog prima :) ik durf het nog niet te hard te zeggen maar als het zo blijft lopen lijken we geluk te hebben..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:17

Prima eten, zo'n hapje wilgentak..
Fijn dat het goed lijkt te gaan.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:46

Wilgentakken zijn koortswerend en pijnstillend ;-).
Sterkte met je paardje

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:15

_Bianca schreef:
uiltje001 schreef:

Ik vind rhino en droes wel echt wat anders. Rhino is een virus, droes een bacteriële infectie. Sommige varianten van rhino zijn ook heel veel gevaarlijker dan droes!

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik blij ben dat mijn paard het gehad heeft op een leeftijd waarop hij gezond en fit was, want dit maakt hem veel minder vatbaar in de toekomst. Mijn DA zei toen tegen mij: "je hoeft je geen zorgen te maken dat hem dit fataal wordt, maar hij zal wel een poos flink ziek zijn". Had hij een veulen geweest of een heel oud paard, dan had de DA zich veel meer zorgen gemaakt, omdat die gewoonweg minder weerstand en minder reserves hebben.

Paarden individueel in quarantaine had bij ons op stal geen zin meer, er waren in 2 weken tijd zo'n 8 paarden ziek. Hele stal is wel een poos op slot geweest, maar de zieke paarden apart was het al te laat voor. Geen enkel paard heeft toen een naar buiten opengebroken abces gehad. Bij de mijne is dus ook alles naar de luchtwegen toe open gebroken. Ik was op stal toen de laatste open ging. Voordat 'ie openbrak een zielig hoopje paard, daarna oortjes naar voren en gelijk weer eten.

Janneke2 schreef:
Ik heb de ouderwetse neiging om droes als kinderziekte te zien: het hoort erbij, het is even lastig en daarna heb je het ook weer gehad.

Dat is ook mijn idee :j

Dat was vroeger ook mijn idee, tot we het 3 jaar geleden in onze kudde hebben gehad en we de kerngezonde 4-jarige van een vriendin na een lange lijdensweg hebben verloren. Hij was wekenlang doodziek door het nauwelijks kunnen eten van de abcessen en is daardoor ernstig verzwakt geraakt. Toen hij een heel klein beetje begon op te krabbelen, leek hij een zware koliekaanval te krijgen. Op de operatietafel bleken de darmen vol abcessen van verslagen droes te zitten. Wat een hel was dat.

Mijn toen 2-jarige kleuter (het beste vriendje van haar paard) heeft gelukkig alleen een kleine week koorts en een flinke snotneus gehad. Hij is al die weken ook nauwelijks van de zijde van zijn vriendje geweken, had dondersgoed door hoe slecht het met hem ging. Daarnaast hadden we nog 2 paarden met alle klassieke verschijnselen en nog 2 met de lichte variant.

Dit jaar weer een uitbraak bij ons op stal. Gelukkig is dit beperkt gebleven tot een shetlander en een oudere merrie. De oudere merrie heeft het ook niet overleefd.

Het is gelukkig in de meeste gevallen een lastige kinderziekte waar ze goed doorheen komen, maar ik word er toch iedere keer goed nerveus van. Je paard zal net behoren tot dat percentage dat er niet doorheen komt of blijvende schade blijft houden door verslagen droes. Kortom: droes is geen reden tot acute totale paniek, maar wel een reden om heel scherp op quarantaine en hygiene te zijn. Oudere en zwakkere dieren lopen een serieus risico als ze ziek worden en zelfs jonge en kerngezonde paarden kunnen er aan overlijden. Het is dus niet geheel onschuldig.

TS, zo te lezen gaat jouw paard de goede kant op! Heel veel beterschap nog!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:28

...wat vreselijk: verslagen droes.

En ook dat hoort bij kinderziekten.

(Toen ik roodvonk had als hummel en mijn vader te horen kreeg dat Tante Dokter dat had gezegd meldde hij 'dat daar vroeger halve steden aan gestorven waren.)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:38

Janneke2 schreef:
...wat vreselijk: verslagen droes.

En ook dat hoort bij kinderziekten.

(Toen ik roodvonk had als hummel en mijn vader te horen kreeg dat Tante Dokter dat had gezegd meldde hij 'dat daar vroeger halve steden aan gestorven waren.)

Het hoort er bij inderdaad, hoe zuur ook. Een hele vervelende kinderziekte. Maar voor mij wel link genoeg om heel voorzichtig te zijn met eventuele uitbraken. Er is hoe dan ook een serieuze kans op complicaties. En zeker niet bedoeld richting jou, maar sommige mensen lijken het af te doen als een soort griepje dat ieder paard nu eenmaal een keer moet krijgen. En dat lijkt me nu net niet handig.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 20:39

Ik ben inderdaad blij dat het de goede kant op lijkt te gaan. Toen ik het hoorde was ik best wel even bang dat het slecht af zou lopen. Heb ivm m'n opleiding oa stage gelopen op de universiteitskliniek in Utrecht en dan zie je natuurlijk ook wel net de slechte gevallen..
De rest van de pony's heeft nog een nette temperatuur en zijn gezond gelukkig!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:14

Voor degene met een sterke maag heb ik eventueel ook foto’s van een hele zware droesversie. Ik ben na 20 jaar paarden en 15 jaar in de zorg een hoop gewend. Maar ben hier toch toen flink van geschrokken.

Hopen dat het herstel nu snel gaat TS.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:09

LovingTweety schreef:
Voor degene met een sterke maag heb ik eventueel ook foto’s van een hele zware droesversie. Ik ben na 20 jaar paarden en 15 jaar in de zorg een hoop gewend. Maar ben hier toch toen flink van geschrokken.

Kom maar door :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:38

LovingTweety schreef:

Ben ook benieuwd

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:55

LovingTweety schreef:

Hier ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar hoe ernstige droes eruit ziet.

Hopelijk komt jou paardje er snel boven op TS! Alleen ook ik zou d'r even niet op de weide zetten in verband met besmetting en besmetting van de omheining etc.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 22:00

Momo94, ze staat sinds ze ziek is al op de wei. We hebben namelijk een apart stuk waar de rest niet in de buurt kan komen ;) Ik wil haar zoveel mogelijk paard laten zijn voor hoever mogelijk.

Vandaag kwam er voor het eerst niets meer uit het abces. Wel is sinds 3 dagen de temperatuur nu weer boven de 38.. Morgenochtend maar eens kijken, hoop dat dit eenmalig is

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:16

Het kan zijn dat er nog een abces bij komt. Dat was hier ook het geval.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:52

Ik heb begin dit jaar droes aan de hand gehad, veearts raadde juist weidegang aan. Ik heb 4 paarden en alle vier hebben het achter elkaar gehad. Wel heel verschillend verloop. De eerste die het mee heeft gebracht (in november gekocht) had alleen een vies oog en was wat verkouden. Daarna kreeg de tweede een snotneus en daarna twee dagen koortsig en knapte weer op. Daarna de twee oudjes en die kregen beide echt heel hoge koorts. Veearts erbij en die zei meteen droes. Dat heeft een week of 3 geduurd. Een van de twee oudjes kreeg een abces en die is naar binnen toe open gegaan. De pus stroomde letterlijk uit de neus. Na en paar dagen was het weg en zakte de koorts ook. Andere oudje heeft geen abces gehad, alleen maar hoge koorts. Ze zin er allemaal goed vanaf gekomen gelukkig maar droes verloopt echt bij ieder dier anders heb ik wel geleerd.

Sterkte TS, hopelijk knapt ie snel op en zakt de koorts.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 20:47

Ik ben daar inderdaad ook een beetje bang voor. Temperatuur is nu 38 en dat is mij (gezien haar basistemperatuur) eigenlijk net op het randje. Verder is ze wel gewoon fit dus maar even zien wat er gaat gebeuren.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 20:29

Abces is helaas weer vol... Verder is ze er niet ziek van maar we zijn weer begonnen met de zalf smeren. Waarschijnlijk dus toch te snel dicht gegaan.