Wel of geen hooi??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 16:39

Kim_W schreef:
Als ik naar mijn eigen paarden en land kijk:
Mijn land stond totaal geen gras op door de droogte (trekt nu wel weer wat bij gelukkig), maar eerst was het dus meer een paddock dan een wei. En nu het gaat groeien laat ik mijn paarden niet te lang op de wei ivm dat de paarden in dit gras erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid (veel fructaan in het gras door lange periode droogte).

Mijn paarden stonden in de droogte dus veel op het land, en werden hier gevoerd met hooi (ze konden vrijwel niks eten op het land dus volledig portie hooi bijgevoerd). Nu krijgen de paarden 4x per dag hooi, staan ze veel in de paddock en een uurtje buiten in het gras. 's Nachts op stal.

Nou weet ik natuurlijk ook niet hoe jouw land erbij ligt :) Maar ik zou toch sowieso wat hooi bijvoeren. Al geef je maar een kleine portie in een slowfeeder, zodat ze toch langere tijd doet over het hooi.

Ons gras staat er goed bij, weinig geleden van de droogte.
Ik denk dat ik haar gewoon wat langer op de wei laat staan. En dan voor snachts een hooinet in de stal.

Mandylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 16:41

Mandylin schreef:
Dennis schreef:
Dat is veel te lang zonder eten.
Als ze in goede conditie is op deze manier, of misschien zelfs al wat vol, dan zou ik niet onbeperkt hooi er bij geven. Maar lekker een net stro in de stal en 's avonds laat nog een net hooi er bij.
Dan heeft ze de hele nacht wat te knabbelen, zonder dat ze dik word van onbeperkt hooi en gras eten.

In 2 handjes krachtvoer zitten niet voldoende vitamientjes. Daarvan moet je meer voeren (kijk op de zak), of een vitamine korrel (dan voer je wel in kleine hoeveelheid veel vitamientjes).

Ze is nu goed in de verhoudingen dus leek het mij ook niet goed op onbeperkt hooi te geven.

Maar wat dan wel???
Dat is eigenlijk een beetje hetgeen waar ik tegen aan loop...
Ik weet ook dat ze de meeste tijd van de dag moeten eten.

En ze krijgt nu vitalbix daily complete brokken, weet eigenlijk niet zo goed of dat krachtvoer is of vitamine-brok....

Ik zie dat vitalbix dc een vitaminebrok is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:29

Kinke schreef:
Mandylin schreef:
Ze heeft in haar stal stro liggen

Dat vind jij een volwaardige vervanger van hooi?

Er is een heel groot verschil tussen ze moeten iets te knabbelen hebben en ze moeten onbeperkt hooi/gras hebben. Je kind geef je ook niet onbeperkt koekjes, als die echt honger heeft gaat 3 dagen oud bruin brood er ook in. Stro is voor paarden net zo iets. Genoeg gegeten eigenlijk, maar toch iets te knabbelen willen ivm kauwbehoefte. Zit minder in en is niet lekker genoeg om door te vreten, enkel als ze honger hebben wordt er van gegeten. Hoe lekkerder het hooi/gras/stro hoe makkelijker er teveel gegeten wordt. Onbeperkt ruwvoer ivm maagzweren, etc. staat niet gelijk aan onbeperkt calorierijk dikmaker voer. Stro, takken, etc. heeft daar zeker een goede plek en functie in. Zowel qua variatie als qua correct afslijten tanden als qua sporenelementen.

Mizora

Re: Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:31

Bij echte stro-eters ga ik daar in mee, maar de meeste paarden eten veel te weinig stro om te voldoen aan de innamebehoefte om maag- en darmzweren te voorkomen. En stro-eters worden juist weer niet gewaardeerd. Als stro eten voldoende zou zijn, zou niet zo'n ontzettend groot gedeelte van de sportpaarden last van maagzweren hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:38

Veel sportpaarden krijgen ook fors krachtvoer en vaak te weinig hooi (iets met ruwvoerbuik ongewenst). Dit paard krijgt zo te lezen genoeg ruwvoer binnen en heeft geen bergen kracht voer te verstouwen die de boel inwendig overhoop gooit.
edit :
zou mij niks verbazen als stro-eten in zulke gevallen ook ontmoedigd wordt. Hier komen die topics ook voorbij en niet enkel omdat er inderdaad koliek achter aan komt.
Laatst bijgewerkt door tamary op 04-09-18 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:39

Ik zou voor de nacht gewoon een groot net grof hooi mengen met stro, ze heeft ze wat te knabbelen zinder dat ze er dikker van wordt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:59

Voer is prima en ruim voldoende voor een Tinker. Het zijn sobere paarden die prima in staat zijn de voedingsstoffen uit schraal ruwvoer op te nemen, en zoals je voert is ruim voldoende. Zak hooi is inderdaad nodig op de paddock, en met wat stro is het helemaal goed. Kijken naar het paard; ziet ze er goed uit, glanst, goede hoeven etc. dan hoef je niets aan te passen. Paar handjes Vitalbix is ook genoeg, dat is prima voer.

Mandylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 23:26

Lindsey_99 schreef:
Voer is prima en ruim voldoende voor een Tinker. Het zijn sobere paarden die prima in staat zijn de voedingsstoffen uit schraal ruwvoer op te nemen, en zoals je voert is ruim voldoende. Zak hooi is inderdaad nodig op de paddock, en met wat stro is het helemaal goed. Kijken naar het paard; ziet ze er goed uit, glanst, goede hoeven etc. dan hoef je niets aan te passen. Paar handjes Vitalbix is ook genoeg, dat is prima voer.

Dank je wel. Ze ziet er goed gezond uit, is pas helemaal gecheckt door de dierenarts en met een dikke voldoende door de keuring gekomen

Mandylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 23:32

Kinke schreef:
Mandylin schreef:
Ze heeft in haar stal stro liggen

Dat vind jij een volwaardige vervanger van hooi?

Ik zeg niet dat de stro, het hooi moet vervangen...
Ik bedoel daarmee te zeggen dat mocht ze willen knabbelen, dat ze stro heeft om op te knabbelen. Ik denk zelf dat als ze onbeperkt gras/hooi krijgt ze te dik wordt...

Mandylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 23:34

Sclimpre schreef:
Kan je niet gewoon de wei open laten 's nachts? Of wordt ze dan te dik?

Ik ben idd bang dat ze dan te dik word...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:57

Arm hooi voor de nacht? Dan heeft ze wat te knabbelen, maar wordt ze niet te dik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:27

Geen ruwvoer in de paddock is not done vind ik. Staan ze veelte lang zonder en stro is geen vervanger. Het niet voeren van hooi omdat het dan zo snel op is geeft blijkbaar ook aan dat ze er behoefte aan heeft. Zeker nu merk ik bij mijn merrie dat gras niet echt meer genoeg is maar ze echt hooi erbij wilt hebben voor de structuur.

Voldoende hooi aanbieden in een hooi net. Ivm dik worden kun je voor arm hooi (graszaad hooi of gedorst hooi bijvoorbeeld) kiezen