Voer voor oud vermagerend paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:12

Wat betreft de Subli seniores priores: als je die weekt in heet water dan is ie een uurtje later klaar.
Ik voer ook seniores priores, met marstall force, en daar ben ik wel tevreden over.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:16

BonPard Senior is ook iets wat ik overweeg. Extra moeilijkheid bij mijn pony is dat ze hb gevoelig is, hoewel het momenteel eigenlijk al een jaar of vijf erg goed gaat. Ze krijgt daar wel Hypobalance (Phytonics) voor, en ik test haar jaarlijks op PPID.
Ik vergat overigens de omega gold olie die ze krijgt. Twee keer per dag zo'n 50 ml. Dat kan waarschijnlijk nog wel wat omhoog, maar we moeten dan wel de mestkwaliteit in de gaten houden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 17:32

Kun je wat meer over de olie vertellen? Ik zie hem hier vaak voorbij komen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:23

sanso schreef:
Koper, kun je wat meer vertellen over dat carbo-v ? Nog nooit wat van gehoord.

Het is ook niet bokt-proof :Y) Carbo-v is een homeopathisch middel met vele toepassingen. Onder andere ter ondersteuning van de darmwerking. Een goede homeopaat (ja er zijn verschillende stromingen) kan je er meer over vertellen en je uitleggen hoe je het moet gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:35

Hier een merrie van 25, en een ruin van 26.
staan op bijna onbeperkte voordroog....ik zeg bijna omdat ze in een groep staan van dikkertjes :j .
Als de bakken na de ochtend leeg zijn gaat er stro in voor ze als buikvulling.
Maar ik kom elke middag en haal mijn beiden er dan uit zodat ze wat kuil bij kunnen eten

Mijn ruin krijgt een halve schep dieetmix van subli, met wat marstall force en een klein bekertje soyameel.
Is voor de smaak anders lust hij de marstall force niet :+
Hij is ook rond genoeg
Afbeelding

Mijn merrie krijgt nu een 3/4 schep grasbrok wat ik week
Een schep pavo 18 plus
Marstall force
En een 200 gram soyameel.
Zij is net bovenop wat schraal vind ik.
maar heb toch het idee dat je dat bij merries sneller ziet als bij ruinen?

Afbeelding

We hebben de weilanden momenteel dicht omdat het gras bij moet groeien.
Maar ik verwacht met een anderhalve week weer te kunnen opbouwen,dus komt er ook wel wat meer gewicht aan.

Enige verschil met zomer en winter is dat ze zomers gras eten en wintees grasbrok bij krijgen

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 07:57

Ik hoor wel vaker dat paarden marstall force niet lekker vinden.
In de winter grasbrok bijvoeren is wel slim, aangezien zijn ruwvoer proppen maken betekend.
Kun je dit ook gewoon in de emmer bijgooien (dus nat) of beter droog te geven?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:06

Van grasbrok zijn ook meerdere varianten. Ik heb Wiesencobs geprobeerd, maar die vond ik deels wat langzaam weken. Een deel was zo uit elkaar gevallen, een deel bleef lang hard. Mijn doel met de grasbrok was dat als ik de Seniores Priores te nat heb gemaakt, ik 'm in kan dikken met grasbrok (of soortgelijk). Dan is het niet handig als het weer een uur duurt voordat ik het kan (durf te) voeren. Bovendien wist ik dan niet precies hoeveel cobs ik toe moest voegen. Daarna dus de Wiesen Fasern gehaald. Dat is gewoon los en kan ik dus makkelijk toevoegen. Zou ik het los voeren, dan zou ik het nog nat / vochtig maken maar dat heeft meer met de luchtwegen van mijn pony te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:24

Ik heb de grasbrok van de gewone boer,is veel goedkoper!
Heb net zakken van 25 kilo voor 7 euro gehaald.
Even op marktplaats kijken, hier in drenthe en groningen is het altijd wel te vinden.
Ik geef het geweekt, net als seniores priores.
het zet behoorlijk uit.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:38

Ik heb een oudje een Welsh cob rond en gezond die krijgt niet zoveel hoor.
Zomer
weide met strookbegrazing
onbeperkt hooi
en in de avond een handje 18+ van pavo met zijn glucosamine en magnesium met een scheutje lijnzaadolie. Daar doe ik dan pavovital bij.

Winter
Onbeperkt hooi
2x per dag kwart 18+ van pavo
In de avond gaan daar de poedertjes bij en de olie
2x per dag een halve schep geweekte bietenpulp.
2 handen luzerne

Nu heb ik een kwpner staan van 1.85m 14 jaar met copd en hartritmestoornissen hij is wel mager en ingevallen (mist ook bespiering daar hij niet gereden wordt)
Hij krijgt
zomer
weide met strookbegrazing er staan er nog 4 bij die wel redelijk rond zijn en niet dikker mogen worden
onbeperkt hooi
2x per dag halve schep natures best een hoop voor zijn hoest en magnesium, lijnzaadolie
winter
onbeperkt hooi hij eet bijna 2 baaltjes alleen op
2x 3/4 schep natures best met alle supplementen
2x schep pulp
2x halve schep biks
een emmer luzerne
hij lust niet veel dit gaat er goed in wat kan hij nog extra krijgen?? in de winter durf ik hem bijna niet te bekijken zonder deken. Het is geen wandelend skelet maar er mag toch best wat extra kg bij. Hij staat wel onder dekens dan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:53

Mijn dame van 35 krijgt 2 keer per dag Senior Priores.Door de droogte krijgt ze nu in de zomer 2 keer per dag anderhalf kilo omdat er weinig vers gras is normaal is dat 1kilo.En in de winter 2 keer 2 kilo.Droog gewogen.Ze krijgt het als slobber.Door haar tanden knabbelt ze nog een beetje hooi,maar aan de senior priores heeft ze genoeg om op gewicht te blijven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:14

Mijn ruin van 23 valt ook steeds meer terug. En de droge zomer en dus weinig gras is daar ook debet aan. Hij heeft een aantal weken geleden verstoppingkoliek gehad, was een kleine verstopping gelukkig. Gelijk zijn gebit wat al slecht was na laten kijken en de stukken kies vielen er weer uit. Niet goed dus.
Hij staat nu overdag op de wei maar daar is weinig gras. Hij krijgt per dag nat hooi vanwege zijn luchtwegen maar krijgt dit niet helemaal op. Ik voer hem nu vochtig gemaakte grasbrok bij. Verder krijgt hij 2x een kwart merriebrok en 2x een halve schep 18 plus. En lijnzaad met wat slobber. Hij is niet broodmager maar de bovenlijn en zijn heupen zijn erg hoekig.

Wat betreft de grasbrok, staat 1 kilo grasbrok gelijk aan 1 kilo hooi? Hoe moet ik dat zien?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 08:47

Mijn ruin is ook niet perse mager. Zijn bovenlijn is wat ingevallen en op het kruis bottig/hoekig.
In beweging zie je zijn ribben maar dat word steeds minder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:51

ellepel schreef:
Zij is net bovenop wat schraal vind ik.
maar heb toch het idee dat je dat bij merries sneller ziet als bij ruinen?

Bij mijn merrie gaat 't juist als eerste van de ribben af. Ze heeft 16 veulens gehad dus als er eentje is waarvan je zou verwachten dat ze kaal wordt bovenop de rug dan is zij het. Maar niet dus. Het is echt vet en vlees wat er af gaat, geen spieren.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:54

Ik vond weken erg lastig en wilde graag basis van veel ruwvoer en verder graan en suikerarm voeren...ben nu overgestapt op dengie meadow grasmix ( paar grote scheppen) in combinatie met vitaminebrok ( JPGF balancer pro)onbeperkt goed hooi en lijnzaad en mijn oudje ziet er top uit!
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 31-08-18 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:02

Hier gras aangevuld met SP en de marstall force.

Die slobbermash van Pavo is dat niet de gewone slobber? Zitten daar niet enorm veel suikers in. Ik durf dat echt niet zoveel te voeren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:08

Ik lees hier even mee, onze ruin van 27 krijgt nu Vitalbix 1 bekertje per dag en daarbij hooi en weidegang en ziet er goed uit. Zijn tanden zijn in orde, maar de komende jaren zal dat toch wat achteruitgaan.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:07

Ik lees even mee, heb een kwpn merrie van 24. In goede gezondheid, alleen geen tanden meer en dat is zomers een probleem. Ze heeft haar hele leven al vrij veel nodig om op gewicht te blijven maar in een groep dikkerdjes zomers op gras redt ze dat echt niet. Laatste weken helaas ingevallen, maar is uit de groep gehaald en krijgt nu meer ruwvoer. Daarnaast krijgt ze schep 18+ per dag en halve schep senior priores. Dat meng ik met elkaar anders laat ze de priores staan.

Iemand een idee aan hoeveel ruwvoer senior priores gelijk staat?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:10

Ik dacht een kilo ongeweekt sp vervangt een kilo ruwvoer maar ik weet niet waar ik dat vandaan heb.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:13

Mijn 34 jarige ruin krijgt elke dag weidegang, zomer en winter. Gras is duidelijk essentieel in zijn voedingsbehoefte. Daarnaast op stal onbeperkt hooi en nu eenmaal daags een schep Pavo 18 plus. In de winter krijgt hij wat meer krachtvoer en soms wat senioren priores bij. Het laatste vindt hij niet zo lekker dus ik voer dat alleen maar bij als ik denk dat hij extra nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:17

Hier een lastige patiënt, Cushing, snel HB en 30 jaar.

Krijgt nu 3 scheppen SP aangelegd met 14 liter water verdeeld over 2 porties.
Op stal onbeperkt goed hooi.
Staat op kaal land waar ik beperkt goed hooi bij voer.
Savonds krijgt ze nog een halve emmer luzerne met een klein handje muesli, krijgt ze vooral omdat ze dat gewoon lekker vind haha.

Ze mag van mij iets bijkomen maar meer SP wil ze niet, dus ben nog zoekende naar iets erbij. Maar ze eet ook geen Bietenpulp en is zeer kieskeurig.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:39

Je kunt voor advies ook contact opnemen met de Paardenkamp in Soest. Zij hebben ca. 120 oudjes staan en geven graag advies over voer en alle aspecten van oudere paarden. www.paardenkamp.nl

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:39

Myrthe3 schreef:
Hier een lastige patiënt, Cushing, snel HB en 30 jaar.

Krijgt nu 3 scheppen SP aangelegd met 14 liter water verdeeld over 2 porties.
Op stal onbeperkt goed hooi.
Staat op kaal land waar ik beperkt goed hooi bij voer.
Savonds krijgt ze nog een halve emmer luzerne met een klein handje muesli, krijgt ze vooral omdat ze dat gewoon lekker vind haha.

Ze mag van mij iets bijkomen maar meer SP wil ze niet, dus ben nog zoekende naar iets erbij. Maar ze eet ook geen Bietenpulp en is zeer kieskeurig.

Coolstance copra een optie?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:24

Mijn (inmiddels niet meer levende) oude paard gaf ik slobber mash van Havens met
daar doorheen ontsloten maisvlokken. Ik zag haar echt opknappen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:41

Hier ook een ouder (22 j) trekpaard, die in de winter heel erg invalt.

Gelukkig komt zij bij in de zomer van het gras, dus mijn rantsoen varieert idd met de seizoenen.

Zomer: gras, onbeperkt hooi en vitaminebrokje (lexa winter cob)
Herfst: onbeperkt hooi, dan staat er 1.5 ha weide open voor drie paarden, naarmate er nog wat te knabbelen valt. Vitamine brokje en na werken een halve schep mijten quattro.

Winter: onbeperkt hooi + onbeperkt stro. 3 kwart schep bietenpulp, 1/2 schep quattro, 1/2 schep luzernebrok. (dit wordt in de aanloop herfst-winter opgebouwd)

Lente: onbeperkt hooi en stro, afbouw van winterrantsoen met opbouw van gras.

In de winter heeft ze ook een gevoerd winterdeken op ivm last van nattigheid op de spieren.

24/7 buiten, schuilstal, betonplateau en weide.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:45

Mijn pony van 32 is doordat er nu weinig gras staat helaas wat ingevallen. Hij eet nog goed. Hij krijgt nu zoveel mogelijk ruwvoer bijgevoerd + luzerne. Daarnaast krijgt hij 1 schep speedibeet, 1 schep subli omnia en dat aangemaakt met water. Als supplement wat Lexa hennepolie, Lexa vitamine brok en 300 gram Lexa proteïne brok. Ik zag na een paar dagen al verschil, maar mede ook echt door de aanvulling van het ruwvoer.