Derfen: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Derfen: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:04

Prima spul, verzacht en dergelijke, ik heb nu de doorzichtige variant en die ruikt minder en geeft ook geen vlekken. Maar zonder eczeemdeken naar buiten, nah dacht het niet. Ik geloof er niet in dat echte eczemers zonder deken kunnen staan. De deken is het wel het belangrijkste middel tegen zomereczeem. Als je paard met derfen 24/7 buiten kan staan zonder deken, zou ik toch eens naar andere oorzaken gaan kijken ;)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:10

Ik gebruik al jaren Derfen. Ik heb een wildkleur zwarte merrie, dus die bruine vlekken zie je niet op haar zwarte manen, staart en donkere hoofd. Ik smeer het eigenlijk alleen als ze plekjes heeft. Die plekjes genezen dan super snel en vooral: worden niet opnieuw open geschuurd, wat de genezing natuurlijk bevordert.
Zonder deken kan ze zeker niet, maar ik kan het wel een stuk draaglijker maken voor haar.

Ik heb voor het aanbrengen overigens een hoefkwastje gekocht, zo eentje waar al een (passend) bakje bij zit. Daar doe ik dan wat derfen in, en smeer de plekken met het kwastje in. Krijg ik niks op mijn handen en loop ik niet met zo'n grote fles te klooien (en loop ik niet het risico dat die fles omvalt o.i.d.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:32

Mindim schreef:
Prima spul, verzacht en dergelijke, ik heb nu de doorzichtige variant en die ruikt minder en geeft ook geen vlekken. Maar zonder eczeemdeken naar buiten, nah dacht het niet. Ik geloof er niet in dat echte eczemers zonder deken kunnen staan. De deken is het wel het belangrijkste middel tegen zomereczeem. Als je paard met derfen 24/7 buiten kan staan zonder deken, zou ik toch eens naar andere oorzaken gaan kijken ;)

Ligt dat ook niet een beetje aan de hoedanigheid van ZE?
Mijn merrie heeft lichte z.eczeem, met een strak schema qua smeerbeurten (met defen) kan zij prima zonder deken buiten staan. Zelfs 24x7 zou ik dat wel aandurven.
Met een zeer jeukerig dier ligt het allemaal wat anders uiteraard, daar heb ik ook geen ervaring mee.

Om ook in te spelen op TS haar vraag; ik vind Derfen zeker een aanrader en de moeite van het proberen waard :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:37

Hoe snel merkten jullie verbetering mbt de wondjes?

Ik heb zaterdag gesmeerd, en hoewel de wondjes rustig zijn, zie ik nog niet heel veel verandering. Komende zaterdag concours, dus ik hoopte stiekem dat het allemaal in ieder geval weer zwarte huid is en dat ik niet met een omgekeerde appaloosa kom :')

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:39

Ik merk toch wel met een dag verschil: na een dag zijn ze niet meer zo rood, eerder roze. Na twee dagen merk je echt wel dat het weer zwarter wordt. Nu heb ik het dan wel over ook een zwarte onderhuid en kleine wondjes (hooguit 1 cm in doorsnee).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:46

BernetteO schreef:
Ik merk toch wel met een dag verschil: na een dag zijn ze niet meer zo rood, eerder roze. Na twee dagen merk je echt wel dat het weer zwarter wordt. Nu heb ik het dan wel over ook een zwarte onderhuid en kleine wondjes (hooguit 1 cm in doorsnee).

Oke en korstjes? Die van mij heeft dit jaar voor het eerst echt mega jeuk gekregen hoor. Nog nooit eerder (hij is 11). Dus Bucas deken gekocht, en hij heeft wondjes op zijn hals (raar, halsdeken) achterbenen en voorbenen en op de borst. Met name op de achterbenen van die ranzige korstjes, heel klein. Maar van die vochtige dingen. Ze waren grotendeels wel weg hoor. Maar ik had wat meer effect verwacht denk ik?

Heb een Fries, dus die zwarte onderhuid zit wel snor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:27

Ben je er zeker van dat het eczeem is Janine? Als ik jouw omschrijving zo lees moest ik eigenlijk gelijk aan mijt denken. Het kan ook een combi zijn van die twee eventueel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:33

Inxs schreef:
Ligt dat ook niet een beetje aan de hoedanigheid van ZE?
Mijn merrie heeft lichte z.eczeem, met een strak schema qua smeerbeurten (met defen) kan zij prima zonder deken buiten staan. Zelfs 24x7 zou ik dat wel aandurven.
Met een zeer jeukerig dier ligt het allemaal wat anders uiteraard, daar heb ik ook geen ervaring mee.

Om ook in te spelen op TS haar vraag; ik vind Derfen zeker een aanrader en de moeite van het proberen waard :j

Ik durf het niet te zeggen. Ik merk dat zomereczeem vaak per jaar wat erger wordt. Dat het een kwestie is van wanneer het immuunsysteem overloopt. Bij een paard dat zomer na zomer zonder deken toe kan, daarvan vraag ik me af of het wel zomereczeem is.
Het wordt al gauw zomereczeem genoemd naar mijn mening, te gauw missschien, ik ben er inmiddels een beetje cynisch van geworden.Er zijn zoveel andere mogelijkheden. Hetzelfde dat veel kwalen bij oude paarden gelijk geweten worden aan artrose en jeuk bij koudbloeden gelijk wordt gezegd dat het mijt is. Zonder daadwerkelijk goed te onderzoeken of de diagnose wel werkelijk klopt. Zo werd hier bij een tinker met jeuk gezegd door de da "dat is vast zomereczeem" hup deken op. Blijkt paard allergisch te zijn voor zwaluwnesten in de stal.

Wanneer paarden last hebben van eczeem en jeuk, is negen van de tien keer de manenkam hard en stug. Zolang deze mooi soepel gaat bij een jeukend paard dat 24/7 buiten staat zonder deken, geloof ik niet in de zomereczeem. Maar goed, dat is mijn menig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:35

Janine1990 schreef:
BernetteO schreef:

Oke en korstjes? Die van mij heeft dit jaar voor het eerst echt mega jeuk gekregen hoor. Nog nooit eerder (hij is 11). Dus Bucas deken gekocht, en hij heeft wondjes op zijn hals (raar, halsdeken) achterbenen en voorbenen en op de borst. Met name op de achterbenen van die ranzige korstjes, heel klein. Maar van die vochtige dingen. Ze waren grotendeels wel weg hoor. Maar ik had wat meer effect verwacht denk ik?

Klinkt als mijt aan de achterbenen, bijt hij erin waardoor hij wondjes krijgt? Je kan een afkrabsel laten maken, is het mijt dan met bye myte wassen. 4 weken een maal per week.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:51

Mindim schreef:
Klinkt als mijt aan de achterbenen, bijt hij erin waardoor hij wondjes krijgt? Je kan een afkrabsel laten maken, is het mijt dan met bye myte wassen. 4 weken een maal per week.

Nee, heb al met noromectin gewassen, wat soortgelijk werkt.

Als ik geen resultaat heb, wordt het wassen met sebacil.

Maar ik weet vrij zeker dat het geen mijt is. Het is echt iets weer en muggen gerelateerds...

Het is geen zomereczemer, maar dit jaar heeft hij wel extreem veel jeuk gehad. Maar het was dan ook een bizarre zomer.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:54

Ik gebruikte het altijd , totdat het op was en ik de feral anti ich lotion ontdekte. Wat een verademing tov de derfen.

Derfen werkt wel , maar die geur en de troep die het achterlaat op je paard ! Hele manenkam werdt donkerbruin , zelfs tot in december bleef het die kleur. Verder heel veel schilvers , terwijl ik dit nu nie tmeer heb. Hoef ook maar 1x per dag te smeren en te sprayen ipv 2x. En pony loopt nu ook zonder deken.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:59

Ik heb slechte ervaringen met derfen.
Mijn paard kreeg er brandwonden van. (Ondanks het savonds smeren)
De jeuk was niet weg, verder stinkt het enorm en worden de manen en staart er erg vies en vet van.
Ik vond het helemaaal niks.
Ik gebruik nu klambu. Ruikt lekker, niet vet en doet zijn werk goed

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 13:07

Ik kom dit topic van mijzelf weer tegen. En wil heel graag een update geven!

Wat ben ik blij dat de fokkers van Shenna dit aangeraden hebben! Ik was nogal sceptisch en had er niet heel veel vertrouwen in.

Maar wát een verschil! Wow. Toen ik Derfen ben gaan smeren, merkte ik direct verschil. De plekken trokken (eindelijk!) weg en de haren groeiden terug. Bizar. Uiteindelijk durfde ik het zelfs aan om de deken af te halen. En dat ging goed! Het was toen natuurlijk wel einde van het seizoen, dus ik wilde niet te vroeg juichen.

Voor deze zomer toch een nieuwe deken klaargelegd, voor de zekerheid! Maar tot nu toe staar Shenna heerlijk zonder deken op de wei <3 En zonder open plekken!

Ik smeer 1x per week Derfen en daarmee gaat het echt top. Ik ben heel blij dat ze zonder deken etc kan, want van vliegennetjes en de dekens zelf kreeg ze ook altijd schuurplekken en kale plekken. Gevoelige huid denk ik..

Maar voor iedereen die dit in de toekomst nog gaat lezen omdat diegene informatie en ervaringen opzoekt over Derfen: Ik ben echt zó blij dat ik dit geprobeerd heb! Bij mijn paard werkt het echt top. Heel blij mee.

Een foto van vorige zomer toen ik van alles probeerde en een vliegennetje op had, maar werkelijk níets leek te werken:
Afbeelding
(Ze had ook plekken bij haar navel, bij haar spenen en op haar oren. En schuurde geregeld stukken maken of staart eraf.)

En nu!
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop echt heel erg dat het zo blijft :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:35

Wat heerlijk!! Ik merk ook duidelijk verschil met derfen. Helaas krijg ik de vettigheid dit jaar niet uit haar manen gewassen :\ iemand tips?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:51

Celine_Famke schreef:
Ik heb eerst al rondgelezen op het forum en wat topics over Derfen gevonden, maar die waren al redelijk oud en hadden niet echt de informatie die ik zoek.

Hi allemaal,

Mijn paard heeft last van zomereczeem. Vooral tussen haar voor- en achterbenen, op haar hoofd en bij haar tepels. Erg vervelend!

Nu hoorde ik haar fokker over Derfen en die was daar heel erg positief over. In het verleden heb ik er wel meer mensen (positief) over gehoord.
Haar fokker zegt dat ze dan heel vaak niet eens meer een deken nodig hebben. Dus dat klinkt zeker erg goed.

Nu was mijn vraag of er mensen op Bokt zijn met ervaringen met Derfen? Of het echt zó goed werkt? Plus- en minpunten? Bijwerkingen? Hoe vaak smeer je ze er mee in etc?

Alvast bedankt :D

Yes ik heb er ervaring mee. Ik had de lotion met teer. Wondjes helen heel snel.. Maar je mag t maar een aantal keer in de week gebruiken, dus niet elke dag volgens de verpakking.. Manen en staart worden er wel plakkerig van en het stinkt enorm.. Dat is een nadeel. Het is wel giftig spul, maar t werkt wel. Ik zou altijd een deken opdoen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:53

Janine1990 schreef:
BernetteO schreef:

Het klinkt niet als eczeem eerlijk gezegd.